Túraút a Semmeringi vasút mellett

Aki szereti a szép tájakat, a hegyeket, a völgyeket, az erdőket, a sziklákat és egy kicsit a vonatokat is viaduktokkal, alagutakkal együtt, annak ide kell elmennie! Egy fantasztikus túrautat mutatok ma, ahonnan igazi vonatokat figyelhetünk meg úgy, mint egy terepasztalon. Ez a Semmeringi Bahnwanderweg.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Hol található? Ausztriában, Alsó-Ausztria tartományban, Semmering település vasútállomása mellett indul és akár Gloggnitzig is sétálhatunk rajta.

Érkezhetünk vonattal Bécs, Wiener Neustadt vagy Gloggnitz irányából északról, és Graz vagy Mürzzuschlag felől délről. Netán autóval vagy busszal. A vasútállomás mellett parkolni is lehet.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

A túraút a semmeringi vasútállomás mögött indul és jól ki van táblázva. A falon a vasút építéséről szóló táblák is vannak.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

A sínek mellett haladva a vonatokra is szépen rálátni. Itt éppen a Semmeringi állomásra érkezik a Payerbach-Reichenau és Mürzzuschlag között közlekedő motorvonat.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

A gyerekeket pedig természetesen vonatos játszótér várja.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Aztán egy aluljárón átmegyünk a sínek túloldalára, és az erdőben vezet tovább az út. Egyik oldalon sziklák, másik oldalon szakadék. Szép hely! :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Nemsokára feltűnik egy viadukt is.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

És nem kell sokat várni ahhoz, hogy vonat is legyen rajta. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Amikor a Semmeringbahn vonala épült, más vasútépítők már vasszerkezetekkel kísérleteztek, azonban Ghega (a vonal tervezője és építője) még kipróbálni sem volt hajlandó ezeket a szerkezeteket. Ő kőből tervezte meg a viaduktokat, melyek nemcsak átívelnek egy-egy völgy felett, hanem éles kanyarokat is leírnak. És milyen jól tette, hogy maradt a természetes anyagoknál, mert így a viaduktok nagyon szépen illeszkednek a tájba.

Széles, kényelmes túristaút visz tovább, és hamarosan odaérünk a vasútvonal következő állomásához. Wolfsbergkogel:

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Itt a vonat egy alagútban folytatja az útját, mi pedig az alagút tetején haladunk tovább.
Az út szépen ki van táblázva. Én azt mondom nem lehet eltévedni (persze biztos van olyan, akinek sikerülne). :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Innen már közel van az első nagy kilátó, de az oda vezető út is nagyon szép.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Ott a kilátó. Alig látszik ki a fák közül, mégis fantaszikus a kilátás róla.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Innen ellátni Klamm-Schottwien felé, ahol a sziklákon egy várrom is van.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

És lelátni a hegy oldalában lévő fél-alagúthoz is. Nagyon látványos!

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Továbbindulva egy keskeny ösvény visz a 20 Schilling-es kilátó felé.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Ami sokkal kisebb, mint az előző, magas, fa kilátó, mégis lenyűgöző panoráma tárul elénk róla.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Mint egy hatalmas terepasztal, hegyekkel, völgyekkel és a hidakon, alagutakon át robogó vonatokkal.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

A vasútvonal az UNESCO világörökség része. A semmeringi vasutat már az építésekor tájépítészetnek tekintették, vagyis arra törekedtek, hogy a technológia harmonikusan illeszkedjen a természethez.

Nagy táblán olvashatunk a környékről és a 20 Schilling-es kilátásról.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

De, hogy miért hívják így, azt nem árulom el. :) Inkább mutatom a rajzolt kép után az igazi kilátást. Háttérben a Schneeberg havas csúcsai.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

1848-ban fogtak hozzá a vonal építéséhez Carl Ritter von Ghega tervei alapján. Amikor a vonalat építették még soha, senki nem csinált hasonlót. Az építkezéshez új eszközöket és új módszereket kellett kitalálni. A hegyek között átvezető vasút több mint 60 %-ában a lejtő ill. az emelkedő meredeksége 20-25 ezrelék. Ez ötször olyan meredek volt, mint az akkor szokásos, ezért teljesen új gőzmozdonyok tervezése és építése is szükségessé vált. Ez a vonal tehát nemcsak a vasútépítésben volt kivételes, hanem a mozdonyok fejlődését is elősegítette. Jelentős lökést adott az egész vasúti közlekedés fejlődésének. A vasút építését 1854-ben fejezték be. 1854. május 16-án I. Ferenc József császár együtt utazott a vonaton a vasútvonal tervezőjével Ghega-val, majd július 17-én adták át a teljes vonalat a forgalomnak. Eleinte csak személyforgalmat bonyolítottak rajta, majd 1868-tól nyitották meg a teherforgalomnak is.

