Két kötélen lógva ég és föld között - Jasná, Chopok

Láttatok már olyan kabinos felvonót, ami két drótkötélre van rögzítve? Mert én még nem, ezért egészen felvillanyozódtam, amikor megláttam, hogy a Chopok csúcsához ilyennel lehet felmenni. Egy kis kabinos felvonó jó nagy kabinnal két kötélre függesztve! Más mint a többi! Izgi!

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában, a Zsolnai kerületben (Žilinský kraj), Liptószentmiklós (Liptovsky Mikulas) mellett, a Demén-völgyben (Demänovská dolina), a Chopok északi oldalán, a csúcs felé. Térképen ITT.

Az alsó állomáshoz északról, Biela Pút felől (a nagy parkoló felől) egy libegővel repülhetünk fel, majd még egy siklóval is utazhatunk, a felső állomás túloldalán pedig a délről jövő kabinos felvonó van.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Az alsó állomás a Priehyba nevet viseli, ez már a Jasná síközpont oldalában, a hegy dereka körül van. Innen van még felfelé a Chopok csúcshoz, de van már lefelé is mind kirándulási, mind síelési lehetőség.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Az alsó állomás épülete mellé ér fel a katicás sikló. Pár métert kell sétálni a kabinos felvonó épületéhez.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Priehyba 1342 méteres tengerszint feletti magasságban található, Chopok, a csúcs pedig 2004 méteren. Szép túra, de kabinos felvonóval sokkal kényelmesebb és gyorsabb is a feljutás. :) Túrázni még a csúcs körül is lehet egész nagyokat, a gerincen és a szomszédos csúcsokhoz.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Itt nyáron is bevezették a "síbérletet", ami azt jelenti, hogy egy "gopass"-os kártyával lehet körbefelvonózni az egész hegyet. Ezzel igénybe vehetjük az összes működő libegőt és felvonót, akárhányszor, egész nap. A Chopok északi és déli oldalán nyáron üzemel 2 db libegő, 3 db kabinos felvonó és 1 db sikló. A mágneskártyát elég a bal zsebünkben tartani, és a kapuk átengednek, nem kell odatartani külön sehova.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

De mi is ez? Ez egy kétsebességes kis-kabinos felvonó. A folyamatosan haladó szállító-drótkötélpályán sok-sok kabin jár körbe-körbe. A végállomásokon azonban a kabinok a gyorsabb szállító-kötélről "lejönnek", majd egy lassabb sebességű drótkötélen vagy láncon mennek körbe és fordulnak vissza, miközben az ajtók kinyílnak, és ki-, illetve beszállni lehet.

De mint látható az alsó állomáson pár kabin félre is van állítva, egy tároló sín is lett beépítve. Innen lehet a felvonó kapacitását több kabinnal növelni, vagy ha nem szükséges, csökkenteni a kabinos félreállításával.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabinok tehát itt is szép lassan fordulnak vissza az állomásokon, az ajtók kinyílnak, és be lehet szállni.

Azért tartja ezeket a kabinokat két drótkötél, mert sokkal nagyobbak a megszokott kis-kabinos felvonók kabinjainál. Itt egy kabinba akár 24-en is beférnek, ráadásul ülni is lehet. (Csak összehasonlítás képpen, a Werfen-i jégbarlanghoz vivő nagy (!) - kabinos felvonó mindössze csak 18 személyes - állva, hering üzemmódban.)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Mondjuk sícuccokkal valószínűleg ebben is nehezen férnek el 24-en, de azért 18 főnek biztosan kényelmes.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Beszállás után az ajtók becsukódnak, majd egy kis gyorsítás után a kabinok rácsatlakoznak ismét a gyorsabb szállítókötélre, és szinte kirepülnek az állomás épületéből.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabinok elhaladnak a két hatalmas kerék között is, amik a szállító drótkötelet fordítják vissza. Ezek általában mindjárt a bejárat után helyezkednek el, és ahogy a kabin lekapcsolódik róluk, már fordulnak is vissza.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A drótkötél egy darabja ki van állítva az épület oldalában, hátha ettől nagyobb biztonságban érezzük magunkat utazás közben.

A kabinok teherbírása 24 fő = 1920 kg. Úr Isten! Az majdnem két tonna!!! (Plusz a kabin súlya - komoly teherbírású ez a drótkötél!)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabin belseje tehát (főleg nyáron) tágas, kényelmes, és így számolgatva legalább 20 főnek jut benne ülőhely. A középső padok végén is van egy lehajtható ülőke. Viszont síléc tároló kívül nincs, tehát télen azt is el kell tenni valahova.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabin oldala már eléggé karcos, úgyhogy túl jó fotókat sajnos nem sikerült útközben készíteni. Azért a lényeg látszik: az alsó állomás.

Az is látszik az alsó állomás körül, hogy nyáron ez főként egy átszálló hely, bár a túrautak is erre vezetnek, de a sikló és a kabinos felvonó állomásán kívül itt nem sok minden van. Apró játszótér pár játékkal a gyerekeknek, és egy ugráló asztal. A kicsi, kerek talponálló (elegánsabban: bár) nyáron nincs nyitva, de a kilátásban azért már itt is lehet gyönyörködni.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Viszont felfelé általában "előre" nézünk, legalábbis a menetirány szerint, és akkor csak a hegyet látjuk.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kerítés mentén végig hóágyúk meredeznek arra az esetre, ha a felhők nem szállítanának elég hó-utánpótlást a sípályákhoz.

A fák egyre kisebbek, már inkább csak bokrok és gyönyörű zöld gyep borítja a hegyet.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Az oszlopok is dupla olyan szélesek, mint a megszokott, itt viszont nem kell tartanunk a más nagy kabinos felvonóknál szokásos oszlop utáni kilengéstől.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És ha az időjárás, valamint a felhők nem elég kegyesek hozzánk, akkor az erdőhatár után hamarosan a felhő határt is elérjük.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És eltűnünk a felhőben, mint ama bizonyos szürke szamár a ködben.

Ragyogó napsütésben biztosan sokkal élvezetesebb az utazás, és lenyűgözőbb a kilátás, de felfelé nekem ez jutott.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

De ha kisült a nap, akkor azt is láthatjuk, hogy a felső állomás közelében a csúcshoz vezető túrautak ki vannak kövezve.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A felső állomás érkezési oldala nagyon hasonlatos az alsó állomáshoz, itt is lógnak félreállított kabinok, ott a drótkötelet visszafordító két nagy kötél, és közöttük érkezik a kabin a kiszállási oldalra.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Aztán következik a lassan, araszolva visszafordulás a beszállási oldalra, és indul az újabb kör.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A felső állomás épülete sokkal nagyobb, mint az alsó, itt étterem is van. Az állomás neve Rotunda, talán azért, mert a középső rész (az étterem) kör alakú.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Kicsit messzebbről látszik, hogy az épület 2 felső állomás az 1-ben. Középen van a Rotunda étterem, sportbolt és mellékhelyiségek. Balra van a Chopok déli oldala, és az azon közlekedő kis-kabinos felvonó, jobbra pedig a Chopok északi oldala, és a két drótkötélen lógó kabinos felvonó.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Jegyárak (2018):

  • előre megvásárolva az interneten (egy adott napra): felnőtt: 18 Euro, nyugdíjas és diák: 15 Euro, gyerek: 12 Euro
  • a helyszínen automatából vásárolva bankkártyás fizetéssel: felnőtt 20 Euro, nyugdíjas és diák: 16 Euro, gyerek: 13 Euro
  • a helyszínen a pénztárban megvásárolva (több napig érvényes): felnőtt 22 Euro, diák és nyugdíjas: 18 Euro, gyerek: 15 Euro

A gopass kártya letéti díja további 2 Euro, amit a végén leadáskor visszaadnak.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A felvonókon elvileg ingyen utazhatnak a 7 év alatti gyerekek egy 18 év feletti felnőtt kíséretében (max. 2 gyerek mehet egy felnőttel). A jegyvásárlás szempontjából nyugdíjasnak számítanak a 61 év felettiek. Diákok a 13 és 18 év közöttiek, idősebbektől csak ISIC, ITIC, EURO26, GO26 típusú diákigazolványt fogadnak el (a magyar gimnáziumi pont nem ilyen :(, tehát 18 év felett már felnőtt jegyet kell vennünk). Gyerekek a 7 és 12 év közöttiek. 

