Két kötélen lógva ég és föld között - Jasná, Chopok

Láttatok már olyan kabinos felvonót, ami két drótkötélre van rögzítve? Mert én még nem, ezért egészen felvillanyozódtam, amikor megláttam, hogy a Chopok csúcsához ilyennel lehet felmenni. Egy kis kabinos felvonó jó nagy kabinnal két kötélre függesztve! Más mint a többi! Izgi!

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában, a Zsolnai kerületben (Žilinský kraj), Liptószentmiklós (Liptovsky Mikulas) mellett, a Demén-völgyben (Demänovská dolina), a Chopok északi oldalán, a csúcs felé. Térképen ITT.

Az alsó állomáshoz északról, Biela Pút felől (a nagy parkoló felől) egy libegővel repülhetünk fel, majd még egy siklóval is utazhatunk, a felső állomás túloldalán pedig a délről jövő kabinos felvonó van.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Az alsó állomás a Priehyba nevet viseli, ez már a Jasná síközpont oldalában, a hegy dereka körül van. Innen van még felfelé a Chopok csúcshoz, de van már lefelé is mind kirándulási, mind síelési lehetőség.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Az alsó állomás épülete mellé ér fel a katicás sikló. Pár métert kell sétálni a kabinos felvonó épületéhez.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Priehyba 1342 méteres tengerszint feletti magasságban található, Chopok, a csúcs pedig 2004 méteren. Szép túra, de kabinos felvonóval sokkal kényelmesebb és gyorsabb is a feljutás. :) Túrázni még a csúcs körül is lehet egész nagyokat, a gerincen és a szomszédos csúcsokhoz.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Itt nyáron is bevezették a "síbérletet", ami azt jelenti, hogy egy "gopass"-os kártyával lehet körbefelvonózni az egész hegyet. Ezzel igénybe vehetjük az összes működő libegőt és felvonót, akárhányszor, egész nap. A Chopok északi és déli oldalán nyáron üzemel 2 db libegő, 3 db kabinos felvonó és 1 db sikló. A mágneskártyát elég a bal zsebünkben tartani, és a kapuk átengednek, nem kell odatartani külön sehova.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

De mi is ez? Ez egy kétsebességes kis-kabinos felvonó. A folyamatosan haladó szállító-drótkötélpályán sok-sok kabin jár körbe-körbe. A végállomásokon azonban a kabinok a gyorsabb szállító-kötélről "lejönnek", majd egy lassabb sebességű drótkötélen vagy láncon mennek körbe és fordulnak vissza, miközben az ajtók kinyílnak, és ki-, illetve beszállni lehet.

De mint látható az alsó állomáson pár kabin félre is van állítva, egy tároló sín is lett beépítve. Innen lehet a felvonó kapacitását több kabinnal növelni, vagy ha nem szükséges, csökkenteni a kabinos félreállításával.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabinok tehát itt is szép lassan fordulnak vissza az állomásokon, az ajtók kinyílnak, és be lehet szállni.

Azért tartja ezeket a kabinokat két drótkötél, mert sokkal nagyobbak a megszokott kis-kabinos felvonók kabinjainál. Itt egy kabinba akár 24-en is beférnek, ráadásul ülni is lehet. (Csak összehasonlítás képpen, a Werfen-i jégbarlanghoz vivő nagy (!) - kabinos felvonó mindössze csak 18 személyes - állva, hering üzemmódban.)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Mondjuk sícuccokkal valószínűleg ebben is nehezen férnek el 24-en, de azért 18 főnek biztosan kényelmes.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Beszállás után az ajtók becsukódnak, majd egy kis gyorsítás után a kabinok rácsatlakoznak ismét a gyorsabb szállítókötélre, és szinte kirepülnek az állomás épületéből.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabinok elhaladnak a két hatalmas kerék között is, amik a szállító drótkötelet fordítják vissza. Ezek általában mindjárt a bejárat után helyezkednek el, és ahogy a kabin lekapcsolódik róluk, már fordulnak is vissza.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A drótkötél egy darabja ki van állítva az épület oldalában, hátha ettől nagyobb biztonságban érezzük magunkat utazás közben.

