Vonattal a Tátrában - Csorbató - Ótátrafüred

A Magas-Tátra minden évszakban közkedvelt turista célpont Szlovákiában. Szebbnél-szebb üdülőtelepei, klimatikus gyógyhelyei, szanatóriumok sokasága várja a jó levegőre, kirándulásra vagy síelésre vágyó vendégeteket. És a kis üdülőfaluk közötti közlekedést a Tátrai Villamosvasút biztosítja télen-nyáron. Magas hegyek között suhanni a kis piros vonattal nagy élmény.

Csorbató (Štrbské pleso) és Ótátrafüred (Starý Smokovec) között, a Magas-Tátra hegyei mellett kanyarog a sínpár, csodálatos panorámával.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Hol található? Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Csorbató és Ótátrafüred települések között. Térképen ITT.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Az induló állomásunk a hatalmas idegenforgalmi vonzerővel rendelkező klimatikus üdülőhely: Csorbató, 1320 méteres magasságban található a hegyen. A nagy állomáson találkozik a völgyből, Csorba településről érkező fogaskerekű kisvonat a "Zubacska" és a Magas-Tátra hegyei között zakatoló "Elektricska".

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Ma még át kell szállni, azonban már tervben van a két vonal egyesítése, illetve olyan szerelvények beszerzése, melyek lehetővé teszik, hogy átszállás nélkül utazhassanak a kirándulók Csorba település és a Magas-Tátra kirándulóhelyei között.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A vonatra jegyet a vasútállomás emeletén lehet vásárolni. Kalauz nincs, a jegyeket a kocsikban kell érvényesíteni (mint a helyi buszokon, villamosokon).

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A Tátrai Villamosvasút (szlovákul Tatranská elektrická železnica, TEŽ) a Magas-Tátra településeit összekötő keskeny-nyomközű (1000 mm) elektromos vasút Szlovákiában, amely a Szlovák Államvasutak tulajdonában van.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A tátrai villamosvasút vonala még a Monarchia idején épült. Az 1897-ben megnyitott Csorbatói Fogaskerekű Vasút után 1908-ban elkezdődött egy Popráddal való közvetlen összeköttetés kiépítése is. A Tátrafüredi Helyiérdekű Villamos Vasutak (T.H.É.V.V.) vonalai 1912-ben készültek el. A villamosvasút meghosszabbítására további tervek születtek, a hálózat keleti irányban Barlangligetig szerették volna továbbépíteni, de erre végül az első világháború kitörése miatt nem került sor.

Ezen a vasútvonalon, az első pillanattól kezdve villamos motorvonatok közlekedtek. Talán ezért is hívják tátrai villamosnak.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A vonal 1922-ig magyar tulajdon maradt.

A vonalat 1965–1969 között felújították, mivel 1970-ben Csorbatón tartották a Sí-világbajnokságot. Ekkor kerültek a vonalra a prágai ČKD Tatra által gyártott 420.95 sorozatú villamos motorvonatok. A 80-as években a poprádi végállomást átépítették, azóta a szerelvények a Zsolna–Kassa fővonal fölötti peronról indulnak. 2000-től kezdve álltak üzembe a Stadler-ZOS Vrútky által gyártott új motorvonatok, ezzel egy időben a régi Tatra típusú villamosokat fokozatosan kivonták a forgalomból.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Csorbató szállodáit elhagyva az első megállóhely a Poprádi-tó (Poprádské Pleso), 1250 méteres tengerszint feletti magasságban.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Mindössze 2 km-t kell utazni idáig és Csorbatóhoz hasonlóan itt is egy nagyon népszerű turista célpontot találhatunk. Olyannyira, hogy az autók majdnem még a vasúti átjáróban is parkoltak... És még ott is fizetős a parkolás! Hát nem jobban megéri vonattal feljönni ide? :)

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

1494 méteres tengerszinti magasságban található a Poprádi-tó (szlovákul Popradské pleso), az ötödik legnagyobb tátrai tó, területe 6,88 hektár, mélysége 17 m. Nagyon kedvelt kiránduló és pihenőhely.

A tó nem azért kapta Poprádról nevét, mert Poprád határában volt, oda sohasem tartozott. A név eredete bizonyára az a tény, hogy a Krupa patak, amely a Poprádi-tóból ered, a Poprád-folyó egyenes felső folytatása. Egy vízér, majd patak, még tovább egy folyó köti össze Poprádot az egyik legszebb fekvésű tátrai tóval.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A 2004. november 19-én pusztító hatalmas orkán a villamosvonalra is súlyos károkat mért. A sínekre eső fák több szakaszon megsemmisítették a felsővezetéket és a tartóoszlopokat. Fél éven keresztül pótló buszok közlekedtek Ótátrafüred és Csorbató között. A helyreállítási munkálatok során 300 oszlopot kellett újra felállítani.

A vihar nyomai még ma is látszanak, hiszen elég hiányos az erdő bizonyos sávokban. De a természet már éledezik, és nyáron gyönyörű zöld minden.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Meg rózsaszín a sok nyíló virágtól.

A vonat ablakából messzire ellátni, hiszen a hegy oldalában vezet a sínpár. Szépen lelátni Popárdra is.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Az egyik villamos vonat Jozef Tischner (1931–2000) lengyel teológus és filozófus után kapta a nevét, aki a guráli kultúra kutatója is volt.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A szerelvény asztalain vonaltérkép és jegyár tájékoztató található. A térképen jól követhetjük a vonat útvonalát és a megállókat.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A tátrai vasút útvonalai több szakaszból állnak. Két helyen lehet a völgyből feljönni a Magas-Tátra oldalára: Csorba és Csorbató települések között fogaskerekűvel (2 km), illetve Poprád és Ótátrafüred között a TEZ vonatával (13 km).

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A hegyi szakasz összesen 22 km hosszú. Csorba és Ótátrafüred között 16 km, majd Ótátrafüred és Tátralomnic között még 6 km. Két állomás között a legnagyobb távolság a Poprádi-tó és Felsőhági között van, 5 km.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Felsőhági állomáson dupla vágány van, ahol az egymással szemben közlekedő szerelvények kerülhetik egymást.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Felsőhági (szlovákul Višné Hágy) üdülőtelepülés 1100 méteres magasságban, Magastátra város része Szlovákiában.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A település az 1890-es években keletkezett, az első faházat Máriássy Ferenc építette itt, mely turistaszálló lett, majd egy év múlva fürdőház is épült mellé. Később Hohenlohe Krisztián porosz hercegé lett, aki szép vadászkastélyt épített ide. A terület a trianoni békeszerződéssel Csehszlovákia része lett, a hercegi birtok 1927-ben állami tulajdon lett és gyógyközponttá alakították át. Lakossága főleg a tátrai idegenforgalomból él. Itt van Európa egyik legnagyobb tüdőszanatóriuma, amely 1941-ben épült.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A vasútvonal mellett patak is csobog, csapadéktól függően több-kevesebb vízzel.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A következő megállóhely 2 km után Újszéplak (szlovákul Nová Polianka): üdülőtelepülés 1040 méteres magasságban, Magastátra város része Szlovákiában.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Az üdülőfalut 1946-ban építették Felsőhági és Tátraszéplak között Milan Michal Harminc pozsonyi építész tervei szerint. 1947-ig Batizfalvához tartozott, akkor Ótátrafüredhez csatolták, 1999 óta pedig Magastátra város része. Lakossága főleg a tátrai idegenforgalomból él. Kiemelkedő épülete az 1956-ban épült katonai tüdőszanatórium.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Újszéplaktól mindössze 1 km-re található a következő megállóhely Danielov Dom, majd onnan újabb 2 km-re Tátraszéplak. Itt már 1000 méter alatt vagyunk, a település "mindössze" 985 méteres magasságban található.

