A Mura völgye csodálatos vidék Ausztriában. Hatalmas hegyek között, mély völgyben kanyarog a folyó, körülötte változatos kirándulóhelyek. Bejárhatjuk autóval, vonattal, kerékpárral, gyalog, vagy ezekkel mind együtt. :)

A Muravölgyi kisvonat pályája a folyóval együtt kanyarog, Unzmarkt, Murau és Tamsweg között 65 km hosszan. A Murtalbahn Ausztriában ezzel a második leghosszabb keskenynyomtávú vonal.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Hol található? Ausztriában, Stájerország nyugati és Salzburg tartomány keleti csücskét köti össze. Térképen ITT.

A hangulatos, fő-pályaudvar Murau-ban található.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A váltók állítása talán még mindig ezzel a szerkezettel történik?

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A Murtalbahn keskeny nyomtávú vasútvonal, 760 mm nyomtávval, amit bosnyák (vagy boszniai) nyomtávnak is neveznek, mert a valamikori Jugoszlávia területén volt elterjedt ez a sín-távolság. Ma leginkább Bosznia-Hercegovina területén találhatunk ilyen vonalakat, ezért Ausztriában különlegesnek számít a Muravölgyi vasút.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

1888-ban merültek fel először egy Mura völgyi vasút tervei, de különböző tervezési és anyagi okok miatt végül csak 1894-re készült el a keskenynyomtávú Murtalbahn. Az első próbaútra 1894. szeptember 22-én került sor. A teljes vonal eredetileg 76,23 km volt Unzmarkt és Mauterndorf között. Az ünnepélyes átadás 1894. október 8-án egy különvonattal történt meg, mely 200 vendéget szállított. Akkor a vonat csúcssebessége 30 km/óra volt.

Már akkoriban kiépítették a vasútállomások között a telefonösszeköttetést, így ez a vasútvonal volt az első Ausztriában, ahol a pályán haladó vonatok helyzetét telefonon jelentették egymásnak az állomások dolgozói.

Ma a forgalom nagy részét ilyen dízel-elektromos motorvonatok bonyolítják, melyeknek egyik vége motorkocsi, a másik vége irányító kocsi.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Az első négy dízel-elektromos motorvonatot 1981 és 1982 között építették a Knotz gyárban Bécsben. Az ötödiket 1999-ben az Elin szállította.

Már nem fiatalok, a vonatok mégis szépek, tiszták, csillognak-villognak. A festésük pedig kedves a szívünknek, hiszen piros-fehér-zöld. :)

Ráadásul kerékpárok szállítására is alkalmas kocsikkal közlekednek, így sok kerékpáros turista is igénybe veszi.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A vonaton a kerékpárok szállítása ingyenes! Így összeköthetjük a kellemest a hasznossal: a vonatozás mellett kipróbálhatjuk a Mura menti kerékpárutat is.

És hogy, hogyan fér el olyan sok bringa egy ilyen kicsi vonatban? Hát felakasztva!

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A Murtalbahn az első években még igen lassú volt, mégis évről évre egyre több turista érkezett vonattal Murau városába, majd 1896-tól már komoly teherforgalom is bonyolódott a vonalon. 1912-ben a forgalmat úgy gyorsították egy kicsit, hogy hat megállóhelyet október 1-től bezártak.

1933 és 1939 között érkeztek az első Austro-Daimler benzines motorvonatok, melyek már 60 km/órás sebességgel is haladhattak. Később azonban újra üzembe helyezték a gőzmozdonyokat, mert a motorvonatok közlekedése nem volt problémamentes. Balesetek, technikai nehézségek, üzemanyag hiány is nehezítette a dolgukat.

1964 és 1967 között helyezték üzembe az első dízel-elektromos mozdonyokat, melyek aztán végleg leváltották a gőzmozdonyokat. De a vasút szerelmesei, a mozdonyvezetők és az idegenforgalmi szakemberek nyomására 1968-ban újra forgalomba állítottak egy gőzmozdonyt és 1969 óta a gőzmozdony vontatta kirándulóvonat is a menetrend része.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

1969 óta bárki számára adott a lehetőség arra is, hogy gőzmozdonyt vezessen és erről még oklevelet is kapnak a vállalkozó kedvű masiniszták.

A gőzmozdony vontatta nosztalgia kocsikat rendezvényekre, és különjáratokra is meg lehet rendelni Murau és Tamsweg között.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A munka végén pedig jön a takarítás.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Vajon mit rejt a mozdony orra?

