Sikló a hegy gyomrában - Mölltaler gletscher

Mi jut eszetekbe arról, hogy sikló? (Neeem, nem az állatra gondoltam.) Egy meredek hegy oldalán siklik felfelé, és egyre szebb a kilátás a környező tájra. Na ez a Gletscher Express sikló nem ilyen! Siklónak sikló, de nincs kilátás, mert ez a sikló egy alagútban, a hegy gyomrában repít fel bennünket a Mölltaler Gletscher közelében lévő felső állomásra.

Sokféle siklóról írtam már itt. A régi-új salzburgiról, az üvegkocka ljubljanairól, a hosszú pályás hallstattiról, a kanyarodó graziról, a hullámzó pályásról a Chopokon. De ilyet?! Hogy a hegy gyomrában??? Mutatom!

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

Hol található? Ausztriában, Karintiában, Interfragant mellett, a 106-os útról Flattach település mellett kell elfordulni. Térképen ITT.

Ha Flattach meg van, onnan már jól ki van táblázva. Az úton gyakorlatilag addig kell menni, amíg lehet, illetve amíg a Mölltaler Gletscherbahnen alsó állomását meg nem látjuk.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

Itt már csak helyet kell keresnünk a hatalmas, ingyenes parkolóban, ami még nyáron sem egyszerű, mert nagyon-nagyon sokan voltak. Pedig van parkoló jobbra is, meg balra is.

A parkolóval szemben, az épület felett impozáns vízesés.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

Már itt is 1200 méteres tengerszint feletti magasságban vagyunk, de ebből semmit nem veszünk észre, mert körülöttünk hatalmas hegyek tornyosulnak, és határozottan úgy látszik, hogy mi vagyunk lent a völgyben. (Pedig gondoljunk csak bele, hogy hazánk legmagasabb csúcsa a Kékestető "csak" 1014 méter, mégis milyen magas... Itt meg még majdnem 200 méterrel magasabban vagyunk.)

Ráadásul az idő is jó, nyáron meleg van, mégis készüljetek legalább egy pulcsival, hosszúnadrággal és zárt cipővel mert fent hó van, tehát hideg is. Oké nem annyira, de azért jóval hűvösebb és szelesebb a hegytető, mint a völgy.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

A Keleti-Alpok fő-gerincének számító Magas-Tauern (Hohe-Tauern) karintiai oldalán, a Goldberg-hegycsoportban lévő Schareck csúcs 3122 méter magas, innen indul a Mölltaler Gleccser. Lent a sikló alsó állomásán mégis valami miatt 3150 méter van kiírva, de igazából mindegy is. 3000 méter fölé megyünk, ez a lényeg!

A hegy gyomrában futó földalatti Gletscher Express siklónak és a jól kiépített felvonó rendszernek köszönhetően minden turista számára könnyen megközelíthető, nem mindennapi úti cél ez.

Természetesen nagy táblán átnézhetőek a túraútvonalak a havas és a zöld területeken egyaránt.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

A térképen egészen a jobb alsó sarokban van a sikló alsó állomása, és a tavak között, nagyjából középen a felső. Onnan majd még lehet túrázni, vagy egy kabinos felvonóval tovább menni a csúcs felé.

A pénztár az épület előtti kék konténerben van, és jegyvásárlás után mehetünk is megkeresni a siklót. A szerelvény nyáron, alapesetben fél óránként indul, de gondolom ha nagyon sokan vannak, sűrűbben is elindítják. (Az épületben kulturált mosdó is található.)

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

Amíg a nincs szerelvény az állomáson, a beléptető kapuk nem engedik be az utasokat. De már érkezik is a sikló kocsija.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

De mi is ez? A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten (síneken) közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.

A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények moz­gatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével tör­té­nik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény köz­le­ke­dik egyszerre, összehangoltan, váltakozó irányban.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

A két kabin középen kerüli egymást. A kerekek megfelelő kialakításával érték el azt, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

A Großglockner felirat senkit ne tévesszen meg, Ausztria legmagasabb pontja még kb. 13 km innen légvonalban. De a csúcsról egészen biztosan látszik.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

A sikló nevében az express teljesen helyénvaló, ugyanis ez a sikló úgy száguldozik az alagútban, mint egy metró szerelvény. Mert míg a többi siklónak általában 3, max 5 m/s (azaz 10, max. 18 km/h) a sebessége, addig ez a sikló 10 m/s (azaz 36 km/h) sebességgel hasít a sötétben.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

Egy-egy ajtón beszállva kb. 30 fő fér el, ebből talán 6-7 ülőhely van, a többi álló. Bár vannak nagy ablakok ... de minek. Igaz, a közepénél lehet figyelni, ahogy a másodperc töredéke alatt elhúz mellettünk a másik irányba közlekedő kocsi.

Kutyát lehet vinni, pórázon, szájkosárral.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

És indulás után, kicsit több, mint 8 perc múlva hipp-hopp máris 1000 méterrel feljebb vagyunk, egészen pontosan a 2234 méteren, gyönyörű tavak között található felső állomáson.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

Út közben nem készítettem fotókat (kicsit zavart is, hogy nem lehet), de a sikló kezelő állását azért lefényképeztem. Túl sok gomb nincs, hiszen a kocsit a drótkötél húzza vagy engedi, a vezetőnek sok dolga nincs menet közben.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

Egészen más világ fogadja itt fent a turistákat, mint a völgyben. Mivel kétezer méter felett vagyunk, már nagy fák sincsenek, csak a sziklák és a zöld fű. Meg hófoltok. Nyáron is. És a meleg völgyhöz képest itt már egész kellemes, sőt hűvös a hőmérséklet is.