Tátraszéplak (szlovákul: Tatranska Polianka, németül: Schönau) üdülőtelepülés, Magastátra város része.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Tátraszéplak területén, 1020 m magasságban a puhói kultúra népének erődfalakkal megerősített településének nyomaira bukkantak.

Az első vadászlakot 1884-ben Weszter Pál jómódú gazda építette itt, majd 1888-ban három turistaházat építettek mellé. Ekkor említik először Széplak néven, a szlovák Polianka kis erdei tisztást jelent. Híres szanatóriumát 1902-ben dr. Guhr Mihály alapította, melyben kezdetben a tüdőbajban szenvedő embereket gyógyított, majd 1925-től az új épület megépítésével asztmás és Basedow-kóros betegeket is fogadott. A ma Jiří Wolker nevét viselő szanatóriumában főleg légúti betegségeket kezelnek.

Síugrósánca, szánkó és bobpályája is van.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A hegy oldalában közben nagy hotelek, szanatóriumok között vezet az út, melyekből mindkét irányba lenyűgöző lehet a panoráma.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A következő kis megálló 1 km után Tátraotthon (szlovákul: Tatranské Zruby, korábban Vojenské Zruby) üdülőtelepülés 1000 méteres magasságban, Magastátra város része.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Tátraotthont 1923-ban létesítették, mint a csehszlovák hadsereg hegyi alakulatának kiképzőtáborát. Eredeti neve Katonaotthon (Vojenské Zruby) volt. A második világháború után modern katonai üdülővé építették ki. Itt áll azoknak szovjet és csehszlovák pilótáknak és ejtőernyősöknek emlékműve, akik 1944. október 9-én a Szlovák Nemzeti Felkelés segítségére jöttek, de repülőgépük a Hátsó-Gerlachfalvi-csúcsnak ütközött.

A következő megállóhely újabb 1 km után Sibír.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Ez a településrész is Magastátra város része és itt is hotelek, szanatóriumok találhatóak.

A következő megálló újra 1 km után Újtátrafüred (szlovákul: Nový Smokovec) üdülőtelepülés 995 méteres magasságban, Magastátra város része. Neve az ószláv smok (= kígyó, sárkány, manó) főnévből származik.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A település helyén a La Tène-kultúra idejéből kohót találtak.

A mai település alapját a dr. Szontágh Miklós által 1876-ban építtetett magashegységi szanatórium vetette meg, mely körül fokozatosan épült ki a település. Az újtátrafüredi szanatórium volt az első magyar tüdőgyógyintézet és az első télen is működő magaslati gyógyintézet. 1914-ben a Szontágh-villát is szanatóriummá alakították át, majd 1925-ben TBC-szanatórium is épült. Később további szállodák épültek.

A trianoni békeszerződést követően a terület Csehszlovákiához került. 1933-ban épült fel a Palace gyógyintézet. 1958-ban nyugati részén épült meg a Sibír lakótelep. Az 1970-es sívilágbajnokságra több szálloda is épült.

És már csak 1 km és megérkezünk Ótátrafüredre.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Ótátrafüred 990 m (szlovákul: Starý Smokovec, németül: Altschmecks) üdülőtelepülés, Magastátra város központi része.

Neve Ivan Bohuš Tátra-kutató feltételezése szerint az ószláv smok (= kígyó, sárkány, manó) főnévből származik.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Ótátrafüred állomásán találkozik össze a Csorbató és Poprád, valamint az Ótátrafüred és Tátralomnic között közlekedő szerelvény. Aki tehát továbbutazna Tátralomnic irányába, annak itt át kell szállnia.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Azért egy meleg nyári napon, csodálatos kirándulóidőben készüljetek fel, hogy a vonaton kb. ennyien lesznek. Vagy egy picit többen... Ha szerencsések vagyunk, dupla szerelvényt indítanak, de sajnos nem mindig.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Hogy fér fel ennyi ember erre a kis vonatra? Hát kicsit nehezen, főleg ha sima szerelvény érkezik. Pedig a kocsik belülről szépek, tiszták és kényelmesek.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Kerékpár szállításra alkalmas hely is van, de amikor ilyen sokan vannak, akkor a bicajok helyét is a kirándulók foglalják el.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Ótátrafüred 1846. július 31-én kapta mai nevét híres fürdőjére utalásul, azelőtt Schmeksnek hívták, mivel a régi történet szerint környéken vadászó Csáky István a forrásnál ivó egyik falusi lányt németül így kérdezte: "Schmeckt es gut?". Korábban a forrást Schlangedorfer Sauerbrunn-nak hívták.

Savanyúvízforrását már 1723-ban említik, első épületét, egy vadászlakot birtokosa, gr. Csáky István építtette 1793-ban. Savanyúvízforrásainak köszönhetően gyorsan kiépült, 1824-ben már étterme is volt, fejlődésében környékbeli vállalkozók játszottak szerepet.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Tátrafüred felvirágoztatása Rainer János György érdeme. 1833-ban vette bérbe a telepet, amely akkor mindössze hat házból állt. Rövid megszakításokkal feleségével együtt vezette a telepet és amikor 1868-ban a bérlettől visszavonult, már 20 ház állt az egykori 6 helyén. Lakóházat, tánc-, játék- és éttermeket létesített, fürdőt rendezett be, a környéket szabályozta, sétautakat és gyalogutakat épített a közeli völgyekben. Az első fürdőorvost (Dr. Possewitz, 1840) ő alkalmazta és az ő közreműködésének tudható be, hogy Szepes vármegye kocsiutat épített Tátrafüredre. Működése alatt a település látogatottsága megsokszorozódott és nagy hírnévre tett szert.

Közben egy belső kép a vezetőállásról: karok, gombok, kapcsolók sokasága.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

1873. augusztus 10-én Ótátrafüreden alakult meg a Magyarországi Kárpát Egyesület (MKE), Magyarország első, a világ hetedik turista klubja, mely rövid időn belül országos jelentőségű szervezetté vált. Meg kell említeni, hogy a tagdíjakon és adományokon kívül a tátrai fürdőbevételek egyharmada is a Magyarországi Kárpát Egyesületet illette. A Grandhotel 1904-ben, a Sport Hotel 1930-ban épült.

Ótátrafüred ma a tátrai turizmus központja, ahonnan túrautak indulnak a Magas-Tátra különböző részeire, melyek közül legnépszerűbb a Tar-patak vízesése. A Tarajkára (Hrebienok) felvivő sikló 1908-ban épült meg, melyet 1951-ben és 1970-ben korszerűsítettek.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A szép piros szerelvényekben az utastájékoztatás is kiváló, a kiírás mellett többször el is hangzik a következő megállóhely neve. Talán ennek a kütyünek köszönhetően?

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A vonatok motorja középen helyezkedik el, ami látványra talán kicsit fura, de egyébként nagyon praktikus.

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A villamos vasút mindkét vonalán hajnaltól késő estig minden nap óránként közlekedik, a szerelvények minden állomáson megállnak. A menetrendet évek óta úgy állítják össze, hogy Ótátrafüreden a Tátra Lomnicra vezető vonalra is közvetlen csatlakozás legyen. A szerelvények még nagyobb hó esetén is elég pontosan közlekednek.