A kabinok teherbírása 24 fő = 1920 kg. Úr Isten! Az majdnem két tonna!!! (Plusz a kabin súlya - komoly teherbírású ez a drótkötél!)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabin belseje tehát (főleg nyáron) tágas, kényelmes, és így számolgatva legalább 20 főnek jut benne ülőhely. A középső padok végén is van egy lehajtható ülőke. Viszont síléc tároló kívül nincs, tehát télen azt is el kell tenni valahova.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabin oldala már eléggé karcos, úgyhogy túl jó fotókat sajnos nem sikerült útközben készíteni. Azért a lényeg látszik: az alsó állomás.

Az is látszik az alsó állomás körül, hogy nyáron ez főként egy átszálló hely, bár a túrautak is erre vezetnek, de a sikló és a kabinos felvonó állomásán kívül itt nem sok minden van. Apró játszótér pár játékkal a gyerekeknek, és egy ugráló asztal. A kicsi, kerek talponálló (elegánsabban: bár) nyáron nincs nyitva, de a kilátásban azért már itt is lehet gyönyörködni.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Viszont felfelé általában "előre" nézünk, legalábbis a menetirány szerint, és akkor csak a hegyet látjuk.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kerítés mentén végig hóágyúk meredeznek arra az esetre, ha a felhők nem szállítanának elég hó-utánpótlást a sípályákhoz.

A fák egyre kisebbek, már inkább csak bokrok és gyönyörű zöld gyep borítja a hegyet.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Az oszlopok is dupla olyan szélesek, mint a megszokott, itt viszont nem kell tartanunk a más nagy kabinos felvonóknál szokásos oszlop utáni kilengéstől.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És ha az időjárás, valamint a felhők nem elég kegyesek hozzánk, akkor az erdőhatár után hamarosan a felhő határt is elérjük.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És eltűnünk a felhőben, mint ama bizonyos szürke szamár a ködben.

Ragyogó napsütésben biztosan sokkal élvezetesebb az utazás, és lenyűgözőbb a kilátás, de felfelé nekem ez jutott.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

De ha kisült a nap, akkor azt is láthatjuk, hogy a felső állomás közelében a csúcshoz vezető túrautak ki vannak kövezve.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A felső állomás érkezési oldala nagyon hasonlatos az alsó állomáshoz, itt is lógnak félreállított kabinok, ott a drótkötelet visszafordító két nagy kötél, és közöttük érkezik a kabin a kiszállási oldalra.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Aztán következik a lassan, araszolva visszafordulás a beszállási oldalra, és indul az újabb kör.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A felső állomás épülete sokkal nagyobb, mint az alsó, itt étterem is van. Az állomás neve Rotunda, talán azért, mert a középső rész (az étterem) kör alakú.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Kicsit messzebbről látszik, hogy az épület 2 felső állomás az 1-ben. Középen van a Rotunda étterem, sportbolt és mellékhelyiségek. Balra van a Chopok déli oldala, és az azon közlekedő kis-kabinos felvonó, jobbra pedig a Chopok északi oldala, és a két drótkötélen lógó kabinos felvonó.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Jegyárak (2018):

  • előre megvásárolva az interneten (egy adott napra): felnőtt: 18 Euro, nyugdíjas és diák: 15 Euro, gyerek: 12 Euro
  • a helyszínen automatából vásárolva bankkártyás fizetéssel: felnőtt 20 Euro, nyugdíjas és diák: 16 Euro, gyerek: 13 Euro
  • a helyszínen a pénztárban megvásárolva (több napig érvényes): felnőtt 22 Euro, diák és nyugdíjas: 18 Euro, gyerek: 15 Euro

A gopass kártya letéti díja további 2 Euro, amit a végén leadáskor visszaadnak.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A felvonókon elvileg ingyen utazhatnak a 7 év alatti gyerekek egy 18 év feletti felnőtt kíséretében (max. 2 gyerek mehet egy felnőttel). A jegyvásárlás szempontjából nyugdíjasnak számítanak a 61 év felettiek. Diákok a 13 és 18 év közöttiek, idősebbektől csak ISIC, ITIC, EURO26, GO26 típusú diákigazolványt fogadnak el (a magyar gimnáziumi pont nem ilyen :(, tehát 18 év felett már felnőtt jegyet kell vennünk). Gyerekek a 7 és 12 év közöttiek. 

