Fogaskerekűvel 3089 méter magasra - Gornergratbahn

Európa második legmagasabbra felmenő hegyi vasútja a Gornergratbahn. 33 perc alatt 1469 méter szintkülönbséget küzd le a 3089 méter magasan található felső állomásig, Gornergrat-ig. És a honlapja azt hirdeti: innen nyílik az egyik legszebb hegyi panoráma a világon!

A végére talán az is kiderül, hogy csak marketing fogás, vagy tényleg igazuk van panoráma ügyben...

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Hol található? Svájc déli részén, Wallis kantonban, Zermatt-ból indul a vonat, térképen: ITT.

Autóval a Täsch nevű faluig mehetünk, ahol le kell tennünk a gépjárműveinket. Innen szintén egy fogaskerekű vonattal juthatunk el az autómentes városkában, Zermattba. A két vasútállomás közel fekszik egymáshoz, csak át kell sétálnunk és már indulhatunk is fel a Gornergratbahn régies-modern szerelvényeivel.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Jegyvásárlás után kapukon keresztül juthatunk be az induló vonatokhoz.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A vonat színe nem túl fantáziadús, de pontos és nagyon tiszta.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A legújabb személyszállító szerelvényeket 2004 és 2009 között gyártották. A régebbi típusokat pedig 2003-ban felújították, modernizálták.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Az újabbak alacsonypadlós, "egybe" szerelvények. Bent lehajtható ülések vannak (talán ez is a takarítást segíti).

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Kerékpár szállításra alkalmas hely is van a kocsikban, és bár nyáron is hó van mindenfelé, turistautak hálózata is beszövi a hegyoldalt és le lehet jönni a hegyről bicajjal is.  

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Zermatt 1620 méterrel a tengerszint felett fekszik, a Gornergrat pedig 3089 méteren van. Közben négy megállója van a vonatnak. 9 km alatt teszi meg az 1469 méter szintkülönbséget. A legnagyobb emelkedő 20 %-os.

Az útját az állomásokon lévő térképeken is megnézhetjük.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A hegyre menő vasútvonalat 1891-ben kezdték tervezni, 1896-ban kezdődtek meg az építési munkálatok és 1897. november 24-én ment végig az első szerelvény a vasútvonalon. A hivatalos megnyitóra 1898. augusztus 20-án került sor.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A Gornergratbahn 1000 mm-es keskeny nyomtávú vasútvonal fogaskerekű vonatok számára, és már a kezdetektől villamosítva volt. Ez volt Svájcban a legelső villamosított fogaskerekű vonal. Bár a saját honlapjuk szerint a világon is elsők voltak ezzel.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A fogaskerekű nem gyors vonat, ezt már tudjuk a Glacier-express kapcsán is. Itt néha még majdnem 25 km/órával is száguldoztunk.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Mivel út közben van ahol csak egy sínpár van, ezért a szerelvények az állomásokon (is) kerülik egymást. Az első állomás Findelbach.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Az utazást alagutak színesítik.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Meg hatalmas kanyarok és emelkedők. :)

A villamosítás először 40 Hz-es volt, az áramot egy vízierőmű által termelt 5400 V-ról 550 V-ra transzformálták. A ma is használt háromfázisú, 750 V-os, 50 Hz-es rendszerre 1930-ban alakították át a szerelvényeket. Azóta az áramot az országos hálózatról kapja a vasút.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A második állomás Riffelalp. Eredetileg ez volt a Gornergratbahn első köztes állomása. 2211 méteres magasságban fekszik az erdőhatáron. Több turistaútvonal találkozási pontja van itt, sőt az állomás közelében egy hotel is épült.

1909-ben hosszabbították meg a vasútvonalat a Gornergrat irányába még 310 méterrel, így közelebb került a végállomás a csúcshoz.

1928-ig a szerelvények csak nyáron közlekedtek, azonban a téli üzem megindulása után is problémát jelentettek télen a hóviszonyok, különösen a Riffelalp és a Riffelboden megállók között. Az itt fennálló lavinaveszély megakadályozta az utat a csúcsra. Azonban 1939-ben elkezdtek egy 770 méter hosszú lavinaalagutat építeni, amit a második világháború miatt csak 1941-ben fejeztek be.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

1942 óta télen is - jó időjárási viszonyok között - a Gornergrat végállomásig közlekednek a vonatok.

A vasútvonal mellett mormoták is nézelődnek, játszanak és nem nagyon zavarja őket az elhaladó szerelvény.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Riffelberg megálló után pedig pár birkával találkoztunk. Jó vastag gyapjút növesztettek, ami nem meglepő, Riffelberg 2582 méter magasan van, itt még nyáron is van hó. Télen pedig ülőliftek szállítják innen a síelni szeretőket, mert a megálló mellett sípályák találhatóak.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Az első mozdonyok csúcssebessége 7 km/h volt, de az erősödő téli forgalom miatt ez már nem volt elég, ezért 1947-ben új motorkocsikat szereztek be, ezáltal a menetidő a felére csökkent.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Az utolsó megálló Rotenboden már 2815 méteres magasságban van. Itt található télen Svájc öt Iglu-faluja közül az egyik. Innen is megy még sífelvonó felfelé is, valamint innen indulnak lefelé a Zermatti síparadicsom pályái.

És időnként szembevonat is jön, még szerencse, hogy itt már dupla sínpár van.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A végállomás Gornergrat. 3089 méter.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A használt szerelvények összesen 3634 ülő és állóhellyel rendelkeznek, a kapacitásuk 2400 fő óránként.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

És hogy mi van fent a hegyen?

