A bicajosok körében mindig vannak olyan "teljesítmény-túrák", amikre vágyik az ember, hogy majd egyszer megcsináljuk. Egyszer letekerünk a Duna mentén Passautól Bécsig, vagy körbetekerjük a Balatont, a Fertő-tavat, vagy a Tisza-tavat. Egyik nehezebb, másik könnyebb, van választék. Mivel a Tisza-tónál még nem jártam korábban, megörültem a lehetőségnek, amikor meghívtak egy sportos hétvére. Kirándulás, bicajozás, evezés - rengeteg lehetőség a Tisza-tó körül! Pár látnivalót bemutattam már innen, most jöjjön a tekerés. Megmutatom milyen körbetekerni a Tisza-tavat, és milyen látnivalók vannak körülötte, amik a bicajozás közben útba esnek. Bevallom a végére kicsit belehaltam, de megérte! És ha ellenkező irányba indultunk volna, sokkal jobb lett volna. Hát majd legközelebb. Ti körbetekertétek már? Mutatom milyen!
Hol található? Magyarországon, Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megyében, a Tisza-tó körül. Térképen ITT.
A Tisza-tavi kerékpárútra természetesen bárhol rá lehet csatlakozni (pl.: Poroszlónál, Sarudnál, Abádszalóknál, Kiskörénél), mi Tiszafüredről indultunk Poroszló felé, így innen mutatom meg. De ha elfogadtok egy tippet, Tiszafüredről inkább a másik irányba induljatok. A végére kiderül miért.
A kerékpár túrához az elszántságon kívül elsorosban kerékpárra van szükség, és ha nem vittünk magunkkal, akkor bérelni kell egyet. A Tisza-tó körül több helyen is vannak kerékpár kölcsönzők, a lehetőségek száma szinte végtelen. Tiszafüreden van egy hatalmas, rendkívül széles választékkal és megfizethető árakkal. Itt biztosan talál mindenki magának megfelelő bringát a családban.
Bár az alábbi térkép Kiskörén található, ideteszem, hogy átnézhessük mi vár ránk. A térképen a tó alatt jobbra van Tiszafüred, innen megyünk nyugati irányba, megkerüljük a Poroszlói-medencét, majd elmegyünk a Sarudi-medence mellett, megkerüljük az Abádszalóki-medencét és jövünk vissza a keleti oldalon. Ez kb. 70 km, ezt hívják "kis kör"-nek. (Van nagyobb is.) Nem kevés, de elszántak vagyunk. Az elején még nagyon. Hát lássuk!
A Tiszafüred és Poroszló közötti kerékpárút a kiskör legújabb biciklis szakasza. 2020. június 20-án adták át. Van rajta négy új kerékpáros híd és 10 km hosszú új bicikliút. Az aszfalt tükörsima, a táblák jól láthatóak, a természet gyönyörű.
Tiszafüred után először a Holt-Tiszát keresztezi a bicikliút, amin Magyarországon egyedülálló “holland-típusú” csapóhíd épült a már meglévő zsilipre. A híd nyitás és zárás folyamatát egy külső ellensúly segíti.
Érdemes megállni egy pillanatra és körül nézni, mert mindkét irányba szépségeket láthatunk. Észak felé ott a 33-as út hídja, azon túl pedig a vasúti híd is.
Délre pedig a Holt-Tisza kiszélesedő öble.
A tó körül évről évre fejlődik a kerékpáros infrastruktúra, így egyre nagyobb élményt jelent a tó körbetekerése. A 2020-ban átadott kerékpárútszakasz és kerékpáros híd megépítése óta ez a kör Magyarország talán legjobb és legbiztonságosabb kerékpárútja, ahol a sík terepnek köszönhetően a kezdő és újrakezdő bringások is próbálkozhatnak.
A kerékpárút időnként kikanyarodik a főút mellé, itt közvetlenül egymás mellett halad kerékpárút, autóút és vasút. Így tekerés közben akár vonatokat is fotózhatunk. És bár úgy tűnik, mintha menne, ez a vonat jön! :-)
A hosszú egyenesekbe meg lehet nyomni kicsit, mehet a száguldás.
A következő híd alatt folyik a Tisza. Itt érünk át Jász-Nagykun-Szolnok megyéből Hevesbe.
