Majrés utazás egy libegővel - Csorba-tó

Szeretem a libegőket! Kényelmesen ülve, hangtalanul suhanni a magas fenyők között, miközben érezzük a lengedező szelet, a napfény melegét - csodálatos élmény. Olyan, mintha repülnénk. És közben lélegzetelállító panorámában gyönyörködhetünk (lefelé). Szóval szeretem. Tériszonyos vagyok, de soha, semmilyen problémám nem volt a libegőkkel. Eddig. Ezen a libegőn, egy idő után bizony mellém ült a majré már fölfelé is, és a lefelé út még vissza volt... De ez ne vegye el senki kedvét! A Csorba-tó melletti libegő a Predné Solisko csúcs közelébe szállítja a kirándulók hadát, és hatalmas élmény utazni vele! Mutatom milyen!

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Hol található? Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Csorbató (Štrbské pleso) település mellett. Térképen ITT.

Megközelíthető autóval is (csakhát a szerpentinek, meg a parkolás...), de sokkal könnyebb vonattal. Nyugatról Liptószentmiklós vagy keletről Poprád felől érkezve, Csorba település vasútállomásáról fogaskerekű vonattal lehet felmenni, vagy Tátralomnic és Ótátrafüred felől a "tátrai villamossal" (ami egy sima villanyvonat, csak villamosnak hívják). :) (És a vonatjegy nagyon olcsó!)

Csorbató üdülőfaluból kisétálva először a jegypénztárat fogjuk megtalálni, a nagy síugró sáncok mellett.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Nyáron, szép időben elég sokan gondolják úgy, hogy a libegőzés remek élmény és jó összekötni egy túrával. Az infocentrumban beszerezhetjük a helyi prospektusokat, és mosdó is van az épületben.

Mellette pedig szokás szerint nagy térképen áttekinthetjük a túra-útvonalakat, a turista jelzéseket, és a libegő útvonalát is.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Aztán indulhatunk megkeresni a libegőt, mert kicsit feljebb van, nem a pénztárnál.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A lanovka alsó állomása csak egy kis fordító állomás, nincs épület hozzá, csak a kezelők bódéja.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A bejáratnál a mágneskártya segítségével mehetünk át a forgón. Kis tábla figyelmeztet arra, hogy ha egyedül megyünk, középre üljünk, ne a szélére. Ha többen vagyunk, akkor is nagyjából egyensúlyozzuk ki a libegő ülését.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A beléptető kapu után még egy kis kapu állja az utunkat. Mivel négy üléses a libegő, a négy kis kapu mögött elrendeződhetünk, hogy hova szeretnénk ülni, illetve ha sokan vagyunk, négyesével beállhatunk, míg megérkezik a következő ülés.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A kis kapuk csak akkor nyílnak, amikor az előző ülés már lement, és jön a következő.

Általában minden ilyen libegőnél fel van festve, hogy pontosan hova kell állni ahhoz, hogy a megfelelő helyen érkezzen a hátsónk alá az ülés. Hát a felfestés itt elég konkrét...

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

És ha a megfelelő helyen belehuppantunk a libegő ülésébe, már csak a lábtartót kell lehajtani, és kezdődhet a hangtalan suhanás a fák között.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Az alsó állomás 1386 méteres tengerszint feletti magasságban található, innen indul a libegő a Predné Solisko csúcs közelébe.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

De mi is ez? Ez egy egysebességes ülőlift (libegő). A folyamatosan haladó drótkötélpályán sok-sok 4 személyes ülőke jár körbe-körbe, melyek fixen rögzítve vannak a drótkötélen.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Apró hátránya is az, hogy az ülőkék fixen rögzítve vannak, beleértve a visszafordító szakaszt is, ezért a felvonó utazó-sebességének is kicsit lassabbnak kell lennie a biztonságos ki- és beszálláshoz. De másfelől ez előny is lehet, hiszen tovább tart a libegőzés, a fák koronája közötti repülés.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Márpedig az nagyon jó dolog! Hangtalanul suhanni a hatalmas fenyők lombja között, hallgatni a madárcsicsergést, a szél zúgását, élvezni a repülést - fantasztikus érzés! :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Egy kis meglepi, hogy bár fölfelé libegőzünk, mégis a libegő útja itt lefelé fordul, átlibeg egy völgy fölött, hogy aztán ismét fölfelé induljon.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

És a völgy után valahogy összemennek a magas fenyők, itt már csak alacsonyak vannak. Lassan elérjük az erdőhatárt, már olyan magasan vagyunk.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A másik oldalon pedig már szépen rálátni a Solisko csúcsra, és a tetején a csúcskeresztre.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

És, hogy mikor ült mellém a majré? Hát nagyjából ezen a környéken. A fotó természetesen nem adja vissza, de egyre magasabbak lettek az oszlopok, vagy csak az egyre alacsonyabb fenyők miatt tűntek annak, és a jobb oldalon egy mély völgy húzódott alattunk, amitől még magasabbnak éreztem a libegőt.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Persze nem volt annyira gáz (így visszagondolva), de ott valami rossz érzés fogott el, ahogy láttam, hogy eléggé a mély völgy szélén megyünk. Itt már kicsit nagyon vártam, hogy minél előbb érjünk fel és stabil talaj legyen a talpam alatt.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

És nem is kellett sokat várni, mert innen már nagyon közel volt a felső állomás. Gyakorlatilag ez is csak egy visszafordító, itt sincs semmilyen épület a libegőhöz.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Az utolsó oszlop már egészen alacsony, és tábla jelzi rajta, hogy most már lassan nyithatjuk a lábtartót, hogy majd időben ki tudjunk ugrani az ülésekből.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A libegő ugye nem áll meg, menet közben kell felpattannunk, és a felfestések szerinti irányba elhagyni az üzemi területet. Az oszlopon lévő kis kék tábla pedig arra emlékeztet, hogy ez mégiscsak egy sífelvonó, hiszen azt az irányt mutatja, amerre sílécekkel el lehet hagyni a libegőt.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A libegő felső állomása 1814 méteres magasságban található, innen már csodálatos kilátás tárul elénk majdnem minden irányba.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Szépen rá lehet látni Csorbató üdülőfalura is, a nagy szállodákra a kristálytiszta tó körül, és a síugró sáncokra, amik kiállnak a hegyoldalból.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A felső állomás mellől számtalan túraút indul. A legnépszerűbb persze a Solisko csúcsra felvivő szerpentin. Kb. 1 óra alatt lehet felmászni a 2117 méter magas csúcsra. Ez a Szoliszkó gerinc első kiemelkedése. Onnan tényleg 360 fokban csodálhatjuk meg a környező tájat.

Van még a libegő állomása mellett egy nagy teraszos étterem, pizzéria is. Aztán ha kigyönyörködtük magunkat odafent, indulhatunk lefelé.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A felső állomásnál se ki-, se beengedő kapu nincs. Még el is gondolkodtam, hogy nahát, lefelé ingyen van a libegő? (De nem... alul derült ki, hogy kijutni viszont csak a jeggyel lehet.)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A libegőzés lefelé mindig lélegzetelállítóbb, hiszen lefelé tárul elénk az egész táj, és gyönyörködhetünk a csodálatos panorámában.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Aztán ismét jön egy kis majré, mert a hegyoldal erősen lejt a bal oldalon, de hamar túl lehet lenni rajta. Érdemes inkább a távoli tájat figyelni és a szállodákat meg a tavat csodálni. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Persze nehéz elvonatkoztatni attól, hogy elég meredeken ereszkedünk lefelé, de kell ennyi izgalom, és hamarosan leérünk a völgy aljára, majd ismét fölfelé fogunk menni - pedig most lefelé megyünk... Értitek ugye? :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A libegőt egyébként 2002-ben építették, és az utazás majdnem 7 percig tart rajta.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Ahogy nőnek a fák, ismét beérünk a fenyőerdőbe, és amikor már a fák csúcsa magasabb nálunk, akkor már nem is érezzük annyira magasnak a drótkötélpályát.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Nyáron azért nincs túlterhelve, de síszezonban egészen biztosan sokan utaznak rajta. A libegő kapacitása 1600 fő/óra.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

A libegő üzemel:

  • nyáron júliusban és augusztusban 8:30-tól fel 18:00-ig, le 18:15-ig

elő és utószezonban

  • június végén és szeptember elején 8:30-tól fel 16:30-ig, le 16:45-ig
  • június elején és szeptember végén 8:30-tól fel 15:30-ig, le 15:45-ig
  • és még októberben november elejéig 8:30-tól fel 15-ig, le 15:15-ig

És hamarosan vissza is érkezünk az alsó állomásra, sajnos hamar végetér a kellemes repülés.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Technikai adatok:

  • a libegő típusa: 4-CLD
  • építés éve: 2002
  • gyártó: Poma
  • alsó állomás: 1386 m
  • felső állomás: 1814 m
  • szintkülönbség: 428 m
  • a libegő hossza: 2070 m
  • oszlopok száma: 18 db
  • ülések száma: 96 db
  • utazási sebesség: 5 m/s
  • az utazás hossza: 6,7 perc
  • kapacitás: 1600 fő/óra

A technikai információk a www.lift-world.info oldalról származnak.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Jegyárak (2018):

a helyszínen a pénztárnál megvéve

fel és le:

  • felnőtt 15 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • diák és nyugdíjas 13 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • gyerek 11 Euro (+ 2 Euro letét a kártyáért)

csak fel:

  • felnőtt 11 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • diák és nyugdíjas 9 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • gyerek 7 Euro (+ 2 Euro letét a kártyáért)

csak le:

  • felnőtt 9 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • diák és nyugdíjas 8 Euro (+2 Euro letét a kártyáért)
  • gyerek 6 Euro (+ 2 Euro letét a kártyáért)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

a helyszínen automatából (bankkártyával), vagy az interneten 1-2 nappal előre megvéve

fel és le:

  • felnőtt 13 Euro
  • diák és nyugdíjas 12 Euro
  • gyerek 10 Euro

csak fel:

  • felnőtt 10 Euro
  • diák és nyugdíjas 8 Euro
  • gyerek 6 Euro

csak le:

  • felnőtt 8 Euro
  • diák és nyugdíjas 7 Euro
  • gyerek 5 Euro

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

interneten 3 vagy több nappal előbb megvásárolva

fel és le:

  • felnőtt 12 Euro
  • diák és nyugdíjas 11 Euro
  • gyerek 9 Euro

csak fel:

  • felnőtt 9 Euro
  • diák és nyugdíjas 7 Euro
  • gyerek 5 Euro

csak le:

  • felnőtt 7 Euro
  • diák és nyugdíjas 6 Euro
  • gyerek 4 Euro

Tehát nagyon nem mindegy, hogy mikor és hogyan vásároljuk meg a jegyeket, mert elég jelentős a különbség, főleg több jegy esetén. Viszont a neten egy bizonyos napra lehet megvenni a jegyet előre, és időjárástól függetlenül csak azon az egy napon mehetünk. A pénztárban vett jegynek ennyi az előnye, hogy akkor dönthetünk a kirándulásról, amikor már ott vagyunk, időjárástól függően.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

Szóval ha erre jártok, ne hagyjátok ki a kimondhatatlan nevű Štrbské pleso, azaz Csorbató klimatikus üdülőhelyét, ami télen-nyáron fantasztikus! Ráadásul mindenki megtalálhatja itt a kedvére való kikapcsolódást: nyugalom vagy bulizás, pihenés vagy aktív túrázás, wellness vagy fitt lesz :),  kulináris élvezetek vagy hamar bekapható gyorskaják, jó sörök, shopping és harapható tiszta, friss levegő. Felüdülés testnek és léleknek egyaránt.
Erdő, patak, tó, hegy, libegő, mi kellhet még? Ja vonat! Na abból is van választék. :)

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató libegő

0 Tovább

Kis-kabinos ikrek a Chopok déli oldalán

Nektek szokták gyerekkorotokban mondani, hogy kapsz egy "átszállót"? Mondjuk pofonban nem tudom az milyen, de kis-kabinos felvonóban meg tudom mutatni. A Chopok déli oldaláról két teljesen egyforma kis-kabinos felvonóval lehet feljutni a csúcsra, annyi csak a különbség, hogy az egyiknek pirosak, a másiknak feketék a kabinjai. Gondolom a piros a lány, a fekete a fiú. :) Fantasztikus kilátás, csodálatos táj, rengeteg kirándulási lehetőség nyáron, és szuper síterep télen. Na nézzük!

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában, a Besztercebányai kerületben (Banskobystrický kraj), Besztercebányától (Banská Bystrica) Breznóbánya (Brezno) felé, majd Zólyombrézónál (Podbrezová) északnak, a Sebesérnél (Bystrá) kezdődő 584-es út végénél. Térképen ITT. (De megközelíthető északról is, a Chopok csúcsáról.)

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

A Dél felől érkező út Krupová-ig tart, ahol 520 férőhelyes, hatalmas parkoló várja a vendégeket. A parkoló mellett pedig ott a kis-kabinos felvonó alsó állomása.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Az alsó állomás 1084 méteres tengerszint feletti magasságban található, innen indulnak a kis piros kabinok felfelé.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Az alsó állomás csak egy kis tető, ahol a kabinok visszafordulnak, itt nincs épület.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Egy apró bódé van csupán a kezelő személyzetnek, és jegyet is itt lehet venni. Persze van információs iroda és ajándékbolt, valamint mosdó is a parkoló mellett.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Viszont nyáron a kabinos felvonó nem folyamatosan jár! Fél óránként elindítják kb. annyi időre, amíg van beszálló utas, majd amikor ők átérnek a másik végére, a felvonó leáll. Ezért érkezés szempontjából vegyétek figyelembe, hogy a felvonó minden nap 8:30 és 18:00 óra között, fél óránként indul el. (De ha pont lemaradtok, akkor is max. 20 percet kell várni.)

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

De mi is ez? Ez egy kétsebességes kis-kabinos felvonó. A folyamatosan haladó szállító-drótkötélpályán sok-sok kabin jár körbe-körbe. A végállomásokon azonban a kabinok a gyorsabb szállító-kötélről "lejönnek", majd egy lassabb sebességű drótkötélen vagy láncon mennek körbe és fordulnak vissza, miközben az ajtók kinyílnak, és ki-, illetve beszállni lehet.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Azért nem kell aggódni, a kabinok tényleg szépen lassan mennek, és főként nyáron nem lehet probléma a beszállással, de télen, amikor még a síléceket is bele kell tenni az ajtókon kívül található tartóba, még akkor is van elég idő a pakolásra és a beszállásra.

Aztán kezdődik a repülés felfelé.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Az előző képen látszik az információs iroda és a shop is, de be kell vallanom, ha 20 percet várni kell a felvonó indulásáig, nem nagyon van itt mit nézni, csinálni. (Zárójelben mondhatni, hogy az egész Chopok-nak ez a legunalmasabb állomása. Mert az összes többinél, mindenhol van valami látnivaló, ha más nem a kilátás, de itt még az sincs.)

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Úgyhogy irány a hegy, a felvonó ikrek középső állomása Kosodrevina 1488 méteren.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Na jó, azért valami mégiscsak van, ami elcsábítja az embereket idáig... mégpedig a mountain go-carts! A felső állomáson sorakoznak ezek a háromkerekű triciklinek látszó járgányok. A kisautó tulajdonképpen a gokart és a szánkó keresztezéséből jött létre. Olyan, mint egy háromkerekű bicikli, csak nincs rajta pedál, hiszen a folyamatosan lejtő hegyoldalban nem nagyon kell tekerni. Fékezni annál inkább!

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Az autóban alacsonyan van a súlypont, ezért nagyon stabil jármű, és két, egymástól független fékkel van felszerelve, amire nagy szükség van, hogy megbirkózzunk a kanyarokkal és a pálya veszélyeivel. Ez a tricikli maximális biztonság mellett nyújt száguldozós, farolós, vidám élményeket.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Bár amikor ott voltam, senki nem próbálta ki lefelé, azért a lejtős, száguldozós, szerpentines pálya látszott a kabinból.

A pálya hossza 2600 méter, közepesen nehéz pálya. Gyerekek 12 éves kortól próbálhatják, de 15 éves korig csak felnőtt kísérettel.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Egy menet a mountain go-carts-al Kosodrevina és Krupová között 12 Euro.

Kombinált jegy (felnőtt): fel kabinos felvonó, le mountain go-carts: 19 Euro

Az élmény naponta 12 és 17 óra között elérhető időjárástól függően (rossz idő esetén nem üzemel).

