A 124 éves, vadiúj sikló - FestungsBahn, Salzburg

Salzburg tartomány fővárosa, a negyedik legnagyobb osztrák város, a zene városa, Mozart városa és a legek városa. Ez Salzburg. Itt látható valami, ami a legrégebbi, a legöregebb, a legnagyobb épen maradt, és a legrégebb óta üzemelő.

Most az Ausztriában legrégebb óta üzemelő siklót szeretném bemutatni, hogy Ti is kedvet kapjatok a kipróbálásához. Elvégre egy hegyre felmenni gyalog is lehet, de siklóval sokkal gyorsabb és kényelmesebb.

A Festungsbahn Salzburg belvárosát Hohensalzburg várával köti össze.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a salzburg-aq.at oldalról származik.)

Hol található? Ausztriában, Salzburg tartományban, Salzburg belvárosában, a várhegy oldalán. Térképen ITT.

Az alsó állomás épülete csendben megbújik a többi szép, műemlék épület között. Még szerencse, hogy azért fel van írva rá (csak elég magasan), és lóg egy beszédes cégér is.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.

A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények moz­gatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével tör­té­nik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény köz­le­ke­dik összehangoltan, váltakozó irányban.

A salzburgi Festungsbahn siklót 1892-ben építették és helyezték üzembe, ezzel az a sikló Ausztriában a legrégebb óta üzemben lévő sikló.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a salzburg.com oldalról származik.)

A siklót eredetileg Wasserballastbahn - azaz víz "kiegyensúlyozású" vasútnak építették. A működési elve a következő volt: a felső állomáson a kabin tartályát feltöltötték vízzel (míg az alsón kiengedték a vizet), így a felső kabin nehezebb lett, és a gravitáció megoldotta a felső kabin le-, illetve az alsó kabin feljuttatását. Csak fékezni kellett, azt viszont rendesen. Ezért eredetileg nemcsak két sín volt, amin a kabinok haladtak, hanem volt egy harmadik fogas-sín is, amivel fékezni tudták a lefelé tartó (nehezebb) kabint.

El is nevezték a helyiek a siklót Tröpferlbahn-nak, csepegő vasútnak.

A vízhajtású múlt az alsó állomás kis kiállításán megtekinthető, illetve vizes installáció utal a sikló régi üzemmódjára.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

1893-ban a siklót lóvasúttal (a villamos ősével) összekötötték a városi főpályaudvarral.

A sikló nehezen, de túlélte az 1920-as évek nagy gazdasági világválságát és a két világháborút is. 1950-ben indult újra Salzburg tömegközlekedése.

A vízhajtás miatt a sikló közlekedését télen szüneteltetni kellett, ezért az elektromos meghajtásra történő áttérésről döntöttek. 1959. október 18-án volt a "Tröpferlbahn" utolsó üzemnapja. A régi vasúti pályát lebontották és egy új vágányszerkezetet építettek két új kabinnal. 1960. április 16-án nyitották meg az új, elektromos meghajtású siklót.

1974 és 76 között az alsó és a felső állomás épületét átépítették a megváltozott igényeknek megfelelően.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

1991-ben a sikló ismét elért a teljesítő képességének végéhez, ezért ismét fel kellett újítani azt. 1992. április 11-én kezdte meg a működését a megújult, modernizált Festungsbahn.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a seilbahngeschichte.de oldalról származik.)

Aztán 2011-ben ismét lecserélték a kabinokat a mai gyönyörű, csupa üveg kabinokra. 2011. április 15-én álltak munkába a negyedik generációs kabinok. Ezekbe már 55 fő fér el egyszerre és 54 másodperc alatt teszik meg az utat az alsó és a felső állomás között.

Az új vagonokat egy daruval emeleték át a házak fölött.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

(A fotó a w5.siemens.com oldalról származik.)

A sikló a több mint 120 éves működése alatt több mint 77 millió embert szállított már.

És ahogy emelkedik a felső állomás felé, a kabinból egyre szebb lesz a kilátás.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A sikló útjának hossza 198,5 méter, ez alatt 96,6 méteres szintkülönbséget küzd le. A legnagyobb emelkedő 60 %-os. A nyomtávolság 1040 mm, a drótkötél 25 mm-es.