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Többek között hamut és salakot, amit ki kell lapátolni belőle. :)

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Jelenleg 4 gőzmozdony áll szolgálatban, melyeket Linz-ben a Krauss Mozdonygyárban építettek. A legrégebbi 1892-ből származik. Itt az 1905-ben készült Bh1 számú mozdony látható. Teljesítménye 270 KW, maximális sebessége 45 km/óra.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A következő képen viszont nem a gőzmozdony tolat, hanem a dízel. Ennek nagyobb füstje volt, mint a gőzösnek.

3 db ilyen dízelmozdony van, 1966-67-ben készültek. Teljesítményük 390 KW, maximális sebességük 50 km/óra.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

1973 márciusában bezárták a vonal Tamsweg - Mauterndorf közötti 11 km-es szakaszát. További problémát jelentett az alacsony kihasználtság, mert az állomások messze estek a falvaktól, ezért a lakosság nem használta a vasutat. 1973. március 31-től egy időre teljesen megszüntették a menetrend szerinti személyszállítást, majd 1980-ban megszűnt a teherforgalom. A folyamatos költségcsökkentésnek áldozatul esett pár állomásépület is, a magas fenntartási költségek miatt.

Azonban újra és újra megpróbálták a személyforgalmat az utakról a sínekre terelni, ezért 1980. november 28-án megérkezett az első új dízel motorvonat, amit 1981-ben újabb három követett még. Ezek vannak még ma is forgalomban.

Bár nem látszik rajta, de ez a szép piros dízelmozdony viszont már majdnem 50 éves. :)

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Murau pályaudvarán van a "garázs", ahol a mozdonyok is pihennek. Munka után ide tolatnak be éjszakára.

Munka pedig akad bőven, mert a gőzmozdonyos nosztalgiavonat nagyszerű szórakozás a vasútbarátoknak és a romantikus lelkeknek. :)
Festői tájakon, magas hegyek között, a kanyargó Mura mellett igazi élvezet az utazás a történelmi időket idéző vagonokban, melyek egyikében még Ferenc József császár is utazott. Sőt, ha az utasok megéheznének vagy megszomjaznának, még büfékocsi is a rendelkezésükre áll.

Gőzmozdony vontatta nosztalgiavonat Murau és Tamsweg között 2016-ban 06.28-tól 09.06-ig minden kedden és 06.16-tól 09.22-ig minden csütörtökön jár a következők szerint.

Kedden oda és vissza:

  • Murau                 12:50 és 17:45
  • St. Lorenzen        13:10 és 17:32
  • Stal an der Mur   13:43 és 17:10
  • Ramingstein        14:14 és 16:28
  • Tamsweg             14:31 és 16:15

Csütörtökön oda és vissza:

  • Murau                  10:15 és 15:00
  • St. Lorenzen         10:35 és 14:46
  • Stadl an der Mur  11:05 és 14:25
  • Ramingstein         11:36 és 13:50
  • Tamsweg              11:53 és 13:35

Jegyárak (2016):

  • Murau - Tamsweg között egy útra 13,60 Euro, retúr 19:30 Euro
  • St. Lorenzen - Tamsweg között egy útra 11:60 Euro, retúr 16,40 Euro
  • Stadl - Tamsweg között egy útra 10 Euro, retúr 14:50 Euro
  • Stadl - Murau között egy útra 9 Euro, retúr 13,10 Euro

A kerékpár szállítás ingyenes. Különböző kedvezménykártyák igénybe vehetők (SteiermarkCard, Murtal GästeCard, LungauCard).

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A jelenlegi üzemeltető a Steiermärkisen Landesbahnen sokat invesztált a vonal fenntartásába és a vonatok üzemeltetésébe. Az infrastruktúra vetekszik a normál nyomközű, nagy vonatokéval.

A dízel Bo-Bo is beparkol.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Murau után 8 kilométerrel, a völgyben a hatodik megálló St. Lorenzen ob Murau. Bájos kis település a Kreisberg lábánál.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Éppen érkezik az esti vonat Murau felől.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A Murtalbahn fennmaradása sajnos még 2011-ben sem volt biztos finanszírozási problémák miatt. Azonban Tamsweg polgármestere határozottan kiállt a vasút mellett azon véleményével, hogy a Mura völgyi vasút a régiós közlekedés elengedhetetlen részét képezi. Stájerország közlekedési minisztere is a vasút fennmaradása mellett áll, azonban szigorú költségvetési feltételeket szabott.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

St. Lorenzen után a következő megállóhely Kreischberg, ahonnan egy könnyed sétára található a magyarok által is télen-nyáron kedvelt hegyre felvivő kabinos felvonó, a Kreischbergbahn.
Ha itt nyaralunk vagy telelünk, nem feltétlenül kell használnunk az autót, kisvonattal is beutazhatunk Murauba, Tamsweg-be vagy más kirándulóhelyekre.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Tamsweg a vonal másik vége, szintén egy bájos városka. Kedves belvárossal, régi házakkal. És takaros vasútállomással.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A vasútállomás előtt itt is nagyon réginek tűnő berendezések. Lehet, hogy ez is működik még? :)

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Tamsweg vasútállomásán fordítókorong is van, valószínűleg a gőzmozdonyokat forgatják vele.

