Graz Stájerország fővárosaként elég sok látnivalót tartogat a kíváncsi turistáknak. Gyönyörű óvárosa az UNESCO világörökség része, a legnagyobb egybefüggő óváros Európában. Az óváros szomszédságában pedig egy hegy magasodik, a Schlossberg vagy várhegy.
A várhegyre természetesen többféle módon feljuthatunk: vannak turistautak, rengeteg lépcső (260 db), izgalmas üveglift a hegy gyomrában, és egy szép "új" sikló a hegy oldalán, amit mindenképpen érdemes kipróbálni! :)
A kép a graztourismus.at oldalról származik.
Hol található? Ausztriában, Stájerországban, Grazban, a Mura partján, a belváros mellett. Térképen ITT.
Az alsó állomás mellett könnyű elmenni, ugyanis egy szép, régi lakóház földszintjén van a bejárat. Bár fel van írva a bejárat fölé, hogy Schlossbergbahn, a felirat magasan van és nincs túltáblázva. Ezt az épületet keressétek:
(A fotó a wikipedia-ról származik.)
A graz-i sikló már a harmadik generációs kabinokkal közlekedik. És különleges módon, pályája ívet ír le, nem egyenes.
A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.
A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények mozgatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével történik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény közlekedik összehangoltan, váltakozó irányban.
A középkorban (16. század elején) már létezett egy közlekedésre használt „kényszerpálya” a várhegyen, de a jelenlegi sikló elődje a Ludwig P. Schmidt mérnök tervei alapján, a hegy nyugati oldalán 1893-ban elkezdett 1894-ben befejezett pálya volt.
A vontatáshoz az energiát kezdetben a felső állomáson álló, 40 lóerős gőzgép szolgáltatta.
Az első generációs kocsik, 1960-ig közlekedtek, egyenként 16 álló és 16 ülőhellyel rendelkeztek.
(A régi kép a sagen.at oldalról származik.)
A sikló 1894 végén nyílott meg, akkor még magánkézben volt. Öt évvel később az üzemeltetést átvette a Grazer Tramway-Gesellschaft (GTG) és átépítette. A gőzgépet lecserélték és 1900. április 12-én elektromos hajtással indult újra a sikló.
A két eredeti vagon 1960-ig maradt üzemben, amikor 1960. október 3-tól 1961. június 9-ig technikai üzemszünetet tartottak. Ekkor építették át az egy vágányos siklót olyanra, hogy a két kabin középen kerülje egymást. A kerekek megfelelő kialakításával pedig elérték azt, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.
Tehát az induló és az érkező állomásnál egy sínpár van, ami szakasz felénél egy kitérő építésével duplázódik meg, ahol a két szerelvény egymás mellett elhalad, elegánsan kikerülve egymást.
2004-ben aztán eljött a graz-i Schlossbergbahn eddigi utolsó felújítása. 43 év után 2004. február 29-én voltak üzemben utoljára a második generációs kabinok. Egy látványos akció keretében az új kabinokat 2004. március 6-án daruval emelték be az alsó állomáshoz. A régi kabinok közül az egyiket a Grazi Közlekedési Múzeumban ma is megnézhetjük. 2004 nyarán a siklót a modern közlekedés elvárásainak megfelelően a legújabb technikával szerelték fel.
2004-ben végül egy közel 2,5 millió eurós rekonstrukciós munkát végeztek, melynek talán leglátványosabb eleme az új ovális szerelvények, melyeknél az „utazási panoráma” biztosítása érdekében megnövelték az ablakfelületet, így a mennyezetet is üveggel borították be.
Az új kabinokba 58 fő fér el három szinten.
Az új kabinokat a Graz AG Verkehrsbetrieben közlekedési vállalat a műszaki egyetem ipari design szakos hallgatóival közösen tervezte, és a Carvatech építette meg. A tervezők az új kabinokkal a Joseph Binder Award design versenyen ezüst díjat nyertek.
A forgalom 2004. augusztus 1-én indul meg ismét a siklón, aztán a megújult Schlossbergbahn hivatalos megnyitójára szeptember 12-én került sor, egy nagyszabású családi fesztivál keretein belül.