Kutya szájkosárral vihető.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabinos felvonó reggel 8:30 és délután 18 óra között folyamatosan jár. Utolsó völgymenet 18 órakor.

És mint ahogy mindenütt, a lefelé út itt is sokkal látványosabb. Bár természetesen felfelé is lehet úgy ülni, hogy gyönyörködhessünk a kilátásban, de ez inkább lefelé szokott megtörténni.

A kilátás természetesen itt is lélegzetelállító: az Alacsony- és a Magas-Tátra vonulatai is látszanak.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Technikai adatok:

  • alsó állomás: 1349 m
  • felső állomás: 2004 m
  • szintkülönbség: 655 m
  • az út hossza: 2130 m
  • átlagos emelkedés: 32,27 %
  • legnagyobb emelkedés: 50,24 %
  • utazó sebesség: 7 m/s
  • az út hossza: 6,5 perc
  • kapacitás: 2480 fő/óra
  • oszlopok száma: 11 db
  • az építés éve: 2012
  • gyártó: Doppelmayr
  • a kabinok gyártója: CWA
  • a kabinok típusa: FUNITEL 24
  • a kabinok száma: 22 db
  • a kabinok távolsága a kötélen egymástól: 298 m

(A technikai adatok egy része a kihelyezett táblákról és a lift-world.info olalról származik.)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És újra itt az alsó állomás. Körbeértünk. :)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Ha Szlovákiában jártok a Chopok északi vagy déli oldalán, ne hagyjátok ki ezt a klassz nagy - kis-kabinos felvonót, hiszen igazán különleges például attól, hogy dupla drótkötélen lóg, és nem szimplán. :)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a hegy saját honlapjáról származik. www.jasna.sk

0 Tovább

Katica sikló hullámzó pályával - Jasná, Chopok

Láttatok már olyan siklót, aminek nem meredeken emelkedő a pályája, hanem lejt is? Sőt, hullámos! Nehéz elképzelni, hiszen a siklók jellegzetessége az, hogy egy meredek hegy vagy domb oldalában egy meredek pályán rövid távon nagy szintkülönbséget tesznek meg. Végülis a szintkülönbség itt is nagy, viszont a pálya nem simul a hegyoldalhoz, hanem egy acélszerkezeten halad. És hullámzik. :)

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában, a Zsolnai kerületben (Žilinský kraj), Liptószentmiklós (Liptovsky Mikulas) mellett, a Demén-völgyben (Demänovská dolina), a Chopok északi oldalán, félúton a csúcs felé. Térképen ITT.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló állomásaihoz gyalog is fel lehet menni, de azért van kényelmesebb megoldás is. Az alsó állomáshoz Biela Pút felől egy libegővel repülhetünk fel, a felső állomás mellett pedig egy kabinos felvonó van. Tehát ez a kis sikló tulajdonképpen a libegőt és a kabinos felvonót köti össze.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Mi is a sikló? Egy síneken közlekedő, inga üzemű közlekedési eszköz. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsik sodronykötéllel vannak összekötve, és a kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik kocsi van rögzítve. Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.

Na ez a katica pont nem ilyen!

