Magyarország kisvasútjai csodás természeti környezetben zakatolnak szerte az országban. Mindegyik más és mindegyiket más miatt lehet szeretni. A legmeredekebb pályával rendelkezőt a Bükkben találjuk, a Szalajka-völgyben, Szilvásvárad mellett.

Tudjátok, akit egyszer megcsapott a mozdony füstje ... az nem tud elszakadni