Fogaskerekűvel 3089 méter magasra - Gornergratbahn

Európa második legmagasabbra felmenő hegyi vasútja a Gornergratbahn. 33 perc alatt 1469 méter szintkülönbséget küzd le a 3089 méter magasan található felső állomásig, Gornergrat-ig. És a honlapja azt hirdeti: innen nyílik az egyik legszebb hegyi panoráma a világon!

A végére talán az is kiderül, hogy csak marketing fogás, vagy tényleg igazuk van panoráma ügyben...

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Hol található? Svájc déli részén, Wallis kantonban, Zermatt-ból indul a vonat, térképen: ITT.

Autóval a Täsch nevű faluig mehetünk, ahol le kell tennünk a gépjárműveinket. Innen szintén egy fogaskerekű vonattal juthatunk el az autómentes városkában, Zermattba. A két vasútállomás közel fekszik egymáshoz, csak át kell sétálnunk és már indulhatunk is fel a Gornergratbahn régies-modern szerelvényeivel.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Jegyvásárlás után kapukon keresztül juthatunk be az induló vonatokhoz.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A vonat színe nem túl fantáziadús, de pontos és nagyon tiszta.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A legújabb személyszállító szerelvényeket 2004 és 2009 között gyártották. A régebbi típusokat pedig 2003-ban felújították, modernizálták.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Az újabbak alacsonypadlós, "egybe" szerelvények. Bent lehajtható ülések vannak (talán ez is a takarítást segíti).

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Kerékpár szállításra alkalmas hely is van a kocsikban, és bár nyáron is hó van mindenfelé, turistautak hálózata is beszövi a hegyoldalt és le lehet jönni a hegyről bicajjal is.  

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Zermatt 1620 méterrel a tengerszint felett fekszik, a Gornergrat pedig 3089 méteren van. Közben négy megállója van a vonatnak. 9 km alatt teszi meg az 1469 méter szintkülönbséget. A legnagyobb emelkedő 20 %-os.

Az útját az állomásokon lévő térképeken is megnézhetjük.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A hegyre menő vasútvonalat 1891-ben kezdték tervezni, 1896-ban kezdődtek meg az építési munkálatok és 1897. november 24-én ment végig az első szerelvény a vasútvonalon. A hivatalos megnyitóra 1898. augusztus 20-án került sor.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A Gornergratbahn 1000 mm-es keskeny nyomtávú vasútvonal fogaskerekű vonatok számára, és már a kezdetektől villamosítva volt. Ez volt Svájcban a legelső villamosított fogaskerekű vonal. Bár a saját honlapjuk szerint a világon is elsők voltak ezzel.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A fogaskerekű nem gyors vonat, ezt már tudjuk a Glacier-express kapcsán is. Itt néha még majdnem 25 km/órával is száguldoztunk.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Mivel út közben van ahol csak egy sínpár van, ezért a szerelvények az állomásokon (is) kerülik egymást. Az első állomás Findelbach.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Az utazást alagutak színesítik.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Meg hatalmas kanyarok és emelkedők. :)

A villamosítás először 40 Hz-es volt, az áramot egy vízierőmű által termelt 5400 V-ról 550 V-ra transzformálták. A ma is használt háromfázisú, 750 V-os, 50 Hz-es rendszerre 1930-ban alakították át a szerelvényeket. Azóta az áramot az országos hálózatról kapja a vasút.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A második állomás Riffelalp. Eredetileg ez volt a Gornergratbahn első köztes állomása. 2211 méteres magasságban fekszik az erdőhatáron. Több turistaútvonal találkozási pontja van itt, sőt az állomás közelében egy hotel is épült.

1909-ben hosszabbították meg a vasútvonalat a Gornergrat irányába még 310 méterrel, így közelebb került a végállomás a csúcshoz.

1928-ig a szerelvények csak nyáron közlekedtek, azonban a téli üzem megindulása után is problémát jelentettek télen a hóviszonyok, különösen a Riffelalp és a Riffelboden megállók között. Az itt fennálló lavinaveszély megakadályozta az utat a csúcsra. Azonban 1939-ben elkezdtek egy 770 méter hosszú lavinaalagutat építeni, amit a második világháború miatt csak 1941-ben fejeztek be.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

1942 óta télen is - jó időjárási viszonyok között - a Gornergrat végállomásig közlekednek a vonatok.

