Kisvonat a Mura völgyében - Murtalbahn

A Mura völgye csodálatos vidék Ausztriában. Hatalmas hegyek között, mély völgyben kanyarog a folyó, körülötte változatos kirándulóhelyek. Bejárhatjuk autóval, vonattal, kerékpárral, gyalog, vagy ezekkel mind együtt. :)

A Muravölgyi kisvonat pályája a folyóval együtt kanyarog, Unzmarkt, Murau és Tamsweg között 65 km hosszan. A Murtalbahn Ausztriában ezzel a második leghosszabb keskenynyomtávú vonal.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Hol található? Ausztriában, Stájerország nyugati és Salzburg tartomány keleti csücskét köti össze. Térképen ITT.

A hangulatos, fő-pályaudvar Murau-ban található.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A váltók állítása talán még mindig ezzel a szerkezettel történik?

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A Murtalbahn keskeny nyomtávú vasútvonal, 760 mm nyomtávval, amit bosnyák (vagy boszniai) nyomtávnak is neveznek, mert a valamikori Jugoszlávia területén volt elterjedt ez a sín-távolság. Ma leginkább Bosznia-Hercegovina területén találhatunk ilyen vonalakat, ezért Ausztriában különlegesnek számít a Muravölgyi vasút.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

1888-ban merültek fel először egy Mura völgyi vasút tervei, de különböző tervezési és anyagi okok miatt végül csak 1894-re készült el a keskenynyomtávú Murtalbahn. Az első próbaútra 1894. szeptember 22-én került sor. A teljes vonal eredetileg 76,23 km volt Unzmarkt és Mauterndorf között. Az ünnepélyes átadás 1894. október 8-án egy különvonattal történt meg, mely 200 vendéget szállított. Akkor a vonat csúcssebessége 30 km/óra volt.

Már akkoriban kiépítették a vasútállomások között a telefonösszeköttetést, így ez a vasútvonal volt az első Ausztriában, ahol a pályán haladó vonatok helyzetét telefonon jelentették egymásnak az állomások dolgozói.

Ma a forgalom nagy részét ilyen dízel-elektromos motorvonatok bonyolítják, melyeknek egyik vége motorkocsi, a másik vége irányító kocsi.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Az első négy dízel-elektromos motorvonatot 1981 és 1982 között építették a Knotz gyárban Bécsben. Az ötödiket 1999-ben az Elin szállította.

Már nem fiatalok, a vonatok mégis szépek, tiszták, csillognak-villognak. A festésük pedig kedves a szívünknek, hiszen piros-fehér-zöld. :)

Ráadásul kerékpárok szállítására is alkalmas kocsikkal közlekednek, így sok kerékpáros turista is igénybe veszi.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A vonaton a kerékpárok szállítása ingyenes! Így összeköthetjük a kellemest a hasznossal: a vonatozás mellett kipróbálhatjuk a Mura menti kerékpárutat is.

És hogy, hogyan fér el olyan sok bringa egy ilyen kicsi vonatban? Hát felakasztva!

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A Murtalbahn az első években még igen lassú volt, mégis évről évre egyre több turista érkezett vonattal Murau városába, majd 1896-tól már komoly teherforgalom is bonyolódott a vonalon. 1912-ben a forgalmat úgy gyorsították egy kicsit, hogy hat megállóhelyet október 1-től bezártak.

1933 és 1939 között érkeztek az első Austro-Daimler benzines motorvonatok, melyek már 60 km/órás sebességgel is haladhattak. Később azonban újra üzembe helyezték a gőzmozdonyokat, mert a motorvonatok közlekedése nem volt problémamentes. Balesetek, technikai nehézségek, üzemanyag hiány is nehezítette a dolgukat.

1964 és 1967 között helyezték üzembe az első dízel-elektromos mozdonyokat, melyek aztán végleg leváltották a gőzmozdonyokat. De a vasút szerelmesei, a mozdonyvezetők és az idegenforgalmi szakemberek nyomására 1968-ban újra forgalomba állítottak egy gőzmozdonyt és 1969 óta a gőzmozdony vontatta kirándulóvonat is a menetrend része.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

1969 óta bárki számára adott a lehetőség arra is, hogy gőzmozdonyt vezessen és erről még oklevelet is kapnak a vállalkozó kedvű masiniszták.

A gőzmozdony vontatta nosztalgia kocsikat rendezvényekre, és különjáratokra is meg lehet rendelni Murau és Tamsweg között.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A munka végén pedig jön a takarítás.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Vajon mit rejt a mozdony orra?

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Többek között hamut és salakot, amit ki kell lapátolni belőle. :)

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Jelenleg 4 gőzmozdony áll szolgálatban, melyeket Linz-ben a Krauss Mozdonygyárban építettek. A legrégebbi 1892-ből származik. Itt az 1905-ben készült Bh1 számú mozdony látható. Teljesítménye 270 KW, maximális sebessége 45 km/óra.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A következő képen viszont nem a gőzmozdony tolat, hanem a dízel. Ennek nagyobb füstje volt, mint a gőzösnek.

3 db ilyen dízelmozdony van, 1966-67-ben készültek. Teljesítményük 390 KW, maximális sebességük 50 km/óra.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

1973 márciusában bezárták a vonal Tamsweg - Mauterndorf közötti 11 km-es szakaszát. További problémát jelentett az alacsony kihasználtság, mert az állomások messze estek a falvaktól, ezért a lakosság nem használta a vasutat. 1973. március 31-től egy időre teljesen megszüntették a menetrend szerinti személyszállítást, majd 1980-ban megszűnt a teherforgalom. A folyamatos költségcsökkentésnek áldozatul esett pár állomásépület is, a magas fenntartási költségek miatt.

Azonban újra és újra megpróbálták a személyforgalmat az utakról a sínekre terelni, ezért 1980. november 28-án megérkezett az első új dízel motorvonat, amit 1981-ben újabb három követett még. Ezek vannak még ma is forgalomban.

Bár nem látszik rajta, de ez a szép piros dízelmozdony viszont már majdnem 50 éves. :)

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Murau pályaudvarán van a "garázs", ahol a mozdonyok is pihennek. Munka után ide tolatnak be éjszakára.