Lehet például fényképezkedni olyan bernáthegyi kutyákkal, amiknek a nyakában egy kis vöröskeresztes hordó van. Ahogy a svájci hegyi-mentőkutyákat elképzeljük. :)

A Gornergrat csúcs a Gornergleccser és a Findelgleccser között található és 29 db négyezer méter feletti csúcsra kínál panorámát. Például a Monte Rosa, a Metterhorn és a Liskamm csúcsokra.

Az ott Svájc emblematikus hegye a Matterhorn, csak kicsit takarja a felhő. :)

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A kilátáson kívül természetesen síterepek is vannak itt, illetve innentől lefelé Zermattig.

Valamint a hegyi hotel két tornyában a hatvanas évektől két kutatóállomás, obszervatórium működik. Ma már azonban nem csak tudományos célokat szolgálnak a tornyok. Az északi toronyban 2005 óta egy 1,5 méteres infravörös teleszkóp (TIRGO), a déli toronyban pedig 2010 óta egy 3 méteres rádióteleszkóp (KOSMA) működik.

Egyébként ez a hotel Svájc legmagasabban fekvő szállodája, 3100 méteren található.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A hotel mellett kis kápolna is van, valamint kilátó teraszok minden irányban. Persze főleg a Matterhorn irányába. :)

A hegy tehát nyáron csodálatos panorámát nyújt, sok túraútvonal található rajta, vannak utak mountainbike-osoknak is, és a siklóernyősök is előszeretettel indulnak innen lefelé. Télen pedig hatalmas síközpont.

De térjünk vissza a vasúhoz.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Lefelé a modernebb szerelvényt fogtuk ki.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Az asztalokon is a hely térképe látható, amin követhetjük a vonat útját, vagy átnézhetjük a csúcsokat.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A mozdonyvezetőnek is kényelmes helye van, előtte pedig több sor kapcsoló, meg gomb, meg kar, meg lámpácska. :)

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

És lefelé ereszkedve szépen rálátni Zermatt-ra is. A házak teteje nem a hótól fehér, a fotó nyáron készült. Bár fent a Gornergrat-on volt hó (nem is kevés), azért lent a városban már nem volt. :)

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

És pont jött szembe egy régebbi motorkocsi is.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

A szerelvények nyáron Zermatt-ból reggel 8 órától 24 percenként indulnak, utolsó vonat felfelé 18:24-kor megy. Lefelé a Gornergrat-ról 8:43-tól szintén 24 percenként jönnek, utolsó vonat lefelé 19:18-kor jön. Plusz van egy vonat felfelé reggel 7-kor is, és lefelé 7:35-kor.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Jegyárak (2016):

Zermatt - Gornergrat egy út 45 CHF, retúr 90 CHF.
Zermatt - Rotenboden egy út 40 CHF, retúr 80 CHF.
Zermatt - Riffelberg egy út 33 CHF, retúr 66 CHF.
Zermatt - Riffelalp egy út 21 CHF, retúr 42 CHF.

Gyerekeknek 50 % kedvezmény - nyáron 6-16 év között, télen 9-16 év között.  Nyáron 6 év alatt, télen 9 év alatt ingyenes. 10 fő felett csoportkedvezmény is van.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Svájcban járva ne hagyjátok ki a Gleccser-expressz-t, ami szintén Zermatt-ból indul, és tudom még ajánlani azt a nagyon klassz kabinos felvonót, a mi a Schilthorn-ra megy fel egy forgó étteremhez, valamint mély szurdokvölgyet is, az Aareschulcht-ot. Meg olyan vízesést, ami egy hegy gyomrában dübörög. És nézzétek meg azt is, hogy hogyan lehet eljutni autó nélkül Zermattba, az autómentes városkába egy fogaskerekűvel.

De van fogaskerekű vasút közelebb is, például Ausztriában a foltos szalamandra Schneebergbahn, és a kis piros Schafbergbahn.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a német wikipedia oldalairól és a Gornergratbahn hivatalos oldaláról származik.

Svájc fogaskerekű vasút vasút Zermatt Gornergrat Gornergratbahn

0 Tovább

Fogaskerekű egy autómentes városkába - Täsch - Zermatt

Hogyan juthatunk el egy autómentes városkába? Mondjuk vonattal!

Zermatt teljesen autómentes hely, fenn a svájci hegyek között, csodálatos rálátással a Matterhorn-ra, Svájc emblematikus hegyére. Ha szeretnénk Zermattba utazni, azt vasúton tehetjük, egy klassz fogaskerekű vonattal.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Hol található? Svájc déli részén, térképen ITT

Autóval a Täsch nevű faluig mehetünk, ott méretes parkolók állnak rendelkezésre a vasútállomás környékén, ahol le kell tennünk a gépjárműveinket. De mit jelent a méretes parkoló? 2100 fedett helyet az állomás parkolóházában 3 szinten, ami 0-24 órában üzemel, és további 1000 darab fedett és nyitott helyet privát parkolókban.