A Tisza folyó felett három híd áll egymás mellett. A vasúti híd (Füzesabony-Debrecen), a közúti híd (33-as út) és a legújabb, 280 méter hosszú kerékpáros híd. A híd lábánál található a legendás Fehér Amúr étterem, mellette egy kis kikötővel, csónakbérlési lehetőséggel. A Tisza másik oldalán a bal parton egy régi magtár romos épülete és egy kis bakterház áll.
A tábla szerint 3,5 km múlva valami kilátó ponthoz jutunk. Addig még át kell kelni az egész Tisza-tavon.
A biciklis út mellett hosszan egy öblítőcsatorna látható, amelyre szinte teljesen ránőtek a fák (ezért nem nagyon tudtam lefotózni). A térképen Poroszlói Kis-Tisza névvel van fent. Nagyon hangulatos lehet csónakázni rajta...
A Tisza-tavon összesen 11 öblítőcsatorna van, mindegyike kis zsilippel zárható, hogy áradás esetén ne jusson be a hordalékos víz.
Aztán jön az új, egy kis híd, ez a kecses Rima-patak-híd.
Innen nagyon szépen rá lehet látni a Tisza-tó nyílt vizére, a túlparton pedig már látszik Poroszló templomának tornya...
... és a Tisza-tavi Ökocentrum különleges teteje és kilátó-tornya.
Ez is olyan, mint az új, nagy híd, de itt csak egy hullám van középen. A tartószerkezet jól körbe van véve narancssárga, fényvisszaverő fülecskékkel, nehogy nekimenjen valaki. Főleg sötétben.
A túloldalon - a közúti és a vasúti hídon túl - a Tiszavalki medence “Dühös-lapos” medre látható, ahol mindig dühösen fúj a szél. Távolabb a messzeségben a madárrezervátum található, amely a Hortobágyi Nemzeti park fokozottan védett területe, ide motorcsónakkal nem is lehet behajtani.
A hidat kábelek tartják.
A kis híd után folytatódik a nyílegyenes, nagyon jó minőségű kerékpárút még egy darabig.
Aztán rákanyarodunk az új, hosszú hídra.
Megérkeztünk a szinusz hullámot jelképező Eger-patak-hídhoz, ami 308 méter hosszú. Innen nem annyira látványos, de oldalról nézve (pl. Poroszlóról) tényleg nagyon különleges híd.
A kerékpáros híd különlegessége, hogy teljesen keresztezi a Tisza-tavat, így az idelátogató gyönyörű képet kaphat a tó változatosságáról.
A híd után meg is érkeztünk Poroszlóra, itt elhagyjuk a főutat és lekanyarodunk balra, a vízpartra.
Rögtön az elején meglátjuk a Tisza-tavi vízi sétány tábláját, itt kell lemenni a Fűzfa-kikötőhöz.
A kikötőből indul az a csónak, amivel bevisznek bennünket a fa hidakból álló vízi sétányra. Külön bejegyzésben leírtam mennyire különleges és érdekes az egész sétány. Izgalmas a nádas között sétálni, madármegfigyelő házakból lesni a madarakat, kilátótoronyból nézni szerteszét. A bejegyzést ITT találjátok. Érdemes megállni és megnézni!
Innentől a gáton vezet tovább a kerékpárút. Már nem annyira tükör-aszfalt, de azért jó minőségű.
Hamarosan megérkezünk a Tisza-tavi Ökocentrumhoz. Itt található Európa legnagyobb édesvízi akváriuma, de rengeteg más látnivaló is van. Ezt is bemutattam külön bejegyzésben, semmiképpen se hagyjátok ki ha már erre jártok, de lehet, hogy nem a tókerülő kerékpártúra közben kellene megnézni, mert elég sok időt elvesz. Inkább szánjatok rá egy külön délutánt.
Az Ökocentrum kikötőjéből csónakos túrákra mehetünk, akár önállóan is gps navigáció segítségével, vagy nagyobb hajóval vezetett túra is van. (A Tisza-tavi Vízisétányra innen nem lehet bemenni!)
Tovább tekerve elsuhanunk a poroszlói strand mellett...
... aztán a kemping mellett visz tovább az út, és újabb kikötők is útba esnek.