Kutya szájkosárral vihető.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabinos felvonó reggel 8:30 és délután 18 óra között folyamatosan jár. Utolsó völgymenet 18 órakor.

És mint ahogy mindenütt, a lefelé út itt is sokkal látványosabb. Bár természetesen felfelé is lehet úgy ülni, hogy gyönyörködhessünk a kilátásban, de ez inkább lefelé szokott megtörténni.

A kilátás természetesen itt is lélegzetelállító: az Alacsony- és a Magas-Tátra vonulatai is látszanak.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Technikai adatok:

  • alsó állomás: 1349 m
  • felső állomás: 2004 m
  • szintkülönbség: 655 m
  • az út hossza: 2130 m
  • átlagos emelkedés: 32,27 %
  • legnagyobb emelkedés: 50,24 %
  • utazó sebesség: 7 m/s
  • az út hossza: 6,5 perc
  • kapacitás: 2480 fő/óra
  • oszlopok száma: 11 db
  • az építés éve: 2012
  • gyártó: Doppelmayr
  • a kabinok gyártója: CWA
  • a kabinok típusa: FUNITEL 24
  • a kabinok száma: 22 db
  • a kabinok távolsága a kötélen egymástól: 298 m

(A technikai adatok egy része a kihelyezett táblákról és a lift-world.info olalról származik.)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És újra itt az alsó állomás. Körbeértünk. :)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Ha Szlovákiában jártok a Chopok északi vagy déli oldalán, ne hagyjátok ki ezt a klassz nagy - kis-kabinos felvonót, hiszen igazán különleges például attól, hogy dupla drótkötélen lóg, és nem szimplán. :)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a hegy saját honlapjáról származik. www.jasna.sk

0 Tovább

Zubacska, a tátrai fogaskerekű - Csorba-tó

Hegyek-völgyek között fogaskerekűvel zakatolni..., ez csak hangulatos utazás lehet! A lassan nyugdíjba vonuló szerelvényt a közeljövőben lehet, hogy felváltja az ultramodern technika, de az utazás élménye remélhetőleg nem fog változni. Mindig érdemes lesz kipróbálni a "zubacskát"!

Csorba (Štrba) település és Csorbató (Štrbské pleso) üdülőhely között közlekedik ez a kis piros szerelvény, aminek két születésnapja van. Hogy lehet ez? Hamarosan kiderül... :)

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Hol található?  Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Csorba és Csorbató települések között.  Térképen ITT.

Egy kis pontosítás: a fogaskerekű alsó állomása egészen pontosan a térképen Tátracsorba néven szereplő településen van. A Magas- és az Alacsony-Tátra között található D1-es autópálya csorbai (Štrba) lehajtójától északra, a 18. számú főúton érkezve Liptószentmiklós felől (miután átmentünk a fogaskerekű felüljárója alatt, a benzinkút után) jobbra, Poprád felől balra. A kitáblázottság nem túl jó, a táblákon ezt a feliratot figyeljétek: Ozubnicová Železnica.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A vasútállomás épülete két szintes: alul a "rendes" vonat van, felül pedig a fogaskerekű. Itt találkozik a két vasút, amivel egy átszállással akár Pozsonyból, akár Miskolcról, Kassa felől feljuthatunk a Magas-Tátra szívébe.

Ha viszont autóval érkezünk, nagy és ingyenes parkoló van az alsó szinten.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Viszont érkezhetünk vonattal is, hiszen itt még a nemzetközi gyorsvonatok is megállnak. Egyik irányból Pozsony, Nagyszombat, Liptószentmiklós, a másik irányból Kassa, Poprád érintésével járnak a vonatok.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A fogaskerekű az állomásépület emeleti csarnokában várja az utasokat.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A jegypénztár alul található, a pénztárosok többé-kevésbé tudnak angolul, az idősebbek talán magyarul is (de letagadják). A fogaskerekűre is a jegypénztárban kell jegyet venni, a felnőtt jegy oda-vissza 4 Euroba kerül.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A vonaton a jegyet érvényesíteni kell (mint a helyi buszokon vagy a villamoson), az automata is hasonló.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A motorkocsi irányító fülkéjében rengeteg gomb, kar és kapcsoló, de biztosan vannak, akik eligazodnak rajtuk. Sasszeműek még az Ibis-t is felfedezhetik... :)

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A vonatok fél óránként indulnak, de ha nagyon sok az utas, akkor két szerelvényt is indítanak egymás után. A csarnokba két vonat fér be, a harmadik sínpár már a garázsba vezet.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Tehát a Csorbatói Fogaskerekű Vasút, szlovákul Ozubnicová Železnica Štrba-Štrbské pleso, OŽ, a csorbai vasútállomást köti össze a Csorbatói üdülőhellyel és a Tátrai villamosvonattal. A köznyelvben általában csak Zubačkának hívják

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A sínek nyomtávolsága 1000 mm, a fogas-sínrendszer Von Roll.

A Von Roll társaság által gyártott fogassín rendszer hasonló az Abt rendszerhez, kivéve, hogy csak egyetlen fogassínt alkalmaz és a fogak úgy vannak kialakítva, hogy mind a Riggenbach, mind a Strub rendszerhez illeszkedjenek. Egyszerűsége folytán kiválthatja mindkét rendszer fogassínjeit anélkül, hogy a fogaskerekeket cserélni kellene.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Mivel a fogaskerekű pályája indulás után rögtön meredeken emelkedik a hegyek felé, sokkal magasabban megy, mint a normál vasút. Kár, hogy nem jött éppen vonat.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A Tátracsorba - Csorbató vonal egyetlen köztes megállóhelye Mogyorós (Tatranský Lieskovec).

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A Kassa-Oderberg vasútvonal 1871-es megnyitásával a Magas-Tátra vasúttal is elérhetővé vált, ennek következtében pedig a turizmus rohamos fejlődésnek indult. A Riggenbach-rendszerű fogaskerekű vasutat Várnai Emil tervezte meg, amely a csorbai vasútállomást kötötte össze a csorbatói üdülőhellyel. A magyar hatóságok 1895-ben engedélyezték az építkezést, és egy évvel később, 1896. július 30-án megindult a forgalom.

Út közben az egyik oldalon a hegy látszik csak.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

De a másik oldalon lenyűgöző panoráma tárul elénk a vonatablakból.

A vonalon két gőzmozdony teljesített szolgálatot, melyeket a floridsdorfi mozdonygyár készített. Hasonló mozdonyok üzemelnek a mai napig a tiroli Achenseebahn fogaskerekű vasúton.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A fogaskerekű vasút kezdetben csak a nyári és téli főszezonban közlekedett, ősszel és tavasszal szünetelt a forgalom. A fogaskerekű 1924-ben a Csehszlovák Vasút tulajdonába került. A közúti forgalom növekedésével (1926-ban párhuzamos autóbuszjárat indult, rövidebb menetidővel), és az 1912-ben megnyitott villamosvonal miatt a fogas fokozatosan veszített jelentőségéből, és a csökkenő népszerűség miatt hamar veszteségessé vált. A fogaskerekű vasút utolsó üzemnapja 1934. augusztus 14. volt, ezt követően a járműveket leselejtezték, a pályát elbontották. Egyedül a felső állomás épülete maradt hírmondónak, melyet vendéglőként használtak tovább.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Így, szomorúan zárult hát a fogaskerekű vasút történetének első fele. Azonban ....

