Elképesztően színes, illatos, csobogós szurdok vár felfedezésre a Bohinji-tótól egy kőhajításnyira, az égbe törő hegyek között. Ez a Mostnica-szurdok, a Mostnica patak völgye. Sokkal kevesebben vannak, mint a Bledi-tó melletti Vintgar szurdokban és sokkal olcsóbb is. Pedig a pataknak pont ugyanolyan elképesztő a színe, vannak vízesések, sziklafalak, zubogók és nyugalmat árasztó, színes erdő. Kellemes sétával felfedezhető, pár óra alatt bejárható. Itt talán még nyáron is békésen élvezhetjük a patak rohanását, a természet szépségét. Ha majd arra jártok, nézzétek meg, de most tartsatok velem, mutatom milyen!

Szlovénia Bohinj szurdok

Hol található? Szlovénia észak-nyugati részén, Felső-Krajna történelmi régióban, Ljubljanától kb. 80 km-re észak-nyugatra, Bledtől kb. 25 km-re dél-nyugatra, a hegyek között, Stara Fužina mellett, a Triglav Nemzeti Park területén. Térképen ITT.

A Bohinji-tó végében, Ribčev Laz-nál át kell menni a hídon a templomnál, majd tovább az úton kb. 1,5 km-t. Stara Fužina központjában balra kell fordulni a patak hídja előtt, majd ott fel a parkolóig, kb. 500 m. Ha van időnk, a Bohinji-tótól akár gyalog is átmehetünk a szurdokhoz, mert a parkoló kb. 2 km-re van csak, ami max. 25 perc séta.

A parkoló fizetős, befelé jegyet ad a sorompó melletti oszlop, majd kifelé az automatánál fizetés után, a parkoló másik végénél tudunk kihajtani. Az alábbi fotó bal szélén látható kéményes házikó pedig toalettet rejt.

Szlovénia Bohinj szurdok

A parkolóban vannak térképek, táblák, melyekről tájékozódhatunk. Innen, az úton autóval is fel lehet menni tovább a hegyre, egy csodás fennsíkra, ahonnan a Bohinji-tóra is rálátni. A Vogar népszerű kirándulóhely. De a szurdokhoz egy gyalogút vezet, ami a wc mellett indul.

Lent mélyen csobog a patak, az időnként hallatszik is. Az ösvényünk pedig hol szélesebb, hol keskenyebb. Út közben pihenésre is van lehetőség, némi kilátással a völgyre. A sziklákon pedig mindenfelé víz csurog.

Az út egyáltalán nem babakocsi- vagy kerekesszék-barát, mert ilyen sziklás részek is vannak közben.

Szlovénia Bohinj szurdok

Hamarosan egy hídhoz érünk. Átkelve a hídon, a patak másik partján futó úton visszamehetünk Stara Fužina-ba. Illetve a település központjából induló utcán egyenesen ide érkezhetünk (gyalog).

A legenda szerint az Ördög maga építette fel a hidat. A kevésbé izgalmas valóság azonban, hogy a hidat 1777-ban építtette Ziga Zois báró, hogy egyszerűbbé tegye a szén és a vas szállítását. A híd mérnöki szempontból is érdekes, mivel egyetlen boltív alkotja.

A legenda szerint a helyiek nem tudták megépíteni a hidat, mert amit egyik nap építettek, az másnap reggelre összedőlt. A munkások azt mondták, ők bizony nem építik meg ezt a hidat, építse meg az Ördög. Az Ördög meg is hallotta a kérést, neki is állt a munkának, cserében annak a lelkét kérte az emberektől, aki először átmegy a hídon. Miután az Ördög elkészült a híddal, egy furfangos gazda elhozta a kutyáját, egy csontot dobott a híd túloldalára, az eb pedig lelkesen átszaladt a hídon, így az ő lelkével kellett, hogy megelégedjen a dühös Ördög. Így lett az Ördögnek kutya lelke és ezért csóválja időnként a farkát. (Mellesleg ez egy elég népszerű legenda, mert valahány hegyi patak fölött átívelő kőhídnál jártam, szinte mindenhol ugyanezt mesélték.) :-)

A híd túloldaláról egy kis vízesésre is rálátni, ezért ha a parkoló felől jöttök, ennyire érdemes átmenni a hídon. Mivel nagyon sokan jártak már erre előttünk, a mi lelkünk már nincs veszélyben. :-)

Szlovénia Bohinj szurdok

A híd mellett útbaigazító táblát is találunk. A Hudicev Most szó szerint az Ördög hídja. Azon átkelve Stara Fužina-ba jutunk. A gyalogúton tovább haladva pedig itt még egy irányban van a Vogar fennsík, a Voje völgy és a Mostnica szurdok. A táblán a "Korita Mostnice" feliratot kell követnünk.

