A 124 éves, vadiúj sikló - FestungsBahn, Salzburg

Salzburg tartomány fővárosa, a negyedik legnagyobb osztrák város, a zene városa, Mozart városa és a legek városa. Ez Salzburg. Itt látható valami, ami a legrégebbi, a legöregebb, a legnagyobb épen maradt, és a legrégebb óta üzemelő.

Most az Ausztriában legrégebb óta üzemelő siklót szeretném bemutatni, hogy Ti is kedvet kapjatok a kipróbálásához. Elvégre egy hegyre felmenni gyalog is lehet, de siklóval sokkal gyorsabb és kényelmesebb.

A Festungsbahn Salzburg belvárosát Hohensalzburg várával köti össze.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a salzburg-aq.at oldalról származik.)

Hol található? Ausztriában, Salzburg tartományban, Salzburg belvárosában, a várhegy oldalán. Térképen ITT.

Az alsó állomás épülete csendben megbújik a többi szép, műemlék épület között. Még szerencse, hogy azért fel van írva rá (csak elég magasan), és lóg egy beszédes cégér is.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.

A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények moz­gatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével tör­té­nik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény köz­le­ke­dik összehangoltan, váltakozó irányban.

A salzburgi Festungsbahn siklót 1892-ben építették és helyezték üzembe, ezzel az a sikló Ausztriában a legrégebb óta üzemben lévő sikló.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a salzburg.com oldalról származik.)

A siklót eredetileg Wasserballastbahn - azaz víz "kiegyensúlyozású" vasútnak építették. A működési elve a következő volt: a felső állomáson a kabin tartályát feltöltötték vízzel (míg az alsón kiengedték a vizet), így a felső kabin nehezebb lett, és a gravitáció megoldotta a felső kabin le-, illetve az alsó kabin feljuttatását. Csak fékezni kellett, azt viszont rendesen. Ezért eredetileg nemcsak két sín volt, amin a kabinok haladtak, hanem volt egy harmadik fogas-sín is, amivel fékezni tudták a lefelé tartó (nehezebb) kabint.

El is nevezték a helyiek a siklót Tröpferlbahn-nak, csepegő vasútnak.

A vízhajtású múlt az alsó állomás kis kiállításán megtekinthető, illetve vizes installáció utal a sikló régi üzemmódjára.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

1893-ban a siklót lóvasúttal (a villamos ősével) összekötötték a városi főpályaudvarral.

A sikló nehezen, de túlélte az 1920-as évek nagy gazdasági világválságát és a két világháborút is. 1950-ben indult újra Salzburg tömegközlekedése.

A vízhajtás miatt a sikló közlekedését télen szüneteltetni kellett, ezért az elektromos meghajtásra történő áttérésről döntöttek. 1959. október 18-án volt a "Tröpferlbahn" utolsó üzemnapja. A régi vasúti pályát lebontották és egy új vágányszerkezetet építettek két új kabinnal. 1960. április 16-án nyitották meg az új, elektromos meghajtású siklót.

1974 és 76 között az alsó és a felső állomás épületét átépítették a megváltozott igényeknek megfelelően.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

1991-ben a sikló ismét elért a teljesítő képességének végéhez, ezért ismét fel kellett újítani azt. 1992. április 11-én kezdte meg a működését a megújult, modernizált Festungsbahn.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a seilbahngeschichte.de oldalról származik.)

Aztán 2011-ben ismét lecserélték a kabinokat a mai gyönyörű, csupa üveg kabinokra. 2011. április 15-én álltak munkába a negyedik generációs kabinok. Ezekbe már 55 fő fér el egyszerre és 54 másodperc alatt teszik meg az utat az alsó és a felső állomás között.

Az új vagonokat egy daruval emeleték át a házak fölött.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a w5.siemens.com oldalról származik.)

A sikló a több mint 120 éves működése alatt több mint 77 millió embert szállított már.

És ahogy emelkedik a felső állomás felé, a kabinból egyre szebb lesz a kilátás.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A sikló útjának hossza 198,5 méter, ez alatt 96,6 méteres szintkülönbséget küzd le. A legnagyobb emelkedő 60 %-os. A nyomtávolság 1040 mm, a drótkötél 25 mm-es.

A végén még egy alagút is van, majd érkezés a felső állomásra.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

Az alsó és a felső állomásnál csak egy-egy sínpár van, a két kabin középen kerüli egymást. A kerekek megfelelő kialakításával elérhető az, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A kabinok ajtajai automatikusan működnek mindkét állomáson. A szerelvények mozgatását egy 400 V-os, 225 W-os Siemens villanymotor végzi. Az utazási sebesség általában 4 m/s, de ha nagyon nagy a forgalom ezen még tudnak gyorsítani, a maximális sebesség 5,5 m/s. Ezzel a legrövidebb menetidő 47,4 másodperc.