Majd elhagyjuk Poroszlót, és a Tisza-tó partján/gátján tekerhetünk tovább. Közben szépen rálátunk a vízre is. Mellettünk kanyarog még egy ideig a Poroszlói Kis-Tisza is.
Majd megérkezünk a Sarudi Élményfaluba. A Poroszló - Sarud szakasz 10 km. A komplexum belépős, de a kerékpárúton áttekerhetünk rajta ingyen. És ha már itt tekerünk, azért kicsit meg is nézhetjük.
A KalandPart nem csupán strand: egy változatos élményközpont a Tisza-tó középpontjában, a 28 négyzetkilométer területű Sarudi-medence partján. A KalandParton mindent megtalálhatunk, hogy igazán jól érezzük magunkat: strandolás, vízi játszótér, a mászóbázis, a trambulinpart és sporteszköz bérlés. Sőt! Magyarország legnagyobb Aquaglide vízijátszótere is itt található.
A part rendkívül kulturált, rendezett és tiszta. Jó büfék vannak és homokos plázs. És már kutyás strandrész is van.
A képkerettel kreatív fotókat készíthetünk magunkról vagy a családról a tájjal együtt.
Egyébként a Sarudi-medence határánál fekvő község (Sarud) számos látnivalót tartogat a népi építészet kedvelőinek is. Hagyományos lakóházai között számos vályogtéglás, nádfedeles épület található, a díszes deszkaoromzatok századeleji faluképet idéznek meg. Még későbarokk templomát is nádfedél fedte egykor.
Mi viszont tekerjünk tovább a gáton. Ha szerencsénk van, a kerékpárútról is megfigyelhetünk madarakat a parton.
A kerékpárút széles, sima és kicsit unalmas. De még nem sokat jöttünk, még visz a lendület.
Ilyen oszloppal több helyen is találkoztam. Elsőre trafipax-nak tűnik, de valószínűleg nem sebességet mér, hanem a behajtókat figyeli. Bár ez kerékpárútnak van kikiáltva, azért egyes szakaszokra autóval is be lehet hajtani, gondolom a horgászoknak és engedélyhez kötött a behajtás.
Viszont sok helyen vannak ilyen szűkítő kapuk, amin keresztül autóval biztosan nem tudnak behajtani. Ez a kis kapu viszont már a Tiszanánai strand kezdetét jelenti. Sarud - Tiszanána-Dinnyéshát távolsága egymástól 11 km.
Érdemes itt is megállni, pihenni kicsit, mert a strand nagyon hangulatos, és látnivaló is akad. Dinnyéshát a Tisza-tó egyik ékköve. Csendes, békés, családbarát környezet várja az ide látogatókat.
Hosszú, úszó-stég vezet be az öböl vizébe. Az oszlopokhoz ki van kötve, de le-föl szabadon mozoghat. Izgalmas sétálni rajta.
A stég mellett kis komppal mehetünk át a túlsó partra.
A kompra állva a kötelet kell húzni, így húzzuk át magunkat a vízen.
A földnyelv végén kis kilátó-terasz is van.
Itt a Tisza folyik, arra lehet rálátni a kilátóból. Illetve itt található a Tisza-tó legkeskenyebb része, szemben az a túlsó part, nemcsak egy sziget.
Pihenés után mehetünk tovább, hiszen az út nagyobb része még hátra van. De a következő település Kisköre csak 8 km.
Itt már túl vagyunk a szűkületen, ez már az Abádszalóki-medence lesz.
Kiskörénél nagyon kell figyelni a jelzéseket, a táblákat és a kerékpárútra felfestett nyilakat, mert nem nehéz eltévedni.
A gáton csak egy út fut, ott nem tudunk másfelé menni, de itt beérünk Kiskörére, és többfelé is mennek az utak. Azért fel van festve, hogy merre kell menni, de kérdés, hogy mennyire koptak már le a felfestések.
Jön egy hosszú emelkedő, ami nem túl nagy, de hosszú. Ezért kicsit nehéz.
Felérve átmegyünk a Jászsági-főcsatornán...
... és elmegyünk a téli kikötő mellett. Itt létesült egy új kilátó, ami látszik is a fotón, de úgy kell megkeresni. Annyit segítek, hogy az egyik villanyoszlop mellett látható. (Amikor én ott tekertem még nem volt kész, így nem tudtam megnézni.)