A kanyon legnagyobb mélységét a legendás Ördög-híd alatt éri el, ahol 20 méter mélyen zúg a folyó. A helyszínen ennél sokkal jobban be lehet látni, csak a fotó nem adja vissza teljesen a látványt.

A környék már a kora vaskortól ismert volt vasérc bányáiról és a nyersvas előállításáról, a hidat a hegyekből érkező érc és az olvasztásához szükséges faszén szállításának megkönnyítésére és az útvonal lerövidítésére építették az 1700-as években.

Szlovénia Bohinj szurdok

Újabb elágazás: itt egyenesen a Vogar felé az út vissza kivisz az aszfaltos autóútra, majd tovább a Vogar fennsíkra. De nekünk a Voje völgy felé kell mennünk, arra van a szurdok. A fákon fehér közepű sárga kör jelzi az utat. Itt ez a turistajelzés.

Sziklás, gyökeres ösvényen sétálhatunk tovább, egyre beljebb a völgybe.

A szurdok március közepétől október végéig belépődíj ellenében látogatható, a kassza épülete a parkolótól kb. 800 méterre van, ne felejtsünk el magunkkal készpénzt vinni. Én elég korán érkeztem ahhoz, hogy még ne legyen itt a belépődíj szedő bácsi, de visszafelére már megérkezett.

A házikó mellett is van egy híd, az Urscov Most, itt dönthetünk, hogy a folyó melyik oldalán megyünk tovább. Mindegy merre indulunk, mert visszafelé bejárhatjuk a másik oldalt is. Én véletlenül úgy jártam be a szurdokot, hogy itt átmentem a hídon.

Szlovénia Bohinj szurdok

A víz keskeny függőleges falak közé ékelődve robog lefelé, kb. 20 méterre alattunk.

A Voje-völgyet az utolsó jégkorszak idején a Triglav gleccserei vájták, azonban ma már a kristálytiszta vizű Mostnica folyó munkálkodik tovább a völgy mélyítésén.

Időnként az akár 20 méter mélységet is elérő sziklaszoros felső szélén gyalogolunk, néhol óvatosan a sziklák peremére is ki lehet menni, bekukucskálni a sötét, haragosan zúgó szurdok mélyére. De tényleg csak óvatosan, mert csúszásveszélyes a sziklák széle. Inkább a hidakról nézzünk csak be.

Szlovénia Bohinj szurdok

Utunk végig a folyó közelében fut, de néha kicsit elkanyarodik a mély völgy szélétől. Ilyenkor kellemes erdőben sétálhatunk tovább, a folyó mellett.

Utunkat időnként oldalról jövő patakok is színesítik. Ezeken híd nélkül kell átmenni, de természetesen meg lehet úszni száraz lábbal, mert a köveken át lehet lépkedni.

Az út nem teljesen sík terepen vezet. Bár a folyó mellett haladunk, de azért vannak hullámok a túraútban is.

Szlovénia Bohinj szurdok

Hamarosan ösvényünk közvetlen a sziklás folyóparton halad. A kiszélesedő folyó dermesztően hideg vizében tudunk lábat frissíteni ...

... vagy csak egész egyszerűen üldögélni mellette, csodálni a természet szépségét.

A Mostnica-szurdok túrája könnyű, családi kirándulás jól jelzett turistautakon, ösvényeken, korláttal védett hidakon. Az útvonal nem veszélyes, gyerekekkel is bátran járható, a problémásabb részeken mindenhol korláttal védett.

Szlovénia Bohinj szurdok

Itt is egy patak jön oldalról és ömlik bele a Mostnica-ba.