Itt már vannak túralehetőségek, gyönyörű tavak vannak séta távolságban, valamint hütték és bárok várják az éhes-szomjas vendégeket. De innen már akár a csúcshoz is fel lehet menni gyalog.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

Technikai adatok:

  • alsó állomás: 1222 m
  • felső állomás: 2234 m
  • szintkülönbség: 1012 m
  • a két állomás közötti távolság: 4718 m
  • az építés éve: 1996
  • gyártó: Waagner Biró
  • kocsik száma: 2 db
  • férőhelyek száma: 220 fő
  • sebesség: 10 m/s (36 km/h)
  • az út hossza: 8 perc 40 másodperc
  • kapacitás: 1600 fő/óra

A felső állomás bejárata:

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

A siklónál a szezon 2018-ban június 16-án kezdődött (tehát azon a környéken fog 2019-ben is), és folyamatosan 2019. május 12-ig tart. Tehát üzemszünet van május közepétől június közepéig! A szerelvények minden nap 8:00 és 16:00 óra között közlekednek fél óránként (vagy sűrűbben). Az őszi síszezon kezdetétől pedig 8:00-tól 16:30-ig.

Jegy árak (2018/19) (sí- és sportfelszerelés nélkül):

csak Gletscher Express

  • hegy ÉS völgymenet felnőtt 20,50 Euro, gyerek (6-18 év között) 10 Euro
  • hegy VAGY völgymenet felnőtt 16,50 Euro, gyerek 8 Euro

Kärnten Card és Osttirol's Glockner Dolomiten Card felmutatásával nyáron, sportfelszerelés nélkül, oda-vissza ingyenes.

Ausztria Karintia sikló Mölltaler Gletscher

Jegy árak síeléshez 2018/19 téli szezonban 8:30-tól 10:59-ig:

  • felnőtt 47,50 Euro
  • gyerek (6 - 18 év között) 24,50 Euro

11 óra után óránként csökken az ár.

Szóval ha erre jártok, ne hagyjátok ki a hegy gyomrában a száguldást ezzel a hétköznapi, mégis kicsit furcsa siklóval, a Mölltaler Gletscher Express-sel.

Az információk a Mölltaler Gletscher saját honlapjáról (www.gletscher.co.at) származnak.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.  

0 Tovább

Katica sikló hullámzó pályával - Jasná, Chopok

Láttatok már olyan siklót, aminek nem meredeken emelkedő a pályája, hanem lejt is? Sőt, hullámos! Nehéz elképzelni, hiszen a siklók jellegzetessége az, hogy egy meredek hegy vagy domb oldalában egy meredek pályán rövid távon nagy szintkülönbséget tesznek meg. Végülis a szintkülönbség itt is nagy, viszont a pálya nem simul a hegyoldalhoz, hanem egy acélszerkezeten halad. És hullámzik. :)

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában, a Zsolnai kerületben (Žilinský kraj), Liptószentmiklós (Liptovsky Mikulas) mellett, a Demén-völgyben (Demänovská dolina), a Chopok északi oldalán, félúton a csúcs felé. Térképen ITT.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló állomásaihoz gyalog is fel lehet menni, de azért van kényelmesebb megoldás is. Az alsó állomáshoz Biela Pút felől egy libegővel repülhetünk fel, a felső állomás mellett pedig egy kabinos felvonó van. Tehát ez a kis sikló tulajdonképpen a libegőt és a kabinos felvonót köti össze.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Mi is a sikló? Egy síneken közlekedő, inga üzemű közlekedési eszköz. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsik sodronykötéllel vannak összekötve, és a kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik kocsi van rögzítve. Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.

Na ez a katica pont nem ilyen!

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Illetve azért de, ilyen, csak nem egészen. Itt csak egy sínpár van végig és egy kabin, de azért a sodronyköteles megoldás itt is működik, csak a kötél másik végén nem egy másik kabin található, hanem az ellensúly (mint a lifteknél).(Akkor lehet, hogy ez nem is sikló, hanem lift?) :)

Itt épp megérkezett az ellensúly, az alsó állomásra.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Itt meg a sikló kabinja érkezik.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

És, hogy mitől különleges ez a sikló még? Gondolkozzunk csak, milyen egy "rendes" sikló? Olyan mint Grazban a kanyar sikló, vagy Prágában a Petrin dombra közlekedő, vagy a 125 éves sikló Salzburgban. Mindegyik kabinja hosszú és megdöntött, a belseje lépcsőzetesen van elrendezve, a beszálláshoz is lépcsőn kell felmenni mellette. Mindegyik pályája meredeken emelkedik egy irányba, ezért a megdöntött kabinban lépcsőzetesen vannak beépítve a vízszintes padlók. Csakhogy ez a pálya emelkedik is és lejt is, itt ha fix lenne a padló, az hol erre dőlne, hol arra...