Az 1970-ben Csorbatónál megrendezendő sívilágbajnokság kapcsán merült fel a fogaskerekű vasút újjáépítésének gondolata 1968-ban. Az új, Abt-rendszerű vasúton 1970. február 12-én indult meg a forgalom. Tehát ez lett a "Zubacska" második születésnapja.

A korábbi nyomvonal kétharmada megmaradt a régi, egyharmadát viszont újratervezték. A csorbai végállomáson új csarnokot építettek, amely egyúttal a járművek tárolására is szolgál.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Az újjáépített vonalat 1500 V egyenárammal villamosították, a 3 motorvonatot a svájci Winterthurban gyártották. A szerelvények egy motorkocsiból és egy vezérlőkocsiból állnak, amiknek csak egyik oldalon vannak ajtóik. A járműveket kiválóan karbantartják, a csaknem 50 éves vonatok még ma is teljesen újszerűek.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Eddig a múlt, és most jön a jövő!

A közelmúltban a ZSSK, szlovák személyszállítási vasúttársaság közbeszerzési pályázatot hirdetett, amivel a „zubacskák” kiváltását célozzák és melyet a svájci Stadler Rail nyert meg. A pályázat értéke 39,5 millió euró, öt fogaskerekű szerelvény és egy úgynevezett multifunkciós motorkocsi (a villanymotor mellett dízelmotor is lesz benne) beszerzését tartalmazza. A beszerzési szerződés a pótalkatrészekre, diagnosztikai berendezésekre, műszaki dokumentációra és a személyzet oktatására is kiterjed. A tender tárgyát teljes mértékben hazai pénzekből térítik, uniós részfinanszírozásról nincs szó.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Ez már az új szerelvény! (A fotó a www.regionalbahn.hu oldalról származik.)

És nemcsak ezek a szerelvények újulnának meg. A ZSSK azt tervezi, hogy az új szerelvényeket nem csak a Csorba állomás és Csorba-tó közötti fogaskerekű vasúton használná, hanem a Tátrai Villamos Vasút vonalán is, Csorba-tóról Ótátrafüred és Tátralomnic, vagy Poprád felé. Ez technikailag lehetséges, hiszen a Fogaskerekű Vasút és a Tátrai Villamos Vasút ugyanolyan, 1 000 milliméter nyomtávú. A járműbeszerzéssel egyidejűleg szeretnék felújítani a vasúti pályát is, valamint összekötővágányokat is építenének Csorba-tó állomáson, lehetővé téve az átjárást a két pálya között.

A felső állomás tehát Csorbató, azaz Štrbské Pleso.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Itt találkozik a Csorba felől érkező fogaskerekű (a háttérben), a Tátrai Villamos Vasúttal, ami Csorbatótól Ótátrafüreden keresztül Poprádig, vagy Tátralomnicig közlekedik.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A fogaskerekű az év minden napján kora reggeltől késő estig közlekedik. A nyári és téli főszezonban reggel felfelé és délután lefelé több járat is indul. Mivel az egy-vágányú vonalon nincs kitérő, a járatsűrítést csak úgy tudják megoldani, hogy egymás után két szerelvényt indítanak. Csorbató állomáson általában közvetlen csatlakozás van a Tátrai-villamoshoz Ótátrafüred felé.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Technikai adatok:

  • a vonal hossza: 4753 méter
  • szintkülönbség: 455 méter
  • nyomtávolság: 1000 milliméter
  • legnagyobb emelkedés: 150 ezrelék

Megállók:

  • Csorba (895 m)
  • Mogyorós mh (954 m)
  • Csorbató (1325 m)

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Szerintem minden utazónak nagy kedvence lehet ez a kis piros, retro fogaskerekű. Jaj, azt még nem is mutattam, hogy bizony fapados a javából. De ezt ott nem igazán bántuk.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Érdemes hegymenetben a menetirány szerinti bal oldalra ülni, mert azon az oldalon csodás a kilátás. Értelem szerűen völgymenetben pedig a menetirány szerinti jobb oldal az ajánlott. A megfelelő ülőhelyet persze nem biztos, hogy könnyű összehozni, mert a vonaton nyáron (is) nagyon-nagyon sokan utaznak.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Ha arra jártok, ezt ne hagyjátok ki! Inkább az autót hagyjátok lent a Tátracsorbai vasútállomás környékén, és próbáljátok ki a fogaskerekűzést, mert egyszerűbb (és lehet, hogy olcsóbb is) így felmenni a Tátrába, mint autóval a keskeny, szerpentines úton (és még parkolót is kell keresni neki).

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a következő oldalakról származik: wikipedia, www.iho.hu, www.regionalbahn.hu,

0 Tovább

Klimatikus gyógyhely a Tátrában - Csorbató

Gyönyörű természeti környezetben, magas hegyek és suttogó fenyvesek között, a Magas-Tátra déli oldalán, 1346 méteres tengerszint feletti magasságban található egy kristály vizű tó és körülötte egy kis üdülőfalu Csorbató, ami önmagában is csodás nyaraló- és telelőhely. De innen még rengeteg túraút indul, libegő is van, meg hegyek, patakok, vízesések. Nem szabad kihagyni, ha erre visz az utunk, mutatom is miért! :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hol található? Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, 1346 méteres tengerszint feletti magasságban. Térképen ITT.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Megközelíthető autóval is (csakhát a szerpentinek, meg a parkolás...), de sokkal könnyebb vonattal. Nyugatról Liptószentmiklós vagy keletről Poprád felől érkezve, Csorba település vasútállomásáról fogaskerekű vonattal lehet felmenni, vagy Tátralomnic és Ótátrafüred felől a "tátrai villamossal" (ami egy sima villanyvonat, csak villamosnak hívják). :) (És a vonatjegy nagyon olcsó!)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ha esetleg visszafelé várni kell a vonat indulásáig, akkor az állomáson, egy kellemes olvasósarokban is eltölthetjük az időt. Milyen kedves ötlet! Bár tartok tőle, hogy az olvasáshoz némi szlovák tudás nem árt. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Tehát ha vonattal érkezünk, akkor a kirándulás után is a vasútállomáshoz kell visszatalálni. Nem egy feltűnő épület, de azért felismerhető.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Visszafelé már nem néztem a táblákat, lehet, hogy a vasútállomás is ki van táblázva, de ez nem biztos. Viszont az állomásról kijőve a látnivalókat nagy táblák hirdetik. A két legfőbb "látványosság" a csodálatos hegyi környezeten, a klimatikus gyógyhelyen és a szállodákon kívül maga a tó, és a lanovka (libegő), ami a Tátra csúcsaihoz visz közelebb.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hatalmas táblán tájékozódhatunk a környék túraútjairól is. Itt nyaralva, több napot eltöltve minden nap kiválaszthatunk egy újabb és újabb túrát, amin elindulva csodálatos tájakat ismerhetünk meg.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Amikor először járunk itt, még nem tudjuk, hogy merre is induljunk, de biztos támpontot mutat a tömeg, menjünk utánuk, ők biztosan jó irányba mennek! :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Csorbató modern szállodákkal és jól felszerelt sípályákkal rendelkező üdülőtelep. 1947-ig Csorba község része, majd 1999-ig önálló község, 2007-ig pedig Magastátra város része volt, 2007 óta pedig ismét Csorbához tartozik.

Újabb hatalmas táblák az út mentén, amiken áttekinthetjük télen a síelési lehetőségeket, nyáron pedig a Magas-Tátra csúcsait, illetve a túrautakat.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A kihívásokat keresőket és a kalandparkok szerelmeseit a fák közé épített pályák várják. Az úton haladva pont ott megyünk el mellettük. (Tehát jó az irány, ha a fák közé épített akadálypálya mellett megyünk el, és balra van tőlünk. A vasútállomás felé haladva meg jobbra.)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ha nem szeretnénk túl sokat gyalogolni, meg amúgy is milyen romantikus a lovaskocsikázás, megalkudhatunk egy körútra, és utána már csak élvezni kell a tájat.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Az útelágazásokban itt is táblarengeteg segít a tájékozódásban, csak nem árt, ha tudjuk merre is szeretnénk menni. Amit ezekről a táblákról biztosan megállapíthatunk (mivel ez az egy több nyelven is ki van írva), hogy a Štrbské Pleso (Jazero, Lake, See), tehát a Csorba-tó itt balra van.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Kezdjük is ezzel, hiszen erről híres leginkább ez a csodálatos üdülőfalu.