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Illetve azért de, ilyen, csak nem egészen. Itt csak egy sínpár van végig és egy kabin, de azért a sodronyköteles megoldás itt is működik, csak a kötél másik végén nem egy másik kabin található, hanem az ellensúly (mint a lifteknél).(Akkor lehet, hogy ez nem is sikló, hanem lift?) :)

Itt épp megérkezett az ellensúly, az alsó állomásra.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Itt meg a sikló kabinja érkezik.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

És, hogy mitől különleges ez a sikló még? Gondolkozzunk csak, milyen egy "rendes" sikló? Olyan mint Grazban a kanyar sikló, vagy Prágában a Petrin dombra közlekedő, vagy a 125 éves sikló Salzburgban. Mindegyik kabinja hosszú és megdöntött, a belseje lépcsőzetesen van elrendezve, a beszálláshoz is lépcsőn kell felmenni mellette. Mindegyik pályája meredeken emelkedik egy irányba, ezért a megdöntött kabinban lépcsőzetesen vannak beépítve a vízszintes padlók. Csakhogy ez a pálya emelkedik is és lejt is, itt ha fix lenne a padló, az hol erre dőlne, hol arra...

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

De akkor mi a megoldás? A szintkiegyenlítés. A kabin padlóját egy automatikus, hidraulikus emelő-szerkezet-rendszer tartja folyamatosan vízszintesen. Amikor a sikló elindul felfelé, az alsó oldalon magasra emelik a hidraulikus emelők a kabint, így tartva azt vízszintesen.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Aztán amikor lejtő jön, összecsukódnak az emelők, a kabin leereszkedik, hogy aztán a nagy emelkedőn elindulva ismét felemelkedjen. A felső állomáshoz közeledve már egészen ki van nyílva a "harmonika".

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló levegőben átívelő, acél függőhídja alatt egy út vezet át, télen sípálya is, fölötte pedig egy másik libegő halad. Micsoda csúcsforgalom lehet itt télen... Bár nyáron sem voltak kevesen, de a képen látható libegő nem járt.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Az alsó állomás nem egy nagy, feltűnő épület, bár azért a piros mintája kitűnik a zöld környezetből. Mellette ott a nyáron is működő libegő felső állomása.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Menet közben a szintkiegyenlítő hidraulika működéséből semmit nem lehet észrevenni, teljesen döccenésmentesen dolgozik.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló pályája a magas fenyők között vágott keskeny ösvényen halad, a kilátás nem túl látványos belőle.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

És hamarosan itt a felső állomás, Ez egy kicsit nagyobb épület, de a siklóhoz tartozó része épp csak kiáll a hegyoldalból.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A felső állomáson van a gépház. Mivel minden fal üvegből van, jól látszanak a nagy tárcsák, amiken a vastag drótkötelek futnak.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Mivel nyáron is sokan voltak, a gyors kiszállás - beszállás után azonnal indult is vissza a kabin, lefelé.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Mint látszik is, a kabin nem túl nagy, de azért ötvenen beférnek. Mondjuk az már elég nagy tömegnyomor lehet... De a sikló pályája rövid, pár perc alatt meg van egy forduló, így viszonylag sok kirándulót (síelőt) tud fel- vagy letranszportálni, kevés várakozási idővel.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Technikai adatok:

  • alsó állomás: 1225 m
  • felső állomás: 1342 m
  • a szintkülönbség: 117 m
  • a pálya hossza: 360 m
  • gyártó: Doppelmayr
  • építés éve: 2012
  • a kabin befogadó képessége: 50 fő
  • kabinok száma: 1 db
  • menetidő: 3 perc

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló üzemelése nyáron: minden nap 8:30-tól 18:15-ig. Utolsó völgymenet 18:15-kor. A sikló folyamatosan jár, ahogy összejön a megfelelő mennyiségű utas. Ha sokan vannak valamelyik állomáson, akkor a másikon nem vár utasokra, hanem azonnal megy akár üresen is. Ha kevesen vannak, akkor azért lehet, hogy valamennyit vár is.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Itt nyáron is bevezették a "síbérletet", ami azt jelenti, hogy egy "gopass"-os kártyával lehet körbefelvonózni az egész hegyet. Ezzel igénybe vehetjük az összes működő libegőt és felvonót, akárhányszor, egész nap. A Chopok északi és déli oldalán nyáron üzemel 2 db libegő, 3 db kabinos felvonó és 1 db sikló. A mágneskártyát elég a bal zsebünkben tartani, és a kapuk átengednek, nem kell odatartani külön sehova.