A kiszélesedő folyó partjára tehát le lehet menni, azonban nagy fürdésre ne számítsunk, a víz jéghideg, a forró nyári hónapokban is csak maximum 5 fokos. Ezzel viszont jól hűsíti a környezetét, tehát nagy melegben is kellemes a klíma a patak mentén.

A Mostnica medre a víz eróziós munkájának eredménye. Bár a víz nagy része karsztforrásokból érkezik Voje völgybe és nagyon tiszta, mégis elegendő kavics és homok található benne a meder koptatásához és átalakításához. Különösen tavasszal, amikor magasabb a vízszint és a víz áramlása még gyorsabb. A gyors patakban örvények, különböző irányú áramlatok alakulnak ki, amik az alapkőzetet koptatják, erodálják. A Mostnica medrében az eróziós formák közül az eróziós edények és örvényüstök a legszembetűnőbbek. Ezek különböző méretű, kerek mélyedések a folyómederben, amelyekben általában kavics és homok rekedt. A víz folyamatosan kavargatja őket, és ezáltal kiszélesíti és elmélyíti ezeket az üstöket. Külön érdekesség a két eróziós üst között megcsavarodott szikla, melynek falát a víz áttörte, így a sziklaíves természetes ablak egy, az ormányát vízbe lógató elefántra emlékeztet. Ez a Mostnica-szurdok leghíresebb sziklaformációja.

Szlovénia Bohinj szurdok

Aztán az erdőben vezető ösvényről letérve egy hidat találunk a folyó fölött. Itt akár ismét átkelhetünk a túlpartra.

Az erózió vájta kőlyukakon, medencéken, zúgókon át bukdácsolva folyik a Mostnica kristálytiszta, smaragdzöld színű vize, és a víz néhol furcsa, bizarr formákat alakított ki az idők során.

A híd alatt jól megfigyelhetők ezek az eróziós medencék, üstök.

Szlovénia Bohinj szurdok

Itt a hídnál újra összeszűkül a patakmeder és mélyen alattunk csobog a patak vize.

A túloldalon fák gyökerei által szabdalt ösvényen haladhatunk tovább. A szurdok mélyülése miatt sodrony korlát található a veszélyes helyeken.

A következő kis híd két patak összefolyásánál található.

Szlovénia Bohinj szurdok

Balról a Suha patak érkezik a hegyekből. Jóval feljebb egy gyönyörű, kb. 20 méteres vízesés található a patakon, ami a Vogar fennsíkra vezető út mellett van. Állítólag nincs kitáblázva, ezért nehezebb megtalálni. Itt viszont a Suha beleömlik a Mostnica-ba.

A tábla a fán a Mostnica vízeséshez vezető irányt mutatja, nekünk is erre kell tovább mennünk akkor is, ha a vízesésig nem megyünk el.

Itt ismét nagyon mélyen alattunk zubog a Mostnica patak türkiz vize. Gyönyörű látvány.

Szlovénia Bohinj szurdok

Időnként a fákon, illetve a sziklákon is feltűnik a turistajelzés.

Hamarosan újabb hídhoz érkezünk. Ennél a hídnál (Češenjski most) dönthetjük el, hogy folytatjuk-e tovább a túrát a Voje legelői, ill. a vízesés felé vagy visszasétálunk a parkolóban. Ha tovább mennénk, akkor ne keljünk át a hídon, hanem egyenesen menjünk tovább. Kb. 700 méterre egy turistaházat találunk.

A túrát tehát meghosszabbíthatjuk a Voje menedékházig (Planinska koča na Vojah), ami májustól októberig van nyitva minden nap, melegkonyhával. A turistaháztól egészen a 21 m magas Voje vízesésig is túrázhatunk, a háztól, oda-vissza kb. 5 km, széles, kényelmes kocsiúton a kiszélesedő völgyben, a Voje idilli fekvésű legelőin keresztül. A vízesés közelében is találunk egy hangulatos vendéglőt (Okrepčevalnica Slap Voje), melynek süteményeiről legendákat mesélnek.

A Voje-völgy a Mostnica-völgy kiszélesedett központi része, amelynek tengerszint feletti magassága alig haladja meg a 700 métert. A felszínt talajos glaciális moréna fedi, délen a Voje-t frontális morénatöltés zárja le. A hegy vízben gazdag.