A kilátóból ilyen trükkös fotót is lehet készíteni, de ezt sem árulom el hogy készült. (Nem utómunka és nem a gépemmel trükköztem.) El kell menni, és megnézni! Ott Ti is tudtok ilyen fotót lőni. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Természetesen egy táblán azt is bemutatják, hogy mit is látunk magunk előtt. Például a Rax és a Schneeberg csúcsait. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Közben pedig lent, a "terepasztalon" jönnek-mennek a vonatok.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Hol ilyen, hol olyan. Hol erről, hol arról. Hol személy, hol teher. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Hol autószállító.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Hol Railjet.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Nehéz elszakadni a látványtól.

De ha tovább indulunk, akkor még egy képkeretet is találunk az erdőben, ahonnan megint fantasztikus fotókat lehet készíteni.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

És még egy kis séta, majd a túraút kiér a "kövesútra", e mellett a szálloda mellett. Ha rövidebb úton szeretnétek megközelíteni a 20 Schillinges kilátót, akkor itt hagyhatjátok az autót és innen sétáljatok be az erdőbe. Innen kb. 10 perc séta. Vagy ha olyan szerencsések vagytok, hogy van aki átvigye az autót a túra másik végére, akkor ide kell mennie. A hotel a Semmeringi vasútállomás mellől indulva ki van táblázva.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Ha pedig vonattal szeretnénk tovább- vagy visszamenni, akkor innen még egy kis túrázás, és leérünk a Breitenstein vasútállomáshoz, ahol visszaülhetünk a vonatra.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Vagy a kemények hosszabb túrát is tehetnek. A Semmeringi vasútállomás mellől indulva a következő vasútállomások: Breitenstein 9,5 km, Klamm 15,5 km, Payerbach 21,3 km, Gloggnitz 22,9 km. Csak mindig a Bahnwanderweg mellett kell haladni. És ha elfáradunk, bármelyik állomáson vonatra is ülhetünk. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Sajnos rossz idő esetén ez is lehet a csodálatos kilátás helyett.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

Ezért egy kis szerencse is kell a túrázáshoz, vagy egyszerűen jóban kell lenni az égiekkel. :)
És akkor elég nagy élményt ad ez a túra! Mint ahogy a vonatozás is a Semmeringbahn-on.

Ausztria Alsó-Ausztria Semmering túraút vonat vasút

A Semmeringi vasútállomástól a Sonnhof Hotelig kényelmesen, a kilátóknál elidőzve kb. 1,5 óra alatt járható be a túraút. Semmeringtől a 20 Schillinges kilátóig és vissza kb. 2,5 óra kell.
A túra nem igényel különösebb erőnlétet és felkészülést, nincsenek nagyon komoly emelkedők vagy lejtők, de azért van domborzat. Ettől függetlenül könnyű túrának nevezhető.
Stabil cipő és némi "lépésbiztonság" azonban nem árt. Van benne kövesút, murvás szakasz, erdei széles és keskeny túraút és sziklás rész is. Tériszony nem akadály! :)

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

0 Tovább

Élményvonatozás a Semmeringbahn-on

Aki szereti a szép tájakat, a hegyeket, a völgyeket, az erdőket, a sziklákat és egy kicsit a vonatokat is viaduktokkal, alagutakkal együtt, annak ki kell próbálnia ezt az élményvonatot. A Semmeringbahn persze nemcsak élményvonat, hiszen ez a vonal az összeköttetés Bécs és az Adriai-tenger között, sokan használják ez a vonatot minden nap. Lehet, hogy  nekik is, de nekünk mindenképpen élmény! Miért?

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Hát a látvány sem utolsó, a környezet lenyűgözően gyönyörű. De az egész vonal nagyon érdekes és a vonatok is szuperek. 

Hol található? Ausztriában, Alsó-Ausztria és Stájerország tartományban, Gloggnitz és Mürzzuschlag között.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A vasútvonal kétvágányú, 15 kV, 16,7 Hz villamosított, több mint 40 km hosszú és a Semmering-hágó térségében halad igen nehéz terepviszonyok között, jelentős szintkülönbségek legyőzésével.