Ütemes menetrend van, így Csorbató felől minden óra 11 perckor indul a vonat Ótátrafüred, illetve Poprad irányába (15:41-kor is), visszafelé pedig Ótátrafüredről minden óra 59 perckor indul szerelvény Csorbató felé (10 és 15 óra 29 perckor is).

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

A vonatjegy árak a szerelvény asztalán található infók (és az online vásárlási oldal adatai) alapján:

  • 0-2 km - felnőtt: 0,50 Euro, kedvezményes: 0,25 Euro
  • 3-6 km - 1 Euro / 0,50 Euro
  • 7-19 km - 1,50 Euro / 0,75 Euro
  • 20-34 km - 2 Euro / 1 Euro

Tehát egy Csorbató-Ótátrafüred retúr jegy 3 Euro, Csorbató-Tátralomnic oda-vissza 4 Euro.

Létezik napi jegy is:

  • 1 napra - felnőtt: 4 Euro / kedvezményes: 2 Euro
  • 3 napra - 8 Euro / 4 Euro
  • 7 napra - 14 Euro / 7 Euro
  • 1 hónapra - 16 Euro / 10 Euro

Szlovákia Magas-Tátra Tátra vonat

Tehát ismét kirándulásra fel! Ha a Tátrában jártok, látogassatok el Csorbató klimatikus gyógyüdülőhelyre, és fedezzétek fel a többi Magas-Tátrai kis üdülőfalut is. A közlekedésre pedig a vonat a legjobb megoldás!

Az információk egy része a wikipedia oldalairól származik.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. 

0 Tovább

Majrés utazás egy libegővel - Csorba-tó

Szeretem a libegőket! Kényelmesen ülve, hangtalanul suhanni a magas fenyők között, miközben érezzük a lengedező szelet, a napfény melegét - csodálatos élmény. Olyan, mintha repülnénk. És közben lélegzetelállító panorámában gyönyörködhetünk (lefelé). Szóval szeretem. Tériszonyos vagyok, de soha, semmilyen problémám nem volt a libegőkkel. Eddig. Ezen a libegőn, egy idő után bizony mellém ült a majré már fölfelé is, és a lefelé út még vissza volt... De ez ne vegye el senki kedvét! A Csorba-tó melletti libegő a Predné Solisko csúcs közelébe szállítja a kirándulók hadát, és hatalmas élmény utazni vele! Mutatom milyen!

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Hol található? Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Csorbató (Štrbské pleso) település mellett. Térképen ITT.

Megközelíthető autóval is (csakhát a szerpentinek, meg a parkolás...), de sokkal könnyebb vonattal. Nyugatról Liptószentmiklós vagy keletről Poprád felől érkezve, Csorba település vasútállomásáról fogaskerekű vonattal lehet felmenni, vagy Tátralomnic és Ótátrafüred felől a "tátrai villamossal" (ami egy sima villanyvonat, csak villamosnak hívják). :) (És a vonatjegy nagyon olcsó!)

Csorbató üdülőfaluból kisétálva először a jegypénztárat fogjuk megtalálni, a nagy síugró sáncok mellett.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Nyáron, szép időben elég sokan gondolják úgy, hogy a libegőzés remek élmény és jó összekötni egy túrával. Az infocentrumban beszerezhetjük a helyi prospektusokat, és mosdó is van az épületben.

Mellette pedig szokás szerint nagy térképen áttekinthetjük a túra-útvonalakat, a turista jelzéseket, és a libegő útvonalát is.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Aztán indulhatunk megkeresni a libegőt, mert kicsit feljebb van, nem a pénztárnál.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A lanovka alsó állomása csak egy kis fordító állomás, nincs épület hozzá, csak a kezelők bódéja.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A bejáratnál a mágneskártya segítségével mehetünk át a forgón. Kis tábla figyelmeztet arra, hogy ha egyedül megyünk, középre üljünk, ne a szélére. Ha többen vagyunk, akkor is nagyjából egyensúlyozzuk ki a libegő ülését.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A beléptető kapu után még egy kis kapu állja az utunkat. Mivel négy üléses a libegő, a négy kis kapu mögött elrendeződhetünk, hogy hova szeretnénk ülni, illetve ha sokan vagyunk, négyesével beállhatunk, míg megérkezik a következő ülés.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A kis kapuk csak akkor nyílnak, amikor az előző ülés már lement, és jön a következő.

Általában minden ilyen libegőnél fel van festve, hogy pontosan hova kell állni ahhoz, hogy a megfelelő helyen érkezzen a hátsónk alá az ülés. Hát a felfestés itt elég konkrét...

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

És ha a megfelelő helyen belehuppantunk a libegő ülésébe, már csak a lábtartót kell lehajtani, és kezdődhet a hangtalan suhanás a fák között.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Az alsó állomás 1386 méteres tengerszint feletti magasságban található, innen indul a libegő a Predné Solisko csúcs közelébe.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

De mi is ez? Ez egy egysebességes ülőlift (libegő). A folyamatosan haladó drótkötélpályán sok-sok 4 személyes ülőke jár körbe-körbe, melyek fixen rögzítve vannak a drótkötélen.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Apró hátránya is az, hogy az ülőkék fixen rögzítve vannak, beleértve a visszafordító szakaszt is, ezért a felvonó utazó-sebességének is kicsit lassabbnak kell lennie a biztonságos ki- és beszálláshoz. De másfelől ez előny is lehet, hiszen tovább tart a libegőzés, a fák koronája közötti repülés.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Márpedig az nagyon jó dolog! Hangtalanul suhanni a hatalmas fenyők lombja között, hallgatni a madárcsicsergést, a szél zúgását, élvezni a repülést - fantasztikus érzés! :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Egy kis meglepi, hogy bár fölfelé libegőzünk, mégis a libegő útja itt lefelé fordul, átlibeg egy völgy fölött, hogy aztán ismét fölfelé induljon.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

És a völgy után valahogy összemennek a magas fenyők, itt már csak alacsonyak vannak. Lassan elérjük az erdőhatárt, már olyan magasan vagyunk.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A másik oldalon pedig már szépen rálátni a Solisko csúcsra, és a tetején a csúcskeresztre.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

És, hogy mikor ült mellém a majré? Hát nagyjából ezen a környéken. A fotó természetesen nem adja vissza, de egyre magasabbak lettek az oszlopok, vagy csak az egyre alacsonyabb fenyők miatt tűntek annak, és a jobb oldalon egy mély völgy húzódott alattunk, amitől még magasabbnak éreztem a libegőt.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Persze nem volt annyira gáz (így visszagondolva), de ott valami rossz érzés fogott el, ahogy láttam, hogy eléggé a mély völgy szélén megyünk. Itt már kicsit nagyon vártam, hogy minél előbb érjünk fel és stabil talaj legyen a talpam alatt.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

És nem is kellett sokat várni, mert innen már nagyon közel volt a felső állomás. Gyakorlatilag ez is csak egy visszafordító, itt sincs semmilyen épület a libegőhöz.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Az utolsó oszlop már egészen alacsony, és tábla jelzi rajta, hogy most már lassan nyithatjuk a lábtartót, hogy majd időben ki tudjunk ugrani az ülésekből.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A libegő ugye nem áll meg, menet közben kell felpattannunk, és a felfestések szerinti irányba elhagyni az üzemi területet. Az oszlopon lévő kis kék tábla pedig arra emlékeztet, hogy ez mégiscsak egy sífelvonó, hiszen azt az irányt mutatja, amerre sílécekkel el lehet hagyni a libegőt.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A libegő felső állomása 1814 méteres magasságban található, innen már csodálatos kilátás tárul elénk majdnem minden irányba.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Szépen rá lehet látni Csorbató üdülőfalura is, a nagy szállodákra a kristálytiszta tó körül, és a síugró sáncokra, amik kiállnak a hegyoldalból.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A felső állomás mellől számtalan túraút indul. A legnépszerűbb persze a Solisko csúcsra felvivő szerpentin. Kb. 1 óra alatt lehet felmászni a 2117 méter magas csúcsra. Ez a Szoliszkó gerinc első kiemelkedése. Onnan tényleg 360 fokban csodálhatjuk meg a környező tájat.