Täsch-ben tehát búcsút kell mondanunk a saját autónknak és a kényelmes vonatra kell szállnunk, vagy választhatjuk a taxi szolgáltatást is.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A parkolóház árai személyautók számára (2,30 m magasságig)

  • 2 óra időtartamig - 4 CHF
  • 4 óráig - 7,50 CHF
  • 6 óráig - 10,50 CHF
  • 8 óráig - 13,50 CHF
  • 1 nap - 15,50 CHF

Az állomás egyszerű, funkcionális és tiszta. Átmenő vasúti forgalmat is bonyolít, illetve vannak kifejezetten Täsch és Zermatt között közlekedő helyi kisvonatok.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A Matterhorn Terminal Täsch nemcsak egy vasútállomás és parkolóház, hanem egy egész logisztikai központ az utazóknak. Vannak üzletek: élelmiszer, italbolt, drogéria, újságos, sportszer és ajándék bolt, pénzváltási és más lehetőségek is, csomagmegőrző, bankautomata, elektromos autókhoz feltöltő állomás, télen átöltözési lehetőség.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A tiszta, kényelmes helyi vonatok 20 percenként indulnak Zermattba. Az 5 kilométeres utat 12 perc alatt teszik meg, fogaskerék rásegítéssel.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A kocsik panorámaablakokkal vannak felszerelve, hogy az utasok még jobban élvezhessék a tájat. Hasonlóan, mint a világ leglassabb expressz vonata, a Glacier-express! :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A vonatos utazás kényelmes és nagyon vonzó. A vasútvonal Svájc legmélyebb völgyén vezet keresztül, jobbra és balra pedig a legmagasabb hegyeket láthatjuk, Köztük a Täschhorn, Dom és a Weisshorn. Így a vonatozás is egy élmény lesz.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A vonatvezetőnek is kényelmes helye van, körben sok gomb, kapcsoló és visszajelző lámpa.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Täsch 1449 méteren fekszik tengerszint felett. Zermatt 1620 méteren. A kettő közötti 171 méter szintkülönbséget 5 km-en küzdi le a fogaskerekű vasút.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Mivel a parkolóház elég nagy, 18 helyen található poggyászkocsi állomás, hogy az utasok a csomagokat kényelmesen tolhassák az autójuktól a vonatokig.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A helyi vonatok Täsch és Zermatt között minden nap, az év 365 napján, reggel 6 és este 22 óra között 20 percenként járnak. Csütörtöktől vasárnapig pedig éjjel-nappal közlekednek.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Az utolsó alagút után pedig feltűnik Zermatt vasútállomása. Nem túl díszes, nem túl szép, de tiszta és a célnak teljesen megfelel. Elég nagy forgalmat bonyolít minden nap.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A vonatok 20 percenként közlekednek, minden óra 15, 35 és 55 perckor indulnak Täsch-ből is és Zermatt-ból is.

Az utazás ára Täsch és Zermatt között:

  • felnőtt egy út: 8,20 CHF, retúr: 16,40 CHF
  • gyerek (6-16 év között) egy út: 4,10 CHF, retúr: 8,20 CHF
  • gyerekeknek 6 év alatt ingyenes

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Erről az állomásról indul a Glacier Express is, a világ leglassabb expressz vonata, ami Zermatt és St. Moritz, illetve Davos között közlekedik. 

Zermatt egy hangulatos kis svájci városka, csodálatos rálátással a Matterhorn-ra. Bár az autók ki vannak tiltva, azért vannak ilyen elektromos taxik a vendégek távolabbi szállodákba szállításához. 

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

És hogy miért jár ide annyi vendég, annyi turista? Télen főleg a téli sportok kedvelői jönnek, mert remek sípályák vannak a környéken. Nyáron a kirándulni, túrázni szeretők. Zermattból indul egy másik fogaskerekű, a Gornergrat Bahn is, ami egy hegy tetejére, 3089 méter magasra, egy gleccserhez viszi fel a kirándulni szeretőket.

Ha nagyon megtetszettek az itteni vonatok és szeretnénk haza is vinni belőlük, akkor nézzünk szét Zermattban, biztosan akad olyan bolt, ahol a nagy vonatok kicsinyített mását meg is lehet vásárolni.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Az információk nagy része a Matterhorn Gotthard Bahn saját honlapjáról származik.

És figyelmetekbe ajánlok egy szurdokvölgyet is, az Aareschlucht-ot, meg egy kabinos felvonót, ami egy forgó étteremhez visz fel. És készülnek majd még bejegyzések svájci látnivalókról. :)

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. 

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

0 Tovább

Felvonóval egy forgó étteremhez - Schilthorn

Stechelberg egy picurka falu egy hatalmas hegy lábánál. Talán soha nem találkoznánk a nevével, ha nem lenne itt valami, ami télen-nyáron vonzza a turistákat. Innen indul ugyanis az a felvonó sorozat, amivel a Schilthorn csúcs közelébe, egy forgó étteremhez lehet feljutni, ahonnan a legszebb körpanorámában gyönyörködhetünk, akár egyhelyben ülve is. Csodás rálátással többek között a Jungfrau csoport csúcsaira is, például a Trümmelbachfälle szurdokvölgy és barlangi vízesések leírásában is emlegetett Eiger (3970 m), Mönch (4099 m) és Jungfrau (4158 m) gleccsereire. De a világhírnevet egy véletlennek köszönheti!

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Hol található? Svájcban, Bern kantonban, Stechelberg falu mellett. Térképen ITT

A felvonó alsó állomása mellett hatalmas parkoló várja az autóval érkezőket, a sziklafalról pedig hatalmas vízesés zuhog lefelé.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Kicsit félelmetes felnézve, a drótköteleket követve elképzelni, hogy azon jár a kabinos felvonó, és ott fogunk mi is lógni hamarosan. De ez csak lentről látszik félelmetesnek. Amikor a kabinban emelkedünk felfelé, a látvány annyira lenyűgöz mindenkit, hogy már nem is tűnik olyan félelmetesnek.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

De mi is ez?
Egy nagy-kabinos felvonó, viszont a szokásos két kabin helyett, csak egy kabinnal, mely a drótkötelek segítségével folyamatosan jár fel és le. 