Újabb elágazás, tábla meg sehol. Túratársaim emlékében itt egy balkanyar élt, ezért elmentünk balra, de az zsákutca volt. Viszont az utca végén van egy kis tér, ahol nagy táblákon bemutatják a Tisza-tavat, a vízi erőművet meg más érdekes dolgokat. És az erőműre is rálátni felülről.
A helyes irányt egy nagyon lekopott felfestés mutatja. Ezt kellett volna észrevenni tekerés közben.
Most vagyunk tehát itt, Kisköre mellett, ahol hazánk legnagyobb vízierőműve található. Kisköre egyik legfőbb nevezetessége a vízlépcső részeként 1974-ben üzembe helyezett Kiskörei Vízerőmű.
A kereszteződés utáni hosszú egyenesben elmegyünk egy trafó-állomás mellett, majd el kell fordulni balra.
Aztán egy S kanyarral felmegyünk a vízierőmű tetejére.
A vízerőmű építményének célja a Tisza felduzzasztása és a Tisza-tó létrehozása volt, bár akkor még nem így hívták. Az áramtermelés mellékes szerepet játszott. 1967-ben kezdődtek meg az előkészítő munkák, a kivitelezés 1974-ig tartott. Az erőmű hivatalos üzembe helyezése 1973. május 16-án volt.
Az erőmű tetején átvezető út keskeny, ezért felváltva haladhat a forgalom rajta. A két végénél lámpa engedi a forgalmat hol innen, hol onnan.
Hosszú híd vezet fel a műtárgyra, itt kicsit megizzadunk felfelé. Ezen a szakaszon lefelé gurulni sokkal jobb. Ez is egy érv amellett, hogy a másik irányba tekerjük körbe a tavat. (De ez apróság, van ennél jobb érvem is.)
Az erőmű fő feladata a Tisza-tó vízszintjének megfelelő szabályozása az üzemrendnek megfelelően. Egyben árhullámok kezelésére is felhasználható. Egy 85×12 méteres hajózsilip teszi lehetővé 1350 tonnás hajók és uszályok átzsilipelését.
Az erőmű után már szélesen, lustán folyik tovább a Tisza Dél felé.
Az erőmű a Tisza folyó duzzasztása által keletkezett Tisza-tó megújuló vízenergiájából, környezetbarát módon, 4 db csőturbina-generátor egységgel állít elő villamosenergiát, melyek 4, egyenként 7000 kW teljesítményű generátort hajtanak meg. Az erőmű össz-kapacitása 28 MW, amivel Magyarország legnagyobb teljesítményű vízerőművének számít, azonban világszinten csupán egy közepes méretű erőműnek minősül.
Észak felé ott a Tisza-tó, és innen is látszik az új kilátó.
A vízierőmű látogatható is. Amikor ott voltunk, akkor is egy diákcsoport vonult lent az üzemi területen. Jelenleg a járványra való hivatkozással a látogatás szünetel, de remélhetőleg újra indul majd valamikor.
Nézelődés után tovább gurulunk, és a sorompó után kezdődik a kerékpárút legeslegrosszabb szakasza. Mármint minőségileg. Rettenetesen ráz. Itt nagyjából fél úton vagyunk, tehát már legalább 30 km van a hátsónkban, ezért nagyon nem esik jól ez a rázást.
Az erőmű után nem sokkal megérkezünk a felvizet az alvízzel összekötő hallépcsőhöz, ami 2014-ben épült.
A házikóban nagy üvegablakon keresztül megfigyelhetjük hogyan igyekeznek a halak felfelé, az árral szemben.
A Kiskörei Hallépcső Közép-Európa legnagyobb ökológiai folyosója. Elsődleges feladata az, hogy természetes átjáróhelyet biztosítson az itt élő halaknak a Tisza-tó és a vízlépcső alatti folyószakasz között.
A zúgó előtt nagyon sok hal "áll" már sorban, mind igyekeznek feljutni a sziklák között.
A hallépcső teljes hossza 1371 méter, átlagos szélessége 17 méter, a vízszint különbsége pedig 10,6 méter. Azért az nem kevés!
