A Magas-Tátra szívében, Ótátrafüred felett található Tarajka, ahonnan rácsatlakozhatunk a Tátra oldalában végig futó Magistrála ösvényre, vagy hatalmas vízeséseket csodálhatunk. De hogy jutunk fel Tarajkára? Hát egy össze-vissza kanyargó siklóval! Persze gyalog is fel lehet menni, de a siklóval sokkal kényelmesebb. A mai nevén Starý Smokovec és Hrebienok között közlekedő modern kabinokkal élmény az utazás. Itt egy újabb sikló a gyűjteményembe! Tartsatok velem, mutatom milyen. :-)
Hol található? Szlovákiában, fent északon, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Ótátrafüred - Starý Smokovec és Tarajka - Hrebienok között. Térképen ITT.
Ótátrafüredre legegyszerűbb vonattal, a tátrai villamossal felmenni. A vasútállomásról a hegy felé kell menni mindig fölfelé és előbb-utóbb meg lesz a sikló. Pár helyen ki is van táblázva.
Ezt az épületet kell keresni.
A sikló épülete mellett nagy táblán átnézhetjük a túrázási lehetőségeket. Bal oldalon van Stary Smokovec és a sikló Hrebienok-ig, onnan pedig számos túraút vezet a Tátra különböző völgyeibe és csúcsaihoz. A legismertebb a pirossal jelzett Magistrala ösvény, ami "szinte vízszintesen" végigvezet a Tátra teljes vonulatán. Azon felsétálhatunk a Lomnici csúcs alatt lévő Kő-pataki-tóhoz, vagy a másik irányba elmehetünk a Popradi-tó érintésével akár Csorbatóig is. Vagy tovább. :)
A sikló alsó állomásán többféle jegyvásárlási mód között választhatunk. A módok között akár jelentős árkülönbségek is lehetnek.
Megvehetjük a jegyet előre a neten, így a legolcsóbb, de akkor előre tudnunk kell, hogy melyik napon akarunk utazni a siklóval, mert a jegy csak arra a napra érvényes.
Megvehetjük a jegyet a kihelyezett automatákból bankkártyával, vagy előzetes- vagy helyszíni regisztráció után, így közepes árfekvést kapunk.
Illetve természetesen megvehetjük a jegyet a kasszánál készpénzzel vagy bankkártyával, de úgy a legdrágább. (A bejegyzés végén találjátok a konkrét árakat.)
És akkor nézzük, mi is ez a sikló? Sok helyen működik ilyen közlekedési eszköz, pl. Grazban a kanyar sikló, vagy Prágában a Petrin dombra közlekedő, vagy a 125 éves sikló Salzburgban. Amiben mindegyik megegyezik, hogy mindegyik kabinja hosszú és megdöntött, a belseje lépcsőzetesen van elrendezve, a beszálláshoz is lépcsőn kell felmenni mellette. Mindegyik pályája meredeken emelkedik egy irányba, ezért a megdöntött kabinban lépcsőzetesen vannak beépítve a vízszintes padlók is.
Ez tehát egy klasszikus sikló. De mi is az a sikló? Egy síneken közlekedő, inga üzemű közlekedési eszköz. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsik sodronykötéllel vannak összekötve, és a kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik kocsi van rögzítve. Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.
A kabin kezelőpultja sem túl bonyolult, hiszen a kötött pálya miatt a szerelvényt irányítani nem kell.
A kabin teteje üvegből van, ami a panorámás kilátást segíti. Viszont a tetőt valami nagy állat összejárta, ott hagyta a lábnyomait... Lehet, hogy medve? :-D
Út közben a sikló pályája többször kanyarodik is, a drótkötelet kis tárcsák vezetik, tartják középen.
A sikló mellett túraút is vezet, a kemények természetesen gyalog mennek fel vagy le. De siklóval sokkal gyorsabb. Meg kényelmesebb is.
A sikló menet közben panorámás kilátást nyújt a Tátra fenséges csúcsaira, pl. a Nagyszalóki-csúcsra vagy a Lomnici-csúcsra.
A két kabin középen kerüli egymást. A kerekek megfelelő kialakításával érték el azt, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.
A kitérő mindig félúton van, hiszen a két kabin ugyanazon drótkötél két végére van rögzítve, így mindig pont középen találkoznak.
És, hogy miért érdemes még felmenni Tarajkára? Télen szánkózás vár ránk, a Magas-Tátra leghosszabb szánkópályán. A szánkózáson kívül nyáron vagy télen is élvezhetjük itt akár csak a nyugodalmas sétákat a gyönyörű tájban. Tarajka mindenki számára nyújt valamit, akár adrenalin élményeket keresünk, akár relaxálást a természetben.
A 2004. november 19-én pusztító hatalmas orkán 12 600 hektárnyi erdőt pusztított el. Az erdészek az elmúlt 20 évben több mint nyolcmillió facsemetét ültettek el az ún. mesterséges regeneráció keretében, ezek kétharmada tűlevelű. A vihar nyomai még ma is látszanak, egy-egy magas, magányos fenyő, ami kiemelkedik a tájból a mementója a rég volt erdőségnek. De az új fák is szépen nőnek, már csupa zöldek a hegyoldalak.