A Festungsbahn egész évben, minden nap az alábbi időpontokban közlekedik:

  • január, február, március, november 9:00 - 17:00
  • április, május, június, szeptember, október, december 9:00 - 20:00
  • július, augusztus 9:00 - 22:00

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A kabinokat 2011-ben készítették, 55 fő a befogadó képessége. Óránként 1880 fő a sikló kapacitása. Egy kocsi hossza 9,3 méter, szélessége 1,9 m, a súlya 4125 kb.

Jegy árak:

A vár nyitvatartási idejében csak olyan jegy váltható, melyben a várlátogatás is benne van.

Alap jegy, ami tartalmaz egy hegy- és egy völgymenetet a siklóval, várlátogatást audioguide-dal, belépést a vár területére, a vármúzeumba, a marionett múzeumba, a Rainer múzeumba: felnőtt 12 Euro, gyerek 6-14 év között 6,80 Euro, családi jegy 26,60 Euro.

Standard jegy, ami az alap jegy tartalmán kívül még tartalmaz egy belépést a fejedelmi szobákba és a mágikus színházba: felnőtt 15,20 Euro, gyerek 6-14 év között 8,70 Euro, családi jegy 33,70 Euro.

Egy órával a vár zárása előtt vásárolható jegy, de még benne van a várlátogatás: felnőtt 6,80 Euro, gyerek 3,70 Euro, családi jegy 15,10 Euro.

Egy hegy VAGY völgy-menet a vár zárása után: felnőtt 2,80 Euro, gyerek 1,40 Euro, családi 5,60 Euro.

Egy hegy ÉS völgy-menet a vár zárása után: felnőtt 4,40 Euro, gyerek 2,30 Euro, családi jegy 8,90 Euro.

Kutyáknak egy út 1,40 Euro.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

Ha Salzburgban jártok, próbáljátok ki ezt a nagy régi, mégis új siklót, mert élmény rajta az utazás.

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel az Eifel-torony másolatához, a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre, a várhoz viszi az utasokat, valamint a Graz-i kanyarsiklót, ami azért (is) érdekes, mert kanyarodik a pályája.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

És ha már Salzburg tartományban jártok, ajánlom figyelmetekbe Mauterndorfot, ahol pár száz éve megállt az idő. Középkori vára is van, amiben a Csipkerózsika című mesefilmet forgatták. Nagyszerű síterepek vannak körülötte, például a Grosseck-Speiereck élményhegy, ahova nyáron is felvisz egy piros golyó kabinos felvonó, meg a Katschberg-Aineck, ahova meg egy klassz libegővel lehet felmenni. És a határ túloldalán van a Sasfészek, Berchtesgaden falu mellett, ahonnan Salzburgra is rálátni.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a wikipedia oldalairól, másik része a sikló, illetve a Salzburgi Közlekedési Vállalat hivatalos odaláról, a salzburg-ag.at -ről származik.

0 Tovább

Üvegkocka sikló a szomszéd fővárosban - Ljubljana

Közép-Európa legfiatalabb fővárosa Ljubljana, gyönyörű óvárossal, szép régi épületekkel és fiatalos lendülettel, modern csodákkal. Egyik ilyen a várhegyre felvivő sikló.

A Ljubljanai fellegvár a várdomb tetejéről hívogatóan tekint le mindenkire. Felmenni pedig többféleképpen is lehet. De a legvagányabb ezzel az üvegkockával!

Szlovénia Ljubljana sikló

Hol található? Szlovéniában, Ljubljanában, a Krekov térnél, a piaccal szemben egy kis utcában. Térképen ITT.

Az alsó állomás szépen megbújik a régi épületek között. Modern, mégis diszkrét, a sok üveg miatt szinte átlátszó és belesimul a környezetébe. De a hegyre vezető sínpár elárulja.

Szlovénia Ljubljana sikló

A sikló ötlete már több mint egy évszázada foglalkoztatta a Ljubljanaiakat. Az Osztrák-Magyar Monarchia idején, az akkori polgármester Dr. Ivan Hribar írta: Mivel a kilátás a várból elbűvölően szép, az eddig árnyékos udvar is jobban kihasználható lenne, ha a vár egy liftet kapna, amivel talán 10 krajcárért vagy kevesebbért az embereket a csúcsra szállíthatnánk, különösen kellemes nyárestéken biztosan nagy lenne a látogatottsága.

Szlovénia Ljubljana sikló

Ehhez képest elég sokat kellett várni.

A városvezetés döntése alapján 2006 év végére született meg a közlekedési eszköz a belváros és a vár közé. Ez a sikló bizonyult a legjobb megoldásnak mind tervezési, mind a térbeli megoldás szempontjából.

