Hegyek-völgyek között fogaskerekűvel zakatolni..., ez csak hangulatos utazás lehet! A lassan nyugdíjba vonuló szerelvényt a közeljövőben lehet, hogy felváltja az ultramodern technika, de az utazás élménye remélhetőleg nem fog változni. Mindig érdemes lesz kipróbálni a "zubacskát"!

Csorba (Štrba) település és Csorbató (Štrbské pleso) üdülőhely között közlekedik ez a kis piros szerelvény, aminek két születésnapja van. Hogy lehet ez? Hamarosan kiderül... :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Hol található?  Szlovákia északi részén, a lengyel határ közelében, az Eperjesi kerületben, a Poprádi járásban, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Csorba és Csorbató települések között.  Térképen ITT.

Egy kis pontosítás: a fogaskerekű alsó állomása egészen pontosan a térképen Tátracsorba néven szereplő településen van. A Magas- és az Alacsony-Tátra között található D1-es autópálya csorbai (Štrba) lehajtójától északra, a 18. számú főúton érkezve Liptószentmiklós felől (miután átmentünk a fogaskerekű felüljárója alatt, a benzinkút után) jobbra, Poprád felől balra. A kitáblázottság nem túl jó, a táblákon ezt a feliratot figyeljétek: Ozubnicová Železnica.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A vasútállomás épülete két szintes: alul a "rendes" vonat van, felül pedig a fogaskerekű. Itt találkozik a két vasút, amivel egy átszállással akár Pozsonyból, akár Miskolcról, Kassa felől feljuthatunk a Magas-Tátra szívébe.

Ha viszont autóval érkezünk, nagy és ingyenes parkoló van az alsó szinten.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Viszont érkezhetünk vonattal is, hiszen itt még a nemzetközi gyorsvonatok is megállnak. Egyik irányból Pozsony, Nagyszombat, Liptószentmiklós, a másik irányból Kassa, Poprád érintésével járnak a vonatok.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A fogaskerekű az állomásépület emeleti csarnokában várja az utasokat.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A jegypénztár alul található, a pénztárosok többé-kevésbé tudnak angolul, az idősebbek talán magyarul is (de letagadják). A fogaskerekűre is a jegypénztárban kell jegyet venni, a felnőtt jegy oda-vissza 4 Euroba kerül.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A vonaton a jegyet érvényesíteni kell (mint a helyi buszokon vagy a villamoson), az automata is hasonló.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A motorkocsi irányító fülkéjében rengeteg gomb, kar és kapcsoló, de biztosan vannak, akik eligazodnak rajtuk. Sasszeműek még az Ibis-t is felfedezhetik... :)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A vonatok fél óránként indulnak, de ha nagyon sok az utas, akkor két szerelvényt is indítanak egymás után. A csarnokba két vonat fér be, a harmadik sínpár már a garázsba vezet.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Tehát a Csorbatói Fogaskerekű Vasút, szlovákul Ozubnicová Železnica Štrba-Štrbské pleso, OŽ, a csorbai vasútállomást köti össze a Csorbatói üdülőhellyel és a Tátrai villamosvonattal. A köznyelvben általában csak Zubačkának hívják

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A sínek nyomtávolsága 1000 mm, a fogas-sínrendszer Von Roll.

A Von Roll társaság által gyártott fogassín rendszer hasonló az Abt rendszerhez, kivéve, hogy csak egyetlen fogassínt alkalmaz és a fogak úgy vannak kialakítva, hogy mind a Riggenbach, mind a Strub rendszerhez illeszkedjenek. Egyszerűsége folytán kiválthatja mindkét rendszer fogassínjeit anélkül, hogy a fogaskerekeket cserélni kellene.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Mivel a fogaskerekű pályája indulás után rögtön meredeken emelkedik a hegyek felé, sokkal magasabban megy, mint a normál vasút. Kár, hogy nem jött éppen vonat.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A Tátracsorba - Csorbató vonal egyetlen köztes megállóhelye Mogyorós (Tatranský Lieskovec).

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A Kassa-Oderberg vasútvonal 1871-es megnyitásával a Magas-Tátra vasúttal is elérhetővé vált, ennek következtében pedig a turizmus rohamos fejlődésnek indult. A Riggenbach-rendszerű fogaskerekű vasutat Várnai Emil tervezte meg, amely a csorbai vasútállomást kötötte össze a csorbatói üdülőhellyel. A magyar hatóságok 1895-ben engedélyezték az építkezést, és egy évvel később, 1896. július 30-án megindult a forgalom.

Út közben az egyik oldalon a hegy látszik csak.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

De a másik oldalon lenyűgöző panoráma tárul elénk a vonatablakból.

A vonalon két gőzmozdony teljesített szolgálatot, melyeket a floridsdorfi mozdonygyár készített. Hasonló mozdonyok üzemelnek a mai napig a tiroli Achenseebahn fogaskerekű vasúton.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A fogaskerekű vasút kezdetben csak a nyári és téli főszezonban közlekedett, ősszel és tavasszal szünetelt a forgalom. A fogaskerekű 1924-ben a Csehszlovák Vasút tulajdonába került. A közúti forgalom növekedésével (1926-ban párhuzamos autóbuszjárat indult, rövidebb menetidővel), és az 1912-ben megnyitott villamosvonal miatt a fogas fokozatosan veszített jelentőségéből, és a csökkenő népszerűség miatt hamar veszteségessé vált. A fogaskerekű vasút utolsó üzemnapja 1934. augusztus 14. volt, ezt követően a járműveket leselejtezték, a pályát elbontották. Egyedül a felső állomás épülete maradt hírmondónak, melyet vendéglőként használtak tovább.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Így, szomorúan zárult hát a fogaskerekű vasút történetének első fele. Azonban ....