A végén még egy alagút is van, majd érkezés a felső állomásra.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

Az alsó és a felső állomásnál csak egy-egy sínpár van, a két kabin középen kerüli egymást. A kerekek megfelelő kialakításával elérhető az, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A kabinok ajtajai automatikusan működnek mindkét állomáson. A szerelvények mozgatását egy 400 V-os, 225 W-os Siemens villanymotor végzi. Az utazási sebesség általában 4 m/s, de ha nagyon nagy a forgalom ezen még tudnak gyorsítani, a maximális sebesség 5,5 m/s. Ezzel a legrövidebb menetidő 47,4 másodperc.

A Festungsbahn egész évben, minden nap az alábbi időpontokban közlekedik:

  • január, február, március, november 9:00 - 17:00
  • április, május, június, szeptember, október, december 9:00 - 20:00
  • július, augusztus 9:00 - 22:00

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

A kabinokat 2011-ben készítették, 55 fő a befogadó képessége. Óránként 1880 fő a sikló kapacitása. Egy kocsi hossza 9,3 méter, szélessége 1,9 m, a súlya 4125 kb.

Jegy árak:

A vár nyitvatartási idejében csak olyan jegy váltható, melyben a várlátogatás is benne van.

Alap jegy, ami tartalmaz egy hegy- és egy völgymenetet a siklóval, várlátogatást audioguide-dal, belépést a vár területére, a vármúzeumba, a marionett múzeumba, a Rainer múzeumba: felnőtt 12 Euro, gyerek 6-14 év között 6,80 Euro, családi jegy 26,60 Euro.

Standard jegy, ami az alap jegy tartalmán kívül még tartalmaz egy belépést a fejedelmi szobákba és a mágikus színházba: felnőtt 15,20 Euro, gyerek 6-14 év között 8,70 Euro, családi jegy 33,70 Euro.

Egy órával a vár zárása előtt vásárolható jegy, de még benne van a várlátogatás: felnőtt 6,80 Euro, gyerek 3,70 Euro, családi jegy 15,10 Euro.

Egy hegy VAGY völgy-menet a vár zárása után: felnőtt 2,80 Euro, gyerek 1,40 Euro, családi 5,60 Euro.

Egy hegy ÉS völgy-menet a vár zárása után: felnőtt 4,40 Euro, gyerek 2,30 Euro, családi jegy 8,90 Euro.

Kutyáknak egy út 1,40 Euro.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

Ha Salzburgban jártok, próbáljátok ki ezt a nagy régi, mégis új siklót, mert élmény rajta az utazás.

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel az Eifel-torony másolatához, a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre, a várhoz viszi az utasokat, valamint a Graz-i kanyarsiklót, ami azért (is) érdekes, mert kanyarodik a pályája.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Ausztria Salzburg tartomány Salzburg sikló

És ha már Salzburg tartományban jártok, ajánlom figyelmetekbe Mauterndorfot, ahol pár száz éve megállt az idő. Középkori vára is van, amiben a Csipkerózsika című mesefilmet forgatták. Nagyszerű síterepek vannak körülötte, például a Grosseck-Speiereck élményhegy, ahova nyáron is felvisz egy piros golyó kabinos felvonó, meg a Katschberg-Aineck, ahova meg egy klassz libegővel lehet felmenni. És a határ túloldalán van a Sasfészek, Berchtesgaden falu mellett, ahonnan Salzburgra is rálátni.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a wikipedia oldalairól, másik része a sikló, illetve a Salzburgi Közlekedési Vállalat hivatalos odaláról, a salzburg-ag.at -ről származik.

0 Tovább

Kanyar-siklót láttatok már? - Graz, Schlossbergbahn

Graz Stájerország fővárosaként elég sok látnivalót tartogat a kíváncsi turistáknak. Gyönyörű óvárosa az UNESCO világörökség része, a legnagyobb egybefüggő óváros Európában. Az óváros szomszédságában pedig egy hegy magasodik, a Schlossberg vagy várhegy.

A várhegyre természetesen többféle módon feljuthatunk: vannak turistautak, rengeteg lépcső (260 db), izgalmas üveglift a hegy gyomrában, és egy szép "új" sikló a hegy oldalán, amit mindenképpen érdemes kipróbálni! :)

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A kép a graztourismus.at oldalról származik.

Hol található? Ausztriában, Stájerországban, Grazban, a Mura partján, a belváros mellett. Térképen ITT.

Az alsó állomás mellett könnyű elmenni, ugyanis egy szép, régi lakóház földszintjén van a bejárat. Bár fel van írva a bejárat fölé, hogy Schlossbergbahn, a felirat magasan van és nincs túltáblázva. Ezt az épületet keressétek:

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

(A fotó a wikipedia-ról származik.)