1965-ben építették meg a felvonókat, megkönnyítendő a hegyre való feljutást, mert a Schilthorn már akkor is a hegymászók kedvelt uticélja volt. Stechelberg nemcsak autóval, tömegközlekedési eszközökkel is könnyen megközelíthető Interlaken irányából. 

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

A kabin nagy. Nagyon nagy. És sokan beleférnek. Ha lehet hinni a technikai adatokat tartalmazó oldalnak, akkor éppen százan férnek be egyszerre.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Arra megyünk. Juj de magasan van az az oszlop.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

De itt már mindegy. Ahogy elindul a felvonó, simán, döccenésmentesen "repül" felfelé, és a kilátás egyre szebb lesz. Ez leköti az embert, és nem ér rá mással foglalkozni, csak rácsodálkozik a csodálatos panorámára.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Ráadásul a felvonó nem megy túl magasan, vagy inkább úgy fogalmaznék, hogy túl messze a földtől. Tériszonyosok is nyugodtan kipróbálhatják, mert az élmény megéri azt a kis majrét. :)

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

A felső állomásnál pedig átszállás következik. Mi megyünk tovább felfelé, a kabin pedig már megy is vissza lefelé.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Technikai adatok, első szakasz: Stechelberg - Gimmelwald

  • völgyállomás: 867 m
  • hegyállomás: 1363 m
  • szintkülönbség: 496 m
  • az út hossza: 1188 m
  • üzembehelyezés éve: 1965
  • legnagyobb emelkedő: 49 %
  • oszlopok száma: 1 db
  • kabinok száma: 1 db
  • menetidő: 4 perc
  • sebesség: 8 m/s
  • maximális kapacitás: 600 fő/óra

A következő szakaszon egy teljesen ugyanolyan kabinnal utazunk tovább, mint az elsőn.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

A második szakasz felső állomásán érdemes akár egy kis pihenőt is tartani vagy felfelé, vagy lefelé. Itt fekszik ugyanis Mürren, az autómentes falu. 1650 méteres tengerszint feletti magasságban található, ezért a megközelítése sem lenne egyszerű autóval. De mivel Interlaken, illetve Lauterbrunnen felől fogaskerekű vasút is jár ide, meg a kabinos felvonó is, így úgy döntöttek, hogy kitiltják az autókat a településről.

Mürren nagyszerű kiindulópont a hegyi túrázáshoz nyáron, és a síeléshez télen. A településen mindössze 450 fő állandó lakos van, de 2000 vendégágy áll a turisták rendelkezésére.

Tehát itt is át kell szállni, ha tovább szeretnénk utazni a csúcs felé.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Technikai adatok, második szakasz: Gimmelwald - Mürren

  • völgyállomás: 1363 m
  • hegyállomás: 1638 m
  • szintkülönbség: 275 m
  • út hossza: 1198 m
  • üzembehelyezés éve: 1965
  • legnagyobb emelkedő: 25 %
  • oszlopok száma: 2 db
  • kabinok száma: 1 db
  • menetidő: 4 perc
  • sebesség: 8 m/s
  • maximális kapacitás: 600 fő/óra

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

A következő szakasz viszont már a klasszikus inga üzemű nagykabinos felvonó, két kabinnal, melyek egyszerre, egymással szemben haladva közlekednek. Egyik fel, másik le.

Utazás közben a kabinokban lévő magasságmérőn nyomon követhetjük a haladásunkat felfelé. Itt már kb. 1750 méteren voltunk.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Ahogy haladtunk felfelé sajnos elértük a felhők határát és előbb az eső, majd a hó is elkezdett esni.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

És ez volt a leghosszabb szakasz, a legnagyobb szintkülönbséggel. A magasságmérő mutatója is egyre feljebb kúszott.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

A következő átszállás már a felhőben történt.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Technikai adatok, harmadik szakasz: Mürren - Brig

  • völgyállomás: 1638 m
  • hegyállomás: 2677 m
  • szintkülönbség: 1039 m
  • út hossza: 2780 m
  • legnagyobb emelkedő: 42 %
  • oszlopok száma: 2 db
  • kabinok száma: 2 db
  • menetidő: 6,5 perc
  • sebesség: 10 m/s
  • maximális kapacitás: 600 fő/óra

Ezután már csak egy szakasz volt hátra, de itt már sajnos egyáltalán nem láttuk a panorámát. Ezt eléggé sérelmeztük is, mert valószínűleg lélegzetelállító lehet. Csak a közeli sziklák látszottak, ahogy elsuhantak mellettünk, alattunk.

Aztán egyszercsak feltűnt a ködben a felső állomás.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

A közel 3000 méteres magasságban ezek szerint nyáron is előfordul hóesés, mert a képek június végén készültek.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Technikai adatok, negyedik szakasz: Brig - Schilthorn (Piz Gloria)

  • völgyállomás: 2677 m
  • hegyállomás: 2970 m
  • szintkülönbség: 293 m
  • út hossza: 1766 m
  • üzemhelyezés éve: 1967
  • legnagyobb emelkedő: 26 %
  • oszlopok száma: 1 db
  • kabinok száma: 1 db
  • menetidő: 4,5 perc
  • sebesség: 10 m/s
  • maximális kapacitás: 600 fő/óra

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

És, hogy mi hozta meg az addig leginkább csak a hegymászók körében ismert Schilthorn-nak a világhírt? Egy véletlen.