A Csorba-tó a második legnagyobb tó a Tátra déli oldalán, 1346 méteres tengerszint feletti magasságban. A tavat megkerülő túraút hossza 2,25 km, a tó területe 19,76 hektár. A tó legmélyebb pontja 26 méter, vizének hőmérséklete még nyáron is maximum 19 fok. Viszont jég borítja évente 155 napon át, általában november 25-től május 4-ig. 

A tóhoz kellemes, széles út vezet.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A Csorba-tó és környéke 1947-ig Csorba határához tartozott, innen kapta a nevét is, csak sokkal régebben. Bár 1930-ban Miroslav Slavík javasolta, hogy nevezzék át Slovenské pleso-nak, azaz Szlovák-tónak, de javaslatát nem szavazták meg.

A tó medrének kialakulása a jégkorszak végén kezdődött, amikor még a gleccserek a Tátra völgyeibe értek, majd visszahúzódva magukkal sodorták a törmelékeket. A légkör felmelegedésének hatására - kb. 10 ezer évvel ezelőtt - a Mlynica gleccser lezúduló vize is alakította a völgy felszínét és feltöltötte a Csorba-tó medencéjét, így hozva létre a tavat. A tó vízszintje akkor még kb. 6 méterrel mélyebben volt, mint ma. A Strbské pleso a mai formáját csak körülbelül 300 éve nyerte el.

Rövid séta után aztán feltűnik a fák között a tó víztükre is, amit körbe is járhatunk.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A tó melletti települést először 1644-ben Frölich Dávid Bibliotheca seu Cynosura Peregrinantium című művében említi. Id. Buchholtz György 1719-ben említést tesz az erdő széli cirbolyafenyő és törpefenyő olajának desztillálásáról. 1848-ig a Szent-Iványi család birtoka volt a környék. 1860-ban az itt lakók megkísérelték a Csorba-tó vizének leeresztését is, hogy az "értéktelen pocsolya" helyén értékes legelők lehessenek. (Kár lett volna érte, ha sikerül...)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A Csorba tavat és környékét a szénégetők, vadászok, favágók és a gyógynövénygyűjtők a már a turizmus fellendülése előtt is ismerték. Aztán az addig értéktelennek hitt terület a 19. század végére vált egyre inkább turisztikai központtá.

1900-ban a tó befagyott jegén gyorskorcsolya világbajnokságot tartottak, majd 1925-ben jégkorong Európa bajnokságot (!). De volt itt különlegesebb téli sport is: 2010. februárjában a befagyott tó adott otthont a téli lovas póló versenysorozat első állomásának.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A tó gazdag halállományára leginkább jellemző a csuka, a bodorka vagy búzaszemű keszeg, és a nagy maréna.

Csorbató első épülete a Szentiványi József által 1872-ben felépíttetett vadászlak volt, amit a következő évben a turisták számára is megnyitottak.

A Magas-Tátra természetes otthona a barna medvének, a szirti sasnak, a mormotának, és a sebes pisztrángnak is. Ezért találkozhatunk velük lépten-nyomon, általában fából faragott változatban.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A birtokos (Szentiványi József) hamarosan Magyarország első turistaegyesületének, az 1873-ban alapított Magyarországi Kárpát-Egyesületnek engedélyezte egy újabb ház felépítését, melyet 1875. augusztus 2-án, az ünnepélyes felavatáskor tiszteletére József-laknak kereszteltek el.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

1896-ra elkészült a fogaskerekű vasút, egyre több villa épült területen. A 19. század végén a tóba halakat telepítettek, télen különösen tiszta jegét pedig kitermelték. A telepet 1895-ben hivatalosan is fürdőtelepüléssé nyilvánították, majd a területet 1901-ben a magyar államkincstár vásárolta meg.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

1918-tól a terület csehszlovák uralom alá került, amit a trianoni békeszerződés tett véglegessé 1920-tól. A Grand Hotel építését az első világháború után fejezték be. Első ízben 1935-ben rendeztek itt sívilágbajnokságot, majd 1970-ben ismét. A háromszög alakú Pátria Szálló 1976-ban épült.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

2009-ben benevezték a Csorba-tavat a "világ 7 új természeti csodája" versenybe, melyen egyedüliként képviselte Szlovákiát a 261 más országbeli jelölt között. A tó végül a Top 77-be került be, ami szintén nagy dicsőség.

Aztán, ha már kigyönyörködtük magunkat a türkiz tóban, menjünk tovább, tovább, fel, fel a hegyre! Szóval nézzük mi látnivaló van még ebben a kis üdülőfaluban.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hát persze, hogy itt is van bazársor! :)

Közvetlenül az út mentén árusító bódék hosszú sora, ahol beszerezhetünk minden elképzelhető csecse-becsét, ajándéknak valót és emléket Szlovákiáról, a Csorba-tóról és a Tátráról is.

Út közben pedig mindenfelé medvék figyelik minden lépésünket. Még szerencsére, hogy csak fából...

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Tovább sétálva az úton a síugró sáncok mellett haladhatunk el. Na ez sem a tériszonyosok sportja... :)

A sánc nem is a hegyoldalon van, hanem magasan kiáll belőle. Félelmetesen magas. És ez ebből a szögből nem is látszik annyira, mint oldalról.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A síugró stadion jelenleg két részből áll. Az egyik a napjainkban is használt HS 100-as kissánc, megfelelő technikai háttérrel, a másik az „alvó óriás”, az egykori HS 130-as nagysánc.

A csorbatói nagysánc 1966-ban épült, az 1970-ben megrendezett északi sí-világbajnokságra. A világbajnokság versenyeit különböző források szerint hihetetlenül nagy számú, közel 140 000 néző nézte végig, ami rekord volt az akkori síugróversenyeken.

A nagysáncon utoljára 1999-ben láthattak az érdeklődők versenyt, a Téli Universiade során. A kisebbik sáncot 2000-2002 között felújították, a nagysánc viszont alapos felújításra szorul. A nagysáncot ebben az állapotában nem lehet síugrásra használni, jelenleg ez veszélyes lenne a sportolókra nézve. A síugrás mai technikájához, a mai ugrások magasságához ez a sánc nem lenne elég biztonságos, nem felel meg a ma alkalmazott szabványoknak.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Nyáron pedig a gyerekek szórakoztatására hasznosítják a területet. Van itt gokart szárazföldi és vízi változatban, hatalmas trambulin és más játékok is.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

És itt találtuk meg a környék túraútjainak a legjobb áttekintő térképét is. Ezen jól látszik, hogy jobbra a piros jelzés a Poprádske pleso-hoz, azaz az Poprádi tóhoz vezet. A sárga középen a legizgalmasabb, mert a két hegy közötti völgyben, egy vízeséshez vezet. A legközelebbi hegyre a sípályákon lehet felmenni gyalog, de kényelmesebb libegővel. És bal oldalon a kék jelzés egy távolabbi tavacskához visz.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A keskeny túraút egyébként a rekettyésben, majd a fenyves erdőben vezet, kis színes foltok rajta a túrázók.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Majd az erdőhatár fölött, a törpefenyők között halad tovább a túraút, ahol már látszanak a vízesések is. Szlovák neve Vodopád Skok, valamint felette tó is van, a Pleso nad Skokom.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

De ugorjunk vissza a síugró-sáncok mellé, hiszen ott található a libegő, valamint a sípályák jegypénztára. A pénztárak mellett információs iroda és mosdók is találhatók.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A kasszákkal szemben eszem-iszom bazársor kolbászokkal, hamburgerekkel, hot-dogokkal, rántott sajttal és sörrel. Csupa szlovák specialitás... Mondjuk esetleg a sör, de az is inkább cseh. Az árak nem vészesek: hambi 3 Euro, hot-dog 1 - 1,50 Euro, sült krumpli 1,50, virsli párja kenyérrel és mustárral 1,80 Euro, friss saláta 0,80, sült kolbász 4 Euro, rántott sajt hasábbal 3,50, kóla 2 Euro, sör 1,50 - 2 Euro között.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A libegő nem az épületben/mellett van, hanem kicsit tovább kell még sétálni, hogy megtaláljuk.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

És ha már itt van, érdemes kipróbálni a libegőt is. Bár erről majd külön írok, mert ez a libegőzés mély nyomokat hagyott bennem. Az első libegő az életemben, ahol a négy ülésből kettőn mi ültünk, a másik kettőn meg a majré... De ettől függetlenül nem szabad kihagyni!