A graz-i sikló már a harmadik generációs kabinokkal közlekedik. És különleges módon, pályája ívet ír le, nem egyenes.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.

A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények moz­gatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével tör­té­nik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény köz­le­ke­dik összehangoltan, váltakozó irányban.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A középkorban (16. század elején) már létezett egy közlekedésre használt „kényszerpálya” a várhegyen, de a jelenlegi sikló elődje a Ludwig P. Schmidt mérnök tervei alapján, a hegy nyugati oldalán 1893-ban elkezdett 1894-ben befejezett pálya volt.

A vontatáshoz az energiát kez­det­ben a felső állomáson álló, 40 lóerős gőzgép szolgáltatta.

Az első generációs kocsik, 1960-ig közlekedtek, egyenként 16 álló és 16 ülőhellyel ren­del­keztek.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

(A régi kép a sagen.at oldalról származik.)

A sikló 1894 végén nyílott meg, akkor még magánkézben volt. Öt évvel később az üzemeltetést átvette a Grazer Tramway-Gesellschaft (GTG) és átépítette. A gőzgépet lecserélték és 1900. április 12-én elektromos hajtással indult újra a sikló.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A két eredeti vagon 1960-ig maradt üzemben, amikor 1960. október 3-tól 1961. június 9-ig technikai üzemszünetet tartottak. Ekkor építették át az egy vágányos siklót olyanra, hogy a két kabin középen kerülje egymást. A kerekek megfelelő kialakításával pedig elérték azt, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Tehát az induló és az érkező állo­másnál egy sínpár van, ami szakasz felénél egy kitérő építésével duplázódik meg, ahol a két szerelvény egymás mellett elhalad, elegánsan kikerülve egy­mást.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

2004-ben aztán eljött a graz-i Schlossbergbahn eddigi utolsó felújítása. 43 év után 2004. február 29-én voltak üzemben utoljára a második generációs kabinok. Egy látványos akció keretében az új kabinokat 2004. március 6-án daruval emelték be az alsó állomáshoz. A régi kabinok közül az egyiket a Grazi Közlekedési Múzeumban ma is megnézhetjük. 2004 nyarán a siklót a modern közlekedés elvárásainak megfelelően a legújabb technikával szerelték fel.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

2004-ben végül egy közel 2,5 millió eurós re­konstrukciós munkát végeztek, melynek talán leglátványosabb eleme az új ovális szerelvények, melyeknél az „utazási panoráma” biztosítása érdekében meg­növelték az ablakfelületet, így a mennyezetet is üveggel borították be.

Az új kabinokba 58 fő fér el három szinten.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Az új kabinokat a Graz AG Verkehrsbetrieben közlekedési vállalat a műszaki egyetem ipari design szakos hallgatóival közösen tervezte, és a Carvatech építette meg. A tervezők az új kabinokkal a Joseph Binder Award design versenyen ezüst díjat nyertek.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A forgalom 2004. augusztus 1-én indul meg ismét a siklón, aztán a megújult Schlossbergbahn hivatalos megnyitójára szeptember 12-én került sor, egy nagyszabású családi fesztivál keretein belül.

Ilyen, amikor a kabin elindul felfelé az alsó állomásról:

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A sikló 60 %-os emelkedőn küzdi le a 108 méteres szintkülönbséget.

Szépen kikanyarodik a lakóházak közül és kitér a szembe jövő kabin elől.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A rendkívül meredek pálya mindig egy kis izgalommal tölti el az utazókat, de feljebb érve csodálatos panoráma tárul a szemünk elé.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A ferde út hossza 201,36 méter, ezen a távon ugye 108 méter szintkülönbséget küzd le a Schlossbergbahn.

Egy kocsi maximális összsúlya 13 tonna.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A két kocsit tartó drótkötél hossza 240 méter és maximális teherbírása 55 tonna.

Az út normál menetidője 3 perc, ekkor a kabinok 1,5 méter/ sec. sebességgel közlekednek. Ha nagyon sokan vannak, kicsit gyorsítanak a sebességen, akkor az út csak 1,5 percig tart és a kocsik 3 méter/sec. sebességgel hasítanak.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A kabinok menetrend szerint 15 percenként járnak, de igény szerint sűrűbben is indítják őket. Például adventi időszakban, amikor előfordul, hogy hétvégén ingyenesen igénybe vehető. Ezért olyankor kicsit sokan vannak. A völgyállomásnál néha az utcán áll a sor vége. De ez ne vegye el senki kedvét. Mivel a menetidő maximum 3 perc, elég gyorsan halad a sor.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A felső állomás a várhegyen nem annyira impozáns épület. Mellette a vár maradványai, az öreg harangtorony és egy hatalmas park, teraszos kertekkel. Graz jelképéhez, az óratoronyhoz innen még egy kicsit sétálni kell.