A vasútvonal mellett mormoták is nézelődnek, játszanak és nem nagyon zavarja őket az elhaladó szerelvény.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Riffelberg megálló után pedig pár birkával találkoztunk. Jó vastag gyapjút növesztettek, ami nem meglepő, Riffelberg 2582 méter magasan van, itt még nyáron is van hó. Télen pedig ülőliftek szállítják innen a síelni szeretőket, mert a megálló mellett sípályák találhatóak.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Az első mozdonyok csúcssebessége 7 km/h volt, de az erősödő téli forgalom miatt ez már nem volt elég, ezért 1947-ben új motorkocsikat szereztek be, ezáltal a menetidő a felére csökkent.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Az utolsó megálló Rotenboden már 2815 méteres magasságban van. Itt található télen Svájc öt Iglu-faluja közül az egyik. Innen is megy még sífelvonó felfelé is, valamint innen indulnak lefelé a Zermatti síparadicsom pályái.

És időnként szembevonat is jön, még szerencse, hogy itt már dupla sínpár van.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A végállomás Gornergrat. 3089 méter.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A használt szerelvények összesen 3634 ülő és állóhellyel rendelkeznek, a kapacitásuk 2400 fő óránként.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

És hogy mi van fent a hegyen?

Lehet például fényképezkedni olyan bernáthegyi kutyákkal, amiknek a nyakában egy kis vöröskeresztes hordó van. Ahogy a svájci hegyi-mentőkutyákat elképzeljük. :)

A Gornergrat csúcs a Gornergleccser és a Findelgleccser között található és 29 db négyezer méter feletti csúcsra kínál panorámát. Például a Monte Rosa, a Metterhorn és a Liskamm csúcsokra.

Az ott Svájc emblematikus hegye a Matterhorn, csak kicsit takarja a felhő. :)

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A kilátáson kívül természetesen síterepek is vannak itt, illetve innentől lefelé Zermattig.

Valamint a hegyi hotel két tornyában a hatvanas évektől két kutatóállomás, obszervatórium működik. Ma már azonban nem csak tudományos célokat szolgálnak a tornyok. Az északi toronyban 2005 óta egy 1,5 méteres infravörös teleszkóp (TIRGO), a déli toronyban pedig 2010 óta egy 3 méteres rádióteleszkóp (KOSMA) működik.

Egyébként ez a hotel Svájc legmagasabban fekvő szállodája, 3100 méteren található.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A hotel mellett kis kápolna is van, valamint kilátó teraszok minden irányban. Persze főleg a Matterhorn irányába. :)

A hegy tehát nyáron csodálatos panorámát nyújt, sok túraútvonal található rajta, vannak utak mountainbike-osoknak is, és a siklóernyősök is előszeretettel indulnak innen lefelé. Télen pedig hatalmas síközpont.

De térjünk vissza a vasúhoz.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Lefelé a modernebb szerelvényt fogtuk ki.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Az asztalokon is a hely térképe látható, amin követhetjük a vonat útját, vagy átnézhetjük a csúcsokat.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A mozdonyvezetőnek is kényelmes helye van, előtte pedig több sor kapcsoló, meg gomb, meg kar, meg lámpácska. :)

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

És lefelé ereszkedve szépen rálátni Zermatt-ra is. A házak teteje nem a hótól fehér, a fotó nyáron készült. Bár fent a Gornergrat-on volt hó (nem is kevés), azért lent a városban már nem volt. :)

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

És pont jött szembe egy régebbi motorkocsi is.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A szerelvények nyáron Zermatt-ból reggel 8 órától 24 percenként indulnak, utolsó vonat felfelé 18:24-kor megy. Lefelé a Gornergrat-ról 8:43-tól szintén 24 percenként jönnek, utolsó vonat lefelé 19:18-kor jön. Plusz van egy vonat felfelé reggel 7-kor is, és lefelé 7:35-kor.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Jegyárak (2016):

Zermatt - Gornergrat egy út 45 CHF, retúr 90 CHF.
Zermatt - Rotenboden egy út 40 CHF, retúr 80 CHF.
Zermatt - Riffelberg egy út 33 CHF, retúr 66 CHF.
Zermatt - Riffelalp egy út 21 CHF, retúr 42 CHF.

Gyerekeknek 50 % kedvezmény - nyáron 6-16 év között, télen 9-16 év között.  Nyáron 6 év alatt, télen 9 év alatt ingyenes. 10 fő felett csoportkedvezmény is van.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Svájcban járva ne hagyjátok ki a Gleccser-expressz-t, ami szintén Zermatt-ból indul, és tudom még ajánlani azt a nagyon klassz kabinos felvonót, a mi a Schilthorn-ra megy fel egy forgó étteremhez, valamint mély szurdokvölgyet is, az Aareschulcht-ot. Meg olyan vízesést, ami egy hegy gyomrában dübörög. És nézzétek meg azt is, hogy hogyan lehet eljutni autó nélkül Zermattba, az autómentes városkába egy fogaskerekűvel.