Jegyárak (2018):

  • előre megvásárolva az interneten (egy adott napra): felnőtt: 18 Euro, nyugdíjas és diák: 15 Euro, gyerek: 12 Euro
  • a helyszínen automatából vásárolva bankkártyás fizetéssel: felnőtt 20 Euro, nyugdíjas és diák: 16 Euro, gyerek: 13 Euro
  • a helyszínen a pénztárban megvásárolva (több napig érvényes): felnőtt 22 Euro, diák és nyugdíjas: 18 Euro, gyerek: 15 Euro

A gopass kártya letéti díja további 2 Euro, amit a végén leadáskor visszaadnak.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A felvonókon elvileg ingyen utazhatnak a 7 év alatti gyerekek egy 18 év feletti felnőtt kíséretében (max. 2 gyerek mehet egy felnőttel). A jegyvásárlás szempontjából nyugdíjasnak számítanak a 61 év felettiek. Diákok a 13 és 18 év közöttiek, idősebbektől csak ISIC, ITIC, EURO26, GO26 típusú diákigazolványt fogadnak el (a magyar gimnáziumi pont nem ilyen :( ). Gyerekek a 7 és 12 év közöttiek. 

Kutya szájkosárral vihető.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A Chopok amellett, hogy télen már több mint száz éve hatalmas síterep, nyáron is rengeteg érdekességgel és sportolási lehetőséggel várja a kirándulókat. Érdemes felmenni, és útközben érdemes kipróbálni ezt a katicás siklót, hiszen a pályája és a működése is érdekes.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a hegy saját honlapjáról származik. www.jasna.sk

0 Tovább

Fel libegő - le kisautó Szlovákiában is - Jasná, Biela Pút

Az Alacsony-Tátra legnépszerűbb csúcsa a Chopok, ami nyáron közkedvelt kirándulási célpont, amellett, hogy télen meg hatalmas síparadicsom. Ráadásul nyáron is használhatjuk a különböző sífelvonókat, ugyanis egy csomó működik, és átkirándulhatunk északról délre, vagy délről északra. Vagy össze-vissza.

Ha északról indulunk, akkor egy libegővel kezdhetjük a kalandok sorát, ráadásul lefelé itt is választhatunk száguldozó kisautót, ami hatalmas élmény. Mutatom is milyen!

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában, a Zsolnai kerületben (Žilinský kraj), Liptószentmiklós (Liptovsky Mikulas) mellett, a Deményvölgyben (Demänovská dolina). Térképen ITT.

Az út mellett több helyen is hatalmas, ingyenes parkolók vannak, nyáron érdemes elmenni a legutolsóig, mert innen indulnak felfelé a felvonók és a túrautak. A parkolóból pedig hosszú lépcsősor vezet fel a libegőhöz.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Fent éttermek sora hatalmas terasszal, különböző szórakoztató dolgok, és rengeteg pénztár. De nyáron nem is olyan könnyű megtalálni a működőt. Csak kövessétek a feliratokat, és előbb-utóbb meg lesz. :)

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Jegyvásárlás után pedig irány a csúcs! Kár, hogy a Chopok úgy tűnik felhőben van, de ez a libegő nem is visz fel addig. Viszont a hegyoldalon látszik mennyi sífelvonóval rendelkezik az északi oldal, és télen az összes üzemel. Nyáron nem mind, de azért lehet felvonózni nyáron is egész nap.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Az alsó állomás minden extra nélküli. Csak táblák vannak, hogy merre kell menni, de nincs épület, csak egy apró irányító bódé és a beengedő kapuk.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Az alsó állomás 1117 méterrel van a tengerszint felett, innen indulhatunk a 2000 méter fölötti Chopok-ra.