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Aki inkább gyalog menne fel, az a sípályák felé induljon, ahol télen lesiklani, ott nyáron fel- vagy lesétálni lehet.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A libegő még magas fenyvesek között indul, de a felső állomás a Solisko csúcsnál, már bőven az erdőhatár fölött található 1810 méteres magasságban.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A felső állomás mellett étterem (pizzéria), kilátóterasz és további túrautak várják a vendégeket.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Itt is nagy útbaigazító táblák vannak. Innen kb. 1 óra a legközelebbi csúcs.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A legközelebbi, könnyen megmászható csúcs a Predné Solisko, avagy Elülső-Szoliszkó csúcs 2117 méter magasan van, és elég sokan felmennek a kereszthez. Ez a Szoliszkó gerinc első (vagy utolsó) kiemelkedése.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ez a Magas-Tátra hét, turisták által is megmászható csúcsai közül a legkisebb. Ennek érdekessége, hogy korábbi magasságát (2093 m) 2013-ban, a csúcson akkor felállított kereszt engedélyezési eljárása során 24 méterrel megnövelték. De a lenti út mentén kihelyezett táblákon még mindenhol 2093,3 méter szerepel.

Ide konkrétan szinte mindenki felmászott a gyerekektől a nagyszülőkig. A hegy oldalában kis színes pontok a szerpentinen felfelé vagy lefelé haladó turisták.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Mindenesetre tényleg érdemes elindulni kicsit felfelé, mert ahogy egyre feljebb érünk, egyre szebb lesz a kilátás Csorbató felé is.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A csúcsról szép kilátás nyílik a Malompataki-völgyre (Mlynická dolina), a völgy hátterében a Bástya-gerinc (Hrebeň Bášt) csúcsaira, a völgy mélyén pedig a Fátyol-vízesés (Vodopád Skok) ezüst szalagjára, észak felé a Szoliszkó-gerincre, valamint nyugat felé a Krivánra (Kriváň).

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

És a felfelé vezető út sem túl nehéz, bár nagyon-nagyon sok lépcső van. Olyan, mintha egy óriás direkt úgy rakta volna össze a sziklákat, hogy egy lépcső jöjjön ki belőlük.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A jó kis szerpentinen felfelé a lihegéssel küzdünk, lefelé meg csapágyasra hajlítgatjuk a térdeinket, és mire leérünk, a lábremegés is garantált. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Itt építették meg 1943-ban Szlovákia második sífelvonóját, mely a Magas-Tátrában az első volt. Ez persze már nem az a libegő, hanem egy újabb, illetve kettő. Az egyik üzemel nyáron is, ami a faluból indul fel, a másik a sípálya mellett halad, az nyáron természetesen nem jár.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Viszont ami üzemel, azt lefelé is érdemes igénybe venni, hiszen tudjátok, lefelé mindig sokkal szebb a kilátás. Innen is csodás panoráma tárul a szemünk elé a tó és az üdülőfalu irányába. (A fotó sajnos nem adja vissza, szabad szemmel sokkal-sokkal lenyűgözőbb a kilátás!)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Az alsó állomás mellől még jobban látszik az Elülső-Szoliszkó csúcs, mint amikor a közelében voltunk. Nagyon csábító, bár a felhők vészjóslóan közel voltak hozzá.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hegymászás után aztán ugyanazon az úton ballaghatunk vissza a falucskába, mint felfelé, vagy bemehetünk a tóhoz is. A vonatok folyamatosan indulnak, nem kell túl sokat várni rájuk, de érkezés után esetleg nem árt megnézni a menetrendet. (A vonatokról írok majd külön-külön, abban a bejegyzésben lesz menetrend is. :))

És ha szeretnénk ezt a kis hegyi üdülőhelyet haza is vinni, szép hűtőmágnesek közül válogathatunk az árusoknál.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Szóval ha erre jártok, ne hagyjátok ki a kimondhatatlan nevű Štrbské pleso, azaz Csorbató klimatikus üdülőhelyét, ami télen-nyáron fantasztikus! Ráadásul mindenki megtalálhatja itt a kedvére való kikapcsolódást: nyugalom vagy bulizás, pihenés vagy aktív túrázás, wellness vagy fitt lesz :),  kulináris élvezetek vagy hamar bekapható gyorskaják, jó sörök, shopping és harapható tiszta, friss levegő. Felüdülés testnek és léleknek egyaránt.
Erdő, patak, tó, hegy, mi kellhet még? Ja vonat! Na abból is van választék. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a kihelyezett táblákról, valamint a következő helyekről származik: wikipedia, www.mozgasvilag.hu, www.vystoketatry.com, www.magas-tatra.info.

0 Tovább

Katica sikló hullámzó pályával - Jasná, Chopok

Láttatok már olyan siklót, aminek nem meredeken emelkedő a pályája, hanem lejt is? Sőt, hullámos! Nehéz elképzelni, hiszen a siklók jellegzetessége az, hogy egy meredek hegy vagy domb oldalában egy meredek pályán rövid távon nagy szintkülönbséget tesznek meg. Végülis a szintkülönbség itt is nagy, viszont a pálya nem simul a hegyoldalhoz, hanem egy acélszerkezeten halad. És hullámzik. :)

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában, a Zsolnai kerületben (Žilinský kraj), Liptószentmiklós (Liptovsky Mikulas) mellett, a Demén-völgyben (Demänovská dolina), a Chopok északi oldalán, félúton a csúcs felé. Térképen ITT.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló állomásaihoz gyalog is fel lehet menni, de azért van kényelmesebb megoldás is. Az alsó állomáshoz Biela Pút felől egy libegővel repülhetünk fel, a felső állomás mellett pedig egy kabinos felvonó van. Tehát ez a kis sikló tulajdonképpen a libegőt és a kabinos felvonót köti össze.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Mi is a sikló? Egy síneken közlekedő, inga üzemű közlekedési eszköz. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsik sodronykötéllel vannak összekötve, és a kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik kocsi van rögzítve. Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.

Na ez a katica pont nem ilyen!

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Illetve azért de, ilyen, csak nem egészen. Itt csak egy sínpár van végig és egy kabin, de azért a sodronyköteles megoldás itt is működik, csak a kötél másik végén nem egy másik kabin található, hanem az ellensúly (mint a lifteknél).(Akkor lehet, hogy ez nem is sikló, hanem lift?) :)

Itt épp megérkezett az ellensúly, az alsó állomásra.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Itt meg a sikló kabinja érkezik.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

És, hogy mitől különleges ez a sikló még? Gondolkozzunk csak, milyen egy "rendes" sikló? Olyan mint Grazban a kanyar sikló, vagy Prágában a Petrin dombra közlekedő, vagy a 125 éves sikló Salzburgban. Mindegyik kabinja hosszú és megdöntött, a belseje lépcsőzetesen van elrendezve, a beszálláshoz is lépcsőn kell felmenni mellette. Mindegyik pályája meredeken emelkedik egy irányba, ezért a megdöntött kabinban lépcsőzetesen vannak beépítve a vízszintes padlók. Csakhogy ez a pálya emelkedik is és lejt is, itt ha fix lenne a padló, az hol erre dőlne, hol arra...

