Állati jó libegő az állatkertben - Prága

Libegő egy állatkertben? Igen, Prágában ilyen is van! De mindenképpen érdemes felkeresni a prágai zoo-t, mert nagyon jól megcsinálták, fantasztikus kifutók és tematikus házak vannak, hatalmas helyen, változatos domborzati viszonyok között, rengeteg állatot láthatunk látvány-etetésekkel és fókabemutatóval. De persze hasonló máshol is van. Nade ilyen kis színes, mondhatni cuki, retro lanovka? Ilyen csak itt van! Mutatom!

Csehország Prága libegő

Hol található? Csehországban, Prágában, a belvárostól északra, a Troja városrészben, az állatkertben. Térképen ITT.

Megközelíthető természetesen autóval is, hatalmas parkolók vannak az állatkert mellett, de simán használhatjuk a tömegközlekedést is. A 112-es busz kifejezetten az állatkert és a Nádraží Holešovice tér között jár, ahova a piros C metróval és egy csomó villamossal lehet eljutni. 

Aztán bent az állatkertben már nézelődés közben akár az alsó részen, akár a felsőn, előbb-utóbb bele fogunk botlani egy ilyen épületbe:

Csehország Prága libegő

A domboldalon körbe-körbe keringő színes ülések pedig alulról már messziről feltűnnek.

Csehország Prága libegő

Bár minden libegőnél a lefelé út a szebb és látványosabb, itt is, hiszen jól rálátni a városra, mégis talán inkább felfelé javasolnám, mert nagy segítség a hegymászásban (a városra meg fentről is rálátni). Persze, ha a bejárattól felfelé indultunk, akkor lefelé is hamarabb leérni vele, mint a szerpentinen.

Csehország Prága libegő

A lényeg, hogy érdemes kipróbálni! És ezt meg is teszik elég sokan, jegyvásárlásnál és beszállásnál is lehet kisebb sor.

Csehország Prága libegő

A lanovkára külön kell jegyet venni, az utazás nincs benne az állatkerti belépőben. Egy út ára 6 év alatt ingyenes, 6 év felett 25 Korona.

A libegőre nem vihetünk magunkkal nagyobb csomagot, kerékpárt, élő állatot (kutyát), babakocsit, kerekes széket, stb.

Csehország Prága libegő

A bejárat csehül van kiírva, de meg fogjuk találni. :)

De mi is ez? Ez egy egysebességes ülőlift. A folyamatosan haladó drótkötélpályán sok-sok  egyszemélyes ülőke jár körbe-körbe, melyek fixen rögzítve vannak a drótkötélhez.

Apró hátránya is az, hogy az ülőkék fixen rögzítve vannak a kötélen, beleértve a visszafordító szakaszt is, ezért a felvonó sebességének jóval lassabbnak kell lennie (más libegőkhöz képest) a biztonságos ki- és beszálláshoz. Ez a libegő tényleg nagyon lassú.

Csehország Prága libegő

A beszállásnál a munkatársak mindenkinek segítenek. Mutatják, hogy hova kell állni, és meg is fogják az ülést, hogy biztosan sikeres legyen a felszállás.

Itt nincs lehajtható lábtartó, csak egy kis lánc, amit be lehet akasztani.

Csehország Prága libegő

A libegő építésének gondolata már a hatvanas években felmerült az állatkertben, aztán 1970-re megszülettek a tervek és elkezdték építeni, majd 1977-ben helyezték üzembe.

Csehország Prága libegő

A libegő hossza mindössze 105,9 méter, a leküzdött magasságkülönbség 50,1 méter. A lanovkát egy 13 kW-os motor hajtja.

Csehország Prága libegő

1999. július 14-én ült a libegőre a három-milliomodik utas. A táblára ez volt kiírva, de lehet, hogy azóta már túl vannak a négy-millión is.

Csehország Prága libegő

A libegő alatt szinte végig fémháló van, mert a dombról levezető út itt megy, meg különben is, néha leeshet ez vagy az.

Út közben négy oszlop van, amik kifejezetten alacsonyak. Ez a libegő egyáltalán nem megy magasan. De azért tériszonyosok kicsit majrézhatnak, mert itt nincs lábtartó, és kapaszkodni sincs miben.