Munka pedig akad bőven, mert a gőzmozdonyos nosztalgiavonat nagyszerű szórakozás a vasútbarátoknak és a romantikus lelkeknek. :)
Festői tájakon, magas hegyek között, a kanyargó Mura mellett igazi élvezet az utazás a történelmi időket idéző vagonokban, melyek egyikében még Ferenc József császár is utazott. Sőt, ha az utasok megéheznének vagy megszomjaznának, még büfékocsi is a rendelkezésükre áll.

Gőzmozdony vontatta nosztalgiavonat Murau és Tamsweg között 2016-ban 06.28-tól 09.06-ig minden kedden és 06.16-tól 09.22-ig minden csütörtökön jár a következők szerint.

Kedden oda és vissza:

  • Murau                 12:50 és 17:45
  • St. Lorenzen        13:10 és 17:32
  • Stal an der Mur   13:43 és 17:10
  • Ramingstein        14:14 és 16:28
  • Tamsweg             14:31 és 16:15

Csütörtökön oda és vissza:

  • Murau                  10:15 és 15:00
  • St. Lorenzen         10:35 és 14:46
  • Stadl an der Mur  11:05 és 14:25
  • Ramingstein         11:36 és 13:50
  • Tamsweg              11:53 és 13:35

Jegyárak (2016):

  • Murau - Tamsweg között egy útra 13,60 Euro, retúr 19:30 Euro
  • St. Lorenzen - Tamsweg között egy útra 11:60 Euro, retúr 16,40 Euro
  • Stadl - Tamsweg között egy útra 10 Euro, retúr 14:50 Euro
  • Stadl - Murau között egy útra 9 Euro, retúr 13,10 Euro

A kerékpár szállítás ingyenes. Különböző kedvezménykártyák igénybe vehetők (SteiermarkCard, Murtal GästeCard, LungauCard).

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A jelenlegi üzemeltető a Steiermärkisen Landesbahnen sokat invesztált a vonal fenntartásába és a vonatok üzemeltetésébe. Az infrastruktúra vetekszik a normál nyomközű, nagy vonatokéval.

A dízel Bo-Bo is beparkol.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Murau után 8 kilométerrel, a völgyben a hatodik megálló St. Lorenzen ob Murau. Bájos kis település a Kreisberg lábánál.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Éppen érkezik az esti vonat Murau felől.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A Murtalbahn fennmaradása sajnos még 2011-ben sem volt biztos finanszírozási problémák miatt. Azonban Tamsweg polgármestere határozottan kiállt a vasút mellett azon véleményével, hogy a Mura völgyi vasút a régiós közlekedés elengedhetetlen részét képezi. Stájerország közlekedési minisztere is a vasút fennmaradása mellett áll, azonban szigorú költségvetési feltételeket szabott.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

St. Lorenzen után a következő megállóhely Kreischberg, ahonnan egy könnyed sétára található a magyarok által is télen-nyáron kedvelt hegyre felvivő kabinos felvonó, a Kreischbergbahn.
Ha itt nyaralunk vagy telelünk, nem feltétlenül kell használnunk az autót, kisvonattal is beutazhatunk Murauba, Tamsweg-be vagy más kirándulóhelyekre.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Tamsweg a vonal másik vége, szintén egy bájos városka. Kedves belvárossal, régi házakkal. És takaros vasútállomással.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A vasútállomás előtt itt is nagyon réginek tűnő berendezések. Lehet, hogy ez is működik még? :)

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Tamsweg vasútállomásán fordítókorong is van, valószínűleg a gőzmozdonyokat forgatják vele.

És mit látok a háttérben? Egy nagy, kék MÁV-os takaróponyvát ... Ez hogy került ide??? :)

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

A vasútállomás épületén magassági szintjelző táblácska is van, büszkén hirdeti, hogy itt bizony 1019 méter tengerszint feletti magasságban vagyunk.

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Murau és Tamsweg között ütemes menetrend van, hétköznap minden páros órakor indulnak a vonatok Murau állomásról. (Kivétel az első vonat reggel 6:28-kor és az utolsó vonat 18:10-kor indul.) Hétvégén is a páros órákat kell figyelni, de csak 10:00, 14:00, 16:00 és 20:00 órakor indul vonat Tamsweg irányába.

A menetidő Murau és Tamsweg között 53 perc.

Visszafelé minden páratlan óra 5 perckor indul a vonat, kivétel reggel az első kettő, mert azok 6:55 és 7:55-kor indulnak, 9:05-től viszont már érvényes az ütemes menetrend. Hétvégén 7:05, 11:05, 15:05 és 17:10-kor indul szerelvény Tamswegből Murau felé.

Vonatjegy árak:

  • Murau - St. Lorenzen, Kreisberg 3,30 Euro
  • Murau - Tamsweg 8,20 Euro
  • Unzmark - Murau 6,70 Euro

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Technikai adatok:

  • Tulajdonos: Land Steiermark
  • Fenntartó: Steiermärkische Landesbahnen
  • A vonal hossza: 66 km (ebből 50,4 km Stájerország, 16,6 km Salzburg tartomány területén)
  • A vonal megnyitása: 1894.10.08.
  • Nyomtáv: 760 mm

Járművek típusa és száma:

  • gőzmozdony 4 db
  • dízel motorkocsi 5 db
  • dízel mozdony 3 db
  • kirándulókocsi 2 db
  • poggyászkocsi 2 db
  • teherkocsi 97 db
  • irányítókocsi 3 db

Vonatra fel hát, mindenkit vár a Murtalbahn! Csak simán, vagy kerékpárral, próbáljátok ki a Muravölgyi vasutat!

Ausztria Stájerország vonat vasút Murau Kreischberg

Nyáron minden napra tartogat valami más programot a régó, hiszen gőzmozdonyos nosztalgiakirándulásra kedden és csütörtökön van lehetőség, a Kreischberg felvonója szerdán és vasárnap jár fel a hegyre, Murauban a vár szerdán és pénteken van nyitva, a St. Lambrechti bencés apátság minden nap látogatható, a közeli Günstner vízesés mellett pedig bármelyik nap kirándulhatunk. St. Lambrecht mellett található a Zirbitzkogel-Grebenzen Nemzeti Park is.

A vonal másik végénél Tamsweg mellett található a csodálatos középkori belvárossal rendelkező Mauterndorf, ahol szépen felújított vár is van. A falu mellől indul kabinos felvonó a Grosseck-Speiereck hegycsúcs-ikrekhez. De a közelben még másik három felvonó is található. Télen pedig négy sícentrum várja a téli sportok szerelmeseit.