A sikló üzemideje a következő:

  • hétfőtől csütörtökig: 10-től 24 óráig
  • pénteken és szombaton: 10-től 2 óráig
  • vasárnap: 10-től 23 óráig

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Az utazás ára 2016-ban:

A Schlossbergbahn-ra nem vonaljegy van, hanem olyan, amivel egy órán keresztül utazhatunk, akár fel és le egyfolytában. :)

1 órás jegy:

  • felnőtt 2,20 Euro
  • gyerek 1,10 Euro
  • nyugdíjas 1,40 Euro

24 órás jegy:

  • felnőtt 5 Euro
  • gyerek 2,50 Euro
  • nyugdíjas 3,10 Euro

Kombi jegy a siklóra és a várhegy gyomrában lévő liftre egy-egy útra, időkorlát nélkül:

  • felnőtt 3,30 Euro
  • gyerek 1,90 Euro
  • nyugdíjas 3,30 Euro

Gyerekjegy váltható a gyerekeknek 6-tól 14 éves korig, a fogyatékkal élőknek és nagyobb kutyáknak. Nyugdíjas jegy váltható a 60 év feletti nyugdíjasoknak, diákoknak 15 és 18 év között, valamint a szülőknek családi kedvezmény keretein belül.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Technikai adatok összefoglalva:

  • az építés éve: 1894 (2004.)
  • gyártó: Carvatech
  • völgyállomás tengerszint feletti magassága: 355 méter
  • hegyállomás tengerszint feletti magassága: 463 méter
  • szintkülönbség: 108,63
  • az út hossza: 210 méter
  • az út időtartama: 90 vagy 180 másodperc
  • az út meredeksége: 60 %
  • kabinok száma: 2 db
  • egy kabin befogadó képessége: 58 fő
  • sebesség: 1,5 vagy 3 m/s
  • kapacitás: 925 fő/óra

A kabinok üveg tetejének köszönhetően a siklóból egyedi látvány tárul elénk Graz nyugati városrészére.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

November közepétől karácsonyig a várhegyen adventi vásárt tartanak és a felső állomást is feldíszítik. Érdemes ilyenkor kihasználni a Schlossbergbahn siklót a várhegyre felfelé, aztán lefelé lehet vagy lifttel, vagy gyalog a lépcsőkön menni.

Ez a kanyar-sikló mindenképpen érdekes, próbáljátok ki, ha Grazban jártok!

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel az Eifel-torony másolatához, és a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre, a várhoz viszi az utasokat.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a wikipedia-ról és a siklót is üzemeltető Grazi Közlekedési Holding honlapjáról, a holding-graz.at oldalról származik.

0 Tovább

Üvegkocka sikló a szomszéd fővárosban - Ljubljana

Közép-Európa legfiatalabb fővárosa Ljubljana, gyönyörű óvárossal, szép régi épületekkel és fiatalos lendülettel, modern csodákkal. Egyik ilyen a várhegyre felvivő sikló.

A Ljubljanai fellegvár a várdomb tetejéről hívogatóan tekint le mindenkire. Felmenni pedig többféleképpen is lehet. De a legvagányabb ezzel az üvegkockával!

Szlovénia Ljubljana sikló

Hol található? Szlovéniában, Ljubljanában, a Krekov térnél, a piaccal szemben egy kis utcában. Térképen ITT.

Az alsó állomás szépen megbújik a régi épületek között. Modern, mégis diszkrét, a sok üveg miatt szinte átlátszó és belesimul a környezetébe. De a hegyre vezető sínpár elárulja.

Szlovénia Ljubljana sikló

A sikló ötlete már több mint egy évszázada foglalkoztatta a Ljubljanaiakat. Az Osztrák-Magyar Monarchia idején, az akkori polgármester Dr. Ivan Hribar írta: Mivel a kilátás a várból elbűvölően szép, az eddig árnyékos udvar is jobban kihasználható lenne, ha a vár egy liftet kapna, amivel talán 10 krajcárért vagy kevesebbért az embereket a csúcsra szállíthatnánk, különösen kellemes nyárestéken biztosan nagy lenne a látogatottsága.

Szlovénia Ljubljana sikló

Ehhez képest elég sokat kellett várni.