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

De akkor mi a megoldás? A szintkiegyenlítés. A kabin padlóját egy automatikus, hidraulikus emelő-szerkezet-rendszer tartja folyamatosan vízszintesen. Amikor a sikló elindul felfelé, az alsó oldalon magasra emelik a hidraulikus emelők a kabint, így tartva azt vízszintesen.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Aztán amikor lejtő jön, összecsukódnak az emelők, a kabin leereszkedik, hogy aztán a nagy emelkedőn elindulva ismét felemelkedjen. A felső állomáshoz közeledve már egészen ki van nyílva a "harmonika".

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló levegőben átívelő, acél függőhídja alatt egy út vezet át, télen sípálya is, fölötte pedig egy másik libegő halad. Micsoda csúcsforgalom lehet itt télen... Bár nyáron sem voltak kevesen, de a képen látható libegő nem járt.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Az alsó állomás nem egy nagy, feltűnő épület, bár azért a piros mintája kitűnik a zöld környezetből. Mellette ott a nyáron is működő libegő felső állomása.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Menet közben a szintkiegyenlítő hidraulika működéséből semmit nem lehet észrevenni, teljesen döccenésmentesen dolgozik.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló pályája a magas fenyők között vágott keskeny ösvényen halad, a kilátás nem túl látványos belőle.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

És hamarosan itt a felső állomás, Ez egy kicsit nagyobb épület, de a siklóhoz tartozó része épp csak kiáll a hegyoldalból.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A felső állomáson van a gépház. Mivel minden fal üvegből van, jól látszanak a nagy tárcsák, amiken a vastag drótkötelek futnak.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Mivel nyáron is sokan voltak, a gyors kiszállás - beszállás után azonnal indult is vissza a kabin, lefelé.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Mint látszik is, a kabin nem túl nagy, de azért ötvenen beférnek. Mondjuk az már elég nagy tömegnyomor lehet... De a sikló pályája rövid, pár perc alatt meg van egy forduló, így viszonylag sok kirándulót (síelőt) tud fel- vagy letranszportálni, kevés várakozási idővel.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Technikai adatok:

  • alsó állomás: 1225 m
  • felső állomás: 1342 m
  • a szintkülönbség: 117 m
  • a pálya hossza: 360 m
  • gyártó: Doppelmayr
  • építés éve: 2012
  • a kabin befogadó képessége: 50 fő
  • kabinok száma: 1 db
  • menetidő: 3 perc

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A sikló üzemelése nyáron: minden nap 8:30-tól 18:15-ig. Utolsó völgymenet 18:15-kor. A sikló folyamatosan jár, ahogy összejön a megfelelő mennyiségű utas. Ha sokan vannak valamelyik állomáson, akkor a másikon nem vár utasokra, hanem azonnal megy akár üresen is. Ha kevesen vannak, akkor azért lehet, hogy valamennyit vár is.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

Itt nyáron is bevezették a "síbérletet", ami azt jelenti, hogy egy "gopass"-os kártyával lehet körbefelvonózni az egész hegyet. Ezzel igénybe vehetjük az összes működő libegőt és felvonót, akárhányszor, egész nap. A Chopok északi és déli oldalán nyáron üzemel 2 db libegő, 3 db kabinos felvonó és 1 db sikló. A mágneskártyát elég a bal zsebünkben tartani, és a kapuk átengednek, nem kell odatartani külön sehova.

Jegyárak (2018):

  • előre megvásárolva az interneten (egy adott napra): felnőtt: 18 Euro, nyugdíjas és diák: 15 Euro, gyerek: 12 Euro
  • a helyszínen automatából vásárolva bankkártyás fizetéssel: felnőtt 20 Euro, nyugdíjas és diák: 16 Euro, gyerek: 13 Euro
  • a helyszínen a pénztárban megvásárolva (több napig érvényes): felnőtt 22 Euro, diák és nyugdíjas: 18 Euro, gyerek: 15 Euro

A gopass kártya letéti díja további 2 Euro, amit a végén leadáskor visszaadnak.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A felvonókon elvileg ingyen utazhatnak a 7 év alatti gyerekek egy 18 év feletti felnőtt kíséretében (max. 2 gyerek mehet egy felnőttel). A jegyvásárlás szempontjából nyugdíjasnak számítanak a 61 év felettiek. Diákok a 13 és 18 év közöttiek, idősebbektől csak ISIC, ITIC, EURO26, GO26 típusú diákigazolványt fogadnak el (a magyar gimnáziumi pont nem ilyen :( ). Gyerekek a 7 és 12 év közöttiek. 

Kutya szájkosárral vihető.

Szlovákia Chopok Jasná Tátra Alacsony-Tátra sikló

A Chopok amellett, hogy télen már több mint száz éve hatalmas síterep, nyáron is rengeteg érdekességgel és sportolási lehetőséggel várja a kirándulókat. Érdemes felmenni, és útközben érdemes kipróbálni ezt a katicás siklót, hiszen a pályája és a működése is érdekes.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a hegy saját honlapjáról származik. www.jasna.sk

0 Tovább

A 124 éves, vadiúj sikló - FestungsBahn, Salzburg

Salzburg tartomány fővárosa, a negyedik legnagyobb osztrák város, a zene városa, Mozart városa és a legek városa. Ez Salzburg. Itt látható valami, ami a legrégebbi, a legöregebb, a legnagyobb épen maradt, és a legrégebb óta üzemelő.