A kabinos felvonó negyedik, utolsó szakasza 1967-ben készült el, amikor a csúcson még nem volt semmi. Terveztek ide egy éttermet, az alapkövét is lerakták, de aztán pénzhiány miatt az építkezést el kellett halasztani. Éppen ebben az időben tervezte két angol rendező az "Őfelsége szolgálatában" című James Bond történet megfilmesítését, amihez helyszínt kerestek. A helyszín keresésére küldött emberük végigjárta az Alpok csúcsait, aztán ideérve lenyűgözte a Schilthorn és a csúcson elé táruló fantasztikus körpanoráma. Hamarosan a két rendező is ide látogatott, majd hamar meg is kötötték az üzletet. A filmesek kifizették a hegycsúcsra tervezett étterem építési költségeit, sőt a forgatás után forgó étteremmé történő átalakítását is finanszírozták, cserébe három hónapig ingyen forgathattak a helyszínen és ingyen használhatták a kabinos felvonókat.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Hát ez a szerencsés véletlen segített az étterem felépítésében, majd a film óriási sikere által világhírnevet is szerzett magának. Ma is megtekinthető egy kis összeállítás az étteremben a film forgatásáról.

Az éttermen kívül panorámaterasz is található, ahonnan lenyűgöző, 360 fokos panorámában gyönyörködhetünk, sőt tiszta időben ellátni a Mont-Blanc-ig is. Felejthetetlen élmény ez kicsiknek és nagyoknak egyaránt. (Nekünk is az volt, bár sajnos nem a kilátás miatt. De nekünk azért a júniusi hógolyózás sem mindennapos.)

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

Érdemes tehát felmenni, még akkor is, ha mellénk nem szegődik akkora szerencse, mint valamikor az étterem tervezői mellé. :)

Bár nem láttuk a lélegzetelállító panorámát, nekünk a kabinos felvonózás is élmény volt.

Lefelé aztán ismét kisütött a nap, csak a kabinon megmaradt vízcseppek mutatták, hogy fent kicsit más volt az idő. Ez itt már a Mürren-i átszállóhely a szikla szélén.

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

A kabinos felvonók Stechelberg - Gimmelwald - Mürren - Birg - Schilthorn útvonalon egész évben 30 percenként járnak reggel 7:25-től délután 16.25-ig. Igény esetén (ha sokan vannak) folyamatosan indítják a kabinokat.

A felvonó ára a teljes szakaszra oda-vissza (2016):

  • felnőtt: 102 CHF
  • gyerek (6-15 év között): 51 CHF

Svájc nagy-kabinos felvonó hegy Schilthorn

És innen mindössze pár kilométerre található egy másik, Európában egyedülálló természeti látványosság, a Trümmelbachfälle. Érdemes oda is ellátogatni. A többi írás Svájcról ITT.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. 

Az információk egy része az infovilag.hu oldalról, a technikai adatok pedig a lift-world.info oldalról származtak.

0 Tovább

Trümmelbachfälle - a legsötétebb; vízesés a hegy gyomrában

Európában egyedülálló geológiai képződmény az a Jungfau-csoport nyugati lábánál található szűk szurdok, melyet a Trümmelbach patak vájt évezredek alatt a sziklába. Hatalmas erővel zúdul le a patak vize, melyet a gleccserek táplálnak.
Egyedülálló látványosság, érdemes egy kis kitérőt tenni miatta!

Svájc vízesések barlang szurdok

Hol található? Svájcban, Bern Kantonban, Interlaken-től délre, Lauterbrunnen és Strechelberg között. Térképen ITT

A szurdok és barlangrendszer a Berni-Alpok UNESCO Világörökség részét képező Jungfrau-Aletsch területén található. A patak vizét a három nagy csúcs: az Eiger (3970 m), a Mönch (4099 m) és a Jugfrau (4158 m) gleccserei táplálják, és zúdul le a hegy oldalában, szédítő sebességgel.

A hegy gyomrában fölfelé egy lift is igénybe vehető.

Svájc vízesések barlang szurdok

A liftbe egyszerre 40 fő fér és 60 másodperc alatt 100 méter szintkülönbséget küzd le. Az út hossza 105 méter. Különlegessége, hogy a házakban megszokott függőleges liftaknához képest ennek ferde az aknája. Egészen pontosan 45 fokos. A lift óránkénti kapacitása 500 fő. Ráadásul a hegy belsejében működik. :)

A lift kabinja csupa üveg és 1983-ban állt munkába. Az 1913-as nyitás óta ez a harmadik szerkezet.

Svájc vízesések barlang szurdok

A bejárat mellett tábla is mutatja a gyalogosan és a lifttel megtehető utat. Érdemes felfelé lifttel felmenni, majd gyalog visszasétálni a kiépített utakon, lépcsőkön keresztül.

Svájc vízesések barlang szurdok

A Trümmelbach patak itt egy szűk szurdokon keresztül zúdul le a hegyről. A szurdok a felső részen annyira szűk és útvesztőszerű, hogy a nappali fény nem világít be. Ezért érezhetjük magunkat barlangban és nevezhetjük ezeket a vízeséseket földalatti vízeséseknek.

Ezen a szurdokon keresztül a Trümmelbach patak vize 10 kisebb-nagyobb vízesésen keresztül tesz meg 140 méter szintkülönbséget, nagy sebességgel, hatalmas dübörgéssel.

Svájc vízesések barlang szurdok

A szurdok itt is jól kiépített utakon, járdákon, lépcsőkön járható be, bár itt a szokásos fa hidak helyett inkább fém korlátok vannak.

A patak vízgyűjtő területe kb. 23 négyzetkilométer, aminek a fele mindig jéggel és hóval borított.

Svájc vízesések barlang szurdok

A patak vízhozama 20 000 liter másodpercenként, és évente kb. 20 200 tonna egyéb hordalékot (kisebb-nagyobb sziklákat, köveket, fadarabokat) is lehoz a hegyről.