1848-ban fogtak hozzá a vonal építéséhez Carl Ritter von Ghega tervei alapján. Az ő emlékművét a Semmeringi vasútállomás mellett láthatjuk.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Amikor a vonalat építették még soha, senki nem csinált hasonlót. Az építkezéshez új eszközöket és új módszereket kellett kitalálni. A hegyek között átvezető vasút több mint 60 %-ában a lejtő ill. az emelkedő meredeksége 20-25 ezrelék. Ez ötször olyan meredek volt, mint az akkor szokásos, ezért teljesen új gőzmozdonyok tervezése és építése is szükségessé vált. Ez a vonal tehát nemcsak a vasútépítésben volt kivételes, hanem a mozdonyok fejlődését is elősegítette. Jelentős lökést adott az egész vasúti közlekedés fejlődésének.

A vonal építéséről és a mozdonyok (illetve a vasúti járművek) fejlődéséről nagyon érdekes, átfogó és interaktív kiállítást találunk a mürzzuschlagi vasútállomás közelében, a Südbahn Museum-ban.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

De ugorjunk vissza a vonal másik végére. Gloggnitz egy kisváros a Schwarza folyó völgyében. A vasútállomás is a folyóparton található.

Jegyet az ablaknál elég korlátozott időben vásárolhatunk, de minden állomáson van automata, ami magyarul is tud, tehát nem lesznek nyelvi nehézségek. Továbbá tud kedvezményes jegyeket is adni, bátran használjátok. (Régen a kaluztól is lehetett jegyet venni, ma már elvileg nem.)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Innen ilyen menyétes emeletes vonatok közlekednek Payerbach-Reichenau állomásig.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Ütemes menetrend szerint közlekednek a vonatok, minden óra ugyanannyi perckor indulnak egyik vagy a másik irányba.
Közben ilyen gyönyörű Railjet-et is jönnek-mennek, de ezek közül nem mindegyik áll meg Gloggnitzban.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Tehát ha Semmering vagy Mürzzuschlag irányába utazunk, akkor először ilyen gyönyörű, tiszta emeletes vonattal mehetünk.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A belseje nem is hasonlít a mi vonatainkra. Kényelmesek az ülések és hatalmas ablakokon csodálhatjuk a tájat.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

És biztos vannak olyan vonatszeretők, akik erről a képről is fontos információkat tunak leolvasni. Nekem csak annyi jött le, hogy a vonat Siemens gyártmány. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Az emeletes vonat Payerbach-Reichenau állomásig közlekedik. Itt sajnos mindenképpen le kell szállni róla.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A menetrendben csak minden második órában induló vonatnak van innen közvetlen csatlakozása tovább Semmering felé, minden másodiknak nincs, ezért az azzal utazóknak kb. 1 órát várnia kell. Azonban megéri ilyen vonattal is eljönni idáig, ugyanis sok látnivaló van ezen az állomáson is. Például fotókiállítás a Semmeringbahn múltjáról.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Továbbá különleges járművek állnak a vasútállomás előtti téren. Hirschwang an der Rax falu mellől indul a Rax hegyre a kabinos felvonó, mellyel szintén egy remek kirándulóhelyre juthatunk fel.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Sőt, egy helyi, keskenynyomtávú kisvonat is indul a payerbach-i vasútállomástól nem messze. A Höllentalbahn egy múzeumi vasút,  Hirschwang-ig közlekedik, kb. 5 km hosszú a pályája és június közepétől október közepéig, vasárnaponként szállítja a kirándulókat.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Egymás mellett a "rendes" és a keskeny nyomtáv Payerbach-Reichenau állomáson.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Továbbá szintén a vasútállomás mellől induló kis ösvényen lehet lesétálni a vonal egyik legnagyobb viaduktjának lábához.

Amikor a Semmeringbahn vonala épült, más vasútépítők már vasszerkezetekkel kísérleteztek, azonban Ghega még kipróbálni sem volt hajlandó ezeket a szerkezeteket. Ő kőből tervezte meg a viaduktokat, melyek nemcsak átívelnek egy-egy völgy felett, hanem éles kanyarokat is leírnak.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Payerbach-Reichenau állomásról ilyen régebbi kék vonatokkal utazhatunk tovább Semmering felé.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Vagy ilyen szép új pirossal. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

És, hogy miért kell átszállni?
A vasút építésekor a hegyekben összesen kb. 15 km alagutat is kellett építeni. A mérnökök egyszerre építettek függőleges és vízszintes járatokat, így két irányból lehetett építeni az alagutakat, de még így is lassú és költséges volt.

