Magas hegyek között megbúvó, kristálytiszta vizű tó, melynek olasz neve is megkapó: Lago di Fusine Inferiore. Szépségére nincsenek szavak és a fotók is csak próbálkoznak a látvány visszaadásával. Oda el kell menni és átélni a csodát! A szlovén - olasz határ mellett két tó található a hegyek között. Egy túrával bejárható mindkettő, de annyira különbözőek és annyira szépek, hogy külön mutatom meg őket. Jöjjön a (nekem) szebbik, az alsó tó, aztán a következő bejegyzésben megmutatom a felsőt is. Aki járt már ott, nosztalgiázzon velem, aki még nem, annak remélem meghozom a kedvét. Tartsatok velem, mutatom milyen!

Olaszország Fusine tó túraút

Hol található? Olaszországban, Udine tartományban, a szlovén határ és Tarvisio között, Valico di Fusine település mellett. Térképen ITT.

Szlovénia felől 3,6 km után kell balra befordulni egy nagy zöld ház mellett, a táblákon a Laghi di Fusine feliratot követve. Tarvisio-tól kb. 6-7 km-re van Fusine a szlovén határ felé. Autóval bemehetünk egészen a felső tóig, ami mellett hatalmas parkoló van, de szerintem érdemesebb sétálni egy kicsit, ráadásul olcsóbb is. A bekanyarodás után kb. 700 méterre van egy nagy, ingyenes parkoló. Én innen már gyalog mentem és nem bántam meg. Az alsó tó csupán 1,7 km-re van.

A tavakhoz vezető út elég keskeny, viszont nagyon szép. Egy csomó természeti látványosság van mellette, amit az autóból nem is biztos, hogy észreveszünk. Mondjuk van egy kis emelkedő, de egyáltalán nem vészes. A hídon a Tarvisio-t a szlovén határral összekötő kerékpárút halad.

Olaszország Fusine tó túraút

Az út mellett egy csomó vízesésben gyönyörködhetünk. Sok helyen csobognak kisebb-nagyobb patakok a hegyről.

Hamarosan, ahol a völgy kiszélesedik egy fogadót találunk a patak túlpartján. Szállást is kínál és étterem is van, bár a vélemények eléggé megoszlanak róla. De mindenképpen gyönyörű helyen van.

Aztán a következő kanyarban tábla figyelmeztet a várható torlódásra, valamint a díjfizetésre.

Olaszország Fusine tó túraút

A Fusine tavaknál a parkolás díjköteles, amit már itt, útközben kell megfizetni. Autóknak 5 Euro, motoroknak 3 Euro, buszoknak 30 Euro a behajtás. Ezt megspórolhatjuk a sétával, mert gyalog ingyen mehetünk tovább.

Bár nagy forgalom esetén az út széli séta nem annyira kellemes, de a fizető bódé után már van egy ösvény, ami párhuzamosan halad az úttal az erdőben.

Az autóút és a gyalogösvény között patak csobog, hatalmas fenyők között sétálhatunk tovább.

Olaszország Fusine tó túraút

A gyalogösvény egészen az alsó tóig vezet, azonban amikor ott jártam le volt zárva egy szalaggal. (Mire visszafelé jöttem, addigra a szalagot már letépték, de nem jártak jól, akik elmentek tovább, mert hatalmas fenyők lombja volt az útra dőlve, amin elég nehéz volt keresztülvergődni. Ezért ha ilyet láttok, tartsátok be a "tiltást", nem véletlenül van ott.) Szóval én vissza kimentem az útra, és ezzel jártam ismét jól!

Ugyanis a hegyről egyre több erecske, patak jött lefelé és átfolyva a gyalogösvény alatt, vízesések formájában ömlöttek a patakba. Azonban ez csak az autóútról látszik, a gyalogösvényről nem.

Ezért ha kevésbé forgalmas napon jöttök, én javaslom inkább az aszfalton (vagy mellette) sétálást az alsó tóig a gyalogösvény helyett.

Olaszország Fusine tó túraút

A kasszától már csak 900 méter, és meg is érkezünk az alsó tóhoz. Az út megy tovább a felsőhöz, mi pedig itt már menjünk le az étterem felé.

A tó vizét levezető patakon van egy kis gát, azon túl pedig a csoda vár ránk.

Ilyen térképet több helyen is láttam, ezen megnézhetjük a túrázási lehetőségeket. Mindkét tó körbesétálható, illetve több út vezet közöttük át. De további túrautak is indulnak a tavak mellől.

Ez a tábla az alsó tó csücskénél volt, piros jel mutatja, hogy hol állok éppen. Az alsó tó a térképen felül van.

Olaszország Fusine tó túraút

Ennyi előjáték után akkor jöjjön a lényeg: a Lago di Fusine Inferiore, azaz a Fusine-i alsó tó. Ezen a ponton megállva olyan lenyűgöző látvány tárult elénk, hogy még az addig szaladgáló gyerekek is elcsendesedtek és megálltak egy pillanatra. Szemben a Mangart-hegység csúcsai, melyek októberben már havasak voltak.

Még nem voltak sokan, elég korán értem oda, ezért a tópart csendes volt, nyugodt és a látvány lélegzetelállító. Rögtön Arany János költeménye, a Walesi bárdok pár sora jutott eszembe: "Szó bennszakad, hang fennakad, lehellet megszegik..."