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Közben fel is értünk a piros kabinos felső állomásához. A következő megállóhely Kosodrevina, átszállási lehetőség a Chopokra tartó kabinos felvonóra.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Az épület felső és alsó állomás is egyben, hiszen a jobb oldali részébe érkeznek a piros kabinok lentről, Krupová felől, a bal oldali részéből pedig indul a fekete kabinos a Chopok csúcsára. Az állomás melletti nagy épület szálloda, a másik oldalon pedig egy, a világon egyedülálló múzeum található, az eredeti, 1954-ből származó felvonó egy darabkája az alsó állomás épületében. Gépészet, műhelyek és az eredeti felvonó.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

A felvonók ismerőinek és kedvelőinek értékes kincs a "Von Roll" múzeum, mely elmeséli a turizmus kezdeteit az Alacsony Tátrában. Feleleveníteni a régi „Von Roll-t“ - az akkori szupermodern svájci úttörőt, amely összekötötte a Chopok déli és északi lejtőjét, Liptó két régióját és a Felső-Garamot. A korabeli felvonót a beszálló állomással az 1954-1957-es évekből a Chopok déli oldalán nézhetjük meg Kosodrevina állomás mellett.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Ez viszont már az a vadiúj felvonó, ami 2016-ban épült. Az épület padlója mindenhol gumiborítású a síbakancsok miatt. Ötletes, színes korongokból vannak kirakva a padlóban az útbaigazító jelzések.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Fenti képen látszik az a hatalmas, piros, vízszintes tárcsa is, ami a gyors szállítókötelet vezeti, miközben a kabinok egy másik pályán sokkal lassabban haladnak körbe. És emiatt érezzük azt is, hogy beszállás és indulás után szinte kidobja a rendszer a kis kabint az épületből, hiszen a lassú láncról egy lejtőn begyorsulva akad rá a kabin a gyors szállító-drótkötélre, ami kicsit megrántja, ahogy magával viszi.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Technikai adatok:

  • a felvonó típusa: 15-MGD
  • gyártó: Doppelmayr
  • az építés éve: 2016
  • alsó állomás - Krupová: 1084 m
  • felső állomás - Kosodrevina: 1488 m
  • szintkülönbség: 404 m
  • a felvonó hossza: 1212 m
  • utazási sebesség: 6 m/s
  • az utazás hossza: kb. 5 és fél perc
  • oszlopok száma: 7 db (de vannak dupla oszlopok)
  • egy kabin 15 személyes (de szerintem az már hering effektus), 10 párnázott ülőhely van kabinonként
  • kapacitás: 2800 fő/óra

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

A nagy átszálló állomás a piros kabinok tároló garázsa is, viszont a feketék itt csak visszafordulnak. Mindenhol jól ki van táblázva, hogy merre kell menni, és a padlón is mutatják a nyilak. (Különben el is lehetne tévedni ebben a nagy hodályban a korlátok között.)

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Az épület aljában kulturált mosdók vannak.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Az épület melletti nagy térképen áttekinthetjük a túrázási lehetőségeket is. Míg a jobb oldali térképen csak a déli oldal látható, a bal oldalin az egész Chopok rajta van a déli és az északi oldalával együtt.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

És ha már körbejártunk itt mindent, megnéztük a "Von Roll" múzeumot, és a felvonó is épp elindult, akkor mehetünk tovább felfelé.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Mert a felső felvonó is csak fél óránként üzemel, mint az alsó, annyi különbséggel, hogy ez 8:40-től 18:00 óráig jár, minden óra 10 és 40 perckor indítják el.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Nos merre is kell menni felfelé?

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Egyébként a felső, fekete felvonó mindenben az alsó, piros ikertestvére. Ugyanúgy kétsebességes, kis-kabinos felvonó, aminek a gyors szállító kötelét a nagy piros tárcsa fordítja vissza, míg a kabinok körbejárnak a ki- és a beszálláshoz.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Mi pedig folytatjuk a repülést felfelé, a Chopok csúcsa felé. A kilátás egyre szebb lesz a Felső-Garam vidékére, amit azért kicsit ront, hogy a kabin plexije nagyon össze van karcolva (ahhoz képest, hogy csak két éves kabinok).

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Közben már elhagytuk az erdőhatárt, már csak alacsony, törpefenyők fölött repülünk és a talaj is egyre sziklásabb lesz. (Bocs a fotó minőségéért, sajnos a karcos üveg még tükröződött is nagyon.) :(

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

De azért a Chopokon az igazi élet télen van! Szlovákia legjobb sícentruma a Nízke Tatry Jasná, mint a legnagyobb sí aréna kitűnő lehetőségeket kínál a télisportok kedvelői számára. A Chopok déli és északi oldalán egyaránt számtalan sportolási, szórakozási és aktív pihenési lehetőséget található. A központ 50 km tökéletesen karbantartott lesikló pályát üzemeltet, különféle nehézségi fokozatokban, melyek alkalmasak a kezdőknek, gyermekes családoknak, tapasztalt síelőknek, de alkalmasak világszínvonalú versenyek megrendezésére is. A modern hóágyú rendszer 36 km pálya behavasítását teszi lehetővé az év 5 hónapján keresztül. A vad síelés szerelmesei megtalálják a számításukat a freeride zónákban és a snow parkban. Jasná-n este két megvilágított lesiklópályán síelhetnek a látogatók. A téli szezon rendszerint december elejétől április végéig tart. A Chopokon összesen 23 drótkötélpálya és felvonó működik óránként 28 439 fős kapacitással.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

És itt nyáron is bevezették a "síbérletet", ami azt jelenti, hogy egy "gopass"-os kártyával lehet körbefelvonózni az egész hegyet. Ezzel igénybe vehetjük az összes működő libegőt és felvonót, akárhányszor, egész nap. A Chopok északi és déli oldalán nyáron üzemel 2 db libegő, 3 db kabinos felvonó és 1 db sikló. A mágneskártyát elég a bal zsebünkben tartani, és a kapuk átengednek, nem is kell odatartani külön sehova. (Viszont így a szakaszjegyek megszűntek. Vagy minden, vagy gyalog.)

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

És télen-nyáron igaz, hogy nem mindegy mikor és hol vesszük meg a gopass kártyát, mert az árak nagyon különbözőek. Legolcsóbb az interneten megvenni, így sorban állni sem kell majd a helyszínen, hanem rögtön lehet menni a felvonóhoz (állítólag, bár nem tudom így mágneskártyánk honnan lesz). Az új rendszer kicsit hasonlít a repülőjegyek és a szállodák árképzéséhez, a telítettségtől, az eladott jegyek számától és a vásárlás időpontjától is függ, hogy mennyiért sikerül megszereznünk egy napijegyet. A síbérleteknél elég nagyok a különbségek (januárra, februárra most 30 Eurótól 45 Euróig vannak napijegyek), érdemes figyelni, ha már meg van az időpontunk, vagy az olcsó napijegyhez igazítani az indulást. :)

A jegyárak átnézhetőek itt: www.jasna.sk

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Alattunk a csúcshoz vezető, "kikövezett" túraút. Ilyet sem lehet túl sok helyen látni. :)

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

A nyári gopass mágneskártyával, ami az összes működő felvonóra érvényes, azt is megtehetjük, hogy északról érkezve le-utazunk akár egészen Krupová-ig, és vissza, vagy összeköthetjük egy kis túrázással is, az egyik utat gyalog, a másikat felvonóval is megtehetjük. A középső állomástól Chopok gyalog, felfelé kb. 2 óra.

A középső és az alsó állomás közötti Mountain Carts - élmény gokartozást már a felső kabinok némelyikén is hirdetik.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Technikai adatok:

  • a felvonó típusa: 15-MGD
  • gyártó: Doppelmayr
  • az építés éve: 2016
  • alsó állomás - Kosodrevina: 1488 m
  • felső állomás - Chopok: 2004 m
  • szintkülönbség: 516 m
  • a felvonó hossza: 1433 m
  • utazási sebesség: 6 m/s
  • az utazás hossza: kb. 5 és fél perc
  • a kabinok 15 személyesek (10 ülőhellyel)
  • kapacitás: 2800 fő/óra

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

A felső állomás egybe van építve a Rotunda étteremmel és az északi oldal kabinos felvonójának felső állomásával. A kör alakú étterem ablakaiból csodálatos kilátás tárul elénk minden irányba (feltéve ha egy felhő keresztül nem húzza a számításainkat), és egy hatalmas terasz is tartozik hozzá.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Jegyárak (2018):

  • előre megvásárolva az interneten (egy adott napra): felnőtt: 18 Euro, nyugdíjas és diák: 15 Euro, gyerek: 12 Euro
  • a helyszínen automatából vásárolva bankkártyás fizetéssel: felnőtt 20 Euro, nyugdíjas és diák: 16 Euro, gyerek: 13 Euro
  • a helyszínen a pénztárban megvásárolva (több napig érvényes): felnőtt 22 Euro, diák és nyugdíjas: 18 Euro, gyerek: 15 Euro

A gopass kártya letéti díja további 2 Euro, amit a végén leadáskor visszaadnak.