A vízhozam egyébként erősen ingadozó: decembertől márciusig csak szivárog a víz a nagy jégtáblák alól. De aztán hóolvadáskor áprilistól júniusig, és a gleccserek olvadása közben júliustól szeptemberig, illetve esős, zivataros időjárás esetén érheti el a vízhozam a másodpercenkénti 20 ezer litert. Ekkor dübörög a víz szinte mennydörgésszerűen a sziklákon át.

Ami nyáron folyik és haragosan dübörög, az télen jéggé dermed és néma lesz.

Svájc vízesések barlang szurdok

Az utolsó jégkorszaktól, körülbelül 15 000 évvel ezelőttől, az első felfedezőkig, 1877-ig eltelt időben a Trümmelbachfälle vízesései (a legalsó kivételével) láthatatlanok és megközelíthetetlenek voltak.

Ma egy kb. 600 méter hosszú útrendszer vezet a vízesések között sok lépcsővel, alagutakon keresztül, mely lehetővé teszi a turistáknak, hogy megnézhessék ezt a csodálatos, természetalkotta remekművet. Bár a lift is működik, a felső vízesések már csak gyalog, alagutakon és kiépített utakon érhetőek el.

Svájc vízesések barlang szurdok

Az alagutakban mindenhonnan csöpög a víz, a vízesések permeteznek, így a magunk védelmében jól jön egy vízhatlan esőkabát, és be nem ázó cipő. Fotózáshoz, filmezéshez pedig nem árt a vízálló kamera. (Lehetséges persze sima fényképezőgéppel is a fotózás, én is azzal csináltam, de a lehetőségek erősen korlátozottak.)

Svájc vízesések barlang szurdok

Még egy különleges leget mondhat magáénak ez a terület. Sehol máshol az Alpokban nincs még egy helyen egy ilyen magas sziklafal, mint itt. A völgy a Trümmelbach pataknál tengerszint felett 820 méteren van, a Jugfrau csúcsa 4158 méter, tehát a magasságkülönbség 3338 méter. Ez a legmagasabb az Alpokban a legkisebb vízszintes különbséggel, ugyanis csak 5 km-re van egymástól a kettő.

Svájc vízesések barlang szurdok

A legalsó vízesések között vezető lépcsőket és hidakat 1877 és 1886 között építették ki. A lift, ami technikailag inkább egy sikló ellensúlyokkal, 1913-ban épült, és ezáltal hozzáférhetővé vált további 3 vízesés. A legfelső alagútlépcső a galériával és a kilátóterasszal csak 1986-ban készült el. 1990 telén lett összekötve a szurdok alsó és felső fele, miáltal további 3 vízesés és csodálatos föld alatti sziklafalak váltak látogathatóvá. Ezzel lett a Trümmelbach szurdok bejárható része 600 méter hosszú és a 10 vízesés látogatható.

Svájc vízesések barlang szurdok

Összesen 400 méter kiépített út, 5 alagút, 30 méter híd, 16 db díszkivilágító-berendezés, 32 db spot-fényszóró található itt. Az építkezés során csak minimális beavatkozásokat végeztek a vízesések közvetlen közelében. Az volt a mottójuk: legjobb, ha az egész láthatatlan marad. Minél óvatosabb az emberi beavatkozás, annál hatásosabb a természetalkotta kép. Az elektromos reflektorok fénye is csak az utat, pár sziklafalat és a vizet világítja meg. 

Svájc vízesések barlang szurdok

A Trümmelbach gleccservízesések április elejétől november elejéig naponta 9-től 17-ig vannak nyitva. Júliusban és augusztusban 8:30-tól 18-ig.

A belépőjegyek ára:

  • felnőtt: 11 CHF
  • gyerek (6-15 év között): 4 CHF

A Trümmelbachfälle bejárata mellet nagy, ingyenes parkoló található.  Van egy kisebb ajándékbolt is. Az éhes utazókat pedig egy kilátóterasszal rendelkező önkiszolgáló étterem várja, házi készítésű hideg és meleg specialitásokkal, és italokkal.

Az egész egy csodálatos, nagyon jó energiákkal rendelkező hely. Érdemes ellátogatni, és feltöltődni a víz, a sziklák és a természet energiájából. :)

Svájc vízesések barlang szurdok

Az információk nagy része a vízesés saját honlapjáról, a www.truemmelbachfaelle.ch oldalról származik.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.  

0 Tovább

A világ leglassúbb expressz vonata - Glacier Express

Svájc leghíresebb, legszebb és legváltozatosabb vasútvonala. És a világ leglassúbb expressz vonata. Ez a Gleccser-expressz. A nevéhez méltóan az Alpok magas, havas hegyei között zakatol, és csodálatos panoráma tárul elénk az út során.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Hol található? Svájcban, Svájc déli részén, Wallis, Uri, Graubünden kantonokon halad keresztül Zermatt és St. Moritz között, további felszállási lehetőségek (többek között): Brig, Andermatt, Disentis, Chur, Filisur.