Szlovénia Bohinj szurdok

A rövidebb változatot választók azonban menjenek át a hídon, aztán a jobbra, a partot követő, visszafelé vezető ösvényen folytassák a túrát. Előtte még szép belátás nyílik a hídról a mély patakmederbe.

A visszaúton a túlpart perspektívájából csodálhatjuk meg a szurdok különböző arcait, ezen az oldalon ösvényünk kissé vadabbnak tűnik, mint a másik parton.

Az oldalról befolyó erecskéknél vízeséseket is megfigyelhetünk.

Szlovénia Bohinj szurdok

Az ösvény ezen az oldalon is korláttal biztosított a mély folyómeder miatt.

Ezen az oldalon is van turistajelzés, de ha a patakot követjük, biztosan nem fogunk eltévedni.

Visszaérkeztünk a kis hídhoz, és mivel idefelé átmentem rajta a túlpartra, most is átmegyek, hiszen a visszafelé vezető utat azon az oldalon nem ismerem.

Szlovénia Bohinj szurdok

Érdemes volt átmenni, mert csodás, misztikus helyek vannak ezen az oldalon.

Lenyűgözőek a színek mindenhol a folyó mentén.

Visszaérkeztünk a folyópartra, ahol kissé kiszélesedik a Mostnica és akár bele is nyúlhatunk, vagy bele is állhatunk a vízbe.

Szlovénia Bohinj szurdok

Itt jól látszik a túlparton is a túraút, ezért mindegy, hogy melyik oldalon indulunk, a lényeg, hogy mindkét oldalt járjuk be, mert egészen más arcát mutatja a szurdok a két oldalon.

A köd kissé még misztikusabbá tette a szurdokot. Szerencsére nem volt akkora, hogy eltakarja a táj szépségét.

A Mostnica folyó egyébként a Triglav Nemzeti Parkban, a Voje-völgyben ered a Tosca nevű hegy déli lejtőjén, és Ribčev Laz-nál, a híd mellett folyik bele a Sava Bohinjka-ba.

Szlovénia Bohinj szurdok

A folyó ezen oldalán egész hosszan sétálhatunk közvetlenül a partján, a vízből kiálló sziklákon, köveken.

Aztán az ösvény elindul fölfelé...

... hiszen a következő hídnál már mélyen alattunk zubog a folyó a keskeny átjárón keresztül, a magas sziklafalak között.

Szlovénia Bohinj szurdok

Itt is van oldalról befolyó patakocska, amely fölött kis híd segíti az átjutást.

Itt még szélesen hömpölyög a Mostnica, aztán hamarosan egészen összeszűkül.

Az ösvényen haladva hamarosan meglátjuk a belépődíjat szedő bácsi házikóját is.

Szlovénia Bohinj szurdok

A ház melletti hídról jól beláthatunk a mély völgybe.

Aztán ugyanazon az útvonalon sétálhatunk vissza ki a parkolóhoz, amin bejöttünk.

Esős időben a kövek nagyon csúsznak, olyankor még óvatosabbnak kell lennünk az ilyen ösvényeken.

Szlovénia Bohinj szurdok

És hamarosan visszaérünk az Ördög-hídjához is. Innen már tényleg nagyon közel van a parkoló, vagy a másik oldalon Stara Fužina.

Belépő jegy árak (2024):

• felnőtt 4 Euro
  • gyerek (7-14 év között) 2 Euro
  • nyugdíjas, diák 2,50 Euro

Gyerekeknek 6 éves korig ingyenes. 20 fő feletti csoportoknak van 30 cent kedvezmény.

Szlovénia Bohinj szurdok

Remélem kedvet kaptatok ehhez a varázslatos, csodálatos szurdokhoz, és ha legközelebb a Bohinji-tónál jártok, nemcsak a "kötelező" látnivalókat nézitek meg, hanem továbbmentek egy faluval arrébb is. Persze a Bohinji-tó mellett a Vogel hegy is fantasztikus, meg a Slap Savica is szép, de a Mostnica szurdok sokkal szebb és színesebb. :-)

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. Ott lehet kommentelni és a saját élményeket is szívesen olvasom!

Az információk egy része a kihelyezett táblákról, a wikipedia oldalairól, valamint a https://kirandulastippek.hu oldalról származik.