Szlovénia Ljubljana sikló

Jegyvásárlás, beléptető kapuk és már szállhatunk is be, ebbe a csupa üveg szerkezetbe. (Még szerencse, hogy a padló azért nem üvegből van!) :)

Szlovénia Ljubljana sikló

Mind a belföldi, mind a külföldi látogatók körében nagyon kedvelt ez a modern sikló, mely különösen szép időben vonzó, hiszen nagyszerű kilátást, rálátást kínál a városra.

Szlovénia Ljubljana sikló

Mint gyors és kényelmes kapcsolat a vár és a belváros magja között már szinte nélkülözhetetlenné vált.

Szlovénia Ljubljana sikló

A sikló hozzájárult a várdomb zöld környezetének megóvásához is.

Szlovénia Ljubljana sikló

Mi is a sikló? Egy síneken közlekedő, inga üzemű közlekedési eszköz. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsikat sodronykötéllel vontatják. Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.

Na ez a sikló nem ilyen! Itt csak egy kabin van, az jár fel és le.

Szlovénia Ljubljana sikló

Miközben mi megyünk felfelé, az ellensúly jön lefelé.

Szlovénia Ljubljana sikló

A siklóval egészen különleges élmény az utazás, és ezzel kezdhetjük a ljubljanai várban tett látogatásunkat.

Szlovénia Ljubljana sikló

A városi sikló designer tervezői Miha Kerin és Majda Kregar arany érmet nyertek ezzel a vagány üvegkockával a 21. Ipari Formatervezési Biennálén 2008-ban.

Szlovénia Ljubljana sikló

A sikló utasainak száma a 2006. év végi nyitás után 2010-re elérte az egymilliót, 2014. augusztus közepén pedig már a kétmilliót is meghaladta.

A sikló felső állomása felülről nézve tiszta zöld, olyan, mintha csak a domboldal lenne.

Szlovénia Ljubljana sikló

Belülről pedig egészen érdekes megoldásokat láthatunk a régi kőfal, az üveg és a beton találkozására.

A kilátás is nagyon szép a felső állomásról is.

Szlovénia Ljubljana sikló

Technikai adatok:

  • az építés éve: 2006
  • gyártó: Doppelmayr
  • völgyállomás tengerszint feletti magassága: 300 méter
  • hegyállomás tengerszint feletti magassága: 370 méter
  • az út hossza: 118 méter
  • az út időtartama: 60 másodperc
  • kabinok száma: 1 db
  • a kabin befogadó képessége: 33 fő
  • sebesség: 3 m/s
  • kapacitás: 500 fő/óra

Szlovénia Ljubljana sikló

Jegyárak:

Hegy ÉS völgymenet:

  • felnőtt: 4 Euro
  • gyerek 7-18 év között, diák és nyugdíjas: 3 Euro
  • családi jegy (2 felnőtt és legalább 1 gyerek): 10 Euro

Egy út, hegy VAGY völgymenet:

  • felnőtt: 2,20 Euro
  • gyerek 7-18 év között, diák és nyugdíjas: 1,50 Euro
  • családi jegy: 6 Euro

Kombinált jegy a siklóra (fel + le) és vár belépő:

  • felnőtt: 10 Euro
  • gyerek 7-18 év között, diák és nyugdíjas: 7 Euro
  • családi jegy: 26 Euro

Szlovénia Ljubljana sikló

Ha Ljubljanában jártok, feltétlenül próbáljátok ki ezt a modern üvegkocka siklót, ami a várhoz visz fel. Legalább az egyik útra vegyétek igénybe.

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel, és a Hallstatti siklót is, ami viszont egy magas hegyre, a sóbányához megy fel.

Szlovénia Ljubljana sikló

Ljubljanától már nincs messze a Postojnai cseppkőbarlang, ne hagyjátok ki, és mellette a Predjamai sziklavárat se, ahol szintén vannak barlangok a várhoz kapcsolódva. És van Szlovéniában egy másik csodálatos barlang is, a Skocjan barlang.

De ha már Szlovénia, látogassatok el a Bledi tóhoz is, fölötte a várba, meg mellette a Vintgar szurdokba. Innen csak 30 km a Bohinji tó és mellette a Vogel hegy kabinos felvonóval és libegővel. Ráadásul oda-vissza egy kedves, határ menti, ma is magyar kisváros, Lendva mellett halad el az autópálya, ahova szintén érdemes benézni.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a ljubljanai vár saját honlapjáról és a lift-world.info oldalakról származik.

0 Tovább

Siklóval a prágai Eiffel toronyhoz

Egy dombra felmenni mindenhogyan élvezet. Főleg ha érdekes látnivalók vannak a tetején. De siklóval felmenni még kényelmes is. Mindenkit vár a prágai sikló, ami a Petřín dombra viszi a kíváncsi turistákat. 

Csehország Prága sikló

Hol található? Csehországban, Prágában, a Kisoldalon. Térképen ITT

Mi is ez? Egy inga üzemű, síneken közlekedő sikló. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsikat sodronykötéllel vontatják.

Az alsó állomás az Újezd, az ugyanilyen nevű utcából érhető el. A sima, prágai tömegközlekedési jegy érvényes a siklóra is. Jegyet venni trafikokban, vagy az állomáson automatából lehet. A 30 percig érvényes jegy 24 koronába kerül.

Csehország Prága sikló

Ilyen a pálya. Szép zöld dombra visz fel, tavasszal virágzó gyümölcsfák mellett, nyáron harsogó zöld lomú fák között. Ősszel pedig a sokszínű falevelek teszik hangulatossá a dombot.

Csehország Prága sikló

És ilyen a sikló irányítópultja. Sok gomb, sok kapcsoló. A kabin pedig éppen elindult felfelé.

Csehország Prága sikló

A Petřín siklót 1891-ben kezdték használni, 1000 mm-es nyomtávú 383 méter hosszú pályával. A sikló létesítése rövid távolságú és nagy emelkedésű szállítási feladatokra a legcélszerűbb. Itt kb. 40 %-os az emelkedő. 

Csehország Prága sikló

Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.

Csehország Prága sikló

A sikló kétsínes megoldású, tehát csak egy sínpár van. Ahhoz, hogy két kabin közlekedhessen egymással szemben, a pálya közepére kitérőt építettek, ahol a két kabin kitér egymás elől. A kitérőt hagyományos váltók nélkül, a kerekek megfelelő kialakításával oldják meg.

Csehország Prága sikló

A középső állomás Nebozízek. Egy cseh legenda szerint a középső állomás egy IV. Károly császárhoz köthető elszólásról kapta a nevét, aki nem tudta megfelelően kiejteni a "nebo řízek" kifejezést, ami egy csigafajtát jelent.

Csehország Prága sikló

Ahogy emelkedik a kabin egyre feljebb, egyre szebb kilátás nyílik az ablakából. Szépen rálátni a Moldva folyóra, a Károly hídra és a belvárosra.

Csehország Prága sikló

Az eredeti vonalat az első világháború kezdetén bezárták, majd a világháború után átépítették és a jelenlegi pályát 1932-ben nyitották meg. Ez a második világháborúig működött, majd 1965-ben földrengés miatt ismét be kellett zárni a siklót. 1985-ben nyílt meg ismét, amikorra a pályát felújították, de az eredeti gépészet megmaradt.

Csehország Prága sikló

A kabinok belsejét nevezhetjük minimalista kialakításúnak, sima műanyag padok biztosítják a 25 ülőhelyet a 75 állóhely mellé.

Csehország Prága sikló

A felső állomás a Petřin domb tetején található. A 130 méteres domb számos látnivalók kínál, de a parkos kialakítása és a sok pad miatt a prágaiak egyik kedvenc pihenőhelye is. 

Csehország Prága sikló

A kellemes kirándulóhelyen számos látnivaló is akad. A legnagyobb kétségkívül a Petřin kilátótorony. Miután a prágaiak a Párizsi Világkiállításon jártak, és ott megnézték az Eiffel tornyot, hazatérve elhatározták, hogy Prágában is építenek egy hasonlót. Bár jóval kisebb, mint a párizsi, mivel dombon áll, a csúcsa magasabban van, mint az eredetinek. 1891-ben építették. A kilátóteraszokról pedig gyönyörű panoráma nyílik a városra.

Csehország Prága sikló

A  kilátó torony mellett van egy tükörlabirintus is, és érdekes látnivaló lehet még az éhségfal. Lefelé érdemes gyalog menni, és akkor útba esik egy étterem-kávézó is. 

Csehország Prága sikló

És azt is megnézhetjük kívülről, ahogy a sikló két kabinja kerüli egymást.

Csehország Prága sikló

Technikai adatok:

  • a völgyállomás 194 méteren van
  • a hegyállomás 324 méteren található
  • a szinteltérés 130 méter
  • a pálya hossza 494 méter
  • kapacitása 1400 fő/óra
  • menetidő 5 perc
  • sebesség 4 m/s
  • kabinok befogadó képessége: 101 fő/kabin
  • kabinok szám 2 db

Ha Prágában jártok, szánjatok pár órát a Petřin dombra, és menjetek fel siklóval, mert a különleges jármű különleges élményt ad. :)

Csehország Prága sikló

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Grazi siklót, ami a Schlossberg-re megy fel és a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre viszi az utasokat.

És ha nem szeretnétek lemaradni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. 

Az információk egy része a wikipedia és a lift-world.info oldalakról származik.

0 Tovább

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Utoljára kommentelt bejegyzések