Van még a libegő állomása mellett egy nagy teraszos étterem, pizzéria is. Aztán ha kigyönyörködtük magunkat odafent, indulhatunk lefelé.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A felső állomásnál se ki-, se beengedő kapu nincs. Még el is gondolkodtam, hogy nahát, lefelé ingyen van a libegő? (De nem... alul derült ki, hogy kijutni viszont csak a jeggyel lehet.)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A libegőzés lefelé mindig lélegzetelállítóbb, hiszen lefelé tárul elénk az egész táj, és gyönyörködhetünk a csodálatos panorámában.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Aztán ismét jön egy kis majré, mert a hegyoldal erősen lejt a bal oldalon, de hamar túl lehet lenni rajta. Érdemes inkább a távoli tájat figyelni és a szállodákat meg a tavat csodálni. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Persze nehéz elvonatkoztatni attól, hogy elég meredeken ereszkedünk lefelé, de kell ennyi izgalom, és hamarosan leérünk a völgy aljára, majd ismét fölfelé fogunk menni - pedig most lefelé megyünk... Értitek ugye? :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A libegőt egyébként 2002-ben építették, és az utazás majdnem 7 percig tart rajta.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Ahogy nőnek a fák, ismét beérünk a fenyőerdőbe, és amikor már a fák csúcsa magasabb nálunk, akkor már nem is érezzük annyira magasnak a drótkötélpályát.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Nyáron azért nincs túlterhelve, de síszezonban egészen biztosan sokan utaznak rajta. A libegő kapacitása 1600 fő/óra.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A libegő üzemel:

  • nyáron júliusban és augusztusban 8:30-tól fel 18:00-ig, le 18:15-ig

elő és utószezonban

  • június végén és szeptember elején 8:30-tól fel 16:30-ig, le 16:45-ig
  • június elején és szeptember végén 8:30-tól fel 15:30-ig, le 15:45-ig
  • és még októberben november elejéig 8:30-tól fel 15-ig, le 15:15-ig

És hamarosan vissza is érkezünk az alsó állomásra, sajnos hamar végetér a kellemes repülés.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Technikai adatok:

  • a libegő típusa: 4-CLD
  • építés éve: 2002
  • gyártó: Poma
  • alsó állomás: 1386 m
  • felső állomás: 1814 m
  • szintkülönbség: 428 m
  • a libegő hossza: 2070 m
  • oszlopok száma: 18 db
  • ülések száma: 96 db
  • utazási sebesség: 5 m/s
  • az utazás hossza: 6,7 perc
  • kapacitás: 1600 fő/óra

A technikai információk a www.lift-world.info oldalról származnak.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Jegyárak (2018):

a helyszínen a pénztárnál megvéve

fel és le:

  • felnőtt 15 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • diák és nyugdíjas 13 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • gyerek 11 Euro (+ 2 Euro letét a kártyáért)

csak fel:

  • felnőtt 11 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • diák és nyugdíjas 9 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • gyerek 7 Euro (+ 2 Euro letét a kártyáért)

csak le:

  • felnőtt 9 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • diák és nyugdíjas 8 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • gyerek 6 Euro (+ 2 Euro letét a kártyáért)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

a helyszínen automatából (bankkártyával), vagy az interneten 1-2 nappal előre megvéve

fel és le:

  • felnőtt 13 Euro
  • diák és nyugdíjas 12 Euro
  • gyerek 10 Euro

csak fel:

  • felnőtt 10 Euro
  • diák és nyugdíjas 8 Euro
  • gyerek 6 Euro

csak le:

  • felnőtt 8 Euro
  • diák és nyugdíjas 7 Euro
  • gyerek 5 Euro

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

interneten 3 vagy több nappal előbb megvásárolva

fel és le:

  • felnőtt 12 Euro
  • diák és nyugdíjas 11 Euro
  • gyerek 9 Euro

csak fel:

  • felnőtt 9 Euro
  • diák és nyugdíjas 7 Euro
  • gyerek 5 Euro

csak le:

  • felnőtt 7 Euro
  • diák és nyugdíjas 6 Euro
  • gyerek 4 Euro

Tehát nagyon nem mindegy, hogy mikor és hogyan vásároljuk meg a jegyeket, mert elég jelentős a különbség, főleg több jegy esetén. Viszont a neten egy bizonyos napra lehet megvenni a jegyet előre, és időjárástól függetlenül csak azon az egy napon mehetünk. A pénztárban vett jegynek ennyi az előnye, hogy akkor dönthetünk a kirándulásról, amikor már ott vagyunk, időjárástól függően.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Szóval ha erre jártok, ne hagyjátok ki a kimondhatatlan nevű Štrbské pleso, azaz Csorbató klimatikus üdülőhelyét, ami télen-nyáron fantasztikus! Ráadásul mindenki megtalálhatja itt a kedvére való kikapcsolódást: nyugalom vagy bulizás, pihenés vagy aktív túrázás, wellness vagy fitt lesz :),  kulináris élvezetek vagy hamar bekapható gyorskaják, jó sörök, shopping és harapható tiszta, friss levegő. Felüdülés testnek és léleknek egyaránt.
Erdő, patak, tó, hegy, libegő, mi kellhet még? Ja vonat! Na abból is van választék. :)

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

0 Tovább

Zubacska, a tátrai fogaskerekű - Csorba-tó

Hegyek-völgyek között fogaskerekűvel zakatolni..., ez csak hangulatos utazás lehet! A lassan nyugdíjba vonuló szerelvényt a közeljövőben lehet, hogy felváltja az ultramodern technika, de az utazás élménye remélhetőleg nem fog változni. Mindig érdemes lesz kipróbálni a "zubacskát"!

Csorba (Štrba) település és Csorbató (Štrbské pleso) üdülőhely között közlekedik ez a kis piros szerelvény, aminek két születésnapja van. Hogy lehet ez? Hamarosan kiderül... :)

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Hol található?  Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Csorba és Csorbató települések között.  Térképen ITT.

Egy kis pontosítás: a fogaskerekű alsó állomása egészen pontosan a térképen Tátracsorba néven szereplő településen van. A Magas- és az Alacsony-Tátra között található D1-es autópálya csorbai (Štrba) lehajtójától északra, a 18. számú főúton érkezve Liptószentmiklós felől (miután átmentünk a fogaskerekű felüljárója alatt, a benzinkút után) jobbra, Poprád felől balra. A kitáblázottság nem túl jó, a táblákon ezt a feliratot figyeljétek: Ozubnicová Železnica.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A vasútállomás épülete két szintes: alul a "rendes" vonat van, felül pedig a fogaskerekű. Itt találkozik a két vasút, amivel egy átszállással akár Pozsonyból, akár Miskolcról, Kassa felől feljuthatunk a Magas-Tátra szívébe.