A Glacier Express Zermatt és St. Moritz között közlekedik (nyáron Davos a harmadik végállomás). Az út során áthalad 291 hídon és 91 alagúton. Az út hossza 291 km, amit a vonat kb. 8 óra alatt tesz meg. Persze a lassúságnak nyomós oka van, az út nagyobb részén fogaskerekű mozdony húzza a szerelvényt.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Szükség is van a fogaskerekekre, mert Andermatt után egy nagyon magas hegyen kell átkelnie a vonatnak. Szerpentinen, alagutak sorozatán keresztül jut fel a csúcsra.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Már Andermatt városa is magasan van (nekünk), 1447 méterrel a tengerszint felett. De ezt ott egyáltalán nem érezni, mert körben 2000 méteresnél magasabb hegyvonulatok vannak. A hegyoldalban mindenfelé tehenek legelésznek és kolompolnak.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A városka elég nagy vasútállomása a város szélén, mégis mindenhez közel található. Ide érkezik és indul tovább a Glacier Express, a pályája legmagasabb pontja felé, majd Disentis, Chur és St. Moritz irányába.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Az első Glacier-Express 1930. június 25-én 7 óra 30 perckor indult el Zermattból 70 meghívott vendéggel, és csaknem 11 óra múlva ért St. Moritzba.

A vonat halkan érkezik és alacsonypadlós, tiszta és nagyon pontos. :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A város elhagyva pedig meredeken halad felfelé.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Felfelé emelkedés közben csodás panorámában gyönyörködhetünk, és jó a rálátás Andermattra is. Ezen a képen látszik az is, hogy miért nem érezzük a városban, hogy milyen magasan is vagyunk. A városka 1400 méteren, egy völgyben fekszik...

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A szerpentinek az alagutakban is folytatódnak. Valószínűleg nagyon jó kanyarfúróik voltak a svájciaknak, amikor építették a vasutat, mert nem sok egyenes alagúttal találkozni itt.


Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Fent hófoltos csúcsok között kanyarog a vonat nyáron is. A fotók június végén készültek, de még volt hó rendesen.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Az expressz hosszú útja során három vasúttársaság területén is áthalad: a Rhätische Bahn (RhB), a Furka-Oberalp-Bahn (FO) és a Visp-Zermatt-Bahn (VZ) pályáin. 
Érdekesség, hogy míg az RhB és a VZ vasút területén már elektromos mozdonyok húzták a szerelvényeket, az FO vasútnál 1942-ig gőzmozdonyok közlekedtek.

Az Oberalppass, azaz az Oberalp hágó 2046 méter magasan vág át a hegyen. A Gleccserexpressz útvonalának is itt van a legmagasabb pontja.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

1943 és 1946 között a világháború miatt nem közlekedtek a szerelvények, aztán 1947-ben már a teljes vonalon villanymozdonyokkal indult újra a forgalom. Sőt, ekkor már az étkezőkocsi is át tudott jutni az Oberalp hágón Andermattig, ahonnan a szembejövő vonathoz csatolva visszafordították.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A vonat kívülről is gyönyörű, meg belülről is. Tiszta padló, tiszta, puha ülések, közöttük asztalok, a kabátoknak vállfák, egyedi fejtámla huzatok.

Az 1. osztályú kocsikban 36 kényelmes ülőhely található (12 sor 3 üléssel), asztalokkal, klímával és a fülhallgatón hallgatható infocsatornával. A 2. osztályú kocsik majdnem ugyanilyen kényelmesek, egy kocsiban 48 ülőhely található (12 sor 4 üléssel), közöttük szintén asztalok, természetesen klíma és infocsatorna.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

2006-ban megnövelték az ablakok felületét és azóta ilyen panorámás, fantasztikus kilátást biztosító vagonok közlekednek a vonalon. Az új vagonokban az utasok fülhallgatókon hat különböző nyelven hallgathatnak érdekes információkat az útvonalról. (Németül, angolul, franciául, olaszul, japánul és kínaiul.)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A vagonok között mindig van étkezőkocsi is. Sőt, vehetünk olyan jegyet is, aminek az árában egy ebéd is van. Ezekben az új, panorámás kocsikban pedig arra is van lehetőség, hogy a helyünkön szervírozzák az ebédet.

1982-ben nyitották meg a Furka-bázisalagutat, amely lehetővé tette az egész éves üzemelést. Ráadásul ekkor az utasok a vonatból a Rhone gleccserben is gyönyörködhettek. Erre azonban ma már nincs mód, mert 28 év szünet és felújítás után 2010-ben ismét megnyitották a régi hegyi utat.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

1961-től fokozatosan lecserélték a régi nehéz kocsikat könnyebbekre, miközben a Gracier-Express egyre nagyobb népszerűségnek örvendett. Ez egészen odáig vezetett, hogy az 1970-es években már dupla szerelvényeket kellett indítani.

Disentis egy fontos állomás az expressz vonalán. Zermatt-tól Disentis-ig vontatja a vonatot fogaskerekű mozdony, ezért ezen a szakaszon csak maximum hat vagonból állhat egy szerelvény.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Minden szerelvény a következő vagonokból áll:

  • egy elsőosztályú panorámakocsi
  • egy elsőosztályú panorámakocsi akadálymentes mosdóval
  • egy konyha-bár panorámakocsi vagy egy hagyományos étkezőkocsi
  • három másodosztályú panorámakocsi

Ha igény van rá, ha csoportok bejelentkeznek előre, illetve sok jegyet eladnak elővételben, két ilyen max. 6 vagonos szerelvényt is indítanak Zermattból egymás után, amiket aztán Disentis-ben összekapcsolnak.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Ez a mutatvány főszezonban, június közepétől szeptember végéig ismétlődik, 2009 óta, amikor általában mind az 50 panorámavagon úton van. Míg télen csak két vonatpár, nyáron három vonatpár közlekedik Zermatt és St. Moritz között. A negyedik vonatpár pedig Zermatt és Davos között jár, csak nyáron.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Aztán Disentis-től már egy hosszú gyorsvonatként közlekedik a Glacier-Express. Itt már "rendes" villanymozdony húzza, ezért fel is gyorsul.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