Ha lefelé indulunk, ebbe az irányba kell mennünk.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

A felvonókon elvileg ingyen utazhatnak a 7 év alatti gyerekek egy 18 év feletti felnőtt kíséretében (max. 2 gyerek mehet egy felnőttel). A jegyvásárlás szempontjából nyugdíjasnak számítanak a 61 év felettiek. Diákok a 13 és 18 év közöttiek, idősebbektől csak ISIC, ITIC, EURO26, GO26 típusú diákigazolványt fogadnak el (a magyar gimnáziumi pont nem ilyen :(, tehát 18 év felett már felnőtt jegyet kell vennünk). Gyerekek a 7 és 12 év közöttiek. 

Kutya szájkosárral vihető.

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

Tanulság még egyszer összefoglalva röviden: a Chopok Juh (déli oldal) felvonói nyáron nem folyamatosan járnak, hanem fél óránként indítják el őket 5-10 percre. Chopokról a középső állomásig érdemes lemenni a Von Roll múzeum miatt, onnan Mountain Carts kisautóval érdemes robogni egyet (délen sokkal hosszabb a pálya, mint északon), de egyébként (ha semmi más célunk nincs, illetve nem innen indultunk) Krupová-ig már nem érdemes lemenni.

Azért ha Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában jártok, próbáljátok ki a kis-kabinos ikreket, hiszen felvonózni mindig élmény, és egy magas hegyre felmenni vele még kényelmes is. :)

Szlovákia kis-kabinos felvonó Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a hegy saját honlapjáról származik. www.jasna.sk

0 Tovább

Két kötélen lógva ég és föld között - Jasná, Chopok

Láttatok már olyan kabinos felvonót, ami két drótkötélre van rögzítve? Mert én még nem, ezért egészen felvillanyozódtam, amikor megláttam, hogy a Chopok csúcsához ilyennel lehet felmenni. Egy kis kabinos felvonó jó nagy kabinnal két kötélre függesztve! Más mint a többi! Izgi!

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Hol található? Szlovákiában, az Alacsony-Tátrában, a Zsolnai kerületben (Žilinský kraj), Liptószentmiklós (Liptovsky Mikulas) mellett, a Demén-völgyben (Demänovská dolina), a Chopok északi oldalán, a csúcs felé. Térképen ITT.

Az alsó állomáshoz északról, Biela Pút felől (a nagy parkoló felől) egy libegővel repülhetünk fel, majd még egy siklóval is utazhatunk, a felső állomás túloldalán pedig a délről jövő kabinos felvonó van.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Az alsó állomás a Priehyba nevet viseli, ez már a Jasná síközpont oldalában, a hegy dereka körül van. Innen van még felfelé a Chopok csúcshoz, de van már lefelé is mind kirándulási, mind síelési lehetőség.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Az alsó állomás épülete mellé ér fel a katicás sikló. Pár métert kell sétálni a kabinos felvonó épületéhez.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Priehyba 1342 méteres tengerszint feletti magasságban található, Chopok, a csúcs pedig 2004 méteren. Szép túra, de kabinos felvonóval sokkal kényelmesebb és gyorsabb is a feljutás. :) Túrázni még a csúcs körül is lehet egész nagyokat, a gerincen és a szomszédos csúcsokhoz.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Itt nyáron is bevezették a "síbérletet", ami azt jelenti, hogy egy "gopass"-os kártyával lehet körbefelvonózni az egész hegyet. Ezzel igénybe vehetjük az összes működő libegőt és felvonót, akárhányszor, egész nap. A Chopok északi és déli oldalán nyáron üzemel 2 db libegő, 3 db kabinos felvonó és 1 db sikló. A mágneskártyát elég a bal zsebünkben tartani, és a kapuk átengednek, nem kell odatartani külön sehova.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

De mi is ez? Ez egy kétsebességes kis-kabinos felvonó. A folyamatosan haladó szállító-drótkötélpályán sok-sok kabin jár körbe-körbe. A végállomásokon azonban a kabinok a gyorsabb szállító-kötélről "lejönnek", majd egy lassabb sebességű drótkötélen vagy láncon mennek körbe és fordulnak vissza, miközben az ajtók kinyílnak, és ki-, illetve beszállni lehet.

De mint látható az alsó állomáson pár kabin félre is van állítva, egy tároló sín is lett beépítve. Innen lehet a felvonó kapacitását több kabinnal növelni, vagy ha nem szükséges, csökkenteni a kabinos félreállításával.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabinok tehát itt is szép lassan fordulnak vissza az állomásokon, az ajtók kinyílnak, és be lehet szállni.

Azért tartja ezeket a kabinokat két drótkötél, mert sokkal nagyobbak a megszokott kis-kabinos felvonók kabinjainál. Itt egy kabinba akár 24-en is beférnek, ráadásul ülni is lehet. (Csak összehasonlítás képpen, a Werfen-i jégbarlanghoz vivő nagy (!) - kabinos felvonó mindössze csak 18 személyes - állva, hering üzemmódban.)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Mondjuk sícuccokkal valószínűleg ebben is nehezen férnek el 24-en, de azért 18 főnek biztosan kényelmes.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Beszállás után az ajtók becsukódnak, majd egy kis gyorsítás után a kabinok rácsatlakoznak ismét a gyorsabb szállítókötélre, és szinte kirepülnek az állomás épületéből.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabinok elhaladnak a két hatalmas kerék között is, amik a szállító drótkötelet fordítják vissza. Ezek általában mindjárt a bejárat után helyezkednek el, és ahogy a kabin lekapcsolódik róluk, már fordulnak is vissza.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A drótkötél egy darabja ki van állítva az épület oldalában, hátha ettől nagyobb biztonságban érezzük magunkat utazás közben.

A kabinok teherbírása 24 fő = 1920 kg. Úr Isten! Az majdnem két tonna!!! (Plusz a kabin súlya - komoly teherbírású ez a drótkötél!)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabin belseje tehát (főleg nyáron) tágas, kényelmes, és így számolgatva legalább 20 főnek jut benne ülőhely. A középső padok végén is van egy lehajtható ülőke. Viszont síléc tároló kívül nincs, tehát télen azt is el kell tenni valahova.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabin oldala már eléggé karcos, úgyhogy túl jó fotókat sajnos nem sikerült útközben készíteni. Azért a lényeg látszik: az alsó állomás.

Az is látszik az alsó állomás körül, hogy nyáron ez főként egy átszálló hely, bár a túrautak is erre vezetnek, de a sikló és a kabinos felvonó állomásán kívül itt nem sok minden van. Apró játszótér pár játékkal a gyerekeknek, és egy ugráló asztal. A kicsi, kerek talponálló (elegánsabban: bár) nyáron nincs nyitva, de a kilátásban azért már itt is lehet gyönyörködni.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Viszont felfelé általában "előre" nézünk, legalábbis a menetirány szerint, és akkor csak a hegyet látjuk.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kerítés mentén végig hóágyúk meredeznek arra az esetre, ha a felhők nem szállítanának elég hó-utánpótlást a sípályákhoz.

A fák egyre kisebbek, már inkább csak bokrok és gyönyörű zöld gyep borítja a hegyet.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Az oszlopok is dupla olyan szélesek, mint a megszokott, itt viszont nem kell tartanunk a más nagy kabinos felvonóknál szokásos oszlop utáni kilengéstől.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És ha az időjárás, valamint a felhők nem elég kegyesek hozzánk, akkor az erdőhatár után hamarosan a felhő határt is elérjük.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És eltűnünk a felhőben, mint ama bizonyos szürke szamár a ködben.