Télen a síelőket újabb kapu engedi be az ülés érkezésekor, de nyáron oldalt tovább kell menni, és előrébb várni a hátulról érkező üléseket.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Tehát itt, a libegő alsó állomásán nincs még egy tető sem, csak a nagy tárcsa, ami körül visszafordulnak az ülések.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

A kezelő gombok tengerében sem nagyon lehet eltévedni, ez is elég egyszerűnek látszik.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

De mi is ez? Ez egy egysebességes ülőlift (libegő). A folyamatosan haladó drótkötélpályán sok-sok 4 személyes ülőke jár körbe-körbe, melyek fixen rögzítve vannak a drótkötélen.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Apró hátránya is az, hogy az ülőkék fixen rögzítve vannak, beleértve a visszafordító szakaszt is, ezért a felvonó utazó-sebességének is jóval lassabbnak kell lennie a biztonságos ki- és beszálláshoz. De másfelől ez előny, hiszen tovább tart a libegőzés, a fák koronája közötti repülés.

Itt is pontosan kijelölték, hova kell állni, hogy a libegő ülése éppen jó helyre érkezzen.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Mivel ez a libegő nem lassul le a beszálláshoz, a személyzet segít, hogy a gyorsabban érkező ülésbe sikerüljön behuppanni. Ha pedig valakinek gondja támadna a be- vagy a kiszállással, akkor akár le is lassítják, vagy meg is állítják a libegőt.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

De azért alapvetően ritkán van probléma, gördülékenyen megy a beszállás. Aztán ha megérkezett az ülés a hátsónk alá, akkor már csak a lábtartót kell lehajtanunk, és kezdődhet is a kellemes repülés.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Több oszlopra is ki van matricázva a felvonó szerviz ingyenesen hívható telefonszáma (18 300). Lehet, hogy érdemes elmenteni a telefonunkba? :)

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

És miközben libegünk felfelé, lehet nézelődni, mert itt felfelé is van látnivaló. Például rögtön felfedezhetjük a hegy oldalában, hogy ott is van egy libegő, meg ott is, meg kabinos felvonó. Vajon milyen hosszú ez a libegő? Meddig megy? Oda megyünk fel?

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Aztán szállodák is vannak. Ez aztán az igazi pályaszállás! Konkrétan a sípályán van. Hiszen a libegő mellett jön le a sípálya, ezt láthatjuk a hóágyúk sorából is. És mivel lámpasor is van, elképzelhető, hogy este ki is van világítva ez a sípálya.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

A hegyre persze gyalog is fel lehet menni, a libegő mindkét oldalán van gyalogút. Bár a fenyőerdő mellett lehet, hogy nemcsak a túrázás kedvéért sétálnak többen, ugyanis a lent látható bokrok mind áfonyával vannak tele.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Ez a libegő egyáltalán nem megy magasan. Egészen alacsonyak az oszlopok, mellettünk a fenyőerdő is sokkal magasabb, így a tériszony nem lehet akadálya a libegő kipróbálásának. Meg különben is ülhetünk, van lábtartó és kapaszkodni is lehet.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

A libegő útjának hossza mindössze 816 méter, így elég hamar feltűnik a felső állomás.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

A felső állomás 1217 méteren van, tehát pont 100 méter szintkülönbséget tettünk meg ezzel a libegővel.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

És igen, a kék pólós személyzet már itt is várja a libegőn érkezőket, hogy segítsen a kiszállásnál. De mi az a kis dobozka az oszlop lábánál, ráadásul egy számláló van alatta, ami visszafelé számol...

Jé, ez egy fényképezőgép!

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Visszaszámlálás után tessék mosolyogni, majd kiszállás után egy kis bódéban, potom 4 Euróért meg is vásárolhatjuk a libegőn rólunk készült fotót. Nem rossz - nem rossz, de azért egy picit drága...

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Kiugrás után szintén jól látható felfestés segíti az üzemi terület elhagyását.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

A felső állomás is elég puritán, itt is csak egy apró irányító bódé, és a nagy tárcsa van, amire ki van feszítve a vastag drótkötél.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Itt már 1217 méteren vagyunk, de a hegy még sokkal magasabb. Mehetünk tovább siklóval és kabinos felvonóval is, vagy túrázhatunk innen több irányba. Aztán lefelé is többféle lehetőség körül választhatunk. Mehetünk vissza is a libegővel ...