De van fogaskerekű vasút közelebb is, például Ausztriában a foltos szalamandra Schneebergbahn, és a kis piros Schafbergbahn.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a német wikipedia oldalairól és a Gornergratbahn hivatalos oldaláról származik.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

0 Tovább

A világ leglassúbb expressz vonata - Glacier Express

Svájc leghíresebb, legszebb és legváltozatosabb vasútvonala. És a világ leglassúbb expressz vonata. Ez a Gleccser-expressz. A nevéhez méltóan az Alpok magas, havas hegyei között zakatol, és csodálatos panoráma tárul elénk az út során.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Hol található? Svájcban, Svájc déli részén, Wallis, Uri, Graubünden kantonokon halad keresztül Zermatt és St. Moritz között, további felszállási lehetőségek (többek között): Brig, Andermatt, Disentis, Chur, Filisur.

A Glacier Express Zermatt és St. Moritz között közlekedik (nyáron Davos a harmadik végállomás). Az út során áthalad 291 hídon és 91 alagúton. Az út hossza 291 km, amit a vonat kb. 8 óra alatt tesz meg. Persze a lassúságnak nyomós oka van, az út nagyobb részén fogaskerekű mozdony húzza a szerelvényt.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Szükség is van a fogaskerekekre, mert Andermatt után egy nagyon magas hegyen kell átkelnie a vonatnak. Szerpentinen, alagutak sorozatán keresztül jut fel a csúcsra.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Már Andermatt városa is magasan van (nekünk), 1447 méterrel a tengerszint felett. De ezt ott egyáltalán nem érezni, mert körben 2000 méteresnél magasabb hegyvonulatok vannak. A hegyoldalban mindenfelé tehenek legelésznek és kolompolnak.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A városka elég nagy vasútállomása a város szélén, mégis mindenhez közel található. Ide érkezik és indul tovább a Glacier Express, a pályája legmagasabb pontja felé, majd Disentis, Chur és St. Moritz irányába.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Az első Glacier-Express 1930. június 25-én 7 óra 30 perckor indult el Zermattból 70 meghívott vendéggel, és csaknem 11 óra múlva ért St. Moritzba.

A vonat halkan érkezik és alacsonypadlós, tiszta és nagyon pontos. :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A város elhagyva pedig meredeken halad felfelé.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Felfelé emelkedés közben csodás panorámában gyönyörködhetünk, és jó a rálátás Andermattra is. Ezen a képen látszik az is, hogy miért nem érezzük a városban, hogy milyen magasan is vagyunk. A városka 1400 méteren, egy völgyben fekszik...

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A szerpentinek az alagutakban is folytatódnak. Valószínűleg nagyon jó kanyarfúróik voltak a svájciaknak, amikor építették a vasutat, mert nem sok egyenes alagúttal találkozni itt.


Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Fent hófoltos csúcsok között kanyarog a vonat nyáron is. A fotók június végén készültek, de még volt hó rendesen.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Az expressz hosszú útja során három vasúttársaság területén is áthalad: a Rhätische Bahn (RhB), a Furka-Oberalp-Bahn (FO) és a Visp-Zermatt-Bahn (VZ) pályáin. 
Érdekesség, hogy míg az RhB és a VZ vasút területén már elektromos mozdonyok húzták a szerelvényeket, az FO vasútnál 1942-ig gőzmozdonyok közlekedtek.

Az Oberalppass, azaz az Oberalp hágó 2046 méter magasan vág át a hegyen. A Gleccserexpressz útvonalának is itt van a legmagasabb pontja.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

1943 és 1946 között a világháború miatt nem közlekedtek a szerelvények, aztán 1947-ben már a teljes vonalon villanymozdonyokkal indult újra a forgalom. Sőt, ekkor már az étkezőkocsi is át tudott jutni az Oberalp hágón Andermattig, ahonnan a szembejövő vonathoz csatolva visszafordították.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A vonat kívülről is gyönyörű, meg belülről is. Tiszta padló, tiszta, puha ülések, közöttük asztalok, a kabátoknak vállfák, egyedi fejtámla huzatok.