Ragyogó napsütésben biztosan sokkal élvezetesebb az utazás, és lenyűgözőbb a kilátás, de felfelé nekem ez jutott.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

De ha kisült a nap, akkor azt is láthatjuk, hogy a felső állomás közelében a csúcshoz vezető túrautak ki vannak kövezve.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A felső állomás érkezési oldala nagyon hasonlatos az alsó állomáshoz, itt is lógnak félreállított kabinok, ott a drótkötelet visszafordító két nagy kötél, és közöttük érkezik a kabin a kiszállási oldalra.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Aztán következik a lassan, araszolva visszafordulás a beszállási oldalra, és indul az újabb kör.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A felső állomás épülete sokkal nagyobb, mint az alsó, itt étterem is van. Az állomás neve Rotunda, talán azért, mert a középső rész (az étterem) kör alakú.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Kicsit messzebbről látszik, hogy az épület 2 felső állomás az 1-ben. Középen van a Rotunda étterem, sportbolt és mellékhelyiségek. Balra van a Chopok déli oldala, és az azon közlekedő kis-kabinos felvonó, jobbra pedig a Chopok északi oldala, és a két drótkötélen lógó kabinos felvonó.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Jegyárak (2018):

  • előre megvásárolva az interneten (egy adott napra): felnőtt: 18 Euro, nyugdíjas és diák: 15 Euro, gyerek: 12 Euro
  • a helyszínen automatából vásárolva bankkártyás fizetéssel: felnőtt 20 Euro, nyugdíjas és diák: 16 Euro, gyerek: 13 Euro
  • a helyszínen a pénztárban megvásárolva (több napig érvényes): felnőtt 22 Euro, diák és nyugdíjas: 18 Euro, gyerek: 15 Euro

A gopass kártya letéti díja további 2 Euro, amit a végén leadáskor visszaadnak.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A felvonókon elvileg ingyen utazhatnak a 7 év alatti gyerekek egy 18 év feletti felnőtt kíséretében (max. 2 gyerek mehet egy felnőttel). A jegyvásárlás szempontjából nyugdíjasnak számítanak a 61 év felettiek. Diákok a 13 és 18 év közöttiek, idősebbektől csak ISIC, ITIC, EURO26, GO26 típusú diákigazolványt fogadnak el (a magyar gimnáziumi pont nem ilyen :(, tehát 18 év felett már felnőtt jegyet kell vennünk). Gyerekek a 7 és 12 év közöttiek. 

Kutya szájkosárral vihető.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

A kabinos felvonó reggel 8:30 és délután 18 óra között folyamatosan jár. Utolsó völgymenet 18 órakor.

És mint ahogy mindenütt, a lefelé út itt is sokkal látványosabb. Bár természetesen felfelé is lehet úgy ülni, hogy gyönyörködhessünk a kilátásban, de ez inkább lefelé szokott megtörténni.

A kilátás természetesen itt is lélegzetelállító: az Alacsony- és a Magas-Tátra vonulatai is látszanak.

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Technikai adatok:

  • alsó állomás: 1349 m
  • felső állomás: 2004 m
  • szintkülönbség: 655 m
  • az út hossza: 2130 m
  • átlagos emelkedés: 32,27 %
  • legnagyobb emelkedés: 50,24 %
  • utazó sebesség: 7 m/s
  • az út hossza: 6,5 perc
  • kapacitás: 2480 fő/óra
  • oszlopok száma: 11 db
  • az építés éve: 2012
  • gyártó: Doppelmayr
  • a kabinok gyártója: CWA
  • a kabinok típusa: FUNITEL 24
  • a kabinok száma: 22 db
  • a kabinok távolsága a kötélen egymástól: 298 m

(A technikai adatok egy része a kihelyezett táblákról és a lift-world.info olalról származik.)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És újra itt az alsó állomás. Körbeértünk. :)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

Ha Szlovákiában jártok a Chopok északi vagy déli oldalán, ne hagyjátok ki ezt a klassz nagy - kis-kabinos felvonót, hiszen igazán különleges például attól, hogy dupla drótkötélen lóg, és nem szimplán. :)

Szlovákia Jasná Chopok Tátra Alacsony-Tátra kis-kabinos felvonó

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a hegy saját honlapjáról származik. www.jasna.sk

0 Tovább

Zubacska, a tátrai fogaskerekű - Csorba-tó

Hegyek-völgyek között fogaskerekűvel zakatolni..., ez csak hangulatos utazás lehet! A lassan nyugdíjba vonuló szerelvényt a közeljövőben lehet, hogy felváltja az ultramodern technika, de az utazás élménye remélhetőleg nem fog változni. Mindig érdemes lesz kipróbálni a "zubacskát"!

Csorba (Štrba) település és Csorbató (Štrbské pleso) üdülőhely között közlekedik ez a kis piros szerelvény, aminek két születésnapja van. Hogy lehet ez? Hamarosan kiderül... :)

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Hol található?  Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Csorba és Csorbató települések között.  Térképen ITT.

Egy kis pontosítás: a fogaskerekű alsó állomása egészen pontosan a térképen Tátracsorba néven szereplő településen van. A Magas- és az Alacsony-Tátra között található D1-es autópálya csorbai (Štrba) lehajtójától északra, a 18. számú főúton érkezve Liptószentmiklós felől (miután átmentünk a fogaskerekű felüljárója alatt, a benzinkút után) jobbra, Poprád felől balra. A kitáblázottság nem túl jó, a táblákon ezt a feliratot figyeljétek: Ozubnicová Železnica.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A vasútállomás épülete két szintes: alul a "rendes" vonat van, felül pedig a fogaskerekű. Itt találkozik a két vasút, amivel egy átszállással akár Pozsonyból, akár Miskolcról, Kassa felől feljuthatunk a Magas-Tátra szívébe.

Ha viszont autóval érkezünk, nagy és ingyenes parkoló van az alsó szinten.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Viszont érkezhetünk vonattal is, hiszen itt még a nemzetközi gyorsvonatok is megállnak. Egyik irányból Pozsony, Nagyszombat, Liptószentmiklós, a másik irányból Kassa, Poprád érintésével járnak a vonatok.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A fogaskerekű az állomásépület emeleti csarnokában várja az utasokat.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A jegypénztár alul található, a pénztárosok többé-kevésbé tudnak angolul, az idősebbek talán magyarul is (de letagadják). A fogaskerekűre is a jegypénztárban kell jegyet venni, a felnőtt jegy oda-vissza 4 Euroba kerül.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A vonaton a jegyet érvényesíteni kell (mint a helyi buszokon vagy a villamoson), az automata is hasonló.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A motorkocsi irányító fülkéjében rengeteg gomb, kar és kapcsoló, de biztosan vannak, akik eligazodnak rajtuk. Sasszeműek még az Ibis-t is felfedezhetik... :)

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A vonatok fél óránként indulnak, de ha nagyon sok az utas, akkor két szerelvényt is indítanak egymás után. A csarnokba két vonat fér be, a harmadik sínpár már a garázsba vezet.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Tehát a Csorbatói Fogaskerekű Vasút, szlovákul Ozubnicová Železnica Štrba-Štrbské pleso, OŽ, a csorbai vasútállomást köti össze a Csorbatói üdülőhellyel és a Tátrai villamosvonattal. A köznyelvben általában csak Zubačkának hívják

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A sínek nyomtávolsága 1000 mm, a fogas-sínrendszer Von Roll.

A Von Roll társaság által gyártott fogassín rendszer hasonló az Abt rendszerhez, kivéve, hogy csak egyetlen fogassínt alkalmaz és a fogak úgy vannak kialakítva, hogy mind a Riggenbach, mind a Strub rendszerhez illeszkedjenek. Egyszerűsége folytán kiválthatja mindkét rendszer fogassínjeit anélkül, hogy a fogaskerekeket cserélni kellene.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Mivel a fogaskerekű pályája indulás után rögtön meredeken emelkedik a hegyek felé, sokkal magasabban megy, mint a normál vasút. Kár, hogy nem jött éppen vonat.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A Tátracsorba - Csorbató vonal egyetlen köztes megállóhelye Mogyorós (Tatranský Lieskovec).

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A Kassa-Oderberg vasútvonal 1871-es megnyitásával a Magas-Tátra vasúttal is elérhetővé vált, ennek következtében pedig a turizmus rohamos fejlődésnek indult. A Riggenbach-rendszerű fogaskerekű vasutat Várnai Emil tervezte meg, amely a csorbai vasútállomást kötötte össze a csorbatói üdülőhellyel. A magyar hatóságok 1895-ben engedélyezték az építkezést, és egy évvel később, 1896. július 30-án megindult a forgalom.

Út közben az egyik oldalon a hegy látszik csak.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

De a másik oldalon lenyűgöző panoráma tárul elénk a vonatablakból.

A vonalon két gőzmozdony teljesített szolgálatot, melyeket a floridsdorfi mozdonygyár készített. Hasonló mozdonyok üzemelnek a mai napig a tiroli Achenseebahn fogaskerekű vasúton.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A fogaskerekű vasút kezdetben csak a nyári és téli főszezonban közlekedett, ősszel és tavasszal szünetelt a forgalom. A fogaskerekű 1924-ben a Csehszlovák Vasút tulajdonába került. A közúti forgalom növekedésével (1926-ban párhuzamos autóbuszjárat indult, rövidebb menetidővel), és az 1912-ben megnyitott villamosvonal miatt a fogas fokozatosan veszített jelentőségéből, és a csökkenő népszerűség miatt hamar veszteségessé vált. A fogaskerekű vasút utolsó üzemnapja 1934. augusztus 14. volt, ezt követően a járműveket leselejtezték, a pályát elbontották. Egyedül a felső állomás épülete maradt hírmondónak, melyet vendéglőként használtak tovább.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Így, szomorúan zárult hát a fogaskerekű vasút történetének első fele. Azonban ....