Ilyen, amikor a kabin elindul felfelé az alsó állomásról:
A sikló 60 %-os emelkedőn küzdi le a 108 méteres szintkülönbséget.
Szépen kikanyarodik a lakóházak közül és kitér a szembe jövő kabin elől.
A rendkívül meredek pálya mindig egy kis izgalommal tölti el az utazókat, de feljebb érve csodálatos panoráma tárul a szemünk elé.
A ferde út hossza 201,36 méter, ezen a távon ugye 108 méter szintkülönbséget küzd le a Schlossbergbahn.
Egy kocsi maximális összsúlya 13 tonna.
A két kocsit tartó drótkötél hossza 240 méter és maximális teherbírása 55 tonna.
Az út normál menetidője 3 perc, ekkor a kabinok 1,5 méter/ sec. sebességgel közlekednek. Ha nagyon sokan vannak, kicsit gyorsítanak a sebességen, akkor az út csak 1,5 percig tart és a kocsik 3 méter/sec. sebességgel hasítanak.
A kabinok menetrend szerint 15 percenként járnak, de igény szerint sűrűbben is indítják őket. Például adventi időszakban, amikor előfordul, hogy hétvégén ingyenesen igénybe vehető. Ezért olyankor kicsit sokan vannak. A völgyállomásnál néha az utcán áll a sor vége. De ez ne vegye el senki kedvét. Mivel a menetidő maximum 3 perc, elég gyorsan halad a sor.
A felső állomás a várhegyen nem annyira impozáns épület. Mellette a vár maradványai, az öreg harangtorony és egy hatalmas park, teraszos kertekkel. Graz jelképéhez, az óratoronyhoz innen még egy kicsit sétálni kell.
A sikló üzemideje a következő:
- hétfőtől csütörtökig: 10-től 24 óráig
- pénteken és szombaton: 10-től 2 óráig
- vasárnap: 10-től 23 óráig
Az utazás ára 2016-ban:
A Schlossbergbahn-ra nem vonaljegy van, hanem olyan, amivel egy órán keresztül utazhatunk, akár fel és le egyfolytában. :)
1 órás jegy:
- felnőtt 2,20 Euro
- gyerek 1,10 Euro
- nyugdíjas 1,40 Euro
24 órás jegy:
- felnőtt 5 Euro
- gyerek 2,50 Euro
- nyugdíjas 3,10 Euro
Kombi jegy a siklóra és a várhegy gyomrában lévő liftre egy-egy útra, időkorlát nélkül:
- felnőtt 3,30 Euro
- gyerek 1,90 Euro
- nyugdíjas 3,30 Euro
Gyerekjegy váltható a gyerekeknek 6-tól 14 éves korig, a fogyatékkal élőknek és nagyobb kutyáknak. Nyugdíjas jegy váltható a 60 év feletti nyugdíjasoknak, diákoknak 15 és 18 év között, valamint a szülőknek családi kedvezmény keretein belül.
Technikai adatok összefoglalva:
- az építés éve: 1894 (2004.)
- gyártó: Carvatech
- völgyállomás tengerszint feletti magassága: 355 méter
- hegyállomás tengerszint feletti magassága: 463 méter
- szintkülönbség: 108,63
- az út hossza: 210 méter
- az út időtartama: 90 vagy 180 másodperc
- az út meredeksége: 60 %
- kabinok száma: 2 db
- egy kabin befogadó képessége: 58 fő
- sebesség: 1,5 vagy 3 m/s
- kapacitás: 925 fő/óra
A kabinok üveg tetejének köszönhetően a siklóból egyedi látvány tárul elénk Graz nyugati városrészére.
November közepétől karácsonyig a várhegyen adventi vásárt tartanak és a felső állomást is feldíszítik. Érdemes ilyenkor kihasználni a Schlossbergbahn siklót a várhegyre felfelé, aztán lefelé lehet vagy lifttel, vagy gyalog a lépcsőkön menni.
Ez a kanyar-sikló mindenképpen érdekes, próbáljátok ki, ha Grazban jártok!
Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel az Eifel-torony másolatához, és a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre, a várhoz viszi az utasokat.
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Az információk egy része a wikipedia-ról és a siklót is üzemeltető Grazi Közlekedési Holding honlapjáról, a holding-graz.at oldalról származik.
Utolsó kommentek