A városvezetés döntése alapján 2006 év végére született meg a közlekedési eszköz a belváros és a vár közé. Ez a sikló bizonyult a legjobb megoldásnak mind tervezési, mind a térbeli megoldás szempontjából.

Szlovénia Ljubljana sikló

Jegyvásárlás, beléptető kapuk és már szállhatunk is be, ebbe a csupa üveg szerkezetbe. (Még szerencse, hogy a padló azért nem üvegből van!) :)

Szlovénia Ljubljana sikló

Mind a belföldi, mind a külföldi látogatók körében nagyon kedvelt ez a modern sikló, mely különösen szép időben vonzó, hiszen nagyszerű kilátást, rálátást kínál a városra.

Szlovénia Ljubljana sikló

Mint gyors és kényelmes kapcsolat a vár és a belváros magja között már szinte nélkülözhetetlenné vált.

Szlovénia Ljubljana sikló

A sikló hozzájárult a várdomb zöld környezetének megóvásához is.

Szlovénia Ljubljana sikló

Mi is a sikló? Egy síneken közlekedő, inga üzemű közlekedési eszköz. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsikat sodronykötéllel vontatják. Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.

Na ez a sikló nem ilyen! Itt csak egy kabin van, az jár fel és le.

Szlovénia Ljubljana sikló

Miközben mi megyünk felfelé, az ellensúly jön lefelé.

Szlovénia Ljubljana sikló

A siklóval egészen különleges élmény az utazás, és ezzel kezdhetjük a ljubljanai várban tett látogatásunkat.

Szlovénia Ljubljana sikló

A városi sikló designer tervezői Miha Kerin és Majda Kregar arany érmet nyertek ezzel a vagány üvegkockával a 21. Ipari Formatervezési Biennálén 2008-ban.

Szlovénia Ljubljana sikló

A sikló utasainak száma a 2006. év végi nyitás után 2010-re elérte az egymilliót, 2014. augusztus közepén pedig már a kétmilliót is meghaladta.

A sikló felső állomása felülről nézve tiszta zöld, olyan, mintha csak a domboldal lenne.

Szlovénia Ljubljana sikló

Belülről pedig egészen érdekes megoldásokat láthatunk a régi kőfal, az üveg és a beton találkozására.

A kilátás is nagyon szép a felső állomásról is.

Szlovénia Ljubljana sikló

Technikai adatok:

  • az építés éve: 2006
  • gyártó: Doppelmayr
  • völgyállomás tengerszint feletti magassága: 300 méter
  • hegyállomás tengerszint feletti magassága: 370 méter
  • az út hossza: 118 méter
  • az út időtartama: 60 másodperc
  • kabinok száma: 1 db
  • a kabin befogadó képessége: 33 fő
  • sebesség: 3 m/s
  • kapacitás: 500 fő/óra

Szlovénia Ljubljana sikló

Jegyárak:

Hegy ÉS völgymenet:

  • felnőtt: 4 Euro
  • gyerek 7-18 év között, diák és nyugdíjas: 3 Euro
  • családi jegy (2 felnőtt és legalább 1 gyerek): 10 Euro

Egy út, hegy VAGY völgymenet:

  • felnőtt: 2,20 Euro
  • gyerek 7-18 év között, diák és nyugdíjas: 1,50 Euro
  • családi jegy: 6 Euro

Kombinált jegy a siklóra (fel + le) és vár belépő:

  • felnőtt: 10 Euro
  • gyerek 7-18 év között, diák és nyugdíjas: 7 Euro
  • családi jegy: 26 Euro

Szlovénia Ljubljana sikló

Ha Ljubljanában jártok, feltétlenül próbáljátok ki ezt a modern üvegkocka siklót, ami a várhoz visz fel. Legalább az egyik útra vegyétek igénybe.

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel, és a Hallstatti siklót is, ami viszont egy magas hegyre, a sóbányához megy fel.

Szlovénia Ljubljana sikló

Ljubljanától már nincs messze a Postojnai cseppkőbarlang, ne hagyjátok ki, és mellette a Predjamai sziklavárat se, ahol szintén vannak barlangok a várhoz kapcsolódva. És van Szlovéniában egy másik csodálatos barlang is, a Skocjan barlang.

De ha már Szlovénia, látogassatok el a Bledi tóhoz is, fölötte a várba, meg mellette a Vintgar szurdokba. Innen csak 30 km a Bohinji tó és mellette a Vogel hegy kabinos felvonóval és libegővel. Ráadásul oda-vissza egy kedves, határ menti, ma is magyar kisváros, Lendva mellett halad el az autópálya, ahova szintén érdemes benézni.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a ljubljanai vár saját honlapjáról és a lift-world.info oldalakról származik.