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

...vagy kisautóval. Ausztriában Mountaincar-nak hívják, itt nem tudom mi a hivatalos neve. A kisautó tulajdonképpen a gokart és a szánkó keresztezéséből jött létre. Olyan, mint egy háromkerekű bicikli, csak nincs rajta pedál, hiszen a folyamatosan lejtő hegyoldalban nem nagyon kell tekerni. Fékezni annál inkább! :)

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Az autóban alacsonyan van a súlypont, ezért nagyon stabil jármű, és két, egymástól független fékkel van felszerelve. Így maximális biztonság mellett nyújt száguldozós, farolós, vidám élményeket.

Az út hossza 816 méter, így elég hamar le lehet érni, de azért így is érdemes kipróbálni. A gokartokkal 12 év felettiek száguldozhatnak. Naponta 12 és 17 óra között van lehetőség kipróbálni a Mountaincar kisautókat (megfelelő időjárás esetén).

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

A hegyi gokart árak (2018):

  • egy út lefelé 6 Euro
  • kombi jegy a libegővel egy útra: 9 Euro
  • kombi jegy két körre: 16 Euro
  • kombi jegy öt körre: 35 Euro

A hegyi kerékpározást kedvelők pedig bringázhatnak is a hegyen. Lehet, hogy valahogy fel lehet vinni a bringát a libegőn is, hiszen a kisautókat is visszaküldik valahogy (de ez nem biztos, mert itt nem láttam erre alkalmas gondolát), aztán lefelé már csak száguldozni kell. :)

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

De aki nem kedveli annyira a száguldást, annak ott a libegő, amivel kényelmesen, lassan lelibeghet a hegyről.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Örökérvényű szabály, hogy a libegőn mindig lefelé szebb a kilátás. Na ez itt nem teljesen igaz, mert ez a libegő nem megy túl magasra a hegy oldalában, ráadásul alacsonyak az oszlopai, így a környező fenyőerdő fái mind magasabbak, nem lehet kilátni közülük. De azért szép ez is, csak nem olyan lélegzetelállító, mint máshol.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Mivel a libegő nem áll meg, menet közben kell be- és kiszállni, előfordulhat, hogy ez nem mindenkinek sikerül a rendelkezésre álló, elég rövid idő alatt. Mint említettem már, mindkét állomáson a kezelő folyamatosan figyel, és ha gond van lelassítja, vagy akár meg is állítja a libegőt. Tehát ha éppen élvezzük a repülést és gyönyörködünk a kilátásban, amikor egyszercsak lassul, vagy megáll a libegő, nem kell rögtön megijedni. Valószínűleg csak valaki segítségre szorul, és pár pillanat múlva már megyünk is tovább.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Technikai adatok:

  • völgyállomás: 1117 méter
  • hegyállomás: 1217 méter
  • szintkülönbség: 100 méter
  • az út hossza: 822 méter
  • átlagos emelkedés: 12,4 %
  • az oszlopok száma: 9 db
  • ülések száma: 106 db (×4)
  • maximális kapacitás: 1800 fő/óra
  • utazási idő: 5-6 perc
  • utazási sebesség: 2 m/s
  • az építés éve: 2007
  • gyártó: Doppelmayr

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Nyitva tartás nyári idényben (2018):

elő- és utószezon: 06.09. és 06.29 között, valamint 09.03. és 09.30. között 8:30-tól 16 óráig fél óránként

főszezon: 06.30. és 09.02. között 8:30 - 18:00 óra között fél óránként (utolsó beszállási lehetőség a hegy-állomáson 18 órakor)

