A világbajnokság hegye (mely 2015. januárban a sí-freestyle és snowbord világbajnokság helyszíne volt) nyáron csodálatos túraparadicsom az egész család számára. És hogy könnyű legyen a feljutás, modern, kis-kabinos felvonó szállítja a túrázókat 1765 méter magasra. Ez a Kreischbergbahn.
A Kreischberg-en található Stájerország leghosszabb, 3,7 km-es kis-kabinos felvonója.
Hol található?
Ausztriában, Stájerországban, Murau városka mellett, St. Georgen ob Murau településen. Térképen ITT.
A Kreischbergbahn típusa kétsebességes gondola-lift, vagy kis-kabinos felvonó. A folyamatosan haladó drótkötélpályán sok-sok 6 személyes kabin jár körbe-körbe. A végállomásokon azonban a kabinok a gyorsabb szállító-kötélről "lejönnek", majd egy lassabb sebességű drótkötélen vagy láncon mennek körbe és fordulnak vissza, miközben ki- és beszállni lehet.
A völgyállomás nagy épülete sportszerboltot és pénztárat rejt. A kabinok azonban mögötte indulnak.
Az állomáson a kabinok egészen lassan haladnak, és van hely a ki- és beszálláshoz.
Nyáron a Kreischbergbahn csak szerdán és vasárnap üzemel, a többi napon csak a drótkötél látszik a felvonóból, a kabinok fedett helyen pihennek. De üzemnapokon háromnegyed 9 körül megindul a drótkötél és egyszercsak elkezdenek a kabinok jönni lefelé, majd menni fölfelé. :)
A kabinos felvonó mellett egy négyszemélyes libegő is található, azonban az nyáron nem jár.
De a kabinos igen, rácsatlakozva a gyors szállítókötélre, megkezdődik az emelkedés.
Ahogy egyre feljebb ér a kabin, egyre szebb kilátás nyílik a Mura völgyére és a környék falvaira.
Aztán 1434 méteres magasságban jön a középső állomás, ahol a kabinok újra leszállnak a gyors szállítókötélről, a kabinok ajtaja kinyílik és a lassú araszolás közben lehetőség van ki- vagy beszállásra (de nem muszáj). (Sajnos a kabin ablaka nagyon karcos volt, de azért remélem a lényeg látszik a fotón.)
És itt az is kiderült, hogy hol tárolják a kabinokat üzemszünet esetén. A középső állomás plafonja alatt kacskaringós sín húzódik, arról lógnak a félreállított kabinok.
Nagyon-nagyon sok kabin lóg az épületben. Gondolom itt tudják akár megszerelni is őket, ha valami hiba keletkezik. Illetve ezekkel a kabinokkal bővíthető a felvonó kapacitása (főleg télen), vagy csökkenthető a kabinok félreállításával (nyáron).
Közben a kabinunk átaraszol az egyik szállítókötéltől a másikig.
És már repülünk is tovább felfelé.
A középső állomás mellett remek vendéglő található, ahol a gyerekmenü is bőségesen elegendő kisebb étkű felnőtteknek. De megtalálható az étlapon minden kötelező elem: bécsi szelet, stájer specialitások és hideg italok is.
A kabin a fák lombjai mellett, széles lesikló pálya fölött halad. Itt nyáron is elképzelhetjük, hogyan jönnek lefelé télen a síelők ezen a széles, meredek pályán.
A felső állomáson nyílnak az ajtók, majd a kabinok visszafordulnak, és ha zöld a lámpa, már indulnak is lefelé.
A felső állomás nem túl nagy épület. De a ki- és beszálláshoz pont elég. :)
És nézzük a fordulást alulról is.
Nyáron legelésző tehenek mellett és fölött haladnak a kabinok.
A hegyállomás mellett több síiskola is van, de ezek nyilván csak télen működnek. Működik azonban vendéglő, melynek a teraszáról fantasztikus kilátás tárul elénk a völgyre és a környező hegyekre.
És, hogy miért érdemes feljönni? Mert hegyre felmenni mindig jó, kabinos felvonóval meg még kényelmes is. A felső állomás mellől remek turistautak indulnak, melyeken felmászhatunk a csúcskereszthez is. De erről részletesen a Kreischberg hegyről szóló bejegyzésben írok. :)
Most maradjunk a felvonónál.
Ezt a kis-kabinos felvonót 1992-ben építették, azóta szállítja a síelők és a kirándulók tömegeit. Kapacitása óránként 1800 fő.
Lefelé induláskor is meg kell várni a zöld jelzést.
Technikai adatok:
Kreischbergbahn 2 - felső szakasz
- völgy állomás: 1434 méter
- hegy állomás: 1765 méter
- szintkülönbség: 331 méter
- az út hossza: 1738 méter
- oszlopok száma: 12 db
- menetidő: kb. 5-6 perc
- kabinok száma: 68 db
Kreischbergbahn 1 - alsó szakasz
- völgy állomás: 862 méter
- hegy állomás: 1434 méter
- szintkülönbség: 572 méter
- az út hossza: 1904 méter
- oszlopok száma: 15 db
- menetidő: kb. 6-7 perc
- kabinok száma: 73 db
Lefelé úton mindig sokkal szebb kilátásban gyönyörködhetünk, mint felfelé.
St. Georgen ob Murau település a sípálya körül tele van szállodákkal, panziókkal, fogadókkal, apartman-faluval. És a vendéglátásban nagyon-nagyon sok magyar dolgozik itt. Pl. a képen jobbra látható (narancs)sárga hotel minden munkatársa magyar! És a vendégek között is szép számmal vannak honfitársaink. :)
A felvonó nyáron csak júliusban és ausztusban üzemel, hetente csak két nap, szerdán és vasárnap. Nyitva tartás 9-től 16 óráig.
Télen a szezon 2015. december 5-én kezdődött és 2016. április 3-án zárul.
Árak nyáron hegy- ÉS völgymenet:
- felnőtt 16 Euro, Murtal GästeCard-dal 11 Euro
- gyerek 8 Euro, Murtal GästeCard-dal 6 Euro
Murtal GästeCard a partnerszállásokon kapható akár egy eltöltött éjszakáért is cserébe. A kártya ingyenes, azonban nem névre szóló és nem adják oda örökbe, egy minimális letéti díj fizetése mellett adják ki, majd visszavételkor a letéti díjat is visszaadják. A kártyával több mint 100 helyre lehet kedvezményesen belépőt váltani, vagy boltokban is kaphatunk rá kedvezményt, több településen a Mura völgyében.
Ha télen ide jártok síelni, egyszer gyertek vissza nyáron is! Ha nem jártok ide síelni, akkor is gyertek el egyszer. Csak arra figyeljetek, hogy szerdán vagy vasárnap is itt legyetek, mert a kabinos felvonó csak akkor jár. És ne aggódjatok, ha nem látjátok a kabinokat a drótkötélen. Reggel előjönnek a rejtekhelyükről. :)
És rengeteg túrázási, kirándulási lehetőség van a környéken, például a Kreisberg tetején.
A környék még sok csodás látnivalót kínál, mint pl. Stájerország legnagyobb vízesése, a Günstner vízesés fa hidakkal, Murau városka nyomkeresős játékkal, keskeny nyomtávú vasút (a Murtalbahn) nosztalgia gőzössel, és még rengeteg kirándulási lehetőség. Érdemes itt tölteni pár napot!
A technikai adatok a lift-world.info oldalról származnak.
Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Utolsó kommentek