És ha hasonlóan vasútmániás vagy mint én, vagy csak simán érdekesnek találod a vonatokat, akkor a figyelmedbe ajánlom az Ausztria csodálatos vidékein robogó, sőt, az UNESCO világörökség részét képező Semmeringi vasútvonalat, ami mellett túraút van, fantasztikus panorámát biztosító kilátókkal, valamint a Schafbergbahn kis piros játékvonatát. A Schneebergre egy foltos szalamandra festésű fogaskerekű megy fel, a Schneebergbahn. Aztán ajánlom még a világ leglassabb expresszvonatát, a Svájcban közlekedő Glacier-Express-t, és az autómentes városkába, Zermattba elvivő kis fogaskerekű vasutat, valamint a Zermattból 3089 méter magasra feldöcögő Gornergratbahn vonalát.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk nagy része a Wikipedia és a Steiermarkische Landesbahn weboldalakról származnak.

0 Tovább

Fogaskerekű egy autómentes városkába - Täsch - Zermatt

Hogyan juthatunk el egy autómentes városkába? Mondjuk vonattal!

Zermatt teljesen autómentes hely, fenn a svájci hegyek között, csodálatos rálátással a Matterhorn-ra, Svájc emblematikus hegyére. Ha szeretnénk Zermattba utazni, azt vasúton tehetjük, egy klassz fogaskerekű vonattal.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Hol található? Svájc déli részén, térképen ITT

Autóval a Täsch nevű faluig mehetünk, ott méretes parkolók állnak rendelkezésre a vasútállomás környékén, ahol le kell tennünk a gépjárműveinket. De mit jelent a méretes parkoló? 2100 fedett helyet az állomás parkolóházában 3 szinten, ami 0-24 órában üzemel, és további 1000 darab fedett és nyitott helyet privát parkolókban.

Täsch-ben tehát búcsút kell mondanunk a saját autónknak és a kényelmes vonatra kell szállnunk, vagy választhatjuk a taxi szolgáltatást is.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A parkolóház árai személyautók számára (2,30 m magasságig)

  • 2 óra időtartamig - 4 CHF
  • 4 óráig - 7,50 CHF
  • 6 óráig - 10,50 CHF
  • 8 óráig - 13,50 CHF
  • 1 nap - 15,50 CHF

Az állomás egyszerű, funkcionális és tiszta. Átmenő vasúti forgalmat is bonyolít, illetve vannak kifejezetten Täsch és Zermatt között közlekedő helyi kisvonatok.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A Matterhorn Terminal Täsch nemcsak egy vasútállomás és parkolóház, hanem egy egész logisztikai központ az utazóknak. Vannak üzletek: élelmiszer, italbolt, drogéria, újságos, sportszer és ajándék bolt, pénzváltási és más lehetőségek is, csomagmegőrző, bankautomata, elektromos autókhoz feltöltő állomás, télen átöltözési lehetőség.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A tiszta, kényelmes helyi vonatok 20 percenként indulnak Zermattba. Az 5 kilométeres utat 12 perc alatt teszik meg, fogaskerék rásegítéssel.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A kocsik panorámaablakokkal vannak felszerelve, hogy az utasok még jobban élvezhessék a tájat. Hasonlóan, mint a világ leglassabb expressz vonata, a Glacier-express! :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A vonatos utazás kényelmes és nagyon vonzó. A vasútvonal Svájc legmélyebb völgyén vezet keresztül, jobbra és balra pedig a legmagasabb hegyeket láthatjuk, Köztük a Täschhorn, Dom és a Weisshorn. Így a vonatozás is egy élmény lesz.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A vonatvezetőnek is kényelmes helye van, körben sok gomb, kapcsoló és visszajelző lámpa.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Täsch 1449 méteren fekszik tengerszint felett. Zermatt 1620 méteren. A kettő közötti 171 méter szintkülönbséget 5 km-en küzdi le a fogaskerekű vasút.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Mivel a parkolóház elég nagy, 18 helyen található poggyászkocsi állomás, hogy az utasok a csomagokat kényelmesen tolhassák az autójuktól a vonatokig.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A helyi vonatok Täsch és Zermatt között minden nap, az év 365 napján, reggel 6 és este 22 óra között 20 percenként járnak. Csütörtöktől vasárnapig pedig éjjel-nappal közlekednek.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Az utolsó alagút után pedig feltűnik Zermatt vasútállomása. Nem túl díszes, nem túl szép, de tiszta és a célnak teljesen megfelel. Elég nagy forgalmat bonyolít minden nap.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

A vonatok 20 percenként közlekednek, minden óra 15, 35 és 55 perckor indulnak Täsch-ből is és Zermatt-ból is.

Az utazás ára Täsch és Zermatt között:

  • felnőtt egy út: 8,20 CHF, retúr: 16,40 CHF
  • gyerek (6-16 év között) egy út: 4,10 CHF, retúr: 8,20 CHF
  • gyerekeknek 6 év alatt ingyenes

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Erről az állomásról indul a Glacier Express is, a világ leglassabb expressz vonata, ami Zermatt és St. Moritz, illetve Davos között közlekedik. 

Zermatt egy hangulatos kis svájci városka, csodálatos rálátással a Matterhorn-ra. Bár az autók ki vannak tiltva, azért vannak ilyen elektromos taxik a vendégek távolabbi szállodákba szállításához. 

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

És hogy miért jár ide annyi vendég, annyi turista? Télen főleg a téli sportok kedvelői jönnek, mert remek sípályák vannak a környéken. Nyáron a kirándulni, túrázni szeretők. Zermattból indul egy másik fogaskerekű, a Gornergrat Bahn is, ami egy hegy tetejére, 3089 méter magasra, egy gleccserhez viszi fel a kirándulni szeretőket.

Ha nagyon megtetszettek az itteni vonatok és szeretnénk haza is vinni belőlük, akkor nézzünk szét Zermattban, biztosan akad olyan bolt, ahol a nagy vonatok kicsinyített mását meg is lehet vásárolni.

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

Az információk nagy része a Matterhorn Gotthard Bahn saját honlapjáról származik.