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

De akkor mi a megoldás? A szintkiegyenlítés. A kabin padlóját egy automatikus, hidraulikus emelő-szerkezet-rendszer tartja folyamatosan vízszintesen. Amikor a sikló elindul felfelé, az alsó oldalon magasra emelik a hidraulikus emelők a kabint, így tartva azt vízszintesen.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Aztán amikor lejtő jön, összecsukódnak az emelők, a kabin leereszkedik, hogy aztán a nagy emelkedőn elindulva ismét felemelkedjen. A felső állomáshoz közeledve már egészen ki van nyílva a "harmonika".

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló levegőben átívelő, acél függőhídja alatt egy út vezet át, télen sípálya is, fölötte pedig egy másik libegő halad. Micsoda csúcsforgalom lehet itt télen... Bár nyáron sem voltak kevesen, de a képen látható libegő nem járt.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Az alsó állomás nem egy nagy, feltűnő épület, bár azért a piros mintája kitűnik a zöld környezetből. Mellette ott a nyáron is működő libegő felső állomása.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Menet közben a szintkiegyenlítő hidraulika működéséből semmit nem lehet észrevenni, teljesen döccenésmentesen dolgozik.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló pályája a magas fenyők között vágott keskeny ösvényen halad, a kilátás nem túl látványos belőle.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

És hamarosan itt a felső állomás, Ez egy kicsit nagyobb épület, de a siklóhoz tartozó része épp csak kiáll a hegyoldalból.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A felső állomáson van a gépház. Mivel minden fal üvegből van, jól látszanak a nagy tárcsák, amiken a vastag drótkötelek futnak.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Mivel nyáron is sokan voltak, a gyors kiszállás - beszállás után azonnal indult is vissza a kabin, lefelé.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Mint látszik is, a kabin nem túl nagy, de azért ötvenen beférnek. Mondjuk az már elég nagy tömegnyomor lehet... De a sikló pályája rövid, pár perc alatt meg van egy forduló, így viszonylag sok kirándulót (síelőt) tud fel- vagy letranszportálni, kevés várakozási idővel.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Technikai adatok:

  • alsó állomás: 1225 m
  • felső állomás: 1342 m
  • a szintkülönbség: 117 m
  • a pálya hossza: 360 m
  • gyártó: Doppelmayr
  • építés éve: 2012
  • a kabin befogadó képessége: 50 fő
  • kabinok száma: 1 db
  • menetidő: 3 perc

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló üzemelése nyáron: minden nap 8:30-tól 18:15-ig. Utolsó völgymenet 18:15-kor. A sikló folyamatosan jár, ahogy összejön a megfelelő mennyiségű utas. Ha sokan vannak valamelyik állomáson, akkor a másikon nem vár utasokra, hanem azonnal megy akár üresen is. Ha kevesen vannak, akkor azért lehet, hogy valamennyit vár is.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Itt nyáron is bevezették a "síbérletet", ami azt jelenti, hogy egy "gopass"-os kártyával lehet körbefelvonózni az egész hegyet. Ezzel igénybe vehetjük az összes működő libegőt és felvonót, akárhányszor, egész nap. A Chopok északi és déli oldalán nyáron üzemel 2 db libegő, 3 db kabinos felvonó és 1 db sikló. A mágneskártyát elég a bal zsebünkben tartani, és a kapuk átengednek, nem kell odatartani külön sehova.

Jegyárak (2018):

  • előre megvásárolva az interneten (egy adott napra): felnőtt: 18 Euro, nyugdíjas és diák: 15 Euro, gyerek: 12 Euro
  • a helyszínen automatából vásárolva bankkártyás fizetéssel: felnőtt 20 Euro, nyugdíjas és diák: 16 Euro, gyerek: 13 Euro
  • a helyszínen a pénztárban megvásárolva (több napig érvényes): felnőtt 22 Euro, diák és nyugdíjas: 18 Euro, gyerek: 15 Euro

A gopass kártya letéti díja további 2 Euro, amit a végén leadáskor visszaadnak.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A felvonókon elvileg ingyen utazhatnak a 7 év alatti gyerekek egy 18 év feletti felnőtt kíséretében (max. 2 gyerek mehet egy felnőttel). A jegyvásárlás szempontjából nyugdíjasnak számítanak a 61 év felettiek. Diákok a 13 és 18 év közöttiek, idősebbektől csak ISIC, ITIC, EURO26, GO26 típusú diákigazolványt fogadnak el (a magyar gimnáziumi pont nem ilyen :( ). Gyerekek a 7 és 12 év közöttiek. 

Kutya szájkosárral vihető.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A Chopok amellett, hogy télen már több mint száz éve hatalmas síterep, nyáron is rengeteg érdekességgel és sportolási lehetőséggel várja a kirándulókat. Érdemes felmenni, és útközben érdemes kipróbálni ezt a katicás siklót, hiszen a pályája és a működése is érdekes.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a hegy saját honlapjáról származik. www.jasna.sk

0 Tovább

Cseppkő és jég egy barlangban - Deménvölgyi jégbarlang

A Deménvölgyi barlangok Liptószentmiklós és az Alacsony-Tátra népszerű csúcsa, a Chopok között vannak "félúton". Az egyik barlang inkább cseppköves, ez a Szabadság-barlang, ami magasabban van a hegy oldalában. A másikat, az alsót Jégbarlangnak hívják, tehát meseszép jégformációkat vár tőle az ember. Néha nem hiába, néha hiába. De nézzük inkább milyen is?!

A Demänovai-jégbarlang a világhírű Demänovai barlangok északi részét képezi. Figyelemreméltóak tartós jégképződményei, járatainak különleges alakjai és hatalmas méretei, értékes állatvilága és gazdag történelme.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

(A fotó a barlang hivatalos weboldaláról (www.ssj.sk) származik.)

Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában, a Zsolnai kerületben (Žilinský kraj), Liptószentmiklós (Liptovsky Mikulas) mellett, a Deménvölgyben (Demänovská dolina). Térképen ITT.

A cseppkő és jég kombinációja érdekessé teszi ezt a barlangot, amelyben a látogatók megismerkedhetnek a járatok és a képződmények keletkezésével, az eljegesedés feltételeivel, valamint a jég cseppkövekre gyakorolt hatásával. A barlangi járatok főképp ovális, folyóvíz által kialakított folyosókból és omlásos-kifagyásos termekből tevődnek össze.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

(A fotó a barlang hivatalos weboldaláról (www.ssj.sk) származik.)

De nézzük előbb, hogyan jutunk oda a barlang bejáratához. A Liptószentmiklósról a Chopokra vezető út mentén, Demänovská Dolina szállodái után egyszercsak bal oldalon feltűnik egy parkoló. A parkolás fizetős, méghozzá borsos ára van, a napi jegy autóknak 6 Euro, motoroknak 3 Euro. Jó nagy parkoló van, délután mégis már alig lehet helyet találni. Érdemes inkább reggel menni, akár az első vezetésre, akkor még elviselhető a turisták létszáma.

Viszont már a parkolóban nagy tábla hirdeti a jégbarlangot, és minden tudnivaló ki van írva. Köztük az is, hogy merre induljunk.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A táblára kiírt 20 perc a kényelmes ballagást jelenti, mi 12 perc alatt fent voltunk, pedig nem siettünk.

Szóval először át kell kelni a hegyről lezúduló patakon, ami mellett egyébként nagyon kellemes túraút is van. Sőt, a patak melletti jól jelzett túraúton elmehetünk a másik, a Szabadság-barlangig is, hiszen csak 2 km-re van innen. Így egy parkolójeggyel megjárhatjuk mindkét barlangot (mert a parkolás természetesen a másiknál is ugyanennyibe kerül).