Az 1970-ben Csorbatónál megrendezendő sívilágbajnokság kapcsán merült fel a fogaskerekű vasút újjáépítésének gondolata 1968-ban. Az új, Abt-rendszerű vasúton 1970. február 12-én indult meg a forgalom. Tehát ez lett a "Zubacska" második születésnapja.

A korábbi nyomvonal kétharmada megmaradt a régi, egyharmadát viszont újratervezték. A csorbai végállomáson új csarnokot építettek, amely egyúttal a járművek tárolására is szolgál.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Az újjáépített vonalat 1500 V egyenárammal villamosították, a 3 motorvonatot a svájci Winterthurban gyártották. A szerelvények egy motorkocsiból és egy vezérlőkocsiból állnak, amiknek csak egyik oldalon vannak ajtóik. A járműveket kiválóan karbantartják, a csaknem 50 éves vonatok még ma is teljesen újszerűek.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Eddig a múlt, és most jön a jövő!

A közelmúltban a ZSSK, szlovák személyszállítási vasúttársaság közbeszerzési pályázatot hirdetett, amivel a „zubacskák” kiváltását célozzák és melyet a svájci Stadler Rail nyert meg. A pályázat értéke 39,5 millió euró, öt fogaskerekű szerelvény és egy úgynevezett multifunkciós motorkocsi (a villanymotor mellett dízelmotor is lesz benne) beszerzését tartalmazza. A beszerzési szerződés a pótalkatrészekre, diagnosztikai berendezésekre, műszaki dokumentációra és a személyzet oktatására is kiterjed. A tender tárgyát teljes mértékben hazai pénzekből térítik, uniós részfinanszírozásról nincs szó.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

(A fotó 2023 nyarán készült Csorbató állomáson az új fogaskerekűről.)

És nemcsak ezek a szerelvények újulnának meg. A ZSSK azt tervezi, hogy az új szerelvényeket nem csak a Csorba állomás és Csorba-tó közötti fogaskerekű vasúton használná, hanem a Tátrai Villamos Vasút vonalán is, Csorba-tóról Ótátrafüred és Tátralomnic, vagy Poprád felé. Ez technikailag lehetséges, hiszen a Fogaskerekű Vasút és a Tátrai Villamos Vasút ugyanolyan, 1 000 milliméter nyomtávú. A járműbeszerzéssel egyidejűleg szeretnék felújítani a vasúti pályát is, valamint összekötővágányokat is építenének Csorba-tó állomáson, lehetővé téve az átjárást a két pálya között.

A felső állomás tehát Csorbató, azaz Štrbské Pleso.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Itt találkozik a Csorba felől érkező fogaskerekű (a háttérben), a Tátrai Villamos Vasúttal, ami Csorbatótól Ótátrafüreden keresztül Poprádig, vagy Tátralomnicig közlekedik.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

A fogaskerekű az év minden napján kora reggeltől késő estig közlekedik. A nyári és téli főszezonban reggel felfelé és délután lefelé több járat is indul. Mivel az egy-vágányú vonalon nincs kitérő, a járatsűrítést csak úgy tudják megoldani, hogy egymás után két szerelvényt indítanak. Csorbató állomáson általában közvetlen csatlakozás van a Tátrai-villamoshoz Ótátrafüred felé.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Technikai adatok:

  • a vonal hossza: 4753 méter
  • szintkülönbség: 455 méter
  • nyomtávolság: 1000 milliméter
  • legnagyobb emelkedés: 150 ezrelék

Megállók:

  • Csorba (895 m)
  • Mogyorós mh (954 m)
  • Csorbató (1325 m)

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Szerintem minden utazónak nagy kedvence lehet ez a kis piros, retro fogaskerekű. Jaj, azt még nem is mutattam, hogy bizony fapados a javából. De ezt ott nem igazán bántuk.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Érdemes hegymenetben a menetirány szerinti bal oldalra ülni, mert azon az oldalon csodás a kilátás. Értelem szerűen völgymenetben pedig a menetirány szerinti jobb oldal az ajánlott. A megfelelő ülőhelyet persze nem biztos, hogy könnyű összehozni, mert a vonaton nyáron (is) nagyon-nagyon sokan utaznak.

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Ha arra jártok, ezt ne hagyjátok ki! Inkább az autót hagyjátok lent a Tátracsorbai vasútállomás környékén, és próbáljátok ki a fogaskerekűzést, mert egyszerűbb (és lehet, hogy olcsóbb is) így felmenni a Tátrába, mint autóval a keskeny, szerpentines úton (és még parkolót is kell keresni neki).

Szlovákia Tátra Magas-Tátra Csorbató vonat fogaskerekű vasút

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.

Az információk egy része a következő oldalakról származik: wikipedia, www.iho.hu, www.regionalbahn.hu,