Az alagutakat az akkori vonatokhoz méretezték. Ezekbe az emeletes vagonok sajnos nem férnek be, így azok csak Payerbach-Reichenau állomásig tudnak közlekedni, onnantól sima, "földszintes" vonattal utazhatunk tovább.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Természetesen a vonalon igen jelentős a teherforgalom is, de a hosszú, tehervonatok továbbításához bizony ma is dupla mozdony kell, a komoly emelkedők és lejtők miatt.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A Semmeringbahn teljes hossza 41 km, a szintkülönbség 460 méter. A vonat közben 14 alagúton, 16 viadukton, több mint 100 kőhídon és 11 vashídon halad át. A leghosszabb alagút 1431 méteres, a viaduktok között pedig vannak kétszintesek is.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A hegy oldalában pedig ilyen fél-alagútban futnak a szerelvények.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Közben a táj csodálatos, hatalmas, havas hegyek között kanyarog a sínpár.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Néha a vonatról is sikerül jól elkapni egy-egy viaduktot.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

De a viaduktok lábánál sétálva tovább gyönyörködhetünk ezekben a mérnöki mesterművekben, és jobb képeket is lehet csinálni. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A vasút építését 1854-ben fejezték be. 1854. május 16-án I. Ferenc József császár együtt utazott a vonaton a vasútvonal tervezőjével, majd július 17-én adták át a teljes vonalat a forgalomnak. Eleinte csak személyforgalmat bonyolítottak rajta, majd 1868-tól nyitották meg a teherforgalomnak is.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Míg 1860-ban a menetidő 2 óra 4 perc volt, ez 1938-ra 1 órára rövidült, majd 1990-ben már csak 42 perc lett. 

Persze ez köszönhető az egyre modernebb vonatoknak is. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A semmeringi vasutat már az építésekor tájépítészetnek tekintették, vagyis arra törekedtek, hogy a technológia harmonikusan illeszkedjen a természethez.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A vasút megnyitotta az utat a semmeringi turizmushoz is, számos szálloda és panzió épült abban a korszakban. A 20. század első harmadában pedig a régió már a téli sportokról volt híres. Mint ahogy ma is. A főváros közelsége miatt "Der Balkon von Wien" névvel illetik a semmeringi hegyeket, rengetegen járnak ide sportolni Bécsből. Meg persze tőlünk is, hisz a magyar határtól sincs messze.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Az állomás mögött túraútvonal indul a vasút mellett, mely olyan kilátókhoz visz el, ahonnan fantasztikus panorámában és a vasútra "rálátásban" lesz részünk. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A Semmeringbahn az UNESCO világörökség része, az erre utaló emlékművet is a semmeringi vasútállomás mellett találjuk.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A semmeringi állomásról tovább rögtön egy újabb alagútban vezet a szerelvény útja.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A hegyi, különleges szakasz vége Mürzzuschlag. Egyes vonatoknak itt a végállomás.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A Déli-Vasút Múzeuma pedig a vasútállomással szemben, a sínek túloldalán található, bár egy kis kerülőt kell tenni, hogy átjussunk a sínek alatt. Minden vasútrajongónak kötelező, de másoknak is ajánlom. Nem fognak unatkozni ők sem, ezt garantálom! :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

És a múlt után a jövő: Gloggnitz és Mürzzuschlag között egy 27,3 km hosszú, kétcsöves vasúti alagutat építenek, mely várhatóan 2024-re készül el. Az építkezés már megkezdődött 2014-ben. Az alagútban a vonatok maximális sebessége 230 km/h lesz, szemben a mai nyomvonalon elérhető maximális 60 km/h-val, így Bécs és Graz között az utazási idő 1 óra 50 percről kb. 40 percre rövidül majd. A tehervonatoknál az eddigi komoly emelkedők miatti két mozdony is leváltható, az alagúton keresztül már az 1600 tonnás tehervonatokat is el fogja bírni egy mozdony.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

A kérdés ezután már csak az: megmarad-e ez a régi vonal a bázisalagút megépítése után? Talán nosztalgia vonatokkal tovább üzemelhet, mert építményei, az alagútportálok és még inkább a 16 viadukt, melyek mindegyike csodálatos kőarchitektúrával tökéletesen illeszkedik az erdős és hegyes, sziklás környezetbe, változatlanul látványosak maradnak.