És figyelmetekbe ajánlok egy szurdokvölgyet is, az Aareschlucht-ot, meg egy kabinos felvonót, ami egy forgó étteremhez visz fel. És készülnek majd még bejegyzések svájci látnivalókról. :)

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. 

Svájc fogaskerekű vasút vonat Zermatt

0 Tovább

A világ leglassúbb expressz vonata - Glacier Express

Svájc leghíresebb, legszebb és legváltozatosabb vasútvonala. És a világ leglassúbb expressz vonata. Ez a Gleccser-expressz. A nevéhez méltóan az Alpok magas, havas hegyei között zakatol, és csodálatos panoráma tárul elénk az út során.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Hol található? Svájcban, Svájc déli részén, Wallis, Uri, Graubünden kantonokon halad keresztül Zermatt és St. Moritz között, további felszállási lehetőségek (többek között): Brig, Andermatt, Disentis, Chur, Filisur.

A Glacier Express Zermatt és St. Moritz között közlekedik (nyáron Davos a harmadik végállomás). Az út során áthalad 291 hídon és 91 alagúton. Az út hossza 291 km, amit a vonat kb. 8 óra alatt tesz meg. Persze a lassúságnak nyomós oka van, az út nagyobb részén fogaskerekű mozdony húzza a szerelvényt.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Szükség is van a fogaskerekekre, mert Andermatt után egy nagyon magas hegyen kell átkelnie a vonatnak. Szerpentinen, alagutak sorozatán keresztül jut fel a csúcsra.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Már Andermatt városa is magasan van (nekünk), 1447 méterrel a tengerszint felett. De ezt ott egyáltalán nem érezni, mert körben 2000 méteresnél magasabb hegyvonulatok vannak. A hegyoldalban mindenfelé tehenek legelésznek és kolompolnak.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A városka elég nagy vasútállomása a város szélén, mégis mindenhez közel található. Ide érkezik és indul tovább a Glacier Express, a pályája legmagasabb pontja felé, majd Disentis, Chur és St. Moritz irányába.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Az első Glacier-Express 1930. június 25-én 7 óra 30 perckor indult el Zermattból 70 meghívott vendéggel, és csaknem 11 óra múlva ért St. Moritzba.

A vonat halkan érkezik és alacsonypadlós, tiszta és nagyon pontos. :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A város elhagyva pedig meredeken halad felfelé.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Felfelé emelkedés közben csodás panorámában gyönyörködhetünk, és jó a rálátás Andermattra is. Ezen a képen látszik az is, hogy miért nem érezzük a városban, hogy milyen magasan is vagyunk. A városka 1400 méteren, egy völgyben fekszik...

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A szerpentinek az alagutakban is folytatódnak. Valószínűleg nagyon jó kanyarfúróik voltak a svájciaknak, amikor építették a vasutat, mert nem sok egyenes alagúttal találkozni itt.


Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Fent hófoltos csúcsok között kanyarog a vonat nyáron is. A fotók június végén készültek, de még volt hó rendesen.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Az expressz hosszú útja során három vasúttársaság területén is áthalad: a Rhätische Bahn (RhB), a Furka-Oberalp-Bahn (FO) és a Visp-Zermatt-Bahn (VZ) pályáin. 
Érdekesség, hogy míg az RhB és a VZ vasút területén már elektromos mozdonyok húzták a szerelvényeket, az FO vasútnál 1942-ig gőzmozdonyok közlekedtek.

Az Oberalppass, azaz az Oberalp hágó 2046 méter magasan vág át a hegyen. A Gleccserexpressz útvonalának is itt van a legmagasabb pontja.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

1943 és 1946 között a világháború miatt nem közlekedtek a szerelvények, aztán 1947-ben már a teljes vonalon villanymozdonyokkal indult újra a forgalom. Sőt, ekkor már az étkezőkocsi is át tudott jutni az Oberalp hágón Andermattig, ahonnan a szembejövő vonathoz csatolva visszafordították.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A vonat kívülről is gyönyörű, meg belülről is. Tiszta padló, tiszta, puha ülések, közöttük asztalok, a kabátoknak vállfák, egyedi fejtámla huzatok.

Az 1. osztályú kocsikban 36 kényelmes ülőhely található (12 sor 3 üléssel), asztalokkal, klímával és a fülhallgatón hallgatható infocsatornával. A 2. osztályú kocsik majdnem ugyanilyen kényelmesek, egy kocsiban 48 ülőhely található (12 sor 4 üléssel), közöttük szintén asztalok, természetesen klíma és infocsatorna.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

2006-ban megnövelték az ablakok felületét és azóta ilyen panorámás, fantasztikus kilátást biztosító vagonok közlekednek a vonalon. Az új vagonokban az utasok fülhallgatókon hat különböző nyelven hallgathatnak érdekes információkat az útvonalról. (Németül, angolul, franciául, olaszul, japánul és kínaiul.)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A vagonok között mindig van étkezőkocsi is. Sőt, vehetünk olyan jegyet is, aminek az árában egy ebéd is van. Ezekben az új, panorámás kocsikban pedig arra is van lehetőség, hogy a helyünkön szervírozzák az ebédet.

1982-ben nyitották meg a Furka-bázisalagutat, amely lehetővé tette az egész éves üzemelést. Ráadásul ekkor az utasok a vonatból a Rhone gleccserben is gyönyörködhettek. Erre azonban ma már nincs mód, mert 28 év szünet és felújítás után 2010-ben ismét megnyitották a régi hegyi utat.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

1961-től fokozatosan lecserélték a régi nehéz kocsikat könnyebbekre, miközben a Gracier-Express egyre nagyobb népszerűségnek örvendett. Ez egészen odáig vezetett, hogy az 1970-es években már dupla szerelvényeket kellett indítani.