Itt a felvonók üzemelése egy kicsit érdekes, ugyanis nem folyamatosan járnak, hanem csak addig, amíg van utas. Ennél is úgy van kiírva, hogy üzemel 8:30, 9:00, 9:30, 10:00, stb... fél óránként. Hogy ez mit jelent? Azt, ezekben az időpontokban biztosan elindítják a libegőt, és addig megy, amíg lent vagy fent még sorban állnak az emberek (vagy folyamatosan sokan jönnek). Amikor elfogynak a sorban állók, nem engednek fel több embert, természetesen megvárják, hogy az utazók fel vagy leérjenek a libegővel, és leállítják a motorokat. Aztán megvárják, hogy újra összejöjjenek a kirándulók, és csak az előre megadott időpontban indítják újra a libegőt. Tehát lehet, hogy amikor éppen odaérünk a libegő nem megy, de nem kell megijedni, kicsit várni kell (max. 20-25 percet), és újra elindul.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Nyáron is bevezették a "síbérletet", ami azt jelenti, hogy egy "gopass"-os kártyával lehet körbefelvonózni az egész hegyet. Ezzel igénybe vehetjük az összes működő libegőt és felvonót, akárhányszor, egész nap. A Chopok északi és déli oldalán nyáron üzemel 2 db libegő, 3 db kabinos felvonó és 1 db sikló. A mágneskártyát elég a bal zsebünkben tartani, és a kapuk átengednek, nem kell odatartani külön sehova.

Jegyárak (2018):

  • előre megvásárolva az interneten (egy adott napra): felnőtt: 18 Euro, nyugdíjas és diák: 15 Euro, gyerek: 12 Euro
  • a helyszínen automatából vásárolva bankkártyás fizetéssel: felnőtt 20 Euro, nyugdíjas és diák: 16 Euro, gyerek: 13 Euro
  • a helyszínen a pénztárban megvásárolva (több napig érvényes): felnőtt 22 Euro, diák és nyugdíjas: 18 Euro, gyerek: 15 Euro

A gopass kártya betéti díja további 2 Euro, amit a végén leadáskor visszaadnak.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Tehát a legfőbb különbség az előre és a helyszínen megvásárolt jegyek között az, hogy míg online meg kell adni egy napot, amely napra a jegyet megvesszük, és a jegy csak azon az egy napon lesz érvényes, addig a helyszínen megvásárolt kártyát a vásárlás napjától számított 7 napon belül bármikor felhasználhatjuk. Ez főleg azért jó, mert előre nem tudhatjuk pontosan, hogy milyen lesz az időjárás adott napon, de a helyszínen már el tudjuk dönteni, hogy melyik napon vállaljuk be a csúcstámadást.

És jön az alsó állomás, ahol a segítő már vár ránk, pedig mi ki tudunk ugrani nélküle is. :)

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

A felvonókon elvileg ingyen utazhatnak a 7 év alatti gyerekek egy 18 év feletti felnőtt kíséretében (max. 2 gyerek mehet egy felnőttel). A jegyvásárlás szempontjából nyugdíjasnak számítanak a 61 év felettiek. Diákok a 13 és 18 év közöttiek, idősebbektől csak ISIC, ITIC, EURO26, GO26 típusú diákigazolványt fogadnak el (a magyar gimnáziumi pont nem ilyen :( ). Gyerekek a 7 és 12 év közöttiek. 

Nagyobb kutya elvileg szájkosárral vihető, bár libegőn nem egyszerű a szállításuk, de persze meg lehet oldani. Kisebb kutya (vagy más egyéb kisebb állat) utazó dobozban szájkosár nélkül is mehet.

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

Körbeértünk, élményekkel teli hagyhatjuk el a helyszínt. Mert persze ha már megvettük a gopass kártyát, nemcsak ezzel a libegővel utaztunk, hanem az összessel. :)

Kalandra fel hát, mert libegőzni jó, hegyi gokarttal legurulni a hegyről pedig még jobb. Ha erre jártok, ki ne hagyjátok a Chopok szikláit! (Több hónapig tudok még mesélni róluk. :))

Szlovákia Chopok Jasná libegő Tátra Alacsony-Tátra

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

0 Tovább

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Utoljára kommentelt bejegyzések