Az 1970-ben Csorbatónál megrendezendő sívilágbajnokság kapcsán merült fel a fogaskerekű vasút újjáépítésének gondolata 1968-ban. Az új, Abt-rendszerű vasúton 1970. február 12-én indult meg a forgalom. Tehát ez lett a "Zubacska" második születésnapja.

A korábbi nyomvonal kétharmada megmaradt a régi, egyharmadát viszont újratervezték. A csorbai végállomáson új csarnokot építettek, amely egyúttal a járművek tárolására is szolgál.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Az újjáépített vonalat 1500 V egyenárammal villamosították, a 3 motorvonatot a svájci Winterthurban gyártották. A szerelvények egy motorkocsiból és egy vezérlőkocsiból állnak, amiknek csak egyik oldalon vannak ajtóik. A járműveket kiválóan karbantartják, a csaknem 50 éves vonatok még ma is teljesen újszerűek.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Eddig a múlt, és most jön a jövő!

A közelmúltban a ZSSK, szlovák személyszállítási vasúttársaság közbeszerzési pályázatot hirdetett, amivel a „zubacskák” kiváltását célozzák és melyet a svájci Stadler Rail nyert meg. A pályázat értéke 39,5 millió euró, öt fogaskerekű szerelvény és egy úgynevezett multifunkciós motorkocsi (a villanymotor mellett dízelmotor is lesz benne) beszerzését tartalmazza. A beszerzési szerződés a pótalkatrészekre, diagnosztikai berendezésekre, műszaki dokumentációra és a személyzet oktatására is kiterjed. A tender tárgyát teljes mértékben hazai pénzekből térítik, uniós részfinanszírozásról nincs szó.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Ez már az új szerelvény! (A fotó a www.regionalbahn.hu oldalról származik.)

És nemcsak ezek a szerelvények újulnának meg. A ZSSK azt tervezi, hogy az új szerelvényeket nem csak a Csorba állomás és Csorba-tó közötti fogaskerekű vasúton használná, hanem a Tátrai Villamos Vasút vonalán is, Csorba-tóról Ótátrafüred és Tátralomnic, vagy Poprád felé. Ez technikailag lehetséges, hiszen a Fogaskerekű Vasút és a Tátrai Villamos Vasút ugyanolyan, 1 000 milliméter nyomtávú. A járműbeszerzéssel egyidejűleg szeretnék felújítani a vasúti pályát is, valamint összekötővágányokat is építenének Csorba-tó állomáson, lehetővé téve az átjárást a két pálya között.

A felső állomás tehát Csorbató, azaz Štrbské Pleso.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Itt találkozik a Csorba felől érkező fogaskerekű (a háttérben), a Tátrai Villamos Vasúttal, ami Csorbatótól Ótátrafüreden keresztül Poprádig, vagy Tátralomnicig közlekedik.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

A fogaskerekű az év minden napján kora reggeltől késő estig közlekedik. A nyári és téli főszezonban reggel felfelé és délután lefelé több járat is indul. Mivel az egy-vágányú vonalon nincs kitérő, a járatsűrítést csak úgy tudják megoldani, hogy egymás után két szerelvényt indítanak. Csorbató állomáson általában közvetlen csatlakozás van a Tátrai-villamoshoz Ótátrafüred felé.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Technikai adatok:

  • a vonal hossza: 4753 méter
  • szintkülönbség: 455 méter
  • nyomtávolság: 1000 milliméter
  • legnagyobb emelkedés: 150 ezrelék

Megállók:

  • Csorba (895 m)
  • Mogyorós mh (954 m)
  • Csorbató (1325 m)

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Szerintem minden utazónak nagy kedvence lehet ez a kis piros, retro fogaskerekű. Jaj, azt még nem is mutattam, hogy bizony fapados a javából. De ezt ott nem igazán bántuk.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Érdemes hegymenetben a menetirány szerinti bal oldalra ülni, mert azon az oldalon csodás a kilátás. Értelem szerűen völgymenetben pedig a menetirány szerinti jobb oldal az ajánlott. A megfelelő ülőhelyet persze nem biztos, hogy könnyű összehozni, mert a vonaton nyáron (is) nagyon-nagyon sokan utaznak.

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Ha arra jártok, ezt ne hagyjátok ki! Inkább az autót hagyjátok lent a Tátracsorbai vasútállomás környékén, és próbáljátok ki a fogaskerekűzést, mert egyszerűbb (és lehet, hogy olcsóbb is) így felmenni a Tátrába, mint autóval a keskeny, szerpentines úton (és még parkolót is kell keresni neki).

Szlovákia fogaskerekű Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a következő oldalakról származik: wikipedia, www.iho.hu, www.regionalbahn.hu,

0 Tovább

Klimatikus gyógyhely a Tátrában - Csorbató

Gyönyörű természeti környezetben, magas hegyek és suttogó fenyvesek között, a Magas-Tátra déli oldalán, 1346 méteres tengerszint feletti magasságban található egy kristály vizű tó és körülötte egy kis üdülőfalu Csorbató, ami önmagában is csodás nyaraló- és telelőhely. De innen még rengeteg túraút indul, libegő is van, meg hegyek, patakok, vízesések. Nem szabad kihagyni, ha erre visz az utunk, mutatom is miért! :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hol található? Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, 1346 méteres tengerszint feletti magasságban. Térképen ITT.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Megközelíthető autóval is (csakhát a szerpentinek, meg a parkolás...), de sokkal könnyebb vonattal. Nyugatról Liptószentmiklós vagy keletről Poprád felől érkezve, Csorba település vasútállomásáról fogaskerekű vonattal lehet felmenni, vagy Tátralomnic és Ótátrafüred felől a "tátrai villamossal" (ami egy sima villanyvonat, csak villamosnak hívják). :) (És a vonatjegy nagyon olcsó!)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ha esetleg visszafelé várni kell a vonat indulásáig, akkor az állomáson, egy kellemes olvasósarokban is eltölthetjük az időt. Milyen kedves ötlet! Bár tartok tőle, hogy az olvasáshoz némi szlovák tudás nem árt. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Tehát ha vonattal érkezünk, akkor a kirándulás után is a vasútállomáshoz kell visszatalálni. Nem egy feltűnő épület, de azért felismerhető.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Visszafelé már nem néztem a táblákat, lehet, hogy a vasútállomás is ki van táblázva, de ez nem biztos. Viszont az állomásról kijőve a látnivalókat nagy táblák hirdetik. A két legfőbb "látványosság" a csodálatos hegyi környezeten, a klimatikus gyógyhelyen és a szállodákon kívül maga a tó, és a lanovka (libegő), ami a Tátra csúcsaihoz visz közelebb.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hatalmas táblán tájékozódhatunk a környék túraútjairól is. Itt nyaralva, több napot eltöltve minden nap kiválaszthatunk egy újabb és újabb túrát, amin elindulva csodálatos tájakat ismerhetünk meg.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Amikor először járunk itt, még nem tudjuk, hogy merre is induljunk, de biztos támpontot mutat a tömeg, menjünk utánuk, ők biztosan jó irányba mennek! :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Csorbató modern szállodákkal és jól felszerelt sípályákkal rendelkező üdülőtelep. 1947-ig Csorba község része, majd 1999-ig önálló község, 2007-ig pedig Magastátra város része volt, 2007 óta pedig ismét Csorbához tartozik.

Újabb hatalmas táblák az út mentén, amiken áttekinthetjük télen a síelési lehetőségeket, nyáron pedig a Magas-Tátra csúcsait, illetve a túrautakat.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A kihívásokat keresőket és a kalandparkok szerelmeseit a fák közé épített pályák várják. Az úton haladva pont ott megyünk el mellettük. (Tehát jó az irány, ha a fák közé épített akadálypálya mellett megyünk el, és balra van tőlünk. A vasútállomás felé haladva meg jobbra.)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ha nem szeretnénk túl sokat gyalogolni, meg amúgy is milyen romantikus a lovaskocsikázás, megalkudhatunk egy körútra, és utána már csak élvezni kell a tájat.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Az útelágazásokban itt is táblarengeteg segít a tájékozódásban, csak nem árt, ha tudjuk merre is szeretnénk menni. Amit ezekről a táblákról biztosan megállapíthatunk (mivel ez az egy több nyelven is ki van írva), hogy a Štrbské Pleso (Jazero, Lake, See), tehát a Csorba-tó itt balra van.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Kezdjük is ezzel, hiszen erről híres leginkább ez a csodálatos üdülőfalu.