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Addig menjetek hát, amíg lehet! Ezen a vonalon az utazás is feledhetetlen élményt nyújt! A vonat egyik oldalán zord kősziklák emelkednek a magasba, míg a másik oldalon szédítő mélység tátong. És csodálatos kilátás tárul elénk a vonatból a völgyekre, a havas hegycsúcsokra, várakra, falvakra, zöld lankákra és sűrű erdőkre. (Csak arra figyeljetek, ha Gloggnitz irányából mentek, akkor a menetirány szerinti bal oldalra üljetek, ha visszafelé, akkor értelemszerűen jobbra.) De a legjobban úgy ismerhetitek meg ezt a vidéket, ha a vonatozás előtt vagy után gyalog is elindultok a túraútvonalon, hogy kívülről is megcsodálhassátok ezt a műremeket. :)

Ausztria Alsó-Ausztria Stájerország vonat vasút Gloggnitz Mürzzuschlag Semmering

Menetrendet a vonatok indulásához az ÖBB honlapján találtok.

Menetjegy árak (felnőtt): Gloggnitz és Semmering között 6,50 Euro, Gloggnitz és Mürzzuschlag között 9,30 Euro. Csoportos kedvezmény már 6 főre is van, és különböző kedvezménykártyák is igénybe vehetők. Az állomásokon automaták működnek, bátran használjátok, mert a választható nyelvek között ott a magyar is! :)
A vasútállomásokon (viszonylag, de a mieinkhez képest mindenképpen) kulturált mosdók is találhatók.

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része és a térkép a wikipedia oldalról származik.

0 Tovább

kiránduló

blogavatar

Ti is szerettek kirándulni? Vonzanak a hegyek, a szurdok völgyek, a felvonók, a hegyi vasutak? Ilyenekről írok Nektek. Talán kedvet kaptok, hogy Ti is felkeressétek ezeket a csodás kiránduló-helyeket. Vagy ha már voltatok, eszetekbe jutnak az emlékek, kicsit újra átélitek őket. :)

Címkefelhő

Ausztria (57),hegy (24),Stájerország (23),szurdok (13),Alsó-Ausztria (11),város (10),csúcskereszt (9),Salzburg tartomány (9),Felső-Ausztria (8),Schladming (7),várak (7),barlang (6),Szlovénia (6),Svájc (6),vonat (5),túraút (5),vasút (5),Hallstatt (5),Murau (5),sikló (5),vízesések (5),nagy-kabinos felvonó (5),Mariazell (4),Schneeberg (4),fogaskerekű vasút (4),libegő (4),Karintia (4),Dachstein (4),Salzkammergut (4),Mauterndorf (4),Zermatt (3),Kreischberg (3),Burgenland (3),kis-kabinos felvonó (3),Medveszurdok (3),adventi vásár (3),Semmering (2),Lendva (2),Puchberg (2),cseppkőbarlang (2),Weichtalklamm (2),Graz (2),Obertraun (2),Salzburg (2),Ramsau (2),Planai (2),Bécs (2),Eisenstadt (2),Esterházy (2),Mixnitz (2),Katschberg (2),sóbánya (2),Aineck (2),Horvátország (2),Bad Ischl (2),Grosseckbahn (1),Ljubljana (1),Fraknó (1),Skocjan (1),Altaussee (1),Grosseck (1),Riegersburg (1),Mönichkirchen (1),Németország (1),Trieszt (1),Olaszország (1),Miramare kastély (1),Dobrovnik (1),Plitvice (1),Hangar-7 (1),Maria Wörth (1),Berchtesgaden (1),Karlsplatz (1),Schlossbergbahn (1),St. Lambrecht (1),bencés apátság (1),Bajorország (1),Teichalm (1),Esterházy kastély (1),Seegrotte (1),Gloggnitz (1),Mitterbach (1),Wienerbruck (1),Mürzzuschlag (1),Losenheim (1),Csehország (1),Günstner vízesés (1),Ötschergräben (1),Wörschachklamm (1),Liechtensteinklamm (1),Katrinberg (1),Myrafälle (1),Talbachklamm (1),Aareschlucht (1),Muggendorf (1),Prága (1),Spanyolország (1),Dalmácia (1),Raabklamm (1),Krka (1),Hochosterwitz (1),Gornergrat (1),Klagenfurt (1),Rába (1),Predjama (1),Hallstatti tó (1),Barcelona (1),Gleccser expressz (1),Schilthorn (1),Postojna (1),tavasbarlang (1),Gornergratbahn (1)

Utoljára kommentelt bejegyzések