Most az Ausztriában legrégebb óta üzemelő siklót szeretném bemutatni, hogy Ti is kedvet kapjatok a kipróbálásához. Elvégre egy hegyre felmenni gyalog is lehet, de siklóval sokkal gyorsabb és kényelmesebb.

A Festungsbahn Salzburg belvárosát Hohensalzburg várával köti össze.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a salzburg-aq.at oldalról származik.)

Hol található? Ausztriában, Salzburg tartományban, Salzburg belvárosában, a várhegy oldalán. Térképen ITT.

Az alsó állomás épülete csendben megbújik a többi szép, műemlék épület között. Még szerencse, hogy azért fel van írva rá (csak elég magasan), és lóg egy beszédes cégér is.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.

A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények moz­gatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével tör­té­nik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény köz­le­ke­dik összehangoltan, váltakozó irányban.

A salzburgi Festungsbahn siklót 1892-ben építették és helyezték üzembe, ezzel az a sikló Ausztriában a legrégebb óta üzemben lévő sikló.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a salzburg.com oldalról származik.)

A siklót eredetileg Wasserballastbahn - azaz víz "kiegyensúlyozású" vasútnak építették. A működési elve a következő volt: a felső állomáson a kabin tartályát feltöltötték vízzel (míg az alsón kiengedték a vizet), így a felső kabin nehezebb lett, és a gravitáció megoldotta a felső kabin le-, illetve az alsó kabin feljuttatását. Csak fékezni kellett, azt viszont rendesen. Ezért eredetileg nemcsak két sín volt, amin a kabinok haladtak, hanem volt egy harmadik fogas-sín is, amivel fékezni tudták a lefelé tartó (nehezebb) kabint.

El is nevezték a helyiek a siklót Tröpferlbahn-nak, csepegő vasútnak.

A vízhajtású múlt az alsó állomás kis kiállításán megtekinthető, illetve vizes installáció utal a sikló régi üzemmódjára.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

1893-ban a siklót lóvasúttal (a villamos ősével) összekötötték a városi főpályaudvarral.

A sikló nehezen, de túlélte az 1920-as évek nagy gazdasági világválságát és a két világháborút is. 1950-ben indult újra Salzburg tömegközlekedése.

A vízhajtás miatt a sikló közlekedését télen szüneteltetni kellett, ezért az elektromos meghajtásra történő áttérésről döntöttek. 1959. október 18-án volt a "Tröpferlbahn" utolsó üzemnapja. A régi vasúti pályát lebontották és egy új vágányszerkezetet építettek két új kabinnal. 1960. április 16-án nyitották meg az új, elektromos meghajtású siklót.

1974 és 76 között az alsó és a felső állomás épületét átépítették a megváltozott igényeknek megfelelően.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

1991-ben a sikló ismét elért a teljesítő képességének végéhez, ezért ismét fel kellett újítani azt. 1992. április 11-én kezdte meg a működését a megújult, modernizált Festungsbahn.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a seilbahngeschichte.de oldalról származik.)

Aztán 2011-ben ismét lecserélték a kabinokat a mai gyönyörű, csupa üveg kabinokra. 2011. április 15-én álltak munkába a negyedik generációs kabinok. Ezekbe már 55 fő fér el egyszerre és 54 másodperc alatt teszik meg az utat az alsó és a felső állomás között.

Az új vagonokat egy daruval emeleték át a házak fölött.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a w5.siemens.com oldalról származik.)

A sikló a több mint 120 éves működése alatt több mint 77 millió embert szállított már.

És ahogy emelkedik a felső állomás felé, a kabinból egyre szebb lesz a kilátás.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A sikló útjának hossza 198,5 méter, ez alatt 96,6 méteres szintkülönbséget küzd le. A legnagyobb emelkedő 60 %-os. A nyomtávolság 1040 mm, a drótkötél 25 mm-es.

A végén még egy alagút is van, majd érkezés a felső állomásra.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

Az alsó és a felső állomásnál csak egy-egy sínpár van, a két kabin középen kerüli egymást. A kerekek megfelelő kialakításával elérhető az, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A kabinok ajtajai automatikusan működnek mindkét állomáson. A szerelvények mozgatását egy 400 V-os, 225 W-os Siemens villanymotor végzi. Az utazási sebesség általában 4 m/s, de ha nagyon nagy a forgalom ezen még tudnak gyorsítani, a maximális sebesség 5,5 m/s. Ezzel a legrövidebb menetidő 47,4 másodperc.

A Festungsbahn egész évben, minden nap az alábbi időpontokban közlekedik:

  • január, február, március, november 9:00 - 17:00
  • április, május, június, szeptember, október, december 9:00 - 20:00
  • július, augusztus 9:00 - 22:00

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A kabinokat 2011-ben készítették, 55 fő a befogadó képessége. Óránként 1880 fő a sikló kapacitása. Egy kocsi hossza 9,3 méter, szélessége 1,9 m, a súlya 4125 kb.

Jegy árak:

A vár nyitvatartási idejében csak olyan jegy váltható, melyben a várlátogatás is benne van.

Alap jegy, ami tartalmaz egy hegy- és egy völgymenetet a siklóval, várlátogatást audioguide-dal, belépést a vár területére, a vármúzeumba, a marionett múzeumba, a Rainer múzeumba: felnőtt 12 Euro, gyerek 6-14 év között 6,80 Euro, családi jegy 26,60 Euro.