Ha viszont autóval érkezünk, nagy és ingyenes parkoló van az alsó szinten.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Viszont érkezhetünk vonattal is, hiszen itt még a nemzetközi gyorsvonatok is megállnak. Egyik irányból Pozsony, Nagyszombat, Liptószentmiklós, a másik irányból Kassa, Poprád érintésével járnak a vonatok.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A fogaskerekű az állomásépület emeleti csarnokában várja az utasokat.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A jegypénztár alul található, a pénztárosok többé-kevésbé tudnak angolul, az idősebbek talán magyarul is (de letagadják). A fogaskerekűre is a jegypénztárban kell jegyet venni, a felnőtt jegy oda-vissza 4 Euroba kerül.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A vonaton a jegyet érvényesíteni kell (mint a helyi buszokon vagy a villamoson), az automata is hasonló.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A motorkocsi irányító fülkéjében rengeteg gomb, kar és kapcsoló, de biztosan vannak, akik eligazodnak rajtuk. Sasszeműek még az Ibis-t is felfedezhetik... :)

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A vonatok fél óránként indulnak, de ha nagyon sok az utas, akkor két szerelvényt is indítanak egymás után. A csarnokba két vonat fér be, a harmadik sínpár már a garázsba vezet.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Tehát a Csorbatói Fogaskerekű Vasút, szlovákul Ozubnicová Železnica Štrba-Štrbské pleso, OŽ, a csorbai vasútállomást köti össze a Csorbatói üdülőhellyel és a Tátrai villamosvonattal. A köznyelvben általában csak Zubačkának hívják

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A sínek nyomtávolsága 1000 mm, a fogas-sínrendszer Von Roll.

A Von Roll társaság által gyártott fogassín rendszer hasonló az Abt rendszerhez, kivéve, hogy csak egyetlen fogassínt alkalmaz és a fogak úgy vannak kialakítva, hogy mind a Riggenbach, mind a Strub rendszerhez illeszkedjenek. Egyszerűsége folytán kiválthatja mindkét rendszer fogassínjeit anélkül, hogy a fogaskerekeket cserélni kellene.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Mivel a fogaskerekű pályája indulás után rögtön meredeken emelkedik a hegyek felé, sokkal magasabban megy, mint a normál vasút. Kár, hogy nem jött éppen vonat.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A Tátracsorba - Csorbató vonal egyetlen köztes megállóhelye Mogyorós (Tatranský Lieskovec).

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A Kassa-Oderberg vasútvonal 1871-es megnyitásával a Magas-Tátra vasúttal is elérhetővé vált, ennek következtében pedig a turizmus rohamos fejlődésnek indult. A Riggenbach-rendszerű fogaskerekű vasutat Várnai Emil tervezte meg, amely a csorbai vasútállomást kötötte össze a csorbatói üdülőhellyel. A magyar hatóságok 1895-ben engedélyezték az építkezést, és egy évvel később, 1896. július 30-án megindult a forgalom.

Út közben az egyik oldalon a hegy látszik csak.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

De a másik oldalon lenyűgöző panoráma tárul elénk a vonatablakból.

A vonalon két gőzmozdony teljesített szolgálatot, melyeket a floridsdorfi mozdonygyár készített. Hasonló mozdonyok üzemelnek a mai napig a tiroli Achenseebahn fogaskerekű vasúton.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A fogaskerekű vasút kezdetben csak a nyári és téli főszezonban közlekedett, ősszel és tavasszal szünetelt a forgalom. A fogaskerekű 1924-ben a Csehszlovák Vasút tulajdonába került. A közúti forgalom növekedésével (1926-ban párhuzamos autóbuszjárat indult, rövidebb menetidővel), és az 1912-ben megnyitott villamosvonal miatt a fogas fokozatosan veszített jelentőségéből, és a csökkenő népszerűség miatt hamar veszteségessé vált. A fogaskerekű vasút utolsó üzemnapja 1934. augusztus 14. volt, ezt követően a járműveket leselejtezték, a pályát elbontották. Egyedül a felső állomás épülete maradt hírmondónak, melyet vendéglőként használtak tovább.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Így, szomorúan zárult hát a fogaskerekű vasút történetének első fele. Azonban ....

Az 1970-ben Csorbatónál megrendezendő sívilágbajnokság kapcsán merült fel a fogaskerekű vasút újjáépítésének gondolata 1968-ban. Az új, Abt-rendszerű vasúton 1970. február 12-én indult meg a forgalom. Tehát ez lett a "Zubacska" második születésnapja.

A korábbi nyomvonal kétharmada megmaradt a régi, egyharmadát viszont újratervezték. A csorbai végállomáson új csarnokot építettek, amely egyúttal a járművek tárolására is szolgál.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Az újjáépített vonalat 1500 V egyenárammal villamosították, a 3 motorvonatot a svájci Winterthurban gyártották. A szerelvények egy motorkocsiból és egy vezérlőkocsiból állnak, amiknek csak egyik oldalon vannak ajtóik. A járműveket kiválóan karbantartják, a csaknem 50 éves vonatok még ma is teljesen újszerűek.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Eddig a múlt, és most jön a jövő!

A közelmúltban a ZSSK, szlovák személyszállítási vasúttársaság közbeszerzési pályázatot hirdetett, amivel a „zubacskák” kiváltását célozzák és melyet a svájci Stadler Rail nyert meg. A pályázat értéke 39,5 millió euró, öt fogaskerekű szerelvény és egy úgynevezett multifunkciós motorkocsi (a villanymotor mellett dízelmotor is lesz benne) beszerzését tartalmazza. A beszerzési szerződés a pótalkatrészekre, diagnosztikai berendezésekre, műszaki dokumentációra és a személyzet oktatására is kiterjed. A tender tárgyát teljes mértékben hazai pénzekből térítik, uniós részfinanszírozásról nincs szó.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Ez már az új szerelvény! (A fotó a www.regionalbahn.hu oldalról származik.)

És nemcsak ezek a szerelvények újulnának meg. A ZSSK azt tervezi, hogy az új szerelvényeket nem csak a Csorba állomás és Csorba-tó közötti fogaskerekű vasúton használná, hanem a Tátrai Villamos Vasút vonalán is, Csorba-tóról Ótátrafüred és Tátralomnic, vagy Poprád felé. Ez technikailag lehetséges, hiszen a Fogaskerekű Vasút és a Tátrai Villamos Vasút ugyanolyan, 1 000 milliméter nyomtávú. A járműbeszerzéssel egyidejűleg szeretnék felújítani a vasúti pályát is, valamint összekötővágányokat is építenének Csorba-tó állomáson, lehetővé téve az átjárást a két pálya között.