Csehország Prága libegő

A libegő a Prágai Állatkert tulajdonában van, azonban először a Central Bohemia Park of Culture and Leisure nevű vállalat üzemeltette, majd 1981-tő átvette a Prague Public Transport Company (vagyis az ottani BKV).

Csehország Prága libegő

1978-ban, már egy évvel a nyitás után komoly technikai problémák miatt le kellett állítani a libegőt, és csak három évvel később, 1981-ben indult újra.

Az ülések visszafordítója viszonylag egyszerű szerkezet - egy nagy tárcsán fut körbe a drótkötél és rajta a függő székek.

Csehország Prága libegő

A Forbes Traveller magazin a prágai állatkertet a világ legjobb állatkertjei közé sorolta, teljesen jogosan. Már 1931 óta üzemel az állatkert, és azóta folyamatosan bővülve, fejlődve, mindig újabb attrakciókkal várják az érdeklődőket. Ma már több mint 4000 állatot figyelhetünk meg a kifutókon és a tengeri akváriumban, az Afrika házban, a hüllőházban, a gorilla házban és az indonéz dzsungel házában.

Ez meg a libegő háza :)

Csehország Prága libegő

Mind az alsó, mind a felső állomás ablakába kihelyezett rengeteg szövegből tájékozódhatunk a libegő technikai paramétereiről, a használatával kapcsolatos szabályokról és a történetéről is. Természetesen csehül állnánk az információkkal, ha csak egy bizonyos nyelven lenne minden kiírva, de van angol nyelvű változat is. :)

Csehország Prága libegő

És akkor jöjjenek a technikai információk:

  • völgy állomás: 181 m
  • hegy állomás: 231 m
  • szintkülönbség: 50 m
  • a libegő hossza: 106 m
  • gyártó: Transporta Chrudim
  • üzembe helyezés éve: 1977
  • az oszlopok száma: 4 db
  • az ülőkék száma: 60 db
  • az ülőkék teherbírása: 90 kg
  • az ülőkék távolsága egymástól: 4,25 méter
  • utazási sebesség: 0,85 m/s
  • a libegő kapacitása: 720 fő/óra
  • az út hossza: kb. 2 perc

Csehország Prága libegő

A libegő korábban csak tavasztól őszig járt, azonban most határozottan az van mind az állatkert, mind az üzemeltető közlekedési vállalat honlapján, hogy 2017. március 14-től a libegő december 31-ig üzemel, jó idő esetén. Rossz időjárási viszonyok között leállítják.

A libegő üzemideje részben az állatkert nyitva tartásához igazodik, tehát májusban és szeptemberben 9:30-tól 18:00-ig jár, a nyári hónapokban pedig szintén 9:30-tól, de 19:00-ig.

A libegő állomásának ablakában nyáron még olyan tábla volt kitéve, hogy március 15-től április 30-ig és október 1-től 31-ig keddtől vasárnapig 9:30-tól 17:00-ig üzemel a lanovka.

Egy út ára 25,-CZK.

Csehország Prága libegő

Remélem Nektek is tetszik ez a kis retrós, színes ülőkés libegőcske, és ha Prágában jártok és rászántok egy napot az állatkertre, akkor kipróbáljátok a lanovkát is.

Szintén érdemes kipróbálni Prágában a siklót, ami sima tömegközlekedési jeggyel vehető igénybe és a Petrin dombra, a prágai Eiffel toronyhoz visz fel. Ha pedig Dél-Csehországban jártok, ugorjatok be Jindrichuv Hradecbe, mert csodálatos vára és más látnivalói is vannak ennek a kimondhatatlan nevű kisvárosnak. 

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. 

Csehország Prága libegő

0 Tovább

Siklóval a prágai Eiffel toronyhoz

Egy dombra felmenni mindenhogyan élvezet. Főleg ha érdekes látnivalók vannak a tetején. De siklóval felmenni még kényelmes is. Mindenkit vár a prágai sikló, ami a Petřín dombra viszi a kíváncsi turistákat. 

Csehország Prága sikló

Hol található? Csehországban, Prágában, a Kisoldalon. Térképen ITT

Mi is ez? Egy inga üzemű, síneken közlekedő sikló. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsikat sodronykötéllel vontatják.

Az alsó állomás az Újezd, az ugyanilyen nevű utcából érhető el. A sima, prágai tömegközlekedési jegy érvényes a siklóra is. Jegyet venni trafikokban, vagy az állomáson automatából lehet. A 30 percig érvényes jegy 24 koronába kerül.