Disentis egy fontos állomás az expressz vonalán. Zermatt-tól Disentis-ig vontatja a vonatot fogaskerekű mozdony, ezért ezen a szakaszon csak maximum hat vagonból állhat egy szerelvény.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Minden szerelvény a következő vagonokból áll:

  • egy elsőosztályú panorámakocsi
  • egy elsőosztályú panorámakocsi akadálymentes mosdóval
  • egy konyha-bár panorámakocsi vagy egy hagyományos étkezőkocsi
  • három másodosztályú panorámakocsi

Ha igény van rá, ha csoportok bejelentkeznek előre, illetve sok jegyet eladnak elővételben, két ilyen max. 6 vagonos szerelvényt is indítanak Zermattból egymás után, amiket aztán Disentis-ben összekapcsolnak.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Ez a mutatvány főszezonban, június közepétől szeptember végéig ismétlődik, 2009 óta, amikor általában mind az 50 panorámavagon úton van. Míg télen csak két vonatpár, nyáron három vonatpár közlekedik Zermatt és St. Moritz között. A negyedik vonatpár pedig Zermatt és Davos között jár, csak nyáron.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Aztán Disentis-től már egy hosszú gyorsvonatként közlekedik a Glacier-Express. Itt már "rendes" villanymozdony húzza, ezért fel is gyorsul.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

És bár ezen a szakaszon a vonat már nem megy magasan, meg hegyeken át, de látványosság itt is akad. Mert a Rajna szurdokvölgyén keresztül halad a sínpár, és csodálkozhatunk, hogy itt még milyen kicsi, és sekély, és gyorsfolyású a Rajna. Néhol raftingolnak is rajta.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A Rajna itt ered nem messze Graubünden kantonban, 2902 méter magasságban, és Nyugat-Európa egyik legjelentősebb folyója lesz belőle. De a vonatból még csak egy közepes folyó látszik, ahogy kanyarog a hatalmas sziklák között.

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

A dupla hosszúságúra nőtt vonatot pedig szépen lehet fotózni a kanyarokban. :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Nyári menetrend 2016.05.05-től 2016.10.23-ig

Zermattból indul: 7:52, 8:52, 9:52
Brig: 9:18, 10:18, 11:18
Andermatt: 10:54, 11:54, 12:54
Disentis: 12:27, 13:27, 14:27
Chur: 13:34, 14:34, 15:34
Filisur: 15:00, 16:00, 17:00
St. Moritzba érkezik: 16:03, 17:03, 18:03

St. Moritz-ból indul: 7:57, 8:57, 9:57
Filisur: 9:01, 10:01, 11:01
Chur: 10:26, 11:26, 12:26
Disentis: 11:37, 12:37, 13:37
Andermatt: 13:08, 14:08, 15:08
Brig: 14:40, 15:40, 16:40
Zermattba érkezik: 16:10, 17:10, 18:10

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Jegyárak pár viszonylatban, CHF vagy EUR-ban (1 EUR = 1 CHF) (!)

Zermatt - St. Moritz 149 CHF/EUR
Zermatt - Andertmatt 72 CHF/EUR
Andermatt - St. Moritz 82,60 CHF/EUR
Chur - Zermatt 116 CHF/EUR

Gyerekeknek kedvezmény: 6 éves korig ingyenes, 6-16 év között 50 %.

Helyjegy váltása kötelező, ára nyáron 33 CHF/EUR, télen 13 CHF/EUR .

Napi menü: 30 CHF/EUR, 3 fogásos menü 43 CHF/EUR .

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

És akár haza is vihetjük magunkkal a Glacier Express-t! :)

Svájc fogaskerekű vasút vonat vasút Zermatt Gleccser expressz

Ha Svájcban jártok ne hagyjátok ki ezt a remek élményvonatot! A Glacier Express olyan utazást kínál, ahol maga az utazás az élmény, az már mellékes, hogy közben eljutunk A pontból B pontba.

Figyelmetekbe ajánlom még azt a nagyon klassz kabinos felvonót, a mi a Schilthorn-ra megy fel egy forgó étteremhez, valamint mély szurdokvölgyet is, az Aareschulcht-ot. Meg olyan vízesést, ami egy hegy gyomrában dübörög. És nézzétek meg azt is, hogy hogyan lehet eljutni autó nélkül Zermattba, az autómentes városkába egy fogaskerekűvel.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. 

0 Tovább

Túraút a Semmeringi vasút mellett

Aki szereti a szép tájakat, a hegyeket, a völgyeket, az erdőket, a sziklákat és egy kicsit a vonatokat is viaduktokkal, alagutakkal együtt, annak ide kell elmennie! Egy fantasztikus túrautat mutatok ma, ahonnan igazi vonatokat figyelhetünk meg úgy, mint egy terepasztalon. Ez a Semmeringi Bahnwanderweg.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Hol található? Ausztriában, Alsó-Ausztria tartományban, Semmering település vasútállomása mellett indul és akár Gloggnitzig is sétálhatunk rajta.

Érkezhetünk vonattal Bécs, Wiener Neustadt vagy Gloggnitz irányából északról, és Graz vagy Mürzzuschlag felől délről. Netán autóval vagy busszal. A vasútállomás mellett parkolni is lehet.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

A túraút a semmeringi vasútállomás mögött indul és jól ki van táblázva. A falon a vasút építéséről szóló táblák is vannak.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

A sínek mellett haladva a vonatokra is szépen rálátni. Itt éppen a Semmeringi állomásra érkezik a Payerbach-Reichenau és Mürzzuschlag között közlekedő motorvonat.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

A gyerekeket pedig természetesen vonatos játszótér várja.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Aztán egy aluljárón átmegyünk a sínek túloldalára, és az erdőben vezet tovább az út. Egyik oldalon sziklák, másik oldalon szakadék. Szép hely! :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Nemsokára feltűnik egy viadukt is.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

És nem kell sokat várni ahhoz, hogy vonat is legyen rajta. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Amikor a Semmeringbahn vonala épült, más vasútépítők már vasszerkezetekkel kísérleteztek, azonban Ghega (a vonal tervezője és építője) még kipróbálni sem volt hajlandó ezeket a szerkezeteket. Ő kőből tervezte meg a viaduktokat, melyek nemcsak átívelnek egy-egy völgy felett, hanem éles kanyarokat is leírnak. És milyen jól tette, hogy maradt a természetes anyagoknál, mert így a viaduktok nagyon szépen illeszkednek a tájba.

Széles, kényelmes túristaút visz tovább, és hamarosan odaérünk a vasútvonal következő állomásához. Wolfsbergkogel:

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Itt a vonat egy alagútban folytatja az útját, mi pedig az alagút tetején haladunk tovább.
Az út szépen ki van táblázva. Én azt mondom nem lehet eltévedni (persze biztos van olyan, akinek sikerülne). :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Innen már közel van az első nagy kilátó, de az oda vezető út is nagyon szép.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Ott a kilátó. Alig látszik ki a fák közül, mégis fantaszikus a kilátás róla.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Innen ellátni Klamm-Schottwien felé, ahol a sziklákon egy várrom is van.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

És lelátni a hegy oldalában lévő fél-alagúthoz is. Nagyon látványos!