A felső állomás tehát Csorbató, azaz Štrbské Pleso.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Itt találkozik a Csorba felől érkező fogaskerekű (a háttérben), a Tátrai Villamos Vasúttal, ami Csorbatótól Ótátrafüreden keresztül Poprádig, vagy Tátralomnicig közlekedik.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A fogaskerekű az év minden napján kora reggeltől késő estig közlekedik. A nyári és téli főszezonban reggel felfelé és délután lefelé több járat is indul. Mivel az egy-vágányú vonalon nincs kitérő, a járatsűrítést csak úgy tudják megoldani, hogy egymás után két szerelvényt indítanak. Csorbató állomáson általában közvetlen csatlakozás van a Tátrai-villamoshoz Ótátrafüred felé.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Technikai adatok:

  • a vonal hossza: 4753 méter
  • szintkülönbség: 455 méter
  • nyomtávolság: 1000 milliméter
  • legnagyobb emelkedés: 150 ezrelék

Megállók:

  • Csorba (895 m)
  • Mogyorós mh (954 m)
  • Csorbató (1325 m)

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Szerintem minden utazónak nagy kedvence lehet ez a kis piros, retro fogaskerekű. Jaj, azt még nem is mutattam, hogy bizony fapados a javából. De ezt ott nem igazán bántuk.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Érdemes hegymenetben a menetirány szerinti bal oldalra ülni, mert azon az oldalon csodás a kilátás. Értelem szerűen völgymenetben pedig a menetirány szerinti jobb oldal az ajánlott. A megfelelő ülőhelyet persze nem biztos, hogy könnyű összehozni, mert a vonaton nyáron (is) nagyon-nagyon sokan utaznak.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Ha arra jártok, ezt ne hagyjátok ki! Inkább az autót hagyjátok lent a Tátracsorbai vasútállomás környékén, és próbáljátok ki a fogaskerekűzést, mert egyszerűbb (és lehet, hogy olcsóbb is) így felmenni a Tátrába, mint autóval a keskeny, szerpentines úton (és még parkolót is kell keresni neki).

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a következő oldalakról származik: wikipedia, www.iho.hu, www.regionalbahn.hu,

0 Tovább

Klimatikus gyógyhely a Tátrában - Csorbató

Gyönyörű természeti környezetben, magas hegyek és suttogó fenyvesek között, a Magas-Tátra déli oldalán, 1346 méteres tengerszint feletti magasságban található egy kristály vizű tó és körülötte egy kis üdülőfalu Csorbató, ami önmagában is csodás nyaraló- és telelőhely. De innen még rengeteg túraút indul, libegő is van, meg hegyek, patakok, vízesések. Nem szabad kihagyni, ha erre visz az utunk, mutatom is miért! :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hol található? Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, 1346 méteres tengerszint feletti magasságban. Térképen ITT.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Megközelíthető autóval is (csakhát a szerpentinek, meg a parkolás...), de sokkal könnyebb vonattal. Nyugatról Liptószentmiklós vagy keletről Poprád felől érkezve, Csorba település vasútállomásáról fogaskerekű vonattal lehet felmenni, vagy Tátralomnic és Ótátrafüred felől a "tátrai villamossal" (ami egy sima villanyvonat, csak villamosnak hívják). :) (És a vonatjegy nagyon olcsó!)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ha esetleg visszafelé várni kell a vonat indulásáig, akkor az állomáson, egy kellemes olvasósarokban is eltölthetjük az időt. Milyen kedves ötlet! Bár tartok tőle, hogy az olvasáshoz némi szlovák tudás nem árt. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Tehát ha vonattal érkezünk, akkor a kirándulás után is a vasútállomáshoz kell visszatalálni. Nem egy feltűnő épület, de azért felismerhető.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Visszafelé már nem néztem a táblákat, lehet, hogy a vasútállomás is ki van táblázva, de ez nem biztos. Viszont az állomásról kijőve a látnivalókat nagy táblák hirdetik. A két legfőbb "látványosság" a csodálatos hegyi környezeten, a klimatikus gyógyhelyen és a szállodákon kívül maga a tó, és a lanovka (libegő), ami a Tátra csúcsaihoz visz közelebb.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hatalmas táblán tájékozódhatunk a környék túraútjairól is. Itt nyaralva, több napot eltöltve minden nap kiválaszthatunk egy újabb és újabb túrát, amin elindulva csodálatos tájakat ismerhetünk meg.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Amikor először járunk itt, még nem tudjuk, hogy merre is induljunk, de biztos támpontot mutat a tömeg, menjünk utánuk, ők biztosan jó irányba mennek! :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Csorbató modern szállodákkal és jól felszerelt sípályákkal rendelkező üdülőtelep. 1947-ig Csorba község része, majd 1999-ig önálló község, 2007-ig pedig Magastátra város része volt, 2007 óta pedig ismét Csorbához tartozik.

Újabb hatalmas táblák az út mentén, amiken áttekinthetjük télen a síelési lehetőségeket, nyáron pedig a Magas-Tátra csúcsait, illetve a túrautakat.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A kihívásokat keresőket és a kalandparkok szerelmeseit a fák közé épített pályák várják. Az úton haladva pont ott megyünk el mellettük. (Tehát jó az irány, ha a fák közé épített akadálypálya mellett megyünk el, és balra van tőlünk. A vasútállomás felé haladva meg jobbra.)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ha nem szeretnénk túl sokat gyalogolni, meg amúgy is milyen romantikus a lovaskocsikázás, megalkudhatunk egy körútra, és utána már csak élvezni kell a tájat.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Az útelágazásokban itt is táblarengeteg segít a tájékozódásban, csak nem árt, ha tudjuk merre is szeretnénk menni. Amit ezekről a táblákról biztosan megállapíthatunk (mivel ez az egy több nyelven is ki van írva), hogy a Štrbské Pleso (Jazero, Lake, See), tehát a Csorba-tó itt balra van.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Kezdjük is ezzel, hiszen erről híres leginkább ez a csodálatos üdülőfalu.

A Csorba-tó a második legnagyobb tó a Tátra déli oldalán, 1346 méteres tengerszint feletti magasságban. A tavat megkerülő túraút hossza 2,25 km, a tó területe 19,76 hektár. A tó legmélyebb pontja 26 méter, vizének hőmérséklete még nyáron is maximum 19 fok. Viszont jég borítja évente 155 napon át, általában november 25-től május 4-ig. 

A tóhoz kellemes, széles út vezet.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A Csorba-tó és környéke 1947-ig Csorba határához tartozott, innen kapta a nevét is, csak sokkal régebben. Bár 1930-ban Miroslav Slavík javasolta, hogy nevezzék át Slovenské pleso-nak, azaz Szlovák-tónak, de javaslatát nem szavazták meg.

A tó medrének kialakulása a jégkorszak végén kezdődött, amikor még a gleccserek a Tátra völgyeibe értek, majd visszahúzódva magukkal sodorták a törmelékeket. A légkör felmelegedésének hatására - kb. 10 ezer évvel ezelőtt - a Mlynica gleccser lezúduló vize is alakította a völgy felszínét és feltöltötte a Csorba-tó medencéjét, így hozva létre a tavat. A tó vízszintje akkor még kb. 6 méterrel mélyebben volt, mint ma. A Strbské pleso a mai formáját csak körülbelül 300 éve nyerte el.

Rövid séta után aztán feltűnik a fák között a tó víztükre is, amit körbe is járhatunk.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A tó melletti települést először 1644-ben Frölich Dávid Bibliotheca seu Cynosura Peregrinantium című művében említi. Id. Buchholtz György 1719-ben említést tesz az erdő széli cirbolyafenyő és törpefenyő olajának desztillálásáról. 1848-ig a Szent-Iványi család birtoka volt a környék. 1860-ban az itt lakók megkísérelték a Csorba-tó vizének leeresztését is, hogy az "értéktelen pocsolya" helyén értékes legelők lehessenek. (Kár lett volna érte, ha sikerül...)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A Csorba tavat és környékét a szénégetők, vadászok, favágók és a gyógynövénygyűjtők a már a turizmus fellendülése előtt is ismerték. Aztán az addig értéktelennek hitt terület a 19. század végére vált egyre inkább turisztikai központtá.

1900-ban a tó befagyott jegén gyorskorcsolya világbajnokságot tartottak, majd 1925-ben jégkorong Európa bajnokságot (!). De volt itt különlegesebb téli sport is: 2010. februárjában a befagyott tó adott otthont a téli lovas póló versenysorozat első állomásának.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A tó gazdag halállományára leginkább jellemző a csuka, a bodorka vagy búzaszemű keszeg, és a nagy maréna.