A hallépcső részei:
- tápcsatorna
- üzemi utat keresztező műtárgy, monitoring helyiséggel, szabályozó zsilipekkel
- réselt halátjárók, középvízi bukók kombinációja
- közbenső vizes élőhely, téli vermelési lehetőséggel a halak számára,
- árvízi terelőtöltés
- alsó torkolati rész, réselt halátjárók, középvízi bukók kombinációja
A széles részen zúgók vannak, de oldalt simán úszhatnak a halak egyre feljebb.
Hosszan kanyarog a hallépcső, mellette van egy tó is, a másik partján kilátó, érdemes itt is pihenni egy kicsit.
Tovább az Abádszalóki-medence mentén tekerhetünk, ahol nyílt- és erdős szakaszok váltják egymást. Sok helyen pecások is megbújnak a fák között.
Abádszalók 6 km-re van Kiskörétől, tehát nem olyan hosszú ez a szakasz. És amikor már itt, a kerítés mellett haladunk, már nem vagyunk messze az abádszalóki strandtól.
Az Abádszalóki-öböl a motoros vízi sportok paradicsoma. A település kiépített strandján óriáscsúszda és vízisportolási lehetőségek várják az idelátogatókat. Megfigyelhető itt a Tisza "virágzása", azaz a kérészek egynapos násztánca továbbá egy védett partifecsketelep is.
Egy ponton a kerékpárút elágazik, az egyik út a strand felé megy, a másik a falun keresztül. Mindegy melyiket választjuk, mindkettő ugyanoda ér ki.
Mi a falun mentünk keresztül, nagy autó forgalom arra sem volt.
Viszont a kerékpárút folytatását itt is csak egy felfestett jel mutatta az úton.
Arra vissza fel kell mennünk a Tisza-tó körüli gátra.
És folytathatjuk a tekerést tovább a tó körül.
Abádszalóktól a tiszaderzsi kikötő kb. 8 km. A Tiszavirág kikötő kedvelt kiindulási pontja a horgászoknak. Az apró kikötő kereszteződésében juthatunk el Tiszaderzsre, ami 2,5 km-re található a gáttól. Tiszaderzs takaros kis falu sok kis látnivalóval, található itt például egy 13. században épült Domonkos-rendi romtemplom is, illetve a kétszáz éves Borbély-kúria is, amelyet a legendák szerint egy titkos, föld alagút köt össze. Természetesen az alagút hollétére a mai napig nem derült fény, azonban a helyiek gyanítják, hogy igaz lehet a legenda.
Út közben elmegyünk a gátrendszer műtárgyai mellett, gátőrházak, szivattyú házak, ilyesmik sorakoznak a gát mellett.
Szerintem kijelenthetjük, hogy az egész bringakörnek ez a "legunalmasabb" szakasza. A következő 20 km-en csak tekerünk a gáton, csak számoljuk a 100 méterenkénti felfestéseket, számoljuk a kilométereket, és más látnivaló nincs.
Egyébként a kerékpárút szépen karbantartott, mindkét oldalán le van vágva a fű. Amikor mi tekertünk, akkor is volt egy szakasz, ahol forgolódott a traktor.
Kis kikötőnél pihenhetünk kicsit, de túl sok látnivaló nincsen.
A Tiszaderzs és Tiszaszőlős közötti szakaszon található a Tisza-tó legismertebb szigete az Aranyosi-sziget. A háromszög alakú sziget, amely Európa legnagyobb síkvízi mesterséges szigete a Tisza szabályozásának következtében alakult ki. Az elmúlt 40 évben gazdag flóra és fauna alakult ki ezen az elzárt helyen. Az egykori ártér mára fákkal sűrűn benőtt terület lett, amely helyet ad az úszó és gázló madaraknak is. A folyó ennél a mesterséges szigetnél felgyorsult, így ez az oxigéndús víz a tiszai halaknak is kitűnő élőhelyet biztosít. Az Aranyosi-sziget így kifejezetten kedvelt horgász célpont is. A sziget az V. számú öblítőcsatornán keresztül közelíthető meg a legjobban.
Ezen a szakaszon a legnagyobb izgalmat az jelentheti, ha átszalad előttünk egy nyúl, vagy meglátunk a fűben egy őzikét.