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Továbbindulva egy keskeny ösvény visz a 20 Schilling-es kilátó felé.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Ami sokkal kisebb, mint az előző, magas, fa kilátó, mégis lenyűgöző panoráma tárul elénk róla.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Mint egy hatalmas terepasztal, hegyekkel, völgyekkel és a hidakon, alagutakon át robogó vonatokkal.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

A vasútvonal az UNESCO világörökség része. A semmeringi vasutat már az építésekor tájépítészetnek tekintették, vagyis arra törekedtek, hogy a technológia harmonikusan illeszkedjen a természethez.

Nagy táblán olvashatunk a környékről és a 20 Schilling-es kilátásról.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

De, hogy miért hívják így, azt nem árulom el. :) Inkább mutatom a rajzolt kép után az igazi kilátást. Háttérben a Schneeberg havas csúcsai.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

1848-ban fogtak hozzá a vonal építéséhez Carl Ritter von Ghega tervei alapján. Amikor a vonalat építették még soha, senki nem csinált hasonlót. Az építkezéshez új eszközöket és új módszereket kellett kitalálni. A hegyek között átvezető vasút több mint 60 %-ában a lejtő ill. az emelkedő meredeksége 20-25 ezrelék. Ez ötször olyan meredek volt, mint az akkor szokásos, ezért teljesen új gőzmozdonyok tervezése és építése is szükségessé vált. Ez a vonal tehát nemcsak a vasútépítésben volt kivételes, hanem a mozdonyok fejlődését is elősegítette. Jelentős lökést adott az egész vasúti közlekedés fejlődésének. A vasút építését 1854-ben fejezték be. 1854. május 16-án I. Ferenc József császár együtt utazott a vonaton a vasútvonal tervezőjével Ghega-val, majd július 17-én adták át a teljes vonalat a forgalomnak. Eleinte csak személyforgalmat bonyolítottak rajta, majd 1868-tól nyitották meg a teherforgalomnak is.

A kilátóból ilyen trükkös fotót is lehet készíteni, de ezt sem árulom el hogy készült. (Nem utómunka és nem a gépemmel trükköztem.) El kell menni, és megnézni! Ott Ti is tudtok ilyen fotót lőni. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Természetesen egy táblán azt is bemutatják, hogy mit is látunk magunk előtt. Például a Rax és a Schneeberg csúcsait. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Közben pedig lent, a "terepasztalon" jönnek-mennek a vonatok.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Hol ilyen, hol olyan. Hol erről, hol arról. Hol személy, hol teher. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Hol autószállító.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Hol Railjet.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Nehéz elszakadni a látványtól.

De ha tovább indulunk, akkor még egy képkeretet is találunk az erdőben, ahonnan megint fantasztikus fotókat lehet készíteni.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

És még egy kis séta, majd a túraút kiér a "kövesútra", e mellett a szálloda mellett. Ha rövidebb úton szeretnétek megközelíteni a 20 Schillinges kilátót, akkor itt hagyhatjátok az autót és innen sétáljatok be az erdőbe. Innen kb. 10 perc séta. Vagy ha olyan szerencsések vagytok, hogy van aki átvigye az autót a túra másik végére, akkor ide kell mennie. A hotel a Semmeringi vasútállomás mellől indulva ki van táblázva.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Ha pedig vonattal szeretnénk tovább- vagy visszamenni, akkor innen még egy kis túrázás, és leérünk a Breitenstein vasútállomáshoz, ahol visszaülhetünk a vonatra.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Vagy a kemények hosszabb túrát is tehetnek. A Semmeringi vasútállomás mellől indulva a következő vasútállomások: Breitenstein 9,5 km, Klamm 15,5 km, Payerbach 21,3 km, Gloggnitz 22,9 km. Csak mindig a Bahnwanderweg mellett kell haladni. És ha elfáradunk, bármelyik állomáson vonatra is ülhetünk. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Sajnos rossz idő esetén ez is lehet a csodálatos kilátás helyett.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Ezért egy kis szerencse is kell a túrázáshoz, vagy egyszerűen jóban kell lenni az égiekkel. :)
És akkor elég nagy élményt ad ez a túra! Mint ahogy a vonatozás is a Semmeringbahn-on.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

A Semmeringi vasútállomástól a Sonnhof Hotelig kényelmesen, a kilátóknál elidőzve kb. 1,5 óra alatt járható be a túraút. Semmeringtől a 20 Schillinges kilátóig és vissza kb. 2,5 óra kell.
A túra nem igényel különösebb erőnlétet és felkészülést, nincsenek nagyon komoly emelkedők vagy lejtők, de azért van domborzat. Ettől függetlenül könnyű túrának nevezhető.
Stabil cipő és némi "lépésbiztonság" azonban nem árt. Van benne kövesút, murvás szakasz, erdei széles és keskeny túraút és sziklás rész is. Tériszony nem akadály! :)

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

0 Tovább

Élményvonatozás a Semmeringbahn-on

Aki szereti a szép tájakat, a hegyeket, a völgyeket, az erdőket, a sziklákat és egy kicsit a vonatokat is viaduktokkal, alagutakkal együtt, annak ki kell próbálnia ezt az élményvonatot. A Semmeringbahn persze nemcsak élményvonat, hiszen ez a vonal az összeköttetés Bécs és az Adriai-tenger között, sokan használják ez a vonatot minden nap. Lehet, hogy  nekik is, de nekünk mindenképpen élmény! Miért?

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Hát a látvány sem utolsó, a környezet lenyűgözően gyönyörű. De az egész vonal nagyon érdekes és a vonatok is szuperek. 

Hol található? Ausztriában, Alsó-Ausztria és Stájerország tartományban, Gloggnitz és Mürzzuschlag között.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A vasútvonal kétvágányú, 15 kV, 16,7 Hz villamosított, több mint 40 km hosszú és a Semmering-hágó térségében halad igen nehéz terepviszonyok között, jelentős szintkülönbségek legyőzésével.