Csorbató első épülete a Szentiványi József által 1872-ben felépíttetett vadászlak volt, amit a következő évben a turisták számára is megnyitottak.

A Magas-Tátra természetes otthona a barna medvének, a szirti sasnak, a mormotának, és a sebes pisztrángnak is. Ezért találkozhatunk velük lépten-nyomon, általában fából faragott változatban.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A birtokos (Szentiványi József) hamarosan Magyarország első turistaegyesületének, az 1873-ban alapított Magyarországi Kárpát-Egyesületnek engedélyezte egy újabb ház felépítését, melyet 1875. augusztus 2-án, az ünnepélyes felavatáskor tiszteletére József-laknak kereszteltek el.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

1896-ra elkészült a fogaskerekű vasút, egyre több villa épült területen. A 19. század végén a tóba halakat telepítettek, télen különösen tiszta jegét pedig kitermelték. A telepet 1895-ben hivatalosan is fürdőtelepüléssé nyilvánították, majd a területet 1901-ben a magyar államkincstár vásárolta meg.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

1918-tól a terület csehszlovák uralom alá került, amit a trianoni békeszerződés tett véglegessé 1920-tól. A Grand Hotel építését az első világháború után fejezték be. Első ízben 1935-ben rendeztek itt sívilágbajnokságot, majd 1970-ben ismét. A háromszög alakú Pátria Szálló 1976-ban épült.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

2009-ben benevezték a Csorba-tavat a "világ 7 új természeti csodája" versenybe, melyen egyedüliként képviselte Szlovákiát a 261 más országbeli jelölt között. A tó végül a Top 77-be került be, ami szintén nagy dicsőség.

Aztán, ha már kigyönyörködtük magunkat a türkiz tóban, menjünk tovább, tovább, fel, fel a hegyre! Szóval nézzük mi látnivaló van még ebben a kis üdülőfaluban.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hát persze, hogy itt is van bazársor! :)

Közvetlenül az út mentén árusító bódék hosszú sora, ahol beszerezhetünk minden elképzelhető csecse-becsét, ajándéknak valót és emléket Szlovákiáról, a Csorba-tóról és a Tátráról is.

Út közben pedig mindenfelé medvék figyelik minden lépésünket. Még szerencsére, hogy csak fából...

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Tovább sétálva az úton a síugró sáncok mellett haladhatunk el. Na ez sem a tériszonyosok sportja... :)

A sánc nem is a hegyoldalon van, hanem magasan kiáll belőle. Félelmetesen magas. És ez ebből a szögből nem is látszik annyira, mint oldalról.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A síugró stadion jelenleg két részből áll. Az egyik a napjainkban is használt HS 100-as kissánc, megfelelő technikai háttérrel, a másik az „alvó óriás”, az egykori HS 130-as nagysánc.

A csorbatói nagysánc 1966-ban épült, az 1970-ben megrendezett északi sí-világbajnokságra. A világbajnokság versenyeit különböző források szerint hihetetlenül nagy számú, közel 140 000 néző nézte végig, ami rekord volt az akkori síugróversenyeken.

A nagysáncon utoljára 1999-ben láthattak az érdeklődők versenyt, a Téli Universiade során. A kisebbik sáncot 2000-2002 között felújították, a nagysánc viszont alapos felújításra szorul. A nagysáncot ebben az állapotában nem lehet síugrásra használni, jelenleg ez veszélyes lenne a sportolókra nézve. A síugrás mai technikájához, a mai ugrások magasságához ez a sánc nem lenne elég biztonságos, nem felel meg a ma alkalmazott szabványoknak.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Nyáron pedig a gyerekek szórakoztatására hasznosítják a területet. Van itt gokart szárazföldi és vízi változatban, hatalmas trambulin és más játékok is.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

És itt találtuk meg a környék túraútjainak a legjobb áttekintő térképét is. Ezen jól látszik, hogy jobbra a piros jelzés a Poprádske pleso-hoz, azaz az Poprádi tóhoz vezet. A sárga középen a legizgalmasabb, mert a két hegy közötti völgyben, egy vízeséshez vezet. A legközelebbi hegyre a sípályákon lehet felmenni gyalog, de kényelmesebb libegővel. És bal oldalon a kék jelzés egy távolabbi tavacskához visz.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A keskeny túraút egyébként a rekettyésben, majd a fenyves erdőben vezet, kis színes foltok rajta a túrázók.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Majd az erdőhatár fölött, a törpefenyők között halad tovább a túraút, ahol már látszanak a vízesések is. Szlovák neve Vodopád Skok, valamint felette tó is van, a Pleso nad Skokom.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

De ugorjunk vissza a síugró-sáncok mellé, hiszen ott található a libegő, valamint a sípályák jegypénztára. A pénztárak mellett információs iroda és mosdók is találhatók.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A kasszákkal szemben eszem-iszom bazársor kolbászokkal, hamburgerekkel, hot-dogokkal, rántott sajttal és sörrel. Csupa szlovák specialitás... Mondjuk esetleg a sör, de az is inkább cseh. Az árak nem vészesek: hambi 3 Euro, hot-dog 1 - 1,50 Euro, sült krumpli 1,50, virsli párja kenyérrel és mustárral 1,80 Euro, friss saláta 0,80, sült kolbász 4 Euro, rántott sajt hasábbal 3,50, kóla 2 Euro, sör 1,50 - 2 Euro között.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A libegő nem az épületben/mellett van, hanem kicsit tovább kell még sétálni, hogy megtaláljuk.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

És ha már itt van, érdemes kipróbálni a libegőt is. Bár erről majd külön írok, mert ez a libegőzés mély nyomokat hagyott bennem. Az első libegő az életemben, ahol a négy ülésből kettőn mi ültünk, a másik kettőn meg a majré... De ettől függetlenül nem szabad kihagyni!

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Aki inkább gyalog menne fel, az a sípályák felé induljon, ahol télen lesiklani, ott nyáron fel- vagy lesétálni lehet.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A libegő még magas fenyvesek között indul, de a felső állomás a Solisko csúcsnál, már bőven az erdőhatár fölött található 1810 méteres magasságban.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A felső állomás mellett étterem (pizzéria), kilátóterasz és további túrautak várják a vendégeket.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Itt is nagy útbaigazító táblák vannak. Innen kb. 1 óra a legközelebbi csúcs.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A legközelebbi, könnyen megmászható csúcs a Predné Solisko, avagy Elülső-Szoliszkó csúcs 2117 méter magasan van, és elég sokan felmennek a kereszthez. Ez a Szoliszkó gerinc első (vagy utolsó) kiemelkedése.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ez a Magas-Tátra hét, turisták által is megmászható csúcsai közül a legkisebb. Ennek érdekessége, hogy korábbi magasságát (2093 m) 2013-ban, a csúcson akkor felállított kereszt engedélyezési eljárása során 24 méterrel megnövelték. De a lenti út mentén kihelyezett táblákon még mindenhol 2093,3 méter szerepel.