Hamarosan megérkezünk a felső állomásra. Az út kb. 5 percig tart csak.
Itt is lépcsős az állomás, igazodva a kabinhoz. Az állomáshoz érve a szerelvény lelassul és szépen, óvatosan áll meg.
A Tarajka (Hrebienok) a Nagyszalóki-csúcs keleti gerincén lévő teraszos hegyfok, vagyis taraj 1285 méteres tengerszint feletti magasságban. Nevét a formájáról kapta. Fenyőerdővel borított északkeleti oldala meredeken esik a Tar-pataki-völgy felé, míg déli oldala lankásan ereszkedik Ótátrafürednek.
Itt található télen a híres jégkápolna, de nyáron is van látnivaló. Mindenfelé medvék, medve-szobrok vannak, a felső állomás mellett éttermet is találunk. Mellette egy új attrakció, a Kvantárium. Ez egy szórakoztató és oktatási központ, ahol a tudományt és a fizikát, pontosabban a fénnyel kapcsolatos témákat mutatják be szórakoztató formában. A Kvantárium nyolc helyiségből áll, ahol többek között lézershow-t láthatunk, kipróbálhatjuk a fényrajzolást, és különféle fizikai rejtélyeket oldhatunk meg.
És a közelben találjuk csodálatos Tarpataki vízeséseket is, melyek egy könnyű körtúra keretében is felkereshetők.
Aztán ha mindent megnéztünk Tarajkán, akkor lefelé is igénybe vehetjük a sikló kényelmét. (Főleg, ha szakad az eső...)
Tarajkára (Hrebienok) felvivő sikló eredetileg 1908-ban épült meg, majd 1951-ben, 1970-ben és 2007-ben korszerűsítették.
Lefelé csodás panoráma tárul elénk. Láthatjuk a lent elterülő településeket és akár az Alacsony-Tátrát is.
Középen ismét jön szembe a másik kabin, amivel a kitérőben fogjuk kerülni egymást.
Két kirándulás fotói közül válogattam. Az egyiken lefelé menet már nagyon esett, így kissé vizes az ablak, de azért a másik, kitérő kabin is látszik. (A napsütéses napon meg nem készült ilyen fotó.)
Üzemidő minden nap reggel 8 órától 18:30-ig.
Jegy árak Stary Smokovec - Hrebienok között (2025):
Online, a gopass weboldalán:
- oda-vissza: 13 Euro
- csak fel: 11 Euro
- csak le: 10 Euro
A helyszínen, automatából, bankkártyás fizetéssel:
- oda-vissza: 15 Euro
- csak fel: 13 Euro
- csak le: 12 Euro
A helyszínen a pénztárban:
- oda-vissza: 16 Euro
- csak fel: 14 Euro
- csak le: 13 Euro
Látható, hogy nem nagy, de azért van különbség. Amire érdemes még figyelni, hogy online a jegyek árazása dinamikus, mint a repülőjegyeknél, nem mindegy, hogy mikor vesszük meg.
És váltható még Magistrala jegy, ami a siklón és a tátralomnici felvonókon tartalmaz egy-egy egyirányú utat. Tehát pl. Ótátrafüredről felmegyünk a siklóval Tarajkára, onnan átsétálunk a Magistrala ösvényen a Kőpataki-tóhoz, majd onnan kabinos felvonóval lemegyünk Tátralomnicba. Vagy fordítva. Ez a Magistrala jegy, aminek az ára online 26 Euro, a helyszínen pedig 32/33 Euro.
Technikai adatok:
- típus: 160-FUC
- gyártó: Garaventa
- üzembe helyezés: 2007
- alsó állomás: 1026,1 m
- felső állomás: 1272,28 m
- szintkülönbség: 246,1 m
- a pálya hossza: 1952,76 m
- átlagos emelkedés: 13,11 %
- legnagyobb emelkedés: 13,11 %
- maximális kapacitás: 1300 fő/h
- utazási idő: kb. 5 perc
- sebesség: 10 m/s
- kabinok száma: 2 db
- kabinok férőhelye: 160 fő
- a kabinok gyártója: Gangloff
A technikai információk a www.lift-world.info oldalról származnak.
Remélem kedvet kaptatok, hogy a Magas-Tátrai kirándulást egy siklós kalanddal színesítsétek. Indulhattok a Tátra kapujából, Poprad-ról, ahonnan a tátrai villamos vasút visz fel a hegyre, melynek szinte minden megállója tartogat valami érdekességet. Persze a legérdekesebb a két vége: Csorbató és Tátralomnic. Meg Ótátrafüred, ahonnan a sikló felmegy Tarajkára. És az Alacsony-Tátrában is érdemes túrázni.
És ha nem szeretnétek lemaradni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. Ott lehet kommentelni és a saját élményeket is szívesen olvasom!
Az információk egy része a www.vt.sk és wikipedia oldalairól származik.
Utolsó kommentek