1848-ban fogtak hozzá a vonal építéséhez Carl Ritter von Ghega tervei alapján. Az ő emlékművét a Semmeringi vasútállomás mellett láthatjuk.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Amikor a vonalat építették még soha, senki nem csinált hasonlót. Az építkezéshez új eszközöket és új módszereket kellett kitalálni. A hegyek között átvezető vasút több mint 60 %-ában a lejtő ill. az emelkedő meredeksége 20-25 ezrelék. Ez ötször olyan meredek volt, mint az akkor szokásos, ezért teljesen új gőzmozdonyok tervezése és építése is szükségessé vált. Ez a vonal tehát nemcsak a vasútépítésben volt kivételes, hanem a mozdonyok fejlődését is elősegítette. Jelentős lökést adott az egész vasúti közlekedés fejlődésének.

A vonal építéséről és a mozdonyok (illetve a vasúti járművek) fejlődéséről nagyon érdekes, átfogó és interaktív kiállítást találunk a mürzzuschlagi vasútállomás közelében, a Südbahn Museum-ban.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

De ugorjunk vissza a vonal másik végére. Gloggnitz egy kisváros a Schwarza folyó völgyében. A vasútállomás is a folyóparton található.

Jegyet az ablaknál elég korlátozott időben vásárolhatunk, de minden állomáson van automata, ami magyarul is tud, tehát nem lesznek nyelvi nehézségek. Továbbá tud kedvezményes jegyeket is adni, bátran használjátok. (Régen a kaluztól is lehetett jegyet venni, ma már elvileg nem.)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Innen ilyen menyétes emeletes vonatok közlekednek Payerbach-Reichenau állomásig.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Ütemes menetrend szerint közlekednek a vonatok, minden óra ugyanannyi perckor indulnak egyik vagy a másik irányba.
Közben ilyen gyönyörű Railjet-et is jönnek-mennek, de ezek közül nem mindegyik áll meg Gloggnitzban.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Tehát ha Semmering vagy Mürzzuschlag irányába utazunk, akkor először ilyen gyönyörű, tiszta emeletes vonattal mehetünk.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A belseje nem is hasonlít a mi vonatainkra. Kényelmesek az ülések és hatalmas ablakokon csodálhatjuk a tájat.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

És biztos vannak olyan vonatszeretők, akik erről a képről is fontos információkat tunak leolvasni. Nekem csak annyi jött le, hogy a vonat Siemens gyártmány. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Az emeletes vonat Payerbach-Reichenau állomásig közlekedik. Itt sajnos mindenképpen le kell szállni róla.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A menetrendben csak minden második órában induló vonatnak van innen közvetlen csatlakozása tovább Semmering felé, minden másodiknak nincs, ezért az azzal utazóknak kb. 1 órát várnia kell. Azonban megéri ilyen vonattal is eljönni idáig, ugyanis sok látnivaló van ezen az állomáson is. Például fotókiállítás a Semmeringbahn múltjáról.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Továbbá különleges járművek állnak a vasútállomás előtti téren. Hirschwang an der Rax falu mellől indul a Rax hegyre a kabinos felvonó, mellyel szintén egy remek kirándulóhelyre juthatunk fel.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Sőt, egy helyi, keskenynyomtávú kisvonat is indul a payerbach-i vasútállomástól nem messze. A Höllentalbahn egy múzeumi vasút,  Hirschwang-ig közlekedik, kb. 5 km hosszú a pályája és június közepétől október közepéig, vasárnaponként szállítja a kirándulókat.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Egymás mellett a "rendes" és a keskeny nyomtáv Payerbach-Reichenau állomáson.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Továbbá szintén a vasútállomás mellől induló kis ösvényen lehet lesétálni a vonal egyik legnagyobb viaduktjának lábához.

Amikor a Semmeringbahn vonala épült, más vasútépítők már vasszerkezetekkel kísérleteztek, azonban Ghega még kipróbálni sem volt hajlandó ezeket a szerkezeteket. Ő kőből tervezte meg a viaduktokat, melyek nemcsak átívelnek egy-egy völgy felett, hanem éles kanyarokat is leírnak.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Payerbach-Reichenau állomásról ilyen régebbi kék vonatokkal utazhatunk tovább Semmering felé.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Vagy ilyen szép új pirossal. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

És, hogy miért kell átszállni?
A vasút építésekor a hegyekben összesen kb. 15 km alagutat is kellett építeni. A mérnökök egyszerre építettek függőleges és vízszintes járatokat, így két irányból lehetett építeni az alagutakat, de még így is lassú és költséges volt.

Az alagutakat az akkori vonatokhoz méretezték. Ezekbe az emeletes vagonok sajnos nem férnek be, így azok csak Payerbach-Reichenau állomásig tudnak közlekedni, onnantól sima, "földszintes" vonattal utazhatunk tovább.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Természetesen a vonalon igen jelentős a teherforgalom is, de a hosszú, tehervonatok továbbításához bizony ma is dupla mozdony kell, a komoly emelkedők és lejtők miatt.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A Semmeringbahn teljes hossza 41 km, a szintkülönbség 460 méter. A vonat közben 14 alagúton, 16 viadukton, több mint 100 kőhídon és 11 vashídon halad át. A leghosszabb alagút 1431 méteres, a viaduktok között pedig vannak kétszintesek is.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A hegy oldalában pedig ilyen fél-alagútban futnak a szerelvények.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Közben a táj csodálatos, hatalmas, havas hegyek között kanyarog a sínpár.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Néha a vonatról is sikerül jól elkapni egy-egy viaduktot.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

De a viaduktok lábánál sétálva tovább gyönyörködhetünk ezekben a mérnöki mesterművekben, és jobb képeket is lehet csinálni. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A vasút építését 1854-ben fejezték be. 1854. május 16-án I. Ferenc József császár együtt utazott a vonaton a vasútvonal tervezőjével, majd július 17-én adták át a teljes vonalat a forgalomnak. Eleinte csak személyforgalmat bonyolítottak rajta, majd 1868-tól nyitották meg a teherforgalomnak is.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Míg 1860-ban a menetidő 2 óra 4 perc volt, ez 1938-ra 1 órára rövidült, majd 1990-ben már csak 42 perc lett. 