Az 1. osztályú kocsikban 36 kényelmes ülőhely található (12 sor 3 üléssel), asztalokkal, klímával és a fülhallgatón hallgatható infocsatornával. A 2. osztályú kocsik majdnem ugyanilyen kényelmesek, egy kocsiban 48 ülőhely található (12 sor 4 üléssel), közöttük szintén asztalok, természetesen klíma és infocsatorna.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

2006-ban megnövelték az ablakok felületét és azóta ilyen panorámás, fantasztikus kilátást biztosító vagonok közlekednek a vonalon. Az új vagonokban az utasok fülhallgatókon hat különböző nyelven hallgathatnak érdekes információkat az útvonalról. (Németül, angolul, franciául, olaszul, japánul és kínaiul.)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A vagonok között mindig van étkezőkocsi is. Sőt, vehetünk olyan jegyet is, aminek az árában egy ebéd is van. Ezekben az új, panorámás kocsikban pedig arra is van lehetőség, hogy a helyünkön szervírozzák az ebédet.

1982-ben nyitották meg a Furka-bázisalagutat, amely lehetővé tette az egész éves üzemelést. Ráadásul ekkor az utasok a vonatból a Rhone gleccserben is gyönyörködhettek. Erre azonban ma már nincs mód, mert 28 év szünet és felújítás után 2010-ben ismét megnyitották a régi hegyi utat.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

1961-től fokozatosan lecserélték a régi nehéz kocsikat könnyebbekre, miközben a Gracier-Express egyre nagyobb népszerűségnek örvendett. Ez egészen odáig vezetett, hogy az 1970-es években már dupla szerelvényeket kellett indítani.

Disentis egy fontos állomás az expressz vonalán. Zermatt-tól Disentis-ig vontatja a vonatot fogaskerekű mozdony, ezért ezen a szakaszon csak maximum hat vagonból állhat egy szerelvény.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Minden szerelvény a következő vagonokból áll:

  • egy elsőosztályú panorámakocsi
  • egy elsőosztályú panorámakocsi akadálymentes mosdóval
  • egy konyha-bár panorámakocsi vagy egy hagyományos étkezőkocsi
  • három másodosztályú panorámakocsi

Ha igény van rá, ha csoportok bejelentkeznek előre, illetve sok jegyet eladnak elővételben, két ilyen max. 6 vagonos szerelvényt is indítanak Zermattból egymás után, amiket aztán Disentis-ben összekapcsolnak.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Ez a mutatvány főszezonban, június közepétől szeptember végéig ismétlődik, 2009 óta, amikor általában mind az 50 panorámavagon úton van. Míg télen csak két vonatpár, nyáron három vonatpár közlekedik Zermatt és St. Moritz között. A negyedik vonatpár pedig Zermatt és Davos között jár, csak nyáron.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Aztán Disentis-től már egy hosszú gyorsvonatként közlekedik a Glacier-Express. Itt már "rendes" villanymozdony húzza, ezért fel is gyorsul.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

És bár ezen a szakaszon a vonat már nem megy magasan, meg hegyeken át, de látványosság itt is akad. Mert a Rajna szurdokvölgyén keresztül halad a sínpár, és csodálkozhatunk, hogy itt még milyen kicsi, és sekély, és gyorsfolyású a Rajna. Néhol raftingolnak is rajta.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A Rajna itt ered nem messze Graubünden kantonban, 2902 méter magasságban, és Nyugat-Európa egyik legjelentősebb folyója lesz belőle. De a vonatból még csak egy közepes folyó látszik, ahogy kanyarog a hatalmas sziklák között.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A dupla hosszúságúra nőtt vonatot pedig szépen lehet fotózni a kanyarokban. :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Nyári menetrend 2016.05.05-től 2016.10.23-ig

Zermattból indul: 7:52, 8:52, 9:52
Brig: 9:18, 10:18, 11:18
Andermatt: 10:54, 11:54, 12:54
Disentis: 12:27, 13:27, 14:27
Chur: 13:34, 14:34, 15:34
Filisur: 15:00, 16:00, 17:00
St. Moritzba érkezik: 16:03, 17:03, 18:03

St. Moritz-ból indul: 7:57, 8:57, 9:57
Filisur: 9:01, 10:01, 11:01
Chur: 10:26, 11:26, 12:26
Disentis: 11:37, 12:37, 13:37
Andermatt: 13:08, 14:08, 15:08
Brig: 14:40, 15:40, 16:40
Zermattba érkezik: 16:10, 17:10, 18:10

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Jegyárak pár viszonylatban, CHF vagy EUR-ban (1 EUR = 1 CHF) (!)

