Egy dombra felmenni mindenhogyan élvezet. Főleg ha érdekes látnivalók vannak a tetején. De siklóval felmenni még kényelmes is. Mindenkit vár a prágai sikló, ami a Petřín dombra viszi a kíváncsi turistákat.
Hol található? Csehországban, Prágában, a Kisoldalon. Térképen ITT
Mi is ez? Egy inga üzemű, síneken közlekedő sikló. Miközben az egyik kocsi felfelé emelkedik, a másik lefelé ereszkedik. A pályán a kocsikat sodronykötéllel vontatják.
Az alsó állomás az Újezd, az ugyanilyen nevű utcából érhető el. A sima, prágai tömegközlekedési jegy érvényes a siklóra is. Jegyet venni trafikokban, vagy az állomáson automatából lehet. A 30 percig érvényes jegy 24 koronába kerül.
Ilyen a pálya. Szép zöld dombra visz fel, tavasszal virágzó gyümölcsfák mellett, nyáron harsogó zöld lomú fák között. Ősszel pedig a sokszínű falevelek teszik hangulatossá a dombot.
És ilyen a sikló irányítópultja. Sok gomb, sok kapcsoló. A kabin pedig éppen elindult felfelé.
A Petřín siklót 1891-ben kezdték használni, 1000 mm-es nyomtávú 383 méter hosszú pályával. A sikló létesítése rövid távolságú és nagy emelkedésű szállítási feladatokra a legcélszerűbb. Itt kb. 40 %-os az emelkedő.
Az egymással szemben, felváltva közlekedő kocsik középen kerülik egymást.
A sikló kétsínes megoldású, tehát csak egy sínpár van. Ahhoz, hogy két kabin közlekedhessen egymással szemben, a pálya közepére kitérőt építettek, ahol a két kabin kitér egymás elől. A kitérőt hagyományos váltók nélkül, a kerekek megfelelő kialakításával oldják meg.
A középső állomás Nebozízek. Egy cseh legenda szerint a középső állomás egy IV. Károly császárhoz köthető elszólásról kapta a nevét, aki nem tudta megfelelően kiejteni a "nebo řízek" kifejezést, ami egy csigafajtát jelent.
Ahogy emelkedik a kabin egyre feljebb, egyre szebb kilátás nyílik az ablakából. Szépen rálátni a Moldva folyóra, a Károly hídra és a belvárosra.
Az eredeti vonalat az első világháború kezdetén bezárták, majd a világháború után átépítették és a jelenlegi pályát 1932-ben nyitották meg. Ez a második világháborúig működött, majd 1965-ben földrengés miatt ismét be kellett zárni a siklót. 1985-ben nyílt meg ismét, amikorra a pályát felújították, de az eredeti gépészet megmaradt.
A kabinok belsejét nevezhetjük minimalista kialakításúnak, sima műanyag padok biztosítják a 25 ülőhelyet a 75 állóhely mellé.
A felső állomás a Petřin domb tetején található. A 130 méteres domb számos látnivalók kínál, de a parkos kialakítása és a sok pad miatt a prágaiak egyik kedvenc pihenőhelye is.
A kellemes kirándulóhelyen számos látnivaló is akad. A legnagyobb kétségkívül a Petřin kilátótorony. Miután a prágaiak a Párizsi Világkiállításon jártak, és ott megnézték az Eiffel tornyot, hazatérve elhatározták, hogy Prágában is építenek egy hasonlót. Bár jóval kisebb, mint a párizsi, mivel dombon áll, a csúcsa magasabban van, mint az eredetinek. 1891-ben építették. A kilátóteraszokról pedig gyönyörű panoráma nyílik a városra.
A kilátó torony mellett van egy tükörlabirintus is, és érdekes látnivaló lehet még az éhségfal. Lefelé érdemes gyalog menni, és akkor útba esik egy étterem-kávézó is.
És azt is megnézhetjük kívülről, ahogy a sikló két kabinja kerüli egymást.
Technikai adatok:
- a völgyállomás 194 méteren van
- a hegyállomás 324 méteren található
- a szinteltérés 130 méter
- a pálya hossza 494 méter
- kapacitása 1400 fő/óra
- menetidő 5 perc
- sebesség 4 m/s
- kabinok befogadó képessége: 101 fő/kabin
- kabinok szám 2 db
Ha Prágában jártok, szánjatok pár órát a Petřin dombra, és menjetek fel siklóval, mert a különleges jármű különleges élményt ad. :)
Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Grazi siklót, ami a Schlossberg-re megy fel és a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre viszi az utasokat.
És ha nem szeretnétek lemaradni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Az információk egy része a wikipedia és a lift-world.info oldalakról származik.
Utolsó kommentek