Standard jegy, ami az alap jegy tartalmán kívül még tartalmaz egy belépést a fejedelmi szobákba és a mágikus színházba: felnőtt 15,20 Euro, gyerek 6-14 év között 8,70 Euro, családi jegy 33,70 Euro.

Egy órával a vár zárása előtt vásárolható jegy, de még benne van a várlátogatás: felnőtt 6,80 Euro, gyerek 3,70 Euro, családi jegy 15,10 Euro.

Egy hegy VAGY völgy-menet a vár zárása után: felnőtt 2,80 Euro, gyerek 1,40 Euro, családi 5,60 Euro.

Egy hegy ÉS völgy-menet a vár zárása után: felnőtt 4,40 Euro, gyerek 2,30 Euro, családi jegy 8,90 Euro.

Kutyáknak egy út 1,40 Euro.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

Ha Salzburgban jártok, próbáljátok ki ezt a nagy régi, mégis új siklót, mert élmény rajta az utazás.

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel az Eifel-torony másolatához, a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre, a várhoz viszi az utasokat, valamint a Graz-i kanyarsiklót, ami azért (is) érdekes, mert kanyarodik a pályája.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

És ha már Salzburg tartományban jártok, ajánlom figyelmetekbe Mauterndorfot, ahol pár száz éve megállt az idő. Középkori vára is van, amiben a Csipkerózsika című mesefilmet forgatták. Nagyszerű síterepek vannak körülötte, például a Grosseck-Speiereck élményhegy, ahova nyáron is felvisz egy piros golyó kabinos felvonó, meg a Katschberg-Aineck, ahova meg egy klassz libegővel lehet felmenni. És a határ túloldalán van a Sasfészek, Berchtesgaden falu mellett, ahonnan Salzburgra is rálátni.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a wikipedia oldalairól, másik része a sikló, illetve a Salzburgi Közlekedési Vállalat hivatalos odaláról, a salzburg-ag.at -ről származik.

0 Tovább

Kanyar-siklót láttatok már? - Graz, Schlossbergbahn

Graz Stájerország fővárosaként elég sok látnivalót tartogat a kíváncsi turistáknak. Gyönyörű óvárosa az UNESCO világörökség része, a legnagyobb egybefüggő óváros Európában. Az óváros szomszédságában pedig egy hegy magasodik, a Schlossberg vagy várhegy.

A várhegyre természetesen többféle módon feljuthatunk: vannak turistautak, rengeteg lépcső (260 db), izgalmas üveglift a hegy gyomrában, és egy szép "új" sikló a hegy oldalán, amit mindenképpen érdemes kipróbálni! :)

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A kép a graztourismus.at oldalról származik.

Hol található? Ausztriában, Stájerországban, Grazban, a Mura partján, a belváros mellett. Térképen ITT.

Az alsó állomás mellett könnyű elmenni, ugyanis egy szép, régi lakóház földszintjén van a bejárat. Bár fel van írva a bejárat fölé, hogy Schlossbergbahn, a felirat magasan van és nincs túltáblázva. Ezt az épületet keressétek:

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

(A fotó a wikipedia-ról származik.)

A graz-i sikló már a harmadik generációs kabinokkal közlekedik. És különleges módon, pályája ívet ír le, nem egyenes.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.

A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények moz­gatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével tör­té­nik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény köz­le­ke­dik összehangoltan, váltakozó irányban.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A középkorban (16. század elején) már létezett egy közlekedésre használt „kényszerpálya” a várhegyen, de a jelenlegi sikló elődje a Ludwig P. Schmidt mérnök tervei alapján, a hegy nyugati oldalán 1893-ban elkezdett 1894-ben befejezett pálya volt.

A vontatáshoz az energiát kez­det­ben a felső állomáson álló, 40 lóerős gőzgép szolgáltatta.

Az első generációs kocsik, 1960-ig közlekedtek, egyenként 16 álló és 16 ülőhellyel ren­del­keztek.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

(A régi kép a sagen.at oldalról származik.)

A sikló 1894 végén nyílott meg, akkor még magánkézben volt. Öt évvel később az üzemeltetést átvette a Grazer Tramway-Gesellschaft (GTG) és átépítette. A gőzgépet lecserélték és 1900. április 12-én elektromos hajtással indult újra a sikló.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A két eredeti vagon 1960-ig maradt üzemben, amikor 1960. október 3-tól 1961. június 9-ig technikai üzemszünetet tartottak. Ekkor építették át az egy vágányos siklót olyanra, hogy a két kabin középen kerülje egymást. A kerekek megfelelő kialakításával pedig elérték azt, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Tehát az induló és az érkező állo­másnál egy sínpár van, ami szakasz felénél egy kitérő építésével duplázódik meg, ahol a két szerelvény egymás mellett elhalad, elegánsan kikerülve egy­mást.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

2004-ben aztán eljött a graz-i Schlossbergbahn eddigi utolsó felújítása. 43 év után 2004. február 29-én voltak üzemben utoljára a második generációs kabinok. Egy látványos akció keretében az új kabinokat 2004. március 6-án daruval emelték be az alsó állomáshoz. A régi kabinok közül az egyiket a Grazi Közlekedési Múzeumban ma is megnézhetjük. 2004 nyarán a siklót a modern közlekedés elvárásainak megfelelően a legújabb technikával szerelték fel.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

2004-ben végül egy közel 2,5 millió eurós re­konstrukciós munkát végeztek, melynek talán leglátványosabb eleme az új ovális szerelvények, melyeknél az „utazási panoráma” biztosítása érdekében meg­növelték az ablakfelületet, így a mennyezetet is üveggel borították be.