Csehország Prága sikló

Ilyen a pálya. Szép zöld dombra visz fel, tavasszal virágzó gyümölcsfák mellett, nyáron harsogó zöld lomú fák között. Ősszel pedig a sokszínű falevelek teszik hangulatossá a dombot.

Csehország Prága sikló

És ilyen a sikló irányítópultja. Sok gomb, sok kapcsoló. A kabin pedig éppen elindult felfelé.

Csehország Prága sikló

A Petřín siklót 1891-ben kezdték használni, 1000 mm-es nyomtávú 383 méter hosszú pályával. A sikló létesítése rövid távolságú és nagy emelkedésű szállítási feladatokra a legcélszerűbb. Itt kb. 40 %-os az emelkedő. 

Csehország Prága sikló

Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.

Csehország Prága sikló

A sikló kétsínes megoldású, tehát csak egy sínpár van. Ahhoz, hogy két kabin közlekedhessen egymással szemben, a pálya közepére kitérőt építettek, ahol a két kabin kitér egymás elől. A kitérőt hagyományos váltók nélkül, a kerekek megfelelő kialakításával oldják meg.

Csehország Prága sikló

A középső állomás Nebozízek. Egy cseh legenda szerint a középső állomás egy IV. Károly császárhoz köthető elszólásról kapta a nevét, aki nem tudta megfelelően kiejteni a "nebo řízek" kifejezést, ami egy csigafajtát jelent.

Csehország Prága sikló

Ahogy emelkedik a kabin egyre feljebb, egyre szebb kilátás nyílik az ablakából. Szépen rálátni a Moldva folyóra, a Károly hídra és a belvárosra.

Csehország Prága sikló

Az eredeti vonalat az első világháború kezdetén bezárták, majd a világháború után átépítették és a jelenlegi pályát 1932-ben nyitották meg. Ez a második világháborúig működött, majd 1965-ben földrengés miatt ismét be kellett zárni a siklót. 1985-ben nyílt meg ismét, amikorra a pályát felújították, de az eredeti gépészet megmaradt.

Csehország Prága sikló

A kabinok belsejét nevezhetjük minimalista kialakításúnak, sima műanyag padok biztosítják a 25 ülőhelyet a 75 állóhely mellé.

Csehország Prága sikló

A felső állomás a Petřin domb tetején található. A 130 méteres domb számos látnivalók kínál, de a parkos kialakítása és a sok pad miatt a prágaiak egyik kedvenc pihenőhelye is. 

Csehország Prága sikló

A kellemes kirándulóhelyen számos látnivaló is akad. A legnagyobb kétségkívül a Petřin kilátótorony. Miután a prágaiak a Párizsi Világkiállításon jártak, és ott megnézték az Eiffel tornyot, hazatérve elhatározták, hogy Prágában is építenek egy hasonlót. Bár jóval kisebb, mint a párizsi, mivel dombon áll, a csúcsa magasabban van, mint az eredetinek. 1891-ben építették. A kilátóteraszokról pedig gyönyörű panoráma nyílik a városra.

Csehország Prága sikló

A  kilátó torony mellett van egy tükörlabirintus is, és érdekes látnivaló lehet még az éhségfal. Lefelé érdemes gyalog menni, és akkor útba esik egy étterem-kávézó is. 

Csehország Prága sikló

És azt is megnézhetjük kívülről, ahogy a sikló két kabinja kerüli egymást.

Csehország Prága sikló

Technikai adatok:

  • a völgyállomás 194 méteren van
  • a hegyállomás 324 méteren található
  • a szinteltérés 130 méter
  • a pálya hossza 494 méter
  • kapacitása 1400 fő/óra
  • menetidő 5 perc
  • sebesség 4 m/s
  • kabinok befogadó képessége: 101 fő/kabin
  • kabinok szám 2 db

Ha Prágában jártok, szánjatok pár órát a Petřin dombra, és menjetek fel siklóval, mert a különleges jármű különleges élményt ad. :)

Csehország Prága sikló

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Grazi siklót, ami a Schlossberg-re megy fel és a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre viszi az utasokat.

És ha nem szeretnétek lemaradni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. 

Az információk egy része a wikipedia és a lift-world.info oldalakról származik.

0 Tovább

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Utoljára kommentelt bejegyzések