A Csorba-tó a második legnagyobb tó a Tátra déli oldalán, 1346 méteres tengerszint feletti magasságban. A tavat megkerülő túraút hossza 2,25 km, a tó területe 19,76 hektár. A tó legmélyebb pontja 26 méter, vizének hőmérséklete még nyáron is maximum 19 fok. Viszont jég borítja évente 155 napon át, általában november 25-től május 4-ig. 

A tóhoz kellemes, széles út vezet.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A Csorba-tó és környéke 1947-ig Csorba határához tartozott, innen kapta a nevét is, csak sokkal régebben. Bár 1930-ban Miroslav Slavík javasolta, hogy nevezzék át Slovenské pleso-nak, azaz Szlovák-tónak, de javaslatát nem szavazták meg.

A tó medrének kialakulása a jégkorszak végén kezdődött, amikor még a gleccserek a Tátra völgyeibe értek, majd visszahúzódva magukkal sodorták a törmelékeket. A légkör felmelegedésének hatására - kb. 10 ezer évvel ezelőtt - a Mlynica gleccser lezúduló vize is alakította a völgy felszínét és feltöltötte a Csorba-tó medencéjét, így hozva létre a tavat. A tó vízszintje akkor még kb. 6 méterrel mélyebben volt, mint ma. A Strbské pleso a mai formáját csak körülbelül 300 éve nyerte el.

Rövid séta után aztán feltűnik a fák között a tó víztükre is, amit körbe is járhatunk.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A tó melletti települést először 1644-ben Frölich Dávid Bibliotheca seu Cynosura Peregrinantium című művében említi. Id. Buchholtz György 1719-ben említést tesz az erdő széli cirbolyafenyő és törpefenyő olajának desztillálásáról. 1848-ig a Szent-Iványi család birtoka volt a környék. 1860-ban az itt lakók megkísérelték a Csorba-tó vizének leeresztését is, hogy az "értéktelen pocsolya" helyén értékes legelők lehessenek. (Kár lett volna érte, ha sikerül...)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A Csorba tavat és környékét a szénégetők, vadászok, favágók és a gyógynövénygyűjtők a már a turizmus fellendülése előtt is ismerték. Aztán az addig értéktelennek hitt terület a 19. század végére vált egyre inkább turisztikai központtá.

1900-ban a tó befagyott jegén gyorskorcsolya világbajnokságot tartottak, majd 1925-ben jégkorong Európa bajnokságot (!). De volt itt különlegesebb téli sport is: 2010. februárjában a befagyott tó adott otthont a téli lovas póló versenysorozat első állomásának.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A tó gazdag halállományára leginkább jellemző a csuka, a bodorka vagy búzaszemű keszeg, és a nagy maréna.

Csorbató első épülete a Szentiványi József által 1872-ben felépíttetett vadászlak volt, amit a következő évben a turisták számára is megnyitottak.

A Magas-Tátra természetes otthona a barna medvének, a szirti sasnak, a mormotának, és a sebes pisztrángnak is. Ezért találkozhatunk velük lépten-nyomon, általában fából faragott változatban.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A birtokos (Szentiványi József) hamarosan Magyarország első turistaegyesületének, az 1873-ban alapított Magyarországi Kárpát-Egyesületnek engedélyezte egy újabb ház felépítését, melyet 1875. augusztus 2-án, az ünnepélyes felavatáskor tiszteletére József-laknak kereszteltek el.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

1896-ra elkészült a fogaskerekű vasút, egyre több villa épült területen. A 19. század végén a tóba halakat telepítettek, télen különösen tiszta jegét pedig kitermelték. A telepet 1895-ben hivatalosan is fürdőtelepüléssé nyilvánították, majd a területet 1901-ben a magyar államkincstár vásárolta meg.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

1918-tól a terület csehszlovák uralom alá került, amit a trianoni békeszerződés tett véglegessé 1920-tól. A Grand Hotel építését az első világháború után fejezték be. Első ízben 1935-ben rendeztek itt sívilágbajnokságot, majd 1970-ben ismét. A háromszög alakú Pátria Szálló 1976-ban épült.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

2009-ben benevezték a Csorba-tavat a "világ 7 új természeti csodája" versenybe, melyen egyedüliként képviselte Szlovákiát a 261 más országbeli jelölt között. A tó végül a Top 77-be került be, ami szintén nagy dicsőség.

Aztán, ha már kigyönyörködtük magunkat a türkiz tóban, menjünk tovább, tovább, fel, fel a hegyre! Szóval nézzük mi látnivaló van még ebben a kis üdülőfaluban.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hát persze, hogy itt is van bazársor! :)

Közvetlenül az út mentén árusító bódék hosszú sora, ahol beszerezhetünk minden elképzelhető csecse-becsét, ajándéknak valót és emléket Szlovákiáról, a Csorba-tóról és a Tátráról is.

Út közben pedig mindenfelé medvék figyelik minden lépésünket. Még szerencsére, hogy csak fából...

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Tovább sétálva az úton a síugró sáncok mellett haladhatunk el. Na ez sem a tériszonyosok sportja... :)

A sánc nem is a hegyoldalon van, hanem magasan kiáll belőle. Félelmetesen magas. És ez ebből a szögből nem is látszik annyira, mint oldalról.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A síugró stadion jelenleg két részből áll. Az egyik a napjainkban is használt HS 100-as kissánc, megfelelő technikai háttérrel, a másik az „alvó óriás”, az egykori HS 130-as nagysánc.

A csorbatói nagysánc 1966-ban épült, az 1970-ben megrendezett északi sí-világbajnokságra. A világbajnokság versenyeit különböző források szerint hihetetlenül nagy számú, közel 140 000 néző nézte végig, ami rekord volt az akkori síugróversenyeken.

A nagysáncon utoljára 1999-ben láthattak az érdeklődők versenyt, a Téli Universiade során. A kisebbik sáncot 2000-2002 között felújították, a nagysánc viszont alapos felújításra szorul. A nagysáncot ebben az állapotában nem lehet síugrásra használni, jelenleg ez veszélyes lenne a sportolókra nézve. A síugrás mai technikájához, a mai ugrások magasságához ez a sánc nem lenne elég biztonságos, nem felel meg a ma alkalmazott szabványoknak.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Nyáron pedig a gyerekek szórakoztatására hasznosítják a területet. Van itt gokart szárazföldi és vízi változatban, hatalmas trambulin és más játékok is.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

És itt találtuk meg a környék túraútjainak a legjobb áttekintő térképét is. Ezen jól látszik, hogy jobbra a piros jelzés a Poprádske pleso-hoz, azaz az Poprádi tóhoz vezet. A sárga középen a legizgalmasabb, mert a két hegy közötti völgyben, egy vízeséshez vezet. A legközelebbi hegyre a sípályákon lehet felmenni gyalog, de kényelmesebb libegővel. És bal oldalon a kék jelzés egy távolabbi tavacskához visz.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A keskeny túraút egyébként a rekettyésben, majd a fenyves erdőben vezet, kis színes foltok rajta a túrázók.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Majd az erdőhatár fölött, a törpefenyők között halad tovább a túraút, ahol már látszanak a vízesések is. Szlovák neve Vodopád Skok, valamint felette tó is van, a Pleso nad Skokom.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

De ugorjunk vissza a síugró-sáncok mellé, hiszen ott található a libegő, valamint a sípályák jegypénztára. A pénztárak mellett információs iroda és mosdók is találhatók.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A kasszákkal szemben eszem-iszom bazársor kolbászokkal, hamburgerekkel, hot-dogokkal, rántott sajttal és sörrel. Csupa szlovák specialitás... Mondjuk esetleg a sör, de az is inkább cseh. Az árak nem vészesek: hambi 3 Euro, hot-dog 1 - 1,50 Euro, sült krumpli 1,50, virsli párja kenyérrel és mustárral 1,80 Euro, friss saláta 0,80, sült kolbász 4 Euro, rántott sajt hasábbal 3,50, kóla 2 Euro, sör 1,50 - 2 Euro között.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A libegő nem az épületben/mellett van, hanem kicsit tovább kell még sétálni, hogy megtaláljuk.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

És ha már itt van, érdemes kipróbálni a libegőt is. Bár erről majd külön írok, mert ez a libegőzés mély nyomokat hagyott bennem. Az első libegő az életemben, ahol a négy ülésből kettőn mi ültünk, a másik kettőn meg a majré... De ettől függetlenül nem szabad kihagyni!