0 Tovább

Sikló a show-bányához - Salzbergbahn

Hogyan juthatunk fel egy tóparti, ékszerdoboz kisvárosból a hegyen lévő sóbányába? Hát egy klassz siklóval! (Persze gyalog is, de siklózni igazán különleges élmény.)

Hallstatt belvárosa mellől indul és a Salzberg meredek oldalán kúszik fel a hegyre ez a kis kabin. Kényelmesen utazhatunk benne és lélegzetelállító a kilátás belőle.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

Hol található? Ausztriában, Felső-Ausztria tartomány déli csücskében, Hallstatt mellett. Térképen ITT.

Mi is ez? Egy inga üzemű, síneken közlekedő sikló. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsikat sodronykötéllel vontatják. Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

A sikló alsó állomása nincs messze Hallstatt belvárosától, egy kényelmes sétával elérhető, de hatalmas parkoló is található mellette. (Sajnos a hely látogatottságának köszönhetően előfordul, hogy a parkoló megtelik, és akkor már a sikló felé vezető utcába sem lehet behajtani. De más parkolók is találhatók Hallstatt körül. Áruk 4-5 Euro óránként.)

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

A sikló létesítése rövid távolságú és nagy emelkedésű szállítási feladatokra a legcélszerűbb. Itt az átlagos lejtés 73,70 %, a legnagyobb lejtés 81,50 %. Tehát meredek. Nagyon meredek. :)

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

A siklót 1980-ban építették. 24 fő fér el egyszerre a kabinban.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

Lentről nézve kicsit félelmetes a pálya. De beszállva ez elmúlik, mert lenyűgöző, ahogy egyre emelkedik és egyre bámulatosabb a panoráma.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

A sikló kétsínes megoldású, tehát csak egy sínpár van. Ahhoz, hogy két kabin közlekedhessen egymással szemben, a pálya közepére kitérőt építettek, ahol a két kabin kerüli egymást. A kitérőt hagyományos váltók nélkül, a kerekek megfelelő kialakításával oldják meg.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

A kép elkészülte óta a siklót átfestették és átmatricázták, most már sárgák a kabinok.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

Kicsit tükröződik az ablak és a fotó nem adja vissza a látványt, de szabad szemmel lélegzetelállító.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

Mindjárt felérünk, itt egy kicsit meggörbült a pálya.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

A sikló a Salzberg-re visz fel, ahol a Rudolf torony mellett van a felső állomása.
Az alsó állomás 513 méter tengerszint feletti magasságban fekszik, a felső pedig 838 méteren.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

A Rudolf-toronyhoz egy panorámahídon keresztül mehetünk át, ahonnan szintén bámulatos a kilátás, de pár éve erre rátettek még egy lapáttal. Építettek egy háromszög alakú, a szakadék fölé benyúló kilátóteraszt, ahonnan csodás panorámában gyönyörködhet az, aki ki mer menni rá. Innen Hallstatt hegyoldalba épített házaira is szépen rá lehet látni.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

Fent a hegyen turistautak és egy több ezer éves sóbánya várja a kirándulókat. A Salzwelten egy nagyon jól kitalált, interaktív bányamúzeum, ami bemutatja a só kitermelését az őskortól napjainkig, továbbá vetítésekkel, látványos, zenés fényjátékokkal kápráztatja el a látogatóit. De a legjobb az egészben a két csúszda! :) Ismeretterjesztő tábla pedig már az alsó állomásnál is van.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

Lefelé sétálhatunk a turistautak egyikén, vagy választhatjuk újra a siklót.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

Még gyönyörködhetünk az elénk táruló panorámában, a tó partján elterülő Hallstatt házaiban, aztán elindul a kabin lefelé.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

Lefelé is meredek. Nagyon meredek. :)

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

A Salzbergbahn sikló ára (2016):

hegy ÉS völgymenet:

  • felnőtt: 16 Euro
  • gyerek (4-15 év között): 8 Euro
  • nyugdíjas és diák (igazolvánnyal): 14 Euro

hegy VAGY völgymenet:

  • felnőtt: 9 Euro
  • gyerek (4-15 év között): 4,5 Euro
  • nyugdíjas és diák (igazolvánnyal): 8 Euro

Van még családi jegy, csoportos kedvezmény. A jegyek árát a készpénzen kívül bankkártyával, hitelkártyával is lehet fizetni.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

