Graz Stájerország fővárosaként elég sok látnivalót tartogat a kíváncsi turistáknak. Gyönyörű óvárosa az UNESCO világörökség része, a legnagyobb egybefüggő óváros Európában. Az óváros szomszédságában pedig egy hegy magasodik, a Schlossberg vagy várhegy.

A várhegyre természetesen többféle módon feljuthatunk: vannak turistautak, rengeteg lépcső (260 db), izgalmas üveglift a hegy gyomrában, és egy szép "új" sikló a hegy oldalán, amit mindenképpen érdemes kipróbálni! :)

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A kép a graztourismus.at oldalról származik.

Hol található? Ausztriában, Stájerországban, Grazban, a Mura partján, a belváros mellett. Térképen ITT.

Az alsó állomás mellett könnyű elmenni, ugyanis egy szép, régi lakóház földszintjén van a bejárat. Bár fel van írva a bejárat fölé, hogy Schlossbergbahn, a felirat magasan van és nincs túltáblázva. Ezt az épületet keressétek:

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

(A fotó a wikipedia-ról származik.)

A graz-i sikló már a harmadik generációs kabinokkal közlekedik. És különleges módon, pályája ívet ír le, nem egyenes.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.

A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények moz­gatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével tör­té­nik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény köz­le­ke­dik összehangoltan, váltakozó irányban.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A középkorban (16. század elején) már létezett egy közlekedésre használt „kényszerpálya” a várhegyen, de a jelenlegi sikló elődje a Ludwig P. Schmidt mérnök tervei alapján, a hegy nyugati oldalán 1893-ban elkezdett 1894-ben befejezett pálya volt.

A vontatáshoz az energiát kez­det­ben a felső állomáson álló, 40 lóerős gőzgép szolgáltatta.

Az első generációs kocsik, 1960-ig közlekedtek, egyenként 16 álló és 16 ülőhellyel ren­del­keztek.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

(A régi kép a sagen.at oldalról származik.)

A sikló 1894 végén nyílott meg, akkor még magánkézben volt. Öt évvel később az üzemeltetést átvette a Grazer Tramway-Gesellschaft (GTG) és átépítette. A gőzgépet lecserélték és 1900. április 12-én elektromos hajtással indult újra a sikló.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A két eredeti vagon 1960-ig maradt üzemben, amikor 1960. október 3-tól 1961. június 9-ig technikai üzemszünetet tartottak. Ekkor építették át az egy vágányos siklót olyanra, hogy a két kabin középen kerülje egymást. A kerekek megfelelő kialakításával pedig elérték azt, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Tehát az induló és az érkező állo­másnál egy sínpár van, ami szakasz felénél egy kitérő építésével duplázódik meg, ahol a két szerelvény egymás mellett elhalad, elegánsan kikerülve egy­mást.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

2004-ben aztán eljött a graz-i Schlossbergbahn eddigi utolsó felújítása. 43 év után 2004. február 29-én voltak üzemben utoljára a második generációs kabinok. Egy látványos akció keretében az új kabinokat 2004. március 6-án daruval emelték be az alsó állomáshoz. A régi kabinok közül az egyiket a Grazi Közlekedési Múzeumban ma is megnézhetjük. 2004 nyarán a siklót a modern közlekedés elvárásainak megfelelően a legújabb technikával szerelték fel.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

2004-ben végül egy közel 2,5 millió eurós re­konstrukciós munkát végeztek, melynek talán leglátványosabb eleme az új ovális szerelvények, melyeknél az „utazási panoráma” biztosítása érdekében meg­növelték az ablakfelületet, így a mennyezetet is üveggel borították be.

Az új kabinokba 58 fő fér el három szinten.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Az új kabinokat a Graz AG Verkehrsbetrieben közlekedési vállalat a műszaki egyetem ipari design szakos hallgatóival közösen tervezte, és a Carvatech építette meg. A tervezők az új kabinokkal a Joseph Binder Award design versenyen ezüst díjat nyertek.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A forgalom 2004. augusztus 1-én indul meg ismét a siklón, aztán a megújult Schlossbergbahn hivatalos megnyitójára szeptember 12-én került sor, egy nagyszabású családi fesztivál keretein belül.

Ilyen, amikor a kabin elindul felfelé az alsó állomásról:

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A sikló 60 %-os emelkedőn küzdi le a 108 méteres szintkülönbséget.