Zermatt - St. Moritz 149 CHF/EUR
Zermatt - Andertmatt 72 CHF/EUR
Andermatt - St. Moritz 82,60 CHF/EUR
Chur - Zermatt 116 CHF/EUR

Gyerekeknek kedvezmény: 6 éves korig ingyenes, 6-16 év között 50 %.

Helyjegy váltása kötelező, ára nyáron 33 CHF/EUR, télen 13 CHF/EUR .

Napi menü: 30 CHF/EUR, 3 fogásos menü 43 CHF/EUR .

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

És akár haza is vihetjük magunkkal a Glacier Express-t! :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Ha Svájcban jártok ne hagyjátok ki ezt a remek élményvonatot! A Glacier Express olyan utazást kínál, ahol maga az utazás az élmény, az már mellékes, hogy közben eljutunk A pontból B pontba.

Figyelmetekbe ajánlom még azt a nagyon klassz kabinos felvonót, a mi a Schilthorn-ra megy fel egy forgó étteremhez, valamint mély szurdokvölgyet is, az Aareschulcht-ot. Meg olyan vízesést, ami egy hegy gyomrában dübörög. És nézzétek meg azt is, hogy hogyan lehet eljutni autó nélkül Zermattba, az autómentes városkába egy fogaskerekűvel, majd onnan fel a hegyre, 3089 méter magasra, a Gornergratbahn-nal.

De ha (mint én) szeretitek a vonatokat, vannak közelebb is érdekes vonatok, mint pl. egy másik élményvasút, a Semmeringbahn, ami a világörökség része, valamint a keskenynyomtávú Murtalbahn, a Mura folyó völgyében közelekdő kisvonat. Érdekes fogaskerekű a foltos szalamandra festésű Schneebergbahn, ami Ausztria legmagasabb hegyi vasútállomására megy fel, valamint a szintén fogaskerekű Schafbergbahn, ami a Wolfgangsee melletti hegyre viszi az utasokat, és úgy néz ki, mint egy kis, piros játékvonat.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

0 Tovább

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Címkefelhő

Ausztria (46),hegy (16),Alsó-Ausztria (13),Salzburg tartomány (13),várak (11),város (11),szurdok (11),Stájerország (11),túraút (8),Szlovénia (7),Horvátország (7),csúcskereszt (5),barlang (5),vízesések (5),libegő (5),Burgenland (4),sikló (4),Mauterndorf (4),Mariazell (4),Isztria (4),zarándokhely (3),Mönichkirchen (3),nagy-kabinos felvonó (3),cseppkőbarlang (3),Bécs (3),Medveszurdok (3),adventi vásár (3),Werfen (3),Eisriesenwelt (3),Karintia (3),Esterházy (2),Katschberg (2),Salzburg (2),Plitvice (2),Aineck (2),Graz (2),Eisenstadt (2),Esterházy kastély (2),kis-kabinos felvonó (2),Salzkammergut (2),Svájc (2),fogaskerekű vasút (2),vasút (2),Barcelona (2),Spanyolország (2),Mixnitz (2),Schneeberg (2),Weichtalklamm (2),Zermatt (2),Lendva (2),Schönbrunn (1),Lackenbach (1),Felső-Ausztria (1),Kirchberg (1),Würflach (1),Hermannshöhle (1),Trakostyán (1),Trakoscan (1),Dobrovnik (1),Liechtensteinklamm (1),Hangar-7 (1),Ötschergräben (1),Mitterbach (1),Wienerbruck (1),Johannesbachklamm (1),Piran (1),Wasserlochklamm (1),Palfau (1),Pula (1),Schloss Niederweiden (1),Schloss Hof (1),Hochkar (1),Óbánya (1),Baranya (1),Hohe Wand (1),Rába (1),Rovinj (1),Porec (1),Magyarország (1),Miramare kastély (1),Trieszt (1),Postojna (1),Riegersburg (1),Gornergratbahn (1),Gornergrat (1),Grosseck (1),Grosseckbahn (1),Ljubljana (1),sóbánya (1),Skocjan (1),Fraknó (1),Teichalm (1),vonat (1),Altaussee (1),Predjama (1),Prága (1),Raabklamm (1),Berchtesgaden (1),Krka (1),Dalmácia (1),Olaszország (1),Maria Wörth (1),Bajorország (1),Németország (1),Schlossbergbahn (1),Csehország (1),Karlsplatz (1),St. Lambrecht (1),bencés apátság (1),Gleccser expressz (1)

Utoljára kommentelt bejegyzések