És bár ezen a szakaszon a vonat már nem megy magasan, meg hegyeken át, de látványosság itt is akad. Mert a Rajna szurdokvölgyén keresztül halad a sínpár, és csodálkozhatunk, hogy itt még milyen kicsi, és sekély, és gyorsfolyású a Rajna. Néhol raftingolnak is rajta.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A Rajna itt ered nem messze Graubünden kantonban, 2902 méter magasságban, és Nyugat-Európa egyik legjelentősebb folyója lesz belőle. De a vonatból még csak egy közepes folyó látszik, ahogy kanyarog a hatalmas sziklák között.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A dupla hosszúságúra nőtt vonatot pedig szépen lehet fotózni a kanyarokban. :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Nyári menetrend 2016.05.05-től 2016.10.23-ig

Zermattból indul: 7:52, 8:52, 9:52
Brig: 9:18, 10:18, 11:18
Andermatt: 10:54, 11:54, 12:54
Disentis: 12:27, 13:27, 14:27
Chur: 13:34, 14:34, 15:34
Filisur: 15:00, 16:00, 17:00
St. Moritzba érkezik: 16:03, 17:03, 18:03

St. Moritz-ból indul: 7:57, 8:57, 9:57
Filisur: 9:01, 10:01, 11:01
Chur: 10:26, 11:26, 12:26
Disentis: 11:37, 12:37, 13:37
Andermatt: 13:08, 14:08, 15:08
Brig: 14:40, 15:40, 16:40
Zermattba érkezik: 16:10, 17:10, 18:10

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Jegyárak pár viszonylatban, CHF vagy EUR-ban (1 EUR = 1 CHF) (!)

Zermatt - St. Moritz 149 CHF/EUR
Zermatt - Andertmatt 72 CHF/EUR
Andermatt - St. Moritz 82,60 CHF/EUR
Chur - Zermatt 116 CHF/EUR

Gyerekeknek kedvezmény: 6 éves korig ingyenes, 6-16 év között 50 %.

Helyjegy váltása kötelező, ára nyáron 33 CHF/EUR, télen 13 CHF/EUR .

Napi menü: 30 CHF/EUR, 3 fogásos menü 43 CHF/EUR .

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

És akár haza is vihetjük magunkkal a Glacier Express-t! :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Ha Svájcban jártok ne hagyjátok ki ezt a remek élményvonatot! A Glacier Express olyan utazást kínál, ahol maga az utazás az élmény, az már mellékes, hogy közben eljutunk A pontból B pontba.

Figyelmetekbe ajánlom még azt a nagyon klassz kabinos felvonót, a mi a Schilthorn-ra megy fel egy forgó étteremhez, valamint mély szurdokvölgyet is, az Aareschulcht-ot. Meg olyan vízesést, ami egy hegy gyomrában dübörög. És nézzétek meg azt is, hogy hogyan lehet eljutni autó nélkül Zermattba, az autómentes városkába egy fogaskerekűvel.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. 

0 Tovább
«
12

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Címkefelhő

Ausztria (57),hegy (24),Stájerország (23),szurdok (13),Alsó-Ausztria (11),város (10),csúcskereszt (9),Salzburg tartomány (9),Felső-Ausztria (8),Schladming (7),várak (7),barlang (6),Szlovénia (6),Svájc (6),vonat (5),túraút (5),vasút (5),Hallstatt (5),Murau (5),sikló (5),vízesések (5),nagy-kabinos felvonó (5),Mariazell (4),Schneeberg (4),fogaskerekű vasút (4),libegő (4),Karintia (4),Dachstein (4),Salzkammergut (4),Mauterndorf (4),Zermatt (3),Kreischberg (3),Burgenland (3),kis-kabinos felvonó (3),Medveszurdok (3),adventi vásár (3),Semmering (2),Lendva (2),Puchberg (2),cseppkőbarlang (2),Weichtalklamm (2),Graz (2),Obertraun (2),Salzburg (2),Ramsau (2),Planai (2),Bécs (2),Eisenstadt (2),Esterházy (2),Mixnitz (2),Katschberg (2),sóbánya (2),Aineck (2),Horvátország (2),Bad Ischl (2),Grosseckbahn (1),Ljubljana (1),Fraknó (1),Skocjan (1),Altaussee (1),Grosseck (1),Riegersburg (1),Mönichkirchen (1),Németország (1),Trieszt (1),Olaszország (1),Miramare kastély (1),Dobrovnik (1),Plitvice (1),Hangar-7 (1),Maria Wörth (1),Berchtesgaden (1),Karlsplatz (1),Schlossbergbahn (1),St. Lambrecht (1),bencés apátság (1),Bajorország (1),Teichalm (1),Esterházy kastély (1),Seegrotte (1),Gloggnitz (1),Mitterbach (1),Wienerbruck (1),Mürzzuschlag (1),Losenheim (1),Csehország (1),Günstner vízesés (1),Ötschergräben (1),Wörschachklamm (1),Liechtensteinklamm (1),Katrinberg (1),Myrafälle (1),Talbachklamm (1),Aareschlucht (1),Muggendorf (1),Prága (1),Spanyolország (1),Dalmácia (1),Raabklamm (1),Krka (1),Hochosterwitz (1),Gornergrat (1),Klagenfurt (1),Rába (1),Predjama (1),Hallstatti tó (1),Barcelona (1),Gleccser expressz (1),Schilthorn (1),Postojna (1),tavasbarlang (1),Gornergratbahn (1)

Utoljára kommentelt bejegyzések