Szépen kikanyarodik a lakóházak közül és kitér a szembe jövő kabin elől.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A rendkívül meredek pálya mindig egy kis izgalommal tölti el az utazókat, de feljebb érve csodálatos panoráma tárul a szemünk elé.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A ferde út hossza 201,36 méter, ezen a távon ugye 108 méter szintkülönbséget küzd le a Schlossbergbahn.

Egy kocsi maximális összsúlya 13 tonna.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A két kocsit tartó drótkötél hossza 240 méter és maximális teherbírása 55 tonna.

Az út normál menetidője 3 perc, ekkor a kabinok 1,5 méter/ sec. sebességgel közlekednek. Ha nagyon sokan vannak, kicsit gyorsítanak a sebességen, akkor az út csak 1,5 percig tart és a kocsik 3 méter/sec. sebességgel hasítanak.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A kabinok menetrend szerint 15 percenként járnak, de igény szerint sűrűbben is indítják őket. Például adventi időszakban, amikor előfordul, hogy hétvégén ingyenesen igénybe vehető. Ezért olyankor kicsit sokan vannak. A völgyállomásnál néha az utcán áll a sor vége. De ez ne vegye el senki kedvét. Mivel a menetidő maximum 3 perc, elég gyorsan halad a sor.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

A felső állomás a várhegyen nem annyira impozáns épület. Mellette a vár maradványai, az öreg harangtorony és egy hatalmas park, teraszos kertekkel. Graz jelképéhez, az óratoronyhoz innen még egy kicsit sétálni kell.

A sikló üzemideje a következő:

  • hétfőtől csütörtökig: 10-től 24 óráig
  • pénteken és szombaton: 10-től 2 óráig
  • vasárnap: 10-től 23 óráig

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Az utazás ára 2016-ban:

A Schlossbergbahn-ra nem vonaljegy van, hanem olyan, amivel egy órán keresztül utazhatunk, akár fel és le egyfolytában. :)

1 órás jegy:

  • felnőtt 2,20 Euro
  • gyerek 1,10 Euro
  • nyugdíjas 1,40 Euro

24 órás jegy:

  • felnőtt 5 Euro
  • gyerek 2,50 Euro
  • nyugdíjas 3,10 Euro

Kombi jegy a siklóra és a várhegy gyomrában lévő liftre egy-egy útra, időkorlát nélkül:

  • felnőtt 3,30 Euro
  • gyerek 1,90 Euro
  • nyugdíjas 3,30 Euro

Gyerekjegy váltható a gyerekeknek 6-tól 14 éves korig, a fogyatékkal élőknek és nagyobb kutyáknak. Nyugdíjas jegy váltható a 60 év feletti nyugdíjasoknak, diákoknak 15 és 18 év között, valamint a szülőknek családi kedvezmény keretein belül.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Technikai adatok összefoglalva:

  • az építés éve: 1894 (2004.)
  • gyártó: Carvatech
  • völgyállomás tengerszint feletti magassága: 355 méter
  • hegyállomás tengerszint feletti magassága: 463 méter
  • szintkülönbség: 108,63
  • az út hossza: 210 méter
  • az út időtartama: 90 vagy 180 másodperc
  • az út meredeksége: 60 %
  • kabinok száma: 2 db
  • egy kabin befogadó képessége: 58 fő
  • sebesség: 1,5 vagy 3 m/s
  • kapacitás: 925 fő/óra

A kabinok üveg tetejének köszönhetően a siklóból egyedi látvány tárul elénk Graz nyugati városrészére.

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

November közepétől karácsonyig a várhegyen adventi vásárt tartanak és a felső állomást is feldíszítik. Érdemes ilyenkor kihasználni a Schlossbergbahn siklót a várhegyre felfelé, aztán lefelé lehet vagy lifttel, vagy gyalog a lépcsőkön menni.

Ez a kanyar-sikló mindenképpen érdekes, próbáljátok ki, ha Grazban jártok!

Ausztria Stájerország Graz sikló Schlossbergbahn

Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel az Eifel-torony másolatához, és a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre, a várhoz viszi az utasokat.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a wikipedia-ról és a siklót is üzemeltető Grazi Közlekedési Holding honlapjáról, a holding-graz.at oldalról származik.