És mit látok a háttérben? Egy nagy, kék MÁV-os takaróponyvát ... Ez hogy került ide??? :)

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A vasútállomás épületén magassági szintjelző táblácska is van, büszkén hirdeti, hogy itt bizony 1019 méter tengerszint feletti magasságban vagyunk.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Murau és Tamsweg között ütemes menetrend van, hétköznap minden páros órakor indulnak a vonatok Murau állomásról. (Kivétel az első vonat reggel 6:28-kor és az utolsó vonat 18:10-kor indul.) Hétvégén is a páros órákat kell figyelni, de csak 10:00, 14:00, 16:00 és 20:00 órakor indul vonat Tamsweg irányába.

A menetidő Murau és Tamsweg között 53 perc.

Visszafelé minden páratlan óra 5 perckor indul a vonat, kivétel reggel az első kettő, mert azok 6:55 és 7:55-kor indulnak, 9:05-től viszont már érvényes az ütemes menetrend. Hétvégén 7:05, 11:05, 15:05 és 17:10-kor indul szerelvény Tamswegből Murau felé.

Vonatjegy árak:

  • Murau - St. Lorenzen, Kreisberg 3,30 Euro
  • Murau - Tamsweg 8,20 Euro
  • Unzmark - Murau 6,70 Euro

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Technikai adatok:

  • Tulajdonos: Land Steiermark
  • Fenntartó: Steiermärkische Landesbahnen
  • A vonal hossza: 66 km (ebből 50,4 km Stájerország, 16,6 km Salzburg tartomány területén)
  • A vonal megnyitása: 1894.10.08.
  • Nyomtáv: 760 mm

Járművek típusa és száma:

  • gőzmozdony 4 db
  • dízel motorkocsi 5 db
  • dízel mozdony 3 db
  • kirándulókocsi 2 db
  • poggyászkocsi 2 db
  • teherkocsi 97 db
  • irányítókocsi 3 db

Vonatra fel hát, mindenkit vár a Murtalbahn! Csak simán, vagy kerékpárral, próbáljátok ki a Muravölgyi vasutat!

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Nyáron minden napra tartogat valami más programot a régó, hiszen gőzmozdonyos nosztalgiakirándulásra kedden és csütörtökön van lehetőség, a Kreischberg felvonója szerdán és vasárnap jár fel a hegyre, Murauban a vár szerdán és pénteken van nyitva, a St. Lambrechti bencés apátság minden nap látogatható, a közeli Günstner vízesés mellett pedig bármelyik nap kirándulhatunk. St. Lambrecht mellett található a Zirbitzkogel-Grebenzen Nemzeti Park is.

A vonal másik végénél Tamsweg mellett található a csodálatos középkori belvárossal rendelkező Mauterndorf, ahol szépen felújított vár is van. A falu mellől indul kabinos felvonó a Grosseck-Speiereck hegycsúcs-ikrekhez. De a közelben még másik három felvonó is található. Télen pedig négy sícentrum várja a téli sportok szerelmeseit.

És ha hasonlóan vasútmániás vagy mint én, vagy csak simán érdekesnek találod a vonatokat, akkor a figyelmedbe ajánlom az Ausztria csodálatos vidékein robogó, sőt, az UNESCO világörökség részét képező Semmeringi vasútvonalat, ami mellett túraút van, fantasztikus panorámát biztosító kilátókkal, valamint a Schafbergbahn kis piros játékvonatát. A Schneebergre egy foltos szalamandra festésű fogaskerekű megy fel, a Schneebergbahn. Aztán ajánlom még a világ leglassabb expresszvonatát, a Svájcban közlekedő Glacier-Express-t, és az autómentes városkába, Zermattba elvivő kis fogaskerekű vasutat, valamint a Zermattból 3089 méter magasra feldöcögő Gornergratbahn vonalát.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk nagy része a Wikipedia és a Steiermarkische Landesbahn weboldalakról származnak.