Nehéz volt elszakadni ettől a csodától, de aztán elindultam a tó körüli sétányon. Itt is van egy kis étterem és csónakázási lehetőséget is kínálnak.

Olaszország Fusine tó túraút

A tó mellett széles erdei ösvény fut körbe, melyen sétálva minden irányból megcsodálhatjuk a tájat.

Az alsó tó 924 méteres magasságban található.

Aztán az ösvény kissé összeszűkült és egyre kövesebbé vált.

Olaszország Fusine tó túraút

Majd jöttek az akadályok, amik miatt elég nagyot kellett kerülni.

Valószínűleg ezeket a kidőlt fákat azóta már eltakarították az útból. A fotók 2023. október végén készültek.

A kerülő miatt aztán a fák közötti meredek lejtőn jutottam vissza az ösvényre, de talán ez a kaland a mostani kirándulóknak már kimarad. Viszont a víz színe innen nézve is elképesztő!

Olaszország Fusine tó túraút

Mindig ki szoktam jelenteni, most is: a fotók nincsenek utólag manipulálva, a víznek és minden másnak is ott tényleg ilyen színe van! (Illetve volt akkor, amikor ott jártam.)

A tókerülő ösvény egészen változatos: a széles, murvás úttól, a fák gyökerei között vezető ösvényen át, a víz melletti keskeny gyalogútig minden lesz. Sőt!

A látvány a másik irányba is lenyűgöző!

Olaszország Fusine tó túraút

Közben persze a lábunk elé is ajánlatos nézni, mert itt a víz már teljesen kimosta a talajt a fák gyökerei közül, így kissé csúszós akadálypálya a terep.

A Fusinei-tavak egy gleccser vájta völgyben jöttek létre a Júlia-Alpok hegyvonulatai között, melyek Julius Caesarról kapták a nevüket. A hegyvonulat nagyobbik része Szlovéniában található, de egy kisebb rész átnyúlik Olaszországba is.

Út közben egy kis házikót láthatunk a fák között. Itt találjuk azt az ösvényt, amin átsétálhatunk a felső tóhoz.

Olaszország Fusine tó túraút

Vagy folytathatjuk az utat a vízparton tovább, mert lesz még más lehetőség is felmenni az 5 méterrel magasabban fekvő felső tóhoz.

A tókerülő ösvény fahídon folytatódik.

A túlsó parton ott a kis étterem, ami mellől indultam.

Olaszország Fusine tó túraút

Meglepő volt, de a vizes deszkák egyáltalán nem csúsztak. Viszont ahol volt rajtuk egy drótháló, az nagyon csúszós volt.

Ezeken a köveken, sziklákon sem könnyű menni, de megéri. Eső után viszont ezek síkosak.

A tavat megkerülve lassan visszaérünk az autóút mellé. A híd alatt folyik át az alsó tavat tápláló patak.

Olaszország Fusine tó túraút

Illetve a szemben lévő hatalmas szikla alól jön át a felső tó vize az alsó tóba.

A túlsó parton nincsenek olyan hatalmas, drámai hegyvonulatok, mint innen, de a látvány arra is gyönyörű. És most vettem észre, hogy a kép jobb szélén lévő felhőcske szív alakú. :-D

Innen is indul átvezető ösvény a felső tóhoz, amiben van ugyan egy kis emelkedő, de kényelmesen át lehet sétálni rajta. Kis táblák mutatják az utat.

Olaszország Fusine tó túraút

Vagy kimehetünk az autóútra is, és azon is átsétálhatunk a felső tóhoz. Az eltévedéstől tartóknak és biztosra menőknek ezt ajánlom. (Elárulom, én is erre mentem, de visszafelé már az egyik erdei ösvényen jöttem.)

Ha tovább megyünk a tó körüli sétányon, akkor házakhoz érkezünk. A kisebbik (két ajtós) mosdó, a nagyobbik fogadó.

Innen ismét más szögből láthatunk rá a tóra. Innen is meseszép.

Olaszország Fusine tó túraút

Itt párhuzamosan haladunk az autóúttal a tó partján, itt már szinte "túl" kiépített ösvény visz vissza a tavat lezáró zsiliphez.

És visszaértünk a kiinduló pontra. Az első, reggeli fotókhoz képest már máshonnan sütött a nap, már nem volt annyira csend, már nem volt annyira lélegzetelállító a látvány. De, az volt, csak a hegy oldalánál beúszó felhők kicsit hiányoztak.

A tó vize kristálytiszta, az alján meg lehet számolni a kavicsokat és a színe is hihetetlen.

Olaszország Fusine tó túraút

Remélem kedvet kaptatok a Fusinei-tavakhoz, és ha pont erre suhantok el Kranjska Gora és Tarvisio között, akkor tesztek egy kis kitérőt és megnézitek őket.

Ha lent hagytátok az autót a falu mellett, akkor a visszaúton is tudjátok még élvezni a természet csodáit.

De az errefelé lejtős úton hamar visszaérni a házaknál lévő nagy parkolóhoz.

Olaszország Fusine tó túraút

A környék tele van még más látnivalókkal is, mind az olasz, mind a szlovén oldalon. Egy részükről írtam már, a többi meg még ezután jön! :-)

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. Ott lehet kommentelni és a saját élményeket is szívesen olvasom!

Az információk egy része a következő weboldalakról származik: wikipedia, https://trekhunt.com,