Tehát ezért érdemes fordított irányba megkerülni a Tisza-tavat, főleg ha Tiszafüredről indulunk. A Tiszafüred és Abádszalók közötti hosszú szakasz elég eseménytelen és szerintem unalmas. Ezt hagyni a végére szenvedés. De ha erre indulunk, akkor rögtön az elején - frissen, fitten - túl leszünk ezen az unalmas 20 km-en, és visszafelé a másik oldalon egymást váltják a jó strandok, a pihenők és a látnivalók. Arra talán nem is vesszük észre, hogy már betonból vannak a combjaink és nem bírunk megülni az ülésen.
Azért lassan visszaérünk Tiszafüred alá, a távolban feltűnik a tiszaörvényi kikötő.
Tiszaörvény mellől, a Szabics Kikötőből indul az a kishajó, amelyik a Tiszavirág Tanösvényhez viszi be a kalandorokat. A tanösvény tényleg kalandos, megismerhetjük a táblákról a kérészek életét, valamint egy kis kitérővel a pákászok világába is betekintést nyerhetünk. Ehhez gumicsizmát kell húznunk, és átjutni egy kis szigetre. (A csónakot és a gumicsizmákat ott találjuk a tanösvény mellett.) A végén csónakázhatunk is egyet a Göbe-tavon és van több kilátó, madármegfigyelő hely is. Szóval szuper az egész!
A kikötő különleges esküvői helyszínként is üzemel, itt éppen kint a stégen zajlik a ceremónia.
És Tiszafüredig már nem sok van hátra. A parton feszülten figyelik a fizet a pecások, úgyhogy csak halkan húzzunk el a hátuk mögött, nehogy elijesszük a halakat. Az árnyékok is jól megnyúltak, pont időszerű már, hogy visszaérjünk.
Letérünk a Tisza-tó körül futó gátról és kényelmesen elgurulunk a strand mellett. Itt nemrég készült egy gyönyörű kerékpáros pihenőpark is, a "Morotva kerékpáros pihenő" egy félszigeten. Van rajta játszótér, mosdó és kilátó is.
A Tisza-tó fővárosa és környéke a Hortobágyi Nemzeti Park része. Termálfürdője kiválóan alkalmas regenerálódásra egy-egy fárasztóbb tavi túra után. A Lipcsey-kúriában található Kiss Pál Múzeum egyik érdekes tárgya a western nyergek elődje az ún. tiszafüredi gombos nyereg. És ha a sok tekerés után más izmainkat is szeretnénk átmozgatni, arra is van lehetőség a "felnőtt játszótéren".
És lassan körbeérünk. Cirka 70 km. Sok? Kevés? Aki a teljesítményre hajt, az kevesebb mint 3 óra alatt is körbeérhet. Aki kényelmesebb tempóban teker, meg-meg áll, megnézni a látnivalókat, nyáron strandol is, ebédel, kávézik, annak egy egész napos kirándulás. Szerintem az izomláz így is, úgy is garantált, de megéri!
A kerékpárút mellett ilyen kövek segítségével számolhatjuk a megtett kilométereket. Sajnos az elején még nem figyeltem, nem tudom honnan indult, de ez már a végefelé volt.
Remélem kedvet kaptatok egy kellemes, látnivalókban bővelkedő, tókerülő tekeréshez. Egyszer mindenképpen megéri kipróbálni! :-)
És, hogy mit érdemes megnézni a Tisza-tó körül? Sok mindent, de a poroszlói Tisza-tavi Ökocentrumot mindenképpen, ahol megcsodálhatjuk Európa legnagyobb édesvízi akváriumát. Aztán Poroszló mellől indul a kishajó a Tisza-tavi Vízi Sétányhoz, ahol a víz felett sétálhatunk, madarakat leshetünk és pihenhetünk a kis szigeten. Valamint mindenképpen érdemes megnézni a Tisza-tavi Tiszavirág Tanösvényt, ami olyan mint egy mese és megismerhetjük a kérészek, valamint a pákászok életét. Ehhez a Tiszaörvény mellől induló hajóval tudunk bemenni.
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. Oda várom a kommenteket, és a saját tapasztalatokat is szívesen olvasom.
Az információk egy része a következő weboldalakról származik: funiq.hu, korekikoto.hu.
Utolsó kommentek