Persze ez köszönhető az egyre modernebb vonatoknak is. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A semmeringi vasutat már az építésekor tájépítészetnek tekintették, vagyis arra törekedtek, hogy a technológia harmonikusan illeszkedjen a természethez.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A vasút megnyitotta az utat a semmeringi turizmushoz is, számos szálloda és panzió épült abban a korszakban. A 20. század első harmadában pedig a régió már a téli sportokról volt híres. Mint ahogy ma is. A főváros közelsége miatt "Der Balkon von Wien" névvel illetik a semmeringi hegyeket, rengetegen járnak ide sportolni Bécsből. Meg persze tőlünk is, hisz a magyar határtól sincs messze.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Az állomás mögött túraútvonal indul a vasút mellett, mely olyan kilátókhoz visz el, ahonnan fantasztikus panorámában és a vasútra "rálátásban" lesz részünk. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A Semmeringbahn az UNESCO világörökség része, az erre utaló emlékművet is a semmeringi vasútállomás mellett találjuk.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A semmeringi állomásról tovább rögtön egy újabb alagútban vezet a szerelvény útja.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A hegyi, különleges szakasz vége Mürzzuschlag. Egyes vonatoknak itt a végállomás.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A Déli-Vasút Múzeuma pedig a vasútállomással szemben, a sínek túloldalán található, bár egy kis kerülőt kell tenni, hogy átjussunk a sínek alatt. Minden vasútrajongónak kötelező, de másoknak is ajánlom. Nem fognak unatkozni ők sem, ezt garantálom! :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

És a múlt után a jövő: Gloggnitz és Mürzzuschlag között egy 27,3 km hosszú, kétcsöves vasúti alagutat építenek, mely várhatóan 2024-re készül el. Az építkezés már megkezdődött 2014-ben. Az alagútban a vonatok maximális sebessége 230 km/h lesz, szemben a mai nyomvonalon elérhető maximális 60 km/h-val, így Bécs és Graz között az utazási idő 1 óra 50 percről kb. 40 percre rövidül majd. A tehervonatoknál az eddigi komoly emelkedők miatti két mozdony is leváltható, az alagúton keresztül már az 1600 tonnás tehervonatokat is el fogja bírni egy mozdony.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A kérdés ezután már csak az: megmarad-e ez a régi vonal a bázisalagút megépítése után? Talán nosztalgia vonatokkal tovább üzemelhet, mert építményei, az alagútportálok és még inkább a 16 viadukt, melyek mindegyike csodálatos kőarchitektúrával tökéletesen illeszkedik az erdős és hegyes, sziklás környezetbe, változatlanul látványosak maradnak.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Addig menjetek hát, amíg lehet! Ezen a vonalon az utazás is feledhetetlen élményt nyújt! A vonat egyik oldalán zord kősziklák emelkednek a magasba, míg a másik oldalon szédítő mélység tátong. És csodálatos kilátás tárul elénk a vonatból a völgyekre, a havas hegycsúcsokra, várakra, falvakra, zöld lankákra és sűrű erdőkre. (Csak arra figyeljetek, ha Gloggnitz irányából mentek, akkor a menetirány szerinti bal oldalra üljetek, ha visszafelé, akkor értelemszerűen jobbra.) De a legjobban úgy ismerhetitek meg ezt a vidéket, ha a vonatozás előtt vagy után gyalog is elindultok a túraútvonalon, hogy kívülről is megcsodálhassátok ezt a műremeket. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Menetrendet a vonatok indulásához az ÖBB honlapján találtok.

Menetjegy árak (felnőtt): Gloggnitz és Semmering között 6,50 Euro, Gloggnitz és Mürzzuschlag között 9,30 Euro. Csoportos kedvezmény már 6 főre is van, és különböző kedvezménykártyák is igénybe vehetők. Az állomásokon automaták működnek, bátran használjátok, mert a választható nyelvek között ott a magyar is! :)
A vasútállomásokon (viszonylag, de a mieinkhez képest mindenképpen) kulturált mosdók is találhatók.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része és a térkép a wikipedia oldalról származik.

0 Tovább

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Címkefelhő

Ausztria (56),hegy (24),Stájerország (23),Alsó-Ausztria (13),szurdok (12),város (10),csúcskereszt (10),várak (9),Felső-Ausztria (8),Schladming (7),Svájc (6),Salzburg tartomány (6),barlang (6),Szlovénia (6),Murau (5),Hallstatt (5),Schneeberg (5),vonat (5),nagy-kabinos felvonó (5),vízesések (5),vasút (5),Mauterndorf (4),fogaskerekű vasút (4),Dachstein (4),sikló (4),Mariazell (4),Salzkammergut (4),túraút (3),Karintia (3),Kreischberg (3),Burgenland (3),adventi vásár (3),libegő (3),kis-kabinos felvonó (3),Puchberg (3),Zermatt (3),Medveszurdok (3),Esterházy (2),Graz (2),sóbánya (2),Eisenstadt (2),Mixnitz (2),Weichtalklamm (2),cseppkőbarlang (2),Obertraun (2),Semmering (2),Bad Ischl (2),Bécs (2),Planai (2),Ramsau (2),Klagenfurt (1),Mönichkirchen (1),Hochosterwitz (1),Riegersburg (1),Gornergrat (1),Skocjan (1),Fraknó (1),Teichalm (1),Gornergratbahn (1),Altaussee (1),Ljubljana (1),Karlsplatz (1),Aineck (1),Katschberg (1),Maria Wörth (1),Olaszország (1),Miramare kastély (1),Trieszt (1),Berchtesgaden (1),Bajorország (1),Esterházy kastély (1),Grosseck (1),Schlossbergbahn (1),St. Lambrecht (1),Németország (1),bencés apátság (1),Grosseckbahn (1),Liechtenstein (1),Losenheim (1),Wienerbruck (1),Ötschergräben (1),Günstner vízesés (1),Mitterbach (1),Csehország (1),Lendva (1),Mürzzuschlag (1),Gloggnitz (1),Katrinberg (1),Talbachklamm (1),Aareschlucht (1),Wörschachklamm (1),Muggendorf (1),Myrafälle (1),Prága (1),Spanyolország (1),Bledi tó (1),Bled (1),Predjama (1),Rába (1),Raabklamm (1),Dalmácia (1),Horvátország (1),Postojna (1),Liechtensteinklamm (1),Hallstatti tó (1),Barcelona (1),Gleccser expressz (1),Schilthorn (1),Seegrotte (1),tavasbarlang (1),Krka (1)

Utoljára kommentelt bejegyzések