Ide konkrétan szinte mindenki felmászott a gyerekektől a nagyszülőkig. A hegy oldalában kis színes pontok a szerpentinen felfelé vagy lefelé haladó turisták.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Mindenesetre tényleg érdemes elindulni kicsit felfelé, mert ahogy egyre feljebb érünk, egyre szebb lesz a kilátás Csorbató felé is.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A csúcsról szép kilátás nyílik a Malompataki-völgyre (Mlynická dolina), a völgy hátterében a Bástya-gerinc (Hrebeň Bášt) csúcsaira, a völgy mélyén pedig a Fátyol-vízesés (Vodopád Skok) ezüst szalagjára, észak felé a Szoliszkó-gerincre, valamint nyugat felé a Krivánra (Kriváň).

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

És a felfelé vezető út sem túl nehéz, bár nagyon-nagyon sok lépcső van. Olyan, mintha egy óriás direkt úgy rakta volna össze a sziklákat, hogy egy lépcső jöjjön ki belőlük.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A jó kis szerpentinen felfelé a lihegéssel küzdünk, lefelé meg csapágyasra hajlítgatjuk a térdeinket, és mire leérünk, a lábremegés is garantált. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Itt építették meg 1943-ban Szlovákia második sífelvonóját, mely a Magas-Tátrában az első volt. Ez persze már nem az a libegő, hanem egy újabb, illetve kettő. Az egyik üzemel nyáron is, ami a faluból indul fel, a másik a sípálya mellett halad, az nyáron természetesen nem jár.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Viszont ami üzemel, azt lefelé is érdemes igénybe venni, hiszen tudjátok, lefelé mindig sokkal szebb a kilátás. Innen is csodás panoráma tárul a szemünk elé a tó és az üdülőfalu irányába. (A fotó sajnos nem adja vissza, szabad szemmel sokkal-sokkal lenyűgözőbb a kilátás!)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Az alsó állomás mellől még jobban látszik az Elülső-Szoliszkó csúcs, mint amikor a közelében voltunk. Nagyon csábító, bár a felhők vészjóslóan közel voltak hozzá.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hegymászás után aztán ugyanazon az úton ballaghatunk vissza a falucskába, mint felfelé, vagy bemehetünk a tóhoz is. A vonatok folyamatosan indulnak, nem kell túl sokat várni rájuk, de érkezés után esetleg nem árt megnézni a menetrendet. (A vonatokról írok majd külön-külön, abban a bejegyzésben lesz menetrend is. :))

És ha szeretnénk ezt a kis hegyi üdülőhelyet haza is vinni, szép hűtőmágnesek közül válogathatunk az árusoknál.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Szóval ha erre jártok, ne hagyjátok ki a kimondhatatlan nevű Štrbské pleso, azaz Csorbató klimatikus üdülőhelyét, ami télen-nyáron fantasztikus! Ráadásul mindenki megtalálhatja itt a kedvére való kikapcsolódást: nyugalom vagy bulizás, pihenés vagy aktív túrázás, wellness vagy fitt lesz :),  kulináris élvezetek vagy hamar bekapható gyorskaják, jó sörök, shopping és harapható tiszta, friss levegő. Felüdülés testnek és léleknek egyaránt.
Erdő, patak, tó, hegy, mi kellhet még? Ja vonat! Na abból is van választék. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a kihelyezett táblákról, valamint a következő helyekről származik: wikipedia, www.mozgasvilag.hu, www.vystoketatry.com, www.magas-tatra.info.

0 Tovább

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Címkefelhő

Ausztria (97),hegy (39),Alsó-Ausztria (34),Stájerország (27),város (26),szurdok (24),várak (21),Salzburg tartomány (14),csúcskereszt (13),túraút (12),libegő (12),Szlovénia (12),Felső-Ausztria (11),barlang (11),Tátra (11),Szlovákia (11),kis-kabinos felvonó (9),vonat (9),Csehország (9),Horvátország (8),Karintia (8),vízesések (8),Salzkammergut (7),nagy-kabinos felvonó (7),Schladming (7),sikló (7),Alacsony-Tátra (7),Chopok (7),Schneeberg (6),Svájc (6),Magyarország (6),adventi vásár (6),Murau (5),Hallstatt (5),Burgenland (5),cseppkőbarlang (5),Jasná (5),fogaskerekű vasút (5),vasút (5),Isztria (4),Mauterndorf (4),Ötscher (4),Dachstein (4),Magas-Tátra (4),zarándokhely (4),Mariazell (4),Zermatt (3),Weichtalklamm (3),Puchberg (3),Bad Ischl (3),Mönichkirchen (3),Medveszurdok (3),Csorbató (3),Hochkar (3),Semmering (3),Eisriesenwelt (3),Kreischberg (3),Bécs (3),Bled (3),Werfen (3),Muggendorf (2),Cesky Krumlov (2),Eisenerz (2),Esterházy (2),Cseh-Svájc (2),Eisenstadt (2),Katschberg (2),Óbánya (2),Plitvice (2),Baranya (2),Mixnitz (2),Salzburg (2),Ramsau (2),Graz (2),Schloss Hof (2),Dalmácia (2),Aineck (2),Esterházy kastély (2),Hrensko (2),Barcelona (2),Vogel (2),sóbánya (2),Bohinj (2),Spanyolország (2),Prága (2),Mölltaler Gletscher (2),Obertraun (2),Planai (2),Lendva (2),Bohinji tó (2),Katrinberg (2),Bledi tó (2),fogaskerekű (1),Wasserlochklamm (1),Balaton (1),Palfau (1),Pula (1),Csorba-tó (1),Veszprém megye (1),Badacsony (1),Schloss Niederweiden (1),Raggaschlucht (1),Izrael (1),Rovinj (1),Hohe Wand (1),Liptószentmiklós (1),Piran (1),Porec (1),Zala megye (1),Lunz (1),Semmeringbahn (1),Eilat (1),Waidhofen (1),Máriagyűd (1),Hluboka (1),Nothklamm (1),jégbarlang (1),Baranya megye (1),Ceske Budejovice (1),Johannesbachklamm (1),arborétum (1),Hollandia (1),Zadar (1),Kisújbánya (1),Jindrichuv Hradec (1),Vintgar szurdok (1),Güssing (1),Mendlingtal (1),Petzen (1),Somogy (1),Kaposvár (1),Máré-vár (1),Nagybakónak (1),virágok (1),Miramare kastély (1),Predjama (1),Rába (1),Steinwandklamm (1),Postojna (1),Seegrotte (1),Liechtenstein (1),Raabklamm (1),Myrafälle (1),Gornergrat (1),Gornergratbahn (1),Klagenfurt (1),Hochosterwitz (1),Krka (1),tavasbarlang (1),Schilthorn (1),Gloggnitz (1),Mürzzuschlag (1),Liechtensteinklamm (1),Talbachklamm (1),Aareschlucht (1),Wörschachklamm (1),Schafberg (1),St. Wolfgang (1),Hallstatti tó (1),Gleccser expressz (1),Wolfgangsee (1),Günstner vízesés (1),Losenheim (1),Teichalm (1),Skocjan (1),Bledi-tó (1),Dobrovnik (1),Trieszt (1),Olaszország (1),Berchtesgaden (1),Maria Wörth (1),Hangar-7 (1),Trakoscan (1),Kirchberg (1),Hermannshöhle (1),Schönbrunn (1),Lackenbach (1),Trakostyán (1),Bajorország (1),Németország (1),Ljubljana (1),Riegersburg (1),Altaussee (1),Wienerbruck (1),Ötschergräben (1),Fraknó (1),Mitterbach (1),Grosseckbahn (1),St. Lambrecht (1),bencés apátság (1),Karlsplatz (1),Schlossbergbahn (1),Grosseck (1),Würflach (1)

Utolsó kommentek

Utoljára kommentelt bejegyzések