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

Aztán a patak mellől a táblák jelzései alapján be kell fordulni az erdőbe, és elindulni felfelé az emelkedőn. A barlanghoz vezető út 450 méter hosszú, és ezen a távon 90 méter szintkülönbséget kell leküzdeni.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A parkolótól a barlang bejáratáig egy tanösvény vezet, melyet a Szlovák Barlangok Igazgatósága (Liptovsky Mikulás) és az Alacsony-Tátra Nemzeti Park közösen alakított ki 1997-ben. Az út során 6 állomáson ismerkedhetünk meg mind a Deménvölgy, mind a jégbarlang élővilágával, történetével és érdekességeivel.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A völgy karsztvidéke már 1929 óta természetvédelmi terület, mely az Alacsony-Tátra Nemzeti Park területén fekszik 740-1560 méteres magasságban. A völgy a Demänovka folyó eróziós tevékenységének köszönhetően jött létre.

A Deménvölgyben nagykiterjedésű erdők húzódnak, melynek kb. 50 %-a erdei fenyő, 30 %-a lucfenyő és 20 %-a vörösfenyő. De van még kisebb mennyiségben kőris, nemes fenyő, vérbükk, és tiszafa is. Valamint a karsztvidékre jellemző védett virágok és állatok. 

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A Deménvölgy területén hegyi- és magashegyi állatvilág jellemző sok hűvöset szerető rovarral és pillangóval. A patak mentén láthatunk vízi rigókat repülni, és ha nagyon óvatosak és főleg szerencsések vagyunk, akár vidrát is láthatunk. De él még itt tűz-szalamandra, gyepi béka, hegyi gőte és kárpáti gőte is. A csúszómászók közül láthatunk itt keresztes viperát, és különböző gyíkokat is.

A kis énekes madarakon kívül megfigyelhetünk itt egerészölyvet, héját, karvalyt, sólymot, és bagolyfajtákat is. És a nagyvadak közül él az erdőben szarvas és vaddisznó is. Imitt-amott farkas, hiúz és barna medve is.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

Még egy kanyar, és egy szép kilátó-pihenő ponthoz érünk, ahonnan csodás kilátás tárul elénk a Chopok csúcsára. Persze a fotó soha nem adja vissza azt a látványt, amit ott átélhetünk. Szóval érdemes picit megpihenni, ha időnk engedi (hiszen óránként indulnak a csoportok a barlangba), vagy ha nem, akkor visszafelé.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

És már csak pár lépcső, és megérkeztünk a barlang jegypénztárához (ahol mosdó is van).

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

Belépő jegy árak (2018.):

  • felnőtt 8 Euro
  • diák, nyugdíjas (60 év felett): 7 Euro
  • gyerek (6-15 év között) és fogyatékkal élők: 4 Euro
  • fotó, videó jegy: + 10 Euro

A pénztár mellett padok, asztalok is vannak, ha várni kell, lehet pihenni, piknikezni. Van ajándékbolt és leírások, fotók is vannak kirakva, amiken megnézhetjük, hogy milyen a barlang sok jéggel.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlang csak vezetéssel látogatható, a vezetés csak szlovák nyelvű. A külföldiek a kért nyelven írásos tájékoztatót kaphatnak (amit - lássuk be -, a barlang gyér világítása mellett nem könnyű bent elolvasni, de legalább van).

Vezetés indul június 1. és augusztus 31. között óránként 9 és 16 óra között. Hétfőn zárva! Csoport indul 4 főtől.

Május 15. és 31. között, valamint szeptember 1. és 30. között 9:30, 11:00, 12:30 és 14:00 órakor. Hétfőn ekkor is zárva.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlanghoz további 100 métert kell még sétálni, ahol egy kis esőbeálló, pár pad és egy nagy kijelző is van, ami mutatja a következő vezetések indulási időpontját.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlang bejárata egy sima fémajtó a sziklában, rajta a rendszabályokkal. A barlangba természetesen túravezető nélkül belépni tilos. Nem szabad bent letérni az útról, nem lehet bent dohányozni, és kutyát sem lehet bevinni.

Viszont a hőmérséklet bent 0 és 5 fok között van (nyáron is!). A túra hossza 650 méter, kb. 45 perc. Ennyi idő elég ahhoz, hogy ha nem megfelelően vagyunk felöltözve, kellően átfázzunk, ezért nyáron is vinni kell meleg holmit. (Viszont a werfeni Eisriesenwelt-tel ellentétben, itt simán adtak jegyet a szandiban, rövidnadrágban és egy szál pólóban érkező látogatóknak is. Végülis, ők tudják...)

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A Krížna-takaró középtriászi sötétszürke gutensteini mészkövében jött létre a barlang a szerkezeti törések mentén az egykori Demänovka-patak oldó és koptató hatására, amely a Demänovai-béke-barlang felől áramlott ide. A barlang felmért járatainak hossza 2 445 m, szintkülönbsége 57 m. A három szinten, folyóvíz által kialakított ovális járatokban számos mennyezeti és oldalsó járatot figyelhetünk meg (Čierna galéria, Jazerná chodba, Medvedia chodba). Előfordulnak omlásos és lefagyásos termek is (Štrkový dóm, Veľký dóm, Kmeťov dóm, Belov dóm, Halašov dóm, Dóm trosiek). 

Az első "megálló helynél" egy kis tó is látható, a vezető itt beszél a barlang múltjáról, kialakulásáról és a látogatási szabályokról. Legalábbis ezt feltételeztük - hiszen szlovákul beszélt.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A jégképződmények a barlang alsó részeire, főleg a Kmeť-dómra korlátozódnak. A jég egyrészt az aljzaton képződött, de található itt jégoszlop, jégsztalaktit és jégsztalagmit is. A jég képződése a felszíni nyílások törmelékes eltömődése, vagyis a légcsere korlátozása után indult meg. A nehezebb hideg levegő a barlang alsóbb részein gyülemlik fel, ahol a beszivárgó csapadékvíz megfagy. A léghőmérséklet a jeges részeken 0 °C körül mozog, míg a jég nélküli részek felé 1,3 - 5,7 °C-ig növekszik. A levegő relatív páratartalma 92 - 98 %.

És megkezdődik a lépcsőzés, hiszen a barlangban összesen 670 lépcsőfok található.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlang számos részén megmaradtak az eredeti cseppkőképződmények (sztalaktitok, sztalagmitok, cseppkőlefolyások, bekérgeződések, stb.). A jeges részeken egyrészt a fagy általi aprózódás tizedelte meg őket, másrészt pedig a fáklyák, olajmécsesek és petróleumlámpák füstje festette szürkére vagy feketére. Ezeket a világítóeszközöket egészen 1924-ig használták a barlangban. Nyomai ma már a barlang történelmi múltját gazdagítják.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A Demänovai-jégbarlang emberemlékezet óta ismert. A Demänovai-völgy barlangnyílásainak említése az Esztergomi Érsekség 1299-ből származó okiratában szerepel először, de nem vonatkoztatható konkrét barlangra. A Demänovai-jégbarlangról szóló első írásos említés J. P. Haintól származik 1672-ből, aki a Liptovský Mikulášhoz közel fekvő barlangban található barlangi medve csontjait sárkánycsontoknak vélte. A Demänovai-jégbarlang további említése ifj. Buchholtz G. nevéhez fűződik, aki 1719-ben kutatta át járatait. A barlang leírását és rajzát megküldte Bél Mátyásnak, aki azokat 1723-ban tette közzé.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlangban régóta ismertek különböző csontok maradványai. Legjelentősebbek a barlangi medve (Ursus spelaeus), csontjai, amelyeket a 18. század első felében sárkánycsontoknak néztek. A barlangot ezért is nevezték Sárkány-barlangnak (Dračia jaskyňa). A medvecsontok kora több mint 12 000 év.