Technikai adatok:

  • alsó állomás 513 m (tengerszint felett)
  • felső állomás 838 m
  • szintkülönbség 325
  • a sikló pályájának hossza 548 m
  • átlagos meredekség 73,7 %
  • a legmeredekebb részen 81,5 %
  • építés éve 1980
  • férőhelyek száma a kabinban 24 fő
  • maximális kapacitás 500 fő/óra
  • utazási idő 2,5 perc
  • sebesség 5 m/s
  • kabinok száma 2 db
  • gyártó WAAGNER-BIRÓ

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

És ha már erre jártok, Hallstatt és a sóbánya mellett látogassatok el a közelben lévő Bad Ischl-be is, ahol Ferenc József császár nyári kastélya található, de a belvárosból gyalog is megközelíthető Katrinberg fantasztikus kirándulóhely és egy remek, retro felvonóval lehet feljutni rá. De ha inkább még lélegzetelállító panorámát szeretnétek és remek rálátást Hallstattra, akkor irány a Dachstein északi oldala, a Krippenstein-re két nagykabinos felvonóval is utazhatunk.

Persze van a Dachstein-nek egy déli oldala is, ahol a gleccseren nyáron is síelhetünk, vagy legalább hógolyózhatunk, és találhatunk egy különleges, teraszos, nagykabinos felvonót is, meg bájos városkát, például Schladming-ot.

Ausztria Felső-Ausztria Hallstatt sikló

A technikai információk a lift-world.info oldalról származtak.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

0 Tovább

Siklóval a prágai Eiffel toronyhoz

Egy dombra felmenni mindenhogyan élvezet. Főleg ha érdekes látnivalók vannak a tetején. De siklóval felmenni még kényelmes is. Mindenkit vár a prágai sikló, ami a Petřín dombra viszi a kíváncsi turistákat. 

Csehország Prága sikló

Hol található? Csehországban, Prágában, a Kisoldalon. Térképen ITT

Mi is ez? Egy inga üzemű, síneken közlekedő sikló. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsikat sodronykötéllel vontatják.

Az alsó állomás az Újezd, az ugyanilyen nevű utcából érhető el. A sima, prágai tömegközlekedési jegy érvényes a siklóra is. Jegyet venni trafikokban, vagy az állomáson automatából lehet. A 30 percig érvényes jegy 24 koronába kerül.

Csehország Prága sikló

Ilyen a pálya. Szép zöld dombra visz fel, tavasszal virágzó gyümölcsfák mellett, nyáron harsogó zöld lomú fák között. Ősszel pedig a sokszínű falevelek teszik hangulatossá a dombot.

Csehország Prága sikló

És ilyen a sikló irányítópultja. Sok gomb, sok kapcsoló. A kabin pedig éppen elindult felfelé.

Csehország Prága sikló

A Petřín siklót 1891-ben kezdték használni, 1000 mm-es nyomtávú 383 méter hosszú pályával. A sikló létesítése rövid távolságú és nagy emelkedésű szállítási feladatokra a legcélszerűbb. Itt kb. 40 %-os az emelkedő. 

Csehország Prága sikló

Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.

Csehország Prága sikló

A sikló kétsínes megoldású, tehát csak egy sínpár van. Ahhoz, hogy két kabin közlekedhessen egymással szemben, a pálya közepére kitérőt építettek, ahol a két kabin kitér egymás elől. A kitérőt hagyományos váltók nélkül, a kerekek megfelelő kialakításával oldják meg.

Csehország Prága sikló

A középső állomás Nebozízek. Egy cseh legenda szerint a középső állomás egy IV. Károly császárhoz köthető elszólásról kapta a nevét, aki nem tudta megfelelően kiejteni a "nebo řízek" kifejezést, ami egy csigafajtát jelent.

Csehország Prága sikló

Ahogy emelkedik a kabin egyre feljebb, egyre szebb kilátás nyílik az ablakából. Szépen rálátni a Moldva folyóra, a Károly hídra és a belvárosra.

Csehország Prága sikló

Az eredeti vonalat az első világháború kezdetén bezárták, majd a világháború után átépítették és a jelenlegi pályát 1932-ben nyitották meg. Ez a második világháborúig működött, majd 1965-ben földrengés miatt ismét be kellett zárni a siklót. 1985-ben nyílt meg ismét, amikorra a pályát felújították, de az eredeti gépészet megmaradt.