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Aki inkább gyalog menne fel, az a sípályák felé induljon, ahol télen lesiklani, ott nyáron fel- vagy lesétálni lehet.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A libegő még magas fenyvesek között indul, de a felső állomás a Solisko csúcsnál, már bőven az erdőhatár fölött található 1810 méteres magasságban.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A felső állomás mellett étterem (pizzéria), kilátóterasz és további túrautak várják a vendégeket.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Itt is nagy útbaigazító táblák vannak. Innen kb. 1 óra a legközelebbi csúcs.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A legközelebbi, könnyen megmászható csúcs a Predné Solisko, avagy Elülső-Szoliszkó csúcs 2117 méter magasan van, és elég sokan felmennek a kereszthez. Ez a Szoliszkó gerinc első (vagy utolsó) kiemelkedése.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ez a Magas-Tátra hét, turisták által is megmászható csúcsai közül a legkisebb. Ennek érdekessége, hogy korábbi magasságát (2093 m) 2013-ban, a csúcson akkor felállított kereszt engedélyezési eljárása során 24 méterrel megnövelték. De a lenti út mentén kihelyezett táblákon még mindenhol 2093,3 méter szerepel.

Ide konkrétan szinte mindenki felmászott a gyerekektől a nagyszülőkig. A hegy oldalában kis színes pontok a szerpentinen felfelé vagy lefelé haladó turisták.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Mindenesetre tényleg érdemes elindulni kicsit felfelé, mert ahogy egyre feljebb érünk, egyre szebb lesz a kilátás Csorbató felé is.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A csúcsról szép kilátás nyílik a Malompataki-völgyre (Mlynická dolina), a völgy hátterében a Bástya-gerinc (Hrebeň Bášt) csúcsaira, a völgy mélyén pedig a Fátyol-vízesés (Vodopád Skok) ezüst szalagjára, észak felé a Szoliszkó-gerincre, valamint nyugat felé a Krivánra (Kriváň).

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

És a felfelé vezető út sem túl nehéz, bár nagyon-nagyon sok lépcső van. Olyan, mintha egy óriás direkt úgy rakta volna össze a sziklákat, hogy egy lépcső jöjjön ki belőlük.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

A jó kis szerpentinen felfelé a lihegéssel küzdünk, lefelé meg csapágyasra hajlítgatjuk a térdeinket, és mire leérünk, a lábremegés is garantált. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Itt építették meg 1943-ban Szlovákia második sífelvonóját, mely a Magas-Tátrában az első volt. Ez persze már nem az a libegő, hanem egy újabb, illetve kettő. Az egyik üzemel nyáron is, ami a faluból indul fel, a másik a sípálya mellett halad, az nyáron természetesen nem jár.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Viszont ami üzemel, azt lefelé is érdemes igénybe venni, hiszen tudjátok, lefelé mindig sokkal szebb a kilátás. Innen is csodás panoráma tárul a szemünk elé a tó és az üdülőfalu irányába. (A fotó sajnos nem adja vissza, szabad szemmel sokkal-sokkal lenyűgözőbb a kilátás!)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Az alsó állomás mellől még jobban látszik az Elülső-Szoliszkó csúcs, mint amikor a közelében voltunk. Nagyon csábító, bár a felhők vészjóslóan közel voltak hozzá.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Hegymászás után aztán ugyanazon az úton ballaghatunk vissza a falucskába, mint felfelé, vagy bemehetünk a tóhoz is. A vonatok folyamatosan indulnak, nem kell túl sokat várni rájuk, de érkezés után esetleg nem árt megnézni a menetrendet. (A vonatokról írok majd külön-külön, abban a bejegyzésben lesz menetrend is. :))

És ha szeretnénk ezt a kis hegyi üdülőhelyet haza is vinni, szép hűtőmágnesek közül válogathatunk az árusoknál.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Szóval ha erre jártok, ne hagyjátok ki a kimondhatatlan nevű Štrbské pleso, azaz Csorbató klimatikus üdülőhelyét, ami télen-nyáron fantasztikus! Ráadásul mindenki megtalálhatja itt a kedvére való kikapcsolódást: nyugalom vagy bulizás, pihenés vagy aktív túrázás, wellness vagy fitt lesz :),  kulináris élvezetek vagy hamar bekapható gyorskaják, jó sörök, shopping és harapható tiszta, friss levegő. Felüdülés testnek és léleknek egyaránt.
Erdő, patak, tó, hegy, mi kellhet még? Ja vonat! Na abból is van választék. :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató Csorba-tó város hegy

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a kihelyezett táblákról, valamint a következő helyekről származik: wikipedia, www.mozgasvilag.hu, www.vystoketatry.com, www.magas-tatra.info.

0 Tovább
«
12

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Címkefelhő

Ausztria (95),hegy (38),Alsó-Ausztria (34),Stájerország (27),szurdok (24),város (24),várak (21),Salzburg tartomány (14),libegő (12),Szlovénia (12),túraút (12),csúcskereszt (12),Felső-Ausztria (11),barlang (11),Csehország (9),Tátra (8),vízesések (8),vonat (8),Szlovákia (8),kis-kabinos felvonó (8),Horvátország (8),nagy-kabinos felvonó (7),Schladming (7),Salzkammergut (7),Magyarország (6),Karintia (6),Schneeberg (6),Svájc (6),sikló (6),adventi vásár (6),Murau (5),Chopok (5),Hallstatt (5),vasút (5),Burgenland (5),Alacsony-Tátra (5),cseppkőbarlang (5),fogaskerekű vasút (5),Mariazell (4),Jasná (4),zarándokhely (4),Dachstein (4),Mauterndorf (4),Isztria (4),Ötscher (4),Puchberg (3),Zermatt (3),Weichtalklamm (3),Medveszurdok (3),Magas-Tátra (3),Mönichkirchen (3),Eisriesenwelt (3),Werfen (3),Hochkar (3),Bad Ischl (3),Bled (3),Semmering (3),Csorbató (3),Bécs (3),Kreischberg (3),Ramsau (2),Eisenstadt (2),Esterházy kastély (2),Graz (2),Bohinj (2),Cesky Krumlov (2),Dalmácia (2),Bohinji tó (2),Eisenerz (2),Schloss Hof (2),Planai (2),Salzburg (2),Plitvice (2),Muggendorf (2),Mixnitz (2),Vogel (2),Baranya (2),Katschberg (2),Aineck (2),Óbánya (2),Obertraun (2),Esterházy (2),Hrensko (2),Cseh-Svájc (2),Prága (2),Spanyolország (2),sóbánya (2),Barcelona (2),Lendva (2),Bledi tó (2),Katrinberg (2),Lunz (1),Palfau (1),Würflach (1),Wasserlochklamm (1),Raggaschlucht (1),Schloss Niederweiden (1),Pula (1),Johannesbachklamm (1),Hermannshöhle (1),Hohe Wand (1),fogaskerekű (1),jégbarlang (1),Csorba-tó (1),Rovinj (1),Semmeringbahn (1),Porec (1),Piran (1),Waidhofen (1),Jindrichuv Hradec (1),Nagybakónak (1),Zala megye (1),Veszprém megye (1),Nothklamm (1),Hluboka (1),arborétum (1),virágok (1),Zadar (1),Ceske Budejovice (1),Kaposvár (1),Somogy (1),Kisújbánya (1),Máré-vár (1),Hollandia (1),Mendlingtal (1),Güssing (1),Badacsony (1),Petzen (1),Balaton (1),Baranya megye (1),Máriagyűd (1),Fraknó (1),Schilthorn (1),tavasbarlang (1),Gleccser expressz (1),Hallstatti tó (1),Losenheim (1),Günstner vízesés (1),Seegrotte (1),Liechtenstein (1),Raabklamm (1),Krka (1),Rába (1),Predjama (1),Postojna (1),Mürzzuschlag (1),Gloggnitz (1),Myrafälle (1),Steinwandklamm (1),Ötschergräben (1),Wienerbruck (1),Vintgar szurdok (1),Mitterbach (1),Wolfgangsee (1),St. Wolfgang (1),Aareschlucht (1),Wörschachklamm (1),Talbachklamm (1),Liechtensteinklamm (1),Schafberg (1),Hochosterwitz (1),Klagenfurt (1),Trieszt (1),Miramare kastély (1),Olaszország (1),Maria Wörth (1),Bajorország (1),Berchtesgaden (1),Bledi-tó (1),Dobrovnik (1),Lackenbach (1),Schönbrunn (1),Trakostyán (1),Trakoscan (1),Hangar-7 (1),Németország (1),bencés apátság (1),Skocjan (1),Altaussee (1),Teichalm (1),Gornergratbahn (1),Gornergrat (1),Ljubljana (1),Riegersburg (1),Karlsplatz (1),St. Lambrecht (1),Schlossbergbahn (1),Grosseck (1),Grosseckbahn (1),Kirchberg (1)

Utolsó kommentek

Utoljára kommentelt bejegyzések