A barlang járataiban 8 denevérfajt is azonosítottak, melyek rendszeresen itt telelnek. A barlang az északi kései denevér (Eptesicus nilssoni) legjelentősebb telelőhelye, valamint a bajuszos/Brandti denevér (Myotis mystacinus/brandtii) második legnagyobb előfordulási helye Szlovákiában.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlangnak ez a része Bél Mátyásról, az egykori polihisztorról kapta a nevét.

A cseppkövek beszivárgó vizes oldatokból kristályosodnak ki. 1 mm3 cseppkő létrejöttéhez kb. 10-15 év szükséges. A különböző elszíneződéseket a fedő rétegből kioldott ásványi anyagok és a levegő szilárd részecskéi okozzák.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlang első turisztikai megnyitása valószínűleg már a 19. század derekán megvalósult, de a demänovai komposszeszorátus tagjai már ez előtt is járhatóvá tették a meredek és jeges részeket. A munkálatokat folytatta a Magyarországi Kárpátegyesület liptói részlege, amely 1885-ben a barlang előtt menedékházat épített és fellendítette a völgy turistaforgalmát. Később, 1909-ben ifj. A. Žuffa felfedezte a Dóm trosiek nevű termet. A barlang iránti érdeklődés 1924-ben némileg visszaesett, amikor megnyitották a Demänovai Szabadság-barlangot. Ezután azonban még A. Král és V. Benický 1926-ban feltárták a barlang felső cseppköves részeit.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A továbbiakban keresztül haladunk a Halas-dom-on, ahol egy 5 méter magasságú sztalagmit látható, melynek kora kb. 365 ezer év!

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlangot 1751-ben a császári megbízottak is megtekintették, akik a Tátrát és a környező hegyeket vizsgálták. A barlang falán található számos felirat és a gazdag irodalmi említés az akkori tudományos körök és a nyilvánosság élénk érdeklődéséről tanúskodnak a barlang iránt. A falakon a szlovák történelem néhány jelentős személyiségének nevét is fellelhetjük (M. M. Hodža, S. Chalupka, G. Fejérpataky-Belopotocký és mások).

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlang falán valóságos vendégkönyv látható, a barlang egykori látogatónak nevei olvashatóak. A legrégebbi felirat 1714-ből származik, de felismerhető a 18. és 19. század kulturális és társadalmi élet számos jeles képviselőjének neve is.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlang folytatása a Fekete-folyosó, amely egy valamikori folyóvíz által kivájt 30 méter (!) magas folyosó.

A túra leghatalmasabb terme a Jánosík-terem, mely 35 méter magas. Nevét Juraj Jánosíkról, az ismert szlovák hősről kapta, aki a szlovákok "Rózsa Sándora". Más megvilágításban Jánosik György hírhedt szlovák betyár volt ugyanis.

A barlangnak ezen részéből tárták fel a Béke-barlangot, mely összeköti a Deménfalvai jégbarlangot a Szabadság-barlanggal.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlangot újonnan 1950 – 1952-ben tették látogathatóvá, amikor bevezették a villanyvilágítást is. A Tavas-járatból (Jazerná chodba) 1952-ben S.  Šrol, P. Revaj és P. Droppa felfedezték a Demänovai Béke-barlangot (Demänovská jaskyňa mieru). Ezzel azonban felborult a barlang hőháztartása, ezért 1953 – 1954-ben a jégképződmények védelmében intézkedéseket hoztak (lezárták a Dóm trosiek-be átvágott nyílást, falat húztak a jeges és a jég nélküli részek közé). Az 1974 – 1976-os években újjáépítették a látogatási útvonalat és megnyitották a Kavicsos-dómot (Štrkový dóm).

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

Aztán lassan átérünk a jeges részre, hiszen eddig még csak cseppköveket csodálhattunk.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A jégképződmények a barlang alsó részeire, főleg a Kmeť-dómra korlátozódnak. A jég egyrészt az aljzaton képződött, de található itt jégoszlop, jégsztalaktit és jégsztalagmit is.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

Jég jön létre mindenütt, ahova bejut a víz és a környezet megfelelően hideg. Ezáltal különböző jégoszlopok, zuhatagok és jégtakarók képződnek, melyek decembertől áprilisig növekednek, áprilistól decemberig pedig olvadnak. Talán ennek az olvadásnak volt köszönhető, hogy júliusban már nem volt túl sok és túl látványos jég a barlangban.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

Bár a barlangban a fotós jegyet vásárló látogatók korlátlanul fényképezhetnek, azért célravezető hosszú záridővel és valahova a gépet letámasztva fotózni (állványt nem lehet bevinni). Viszont lemaradni nem szabad, mert több más barlanghoz hasonlóan itt is fel és le kapcsolgatják a villany világítást, tehát amerre megy a csapat a vezető felkapcsolja a lámpákat, és ahol elhaladt már a csoport, ott le. És ott nagyon sötét tud lenni. :) (Kiegészítő jegy nélkül sem lehetetlen a fotózás, de azért úgy nagyon korlátozottak a lehetőségek - főleg kisebb csoport esetén.)

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A barlangi túra vége a Nagy-terem, ahol szintén a jégképződmények a jellemzőek, mert a cseppkövek a jegesedés miatt szétfagytak, elmállottak.

A jég mennyisége és formavilága függ a téli időszak hosszától és hőmérsékletétől, ezért minden évben változik.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A falakon úgynevezett gömbüstök is láthatóak, melyek bizonyítják a Demänovka patak egykori jelenlétét.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

És itt meg kell még másznunk 213 lépcsőfokot, hiszen a bejárat és a kijárat szinte azonos magasságban található, azonban a látogatás első felében elég sok lépcsőt tettünk meg lefelé, tehát vissza is kell másznunk a lépcsőkön.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A kijárat egy másik ajtó a sziklában.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A Deménvölgyi jégbarlang nem dinamikus jégbarlang, itt ajtónyitáskor nincs őrült nagy huzat (mint az Eisriesenwelt-nél), és a jégképződmények sem olyan hatalmasak és látványosak, de ezért mindenképpen figyelemre méltó és érdekes, hiszen cseppkő és jég egy barlangban figyelhető meg.

A barlangból kiérve pár méterrel feljebb vagyunk, mint a bejárat volt, de a túraúton arra kell indulni visszafelé. Az aznapi második vezetésre már egész szép kis tömeg gyűlt össze a bejáratnál.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A parkolóhoz pedig vissza kell ereszkednünk a meredek tanösvényen, de lefelé már kevésbé lihegünk rajta, és a szívünk sem kalapál oly hevesen.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

A patak partján útjelző tábla mutatja a Demänovská dolina túraútjait, melyek egyikén elsétálhatunk a kb. 2 km-re lévő Szabadság-barlanghoz, vagy akár fel a Jasná sípályáihoz is.

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

Még egyszer összefoglalva, nagy csodát ne várjatok ettől a kis barlangtól (hiszen cseppkövességben messze elmarad az Aggteleki karszttól, vagy a Postojnai cseppkőbarlangtól, de még Alsó-Ausztria legnagyobb cseppkőbarlangjától, a Hermannshöhle-től is, és jegességében sem hozza az Eisriesenwelt élményét, de azért nem rossz, nem rossz. Üde színfoltja lehet a szlovákiai nyaralásnak, klassz kiegészítés hegymászás mellé, vagy jó program kicsit rosszabb idő esetére is. :)

Szlovákia Alacsony-Tátra Tátra Chopok barlang jégbarlang cseppkőbarlang

Ha már erre jártok, természetesen menjetek fel a Chopokra is, ahova libegővel, siklóval és kabinos felvonóval lehet feljutni (vagy gyalog, de ezekkel sokkal kényelmesebb). Izgalmas élmények várnak a hegyen kicsiket és nagyokat egyaránt.

Az információk a barlang magyarul is elérhető honlapjáról, és a helyszínen kapott írásos anyagból származnak.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

0 Tovább
«
12

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Utoljára kommentelt bejegyzések