Csehország Prága sikló

A kabinok belsejét nevezhetjük minimalista kialakításúnak, sima műanyag padok biztosítják a 25 ülőhelyet a 75 állóhely mellé.

Csehország Prága sikló

A felső állomás a Petřin domb tetején található. A 130 méteres domb számos látnivalók kínál, de a parkos kialakítása és a sok pad miatt a prágaiak egyik kedvenc pihenőhelye is. 

Csehország Prága sikló

A kellemes kirándulóhelyen számos látnivaló is akad. A legnagyobb kétségkívül a Petřin kilátótorony. Miután a prágaiak a Párizsi Világkiállításon jártak, és ott megnézték az Eiffel tornyot, hazatérve elhatározták, hogy Prágában is építenek egy hasonlót. Bár jóval kisebb, mint a párizsi, mivel dombon áll, a csúcsa magasabban van, mint az eredetinek. 1891-ben építették. A kilátóteraszokról pedig gyönyörű panoráma nyílik a városra.

Csehország Prága sikló

A  kilátó torony mellett van egy tükörlabirintus is, és érdekes látnivaló lehet még az éhségfal. Lefelé érdemes gyalog menni, és akkor útba esik egy étterem-kávézó is. 

Csehország Prága sikló

És azt is megnézhetjük kívülről, ahogy a sikló két kabinja kerüli egymást.

Csehország Prága sikló

Technikai adatok:

  • a völgyállomás 194 méteren van
  • a hegyállomás 324 méteren található
  • a szinteltérés 130 méter
  • a pálya hossza 494 méter
  • kapacitása 1400 fő/óra
  • menetidő 5 perc
  • sebesség 4 m/s
  • kabinok befogadó képessége: 101 fő/kabin
  • kabinok szám 2 db

Ha Prágában jártok, szánjatok pár órát a Petřin dombra, és menjetek fel siklóval, mert a különleges jármű különleges élményt ad. :)

Csehország Prága sikló

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Grazi siklót, ami a Schlossberg-re megy fel és a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre viszi az utasokat.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a wikipedia és a lift-world.info oldalakról származik.

0 Tovább

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Címkefelhő

Ausztria (50),hegy (21),Stájerország (19),szurdok (13),Salzburg tartomány (12),várak (9),város (8),csúcskereszt (8),Schladming (7),Felső-Ausztria (6),túraút (6),barlang (6),Szlovénia (6),nagy-kabinos felvonó (6),Svájc (6),Alsó-Ausztria (6),Hallstatt (5),sikló (5),vízesések (5),Karintia (4),Dachstein (4),Mariazell (4),Horvátország (4),Mauterndorf (4),Burgenland (4),vasút (3),fogaskerekű vasút (3),Zermatt (3),Medveszurdok (3),vonat (3),libegő (3),adventi vásár (3),kis-kabinos felvonó (3),Eisriesenwelt (3),Werfen (3),Barcelona (2),Katschberg (2),sóbánya (2),Salzkammergut (2),Esterházy (2),Esterházy kastély (2),Graz (2),Spanyolország (2),Eisenstadt (2),cseppkőbarlang (2),Schneeberg (2),Planai (2),Bécs (2),Aineck (2),Ramsau (2),Plitvice (2),Salzburg (2),Obertraun (2),Mixnitz (2),Weichtalklamm (2),Lendva (2),Riegersburg (1),Mönichkirchen (1),Trakoscan (1),Schlossbergbahn (1),Grosseckbahn (1),Grosseck (1),Lackenbach (1),Trakostyán (1),St. Lambrecht (1),Trieszt (1),Miramare kastély (1),Olaszország (1),Ljubljana (1),Maria Wörth (1),Berchtesgaden (1),Bajorország (1),Hangar-7 (1),bencés apátság (1),Dobrovnik (1),Németország (1),Karlsplatz (1),Gleccser expressz (1),Gloggnitz (1),Kreischberg (1),Mürzzuschlag (1),Semmering (1),Prága (1),Csehország (1),Murau (1),Wörschachklamm (1),Wienerbruck (1),Mitterbach (1),Ötschergräben (1),Liechtensteinklamm (1),Aareschlucht (1),Talbachklamm (1),Hallstatti tó (1),Schilthorn (1),Gornergrat (1),Klagenfurt (1),Gornergratbahn (1),Teichalm (1),Fraknó (1),Skocjan (1),Hochosterwitz (1),Krka (1),Predjama (1),Postojna (1),Rába (1),Raabklamm (1),Dalmácia (1),Altaussee (1)

Utoljára kommentelt bejegyzések