Az új kabinokba 58 fő fér el három szinten.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Az új kabinokat a Graz AG Verkehrsbetrieben közlekedési vállalat a műszaki egyetem ipari design szakos hallgatóival közösen tervezte, és a Carvatech építette meg. A tervezők az új kabinokkal a Joseph Binder Award design versenyen ezüst díjat nyertek.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A forgalom 2004. augusztus 1-én indul meg ismét a siklón, aztán a megújult Schlossbergbahn hivatalos megnyitójára szeptember 12-én került sor, egy nagyszabású családi fesztivál keretein belül.

Ilyen, amikor a kabin elindul felfelé az alsó állomásról:

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A sikló 60 %-os emelkedőn küzdi le a 108 méteres szintkülönbséget.

Szépen kikanyarodik a lakóházak közül és kitér a szembe jövő kabin elől.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A rendkívül meredek pálya mindig egy kis izgalommal tölti el az utazókat, de feljebb érve csodálatos panoráma tárul a szemünk elé.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A ferde út hossza 201,36 méter, ezen a távon ugye 108 méter szintkülönbséget küzd le a Schlossbergbahn.

Egy kocsi maximális összsúlya 13 tonna.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A két kocsit tartó drótkötél hossza 240 méter és maximális teherbírása 55 tonna.

Az út normál menetidője 3 perc, ekkor a kabinok 1,5 méter/ sec. sebességgel közlekednek. Ha nagyon sokan vannak, kicsit gyorsítanak a sebességen, akkor az út csak 1,5 percig tart és a kocsik 3 méter/sec. sebességgel hasítanak.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A kabinok menetrend szerint 15 percenként járnak, de igény szerint sűrűbben is indítják őket. Például adventi időszakban, amikor előfordul, hogy hétvégén ingyenesen igénybe vehető. Ezért olyankor kicsit sokan vannak. A völgyállomásnál néha az utcán áll a sor vége. De ez ne vegye el senki kedvét. Mivel a menetidő maximum 3 perc, elég gyorsan halad a sor.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A felső állomás a várhegyen nem annyira impozáns épület. Mellette a vár maradványai, az öreg harangtorony és egy hatalmas park, teraszos kertekkel. Graz jelképéhez, az óratoronyhoz innen még egy kicsit sétálni kell.

A sikló üzemideje a következő:

  • hétfőtől csütörtökig: 10-től 24 óráig
  • pénteken és szombaton: 10-től 2 óráig
  • vasárnap: 10-től 23 óráig

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Az utazás ára 2016-ban:

A Schlossbergbahn-ra nem vonaljegy van, hanem olyan, amivel egy órán keresztül utazhatunk, akár fel és le egyfolytában. :)

1 órás jegy:

  • felnőtt 2,20 Euro
  • gyerek 1,10 Euro
  • nyugdíjas 1,40 Euro

24 órás jegy:

  • felnőtt 5 Euro
  • gyerek 2,50 Euro
  • nyugdíjas 3,10 Euro

Kombi jegy a siklóra és a várhegy gyomrában lévő liftre egy-egy útra, időkorlát nélkül:

  • felnőtt 3,30 Euro
  • gyerek 1,90 Euro
  • nyugdíjas 3,30 Euro

Gyerekjegy váltható a gyerekeknek 6-tól 14 éves korig, a fogyatékkal élőknek és nagyobb kutyáknak. Nyugdíjas jegy váltható a 60 év feletti nyugdíjasoknak, diákoknak 15 és 18 év között, valamint a szülőknek családi kedvezmény keretein belül.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Technikai adatok összefoglalva:

  • az építés éve: 1894 (2004.)
  • gyártó: Carvatech
  • völgyállomás tengerszint feletti magassága: 355 méter
  • hegyállomás tengerszint feletti magassága: 463 méter
  • szintkülönbség: 108,63
  • az út hossza: 210 méter
  • az út időtartama: 90 vagy 180 másodperc
  • az út meredeksége: 60 %
  • kabinok száma: 2 db
  • egy kabin befogadó képessége: 58 fő
  • sebesség: 1,5 vagy 3 m/s
  • kapacitás: 925 fő/óra

A kabinok üveg tetejének köszönhetően a siklóból egyedi látvány tárul elénk Graz nyugati városrészére.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

November közepétől karácsonyig a várhegyen adventi vásárt tartanak és a felső állomást is feldíszítik. Érdemes ilyenkor kihasználni a Schlossbergbahn siklót a várhegyre felfelé, aztán lefelé lehet vagy lifttel, vagy gyalog a lépcsőkön menni.

Ez a kanyar-sikló mindenképpen érdekes, próbáljátok ki, ha Grazban jártok!

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel az Eifel-torony másolatához, és a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre, a várhoz viszi az utasokat.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a wikipedia-ról és a siklót is üzemeltető Grazi Közlekedési Holding honlapjáról, a holding-graz.at oldalról származik.

0 Tovább

Üvegkocka sikló a szomszéd fővárosban - Ljubljana

Közép-Európa legfiatalabb fővárosa Ljubljana, gyönyörű óvárossal, szép régi épületekkel és fiatalos lendülettel, modern csodákkal. Egyik ilyen a várhegyre felvivő sikló.

A Ljubljanai fellegvár a várdomb tetejéről hívogatóan tekint le mindenkire. Felmenni pedig többféleképpen is lehet. De a legvagányabb ezzel az üvegkockával!

Szlovénia Ljubljana sikló

Hol található? Szlovéniában, Ljubljanában, a Krekov térnél, a piaccal szemben egy kis utcában. Térképen ITT.

Az alsó állomás szépen megbújik a régi épületek között. Modern, mégis diszkrét, a sok üveg miatt szinte átlátszó és belesimul a környezetébe. De a hegyre vezető sínpár elárulja.

Szlovénia Ljubljana sikló

A sikló ötlete már több mint egy évszázada foglalkoztatta a Ljubljanaiakat. Az Osztrák-Magyar Monarchia idején, az akkori polgármester Dr. Ivan Hribar írta: Mivel a kilátás a várból elbűvölően szép, az eddig árnyékos udvar is jobban kihasználható lenne, ha a vár egy liftet kapna, amivel talán 10 krajcárért vagy kevesebbért az embereket a csúcsra szállíthatnánk, különösen kellemes nyárestéken biztosan nagy lenne a látogatottsága.

Szlovénia Ljubljana sikló

Ehhez képest elég sokat kellett várni.

A városvezetés döntése alapján 2006 év végére született meg a közlekedési eszköz a belváros és a vár közé. Ez a sikló bizonyult a legjobb megoldásnak mind tervezési, mind a térbeli megoldás szempontjából.

Szlovénia Ljubljana sikló

Jegyvásárlás, beléptető kapuk és már szállhatunk is be, ebbe a csupa üveg szerkezetbe. (Még szerencse, hogy a padló azért nem üvegből van!) :)

Szlovénia Ljubljana sikló

Mind a belföldi, mind a külföldi látogatók körében nagyon kedvelt ez a modern sikló, mely különösen szép időben vonzó, hiszen nagyszerű kilátást, rálátást kínál a városra.

Szlovénia Ljubljana sikló

Mint gyors és kényelmes kapcsolat a vár és a belváros magja között már szinte nélkülözhetetlenné vált.

Szlovénia Ljubljana sikló

A sikló hozzájárult a várdomb zöld környezetének megóvásához is.

Szlovénia Ljubljana sikló

Mi is a sikló? Egy síneken közlekedő, inga üzemű közlekedési eszköz. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsikat sodronykötéllel vontatják. Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.

Na ez a sikló nem ilyen! Itt csak egy kabin van, az jár fel és le.

Szlovénia Ljubljana sikló

Miközben mi megyünk felfelé, az ellensúly jön lefelé.

Szlovénia Ljubljana sikló

A siklóval egészen különleges élmény az utazás, és ezzel kezdhetjük a ljubljanai várban tett látogatásunkat.

Szlovénia Ljubljana sikló

A városi sikló designer tervezői Miha Kerin és Majda Kregar arany érmet nyertek ezzel a vagány üvegkockával a 21. Ipari Formatervezési Biennálén 2008-ban.

Szlovénia Ljubljana sikló

A sikló utasainak száma a 2006. év végi nyitás után 2010-re elérte az egymilliót, 2014. augusztus közepén pedig már a kétmilliót is meghaladta.

A sikló felső állomása felülről nézve tiszta zöld, olyan, mintha csak a domboldal lenne.

Szlovénia Ljubljana sikló

Belülről pedig egészen érdekes megoldásokat láthatunk a régi kőfal, az üveg és a beton találkozására.

A kilátás is nagyon szép a felső állomásról is.

Szlovénia Ljubljana sikló

Technikai adatok:

  • az építés éve: 2006
  • gyártó: Doppelmayr
  • völgyállomás tengerszint feletti magassága: 300 méter
  • hegyállomás tengerszint feletti magassága: 370 méter
  • az út hossza: 118 méter
  • az út időtartama: 60 másodperc
  • kabinok száma: 1 db
  • a kabin befogadó képessége: 33 fő
  • sebesség: 3 m/s
  • kapacitás: 500 fő/óra

Szlovénia Ljubljana sikló

Jegyárak:

Hegy ÉS völgymenet:

  • felnőtt: 4 Euro
  • gyerek 7-18 év között, diák és nyugdíjas: 3 Euro
  • családi jegy (2 felnőtt és legalább 1 gyerek): 10 Euro

Egy út, hegy VAGY völgymenet:

  • felnőtt: 2,20 Euro
  • gyerek 7-18 év között, diák és nyugdíjas: 1,50 Euro
  • családi jegy: 6 Euro

Kombinált jegy a siklóra (fel + le) és vár belépő:

  • felnőtt: 10 Euro
  • gyerek 7-18 év között, diák és nyugdíjas: 7 Euro
  • családi jegy: 26 Euro

Szlovénia Ljubljana sikló

Ha Ljubljanában jártok, feltétlenül próbáljátok ki ezt a modern üvegkocka siklót, ami a várhoz visz fel. Legalább az egyik útra vegyétek igénybe.

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel, és a Hallstatti siklót is, ami viszont egy magas hegyre, a sóbányához megy fel.

Szlovénia Ljubljana sikló

Ljubljanától már nincs messze a Postojnai cseppkőbarlang, ne hagyjátok ki, és mellette a Predjamai sziklavárat se, ahol szintén vannak barlangok a várhoz kapcsolódva. És van Szlovéniában egy másik csodálatos barlang is, a Skocjan barlang.

De ha már Szlovénia, látogassatok el a Bledi tóhoz is, fölötte a várba, meg mellette a Vintgar szurdokba. Innen csak 30 km a Bohinji tó és mellette a Vogel hegy kabinos felvonóval és libegővel. Ráadásul oda-vissza egy kedves, határ menti, ma is magyar kisváros, Lendva mellett halad el az autópálya, ahova szintén érdemes benézni.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a ljubljanai vár saját honlapjáról és a lift-world.info oldalakról származik.

0 Tovább
«
12

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Címkefelhő

Ausztria (97),hegy (39),Alsó-Ausztria (34),Stájerország (27),város (26),szurdok (24),várak (21),Salzburg tartomány (14),csúcskereszt (13),túraút (12),libegő (12),Szlovénia (12),Felső-Ausztria (11),barlang (11),Tátra (11),Szlovákia (11),kis-kabinos felvonó (9),vonat (9),Csehország (9),Horvátország (8),Karintia (8),vízesések (8),Salzkammergut (7),nagy-kabinos felvonó (7),Schladming (7),sikló (7),Alacsony-Tátra (7),Chopok (7),Schneeberg (6),Svájc (6),Magyarország (6),adventi vásár (6),Murau (5),Hallstatt (5),Burgenland (5),cseppkőbarlang (5),Jasná (5),fogaskerekű vasút (5),vasút (5),Isztria (4),Mauterndorf (4),Ötscher (4),Dachstein (4),Magas-Tátra (4),zarándokhely (4),Mariazell (4),Zermatt (3),Weichtalklamm (3),Puchberg (3),Bad Ischl (3),Mönichkirchen (3),Medveszurdok (3),Csorbató (3),Hochkar (3),Semmering (3),Eisriesenwelt (3),Kreischberg (3),Bécs (3),Bled (3),Werfen (3),Muggendorf (2),Cesky Krumlov (2),Eisenerz (2),Esterházy (2),Cseh-Svájc (2),Eisenstadt (2),Katschberg (2),Óbánya (2),Plitvice (2),Baranya (2),Mixnitz (2),Salzburg (2),Ramsau (2),Graz (2),Schloss Hof (2),Dalmácia (2),Aineck (2),Esterházy kastély (2),Hrensko (2),Barcelona (2),Vogel (2),sóbánya (2),Bohinj (2),Spanyolország (2),Prága (2),Mölltaler Gletscher (2),Obertraun (2),Planai (2),Lendva (2),Bohinji tó (2),Katrinberg (2),Bledi tó (2),fogaskerekű (1),Wasserlochklamm (1),Balaton (1),Palfau (1),Pula (1),Csorba-tó (1),Veszprém megye (1),Badacsony (1),Schloss Niederweiden (1),Raggaschlucht (1),Izrael (1),Rovinj (1),Hohe Wand (1),Liptószentmiklós (1),Piran (1),Porec (1),Zala megye (1),Lunz (1),Semmeringbahn (1),Eilat (1),Waidhofen (1),Máriagyűd (1),Hluboka (1),Nothklamm (1),jégbarlang (1),Baranya megye (1),Ceske Budejovice (1),Johannesbachklamm (1),arborétum (1),Hollandia (1),Zadar (1),Kisújbánya (1),Jindrichuv Hradec (1),Vintgar szurdok (1),Güssing (1),Mendlingtal (1),Petzen (1),Somogy (1),Kaposvár (1),Máré-vár (1),Nagybakónak (1),virágok (1),Miramare kastély (1),Predjama (1),Rába (1),Steinwandklamm (1),Postojna (1),Seegrotte (1),Liechtenstein (1),Raabklamm (1),Myrafälle (1),Gornergrat (1),Gornergratbahn (1),Klagenfurt (1),Hochosterwitz (1),Krka (1),tavasbarlang (1),Schilthorn (1),Gloggnitz (1),Mürzzuschlag (1),Liechtensteinklamm (1),Talbachklamm (1),Aareschlucht (1),Wörschachklamm (1),Schafberg (1),St. Wolfgang (1),Hallstatti tó (1),Gleccser expressz (1),Wolfgangsee (1),Günstner vízesés (1),Losenheim (1),Teichalm (1),Skocjan (1),Bledi-tó (1),Dobrovnik (1),Trieszt (1),Olaszország (1),Berchtesgaden (1),Maria Wörth (1),Hangar-7 (1),Trakoscan (1),Kirchberg (1),Hermannshöhle (1),Schönbrunn (1),Lackenbach (1),Trakostyán (1),Bajorország (1),Németország (1),Ljubljana (1),Riegersburg (1),Altaussee (1),Wienerbruck (1),Ötschergräben (1),Fraknó (1),Mitterbach (1),Grosseckbahn (1),St. Lambrecht (1),bencés apátság (1),Karlsplatz (1),Schlossbergbahn (1),Grosseck (1),Würflach (1)

Utolsó kommentek

Utoljára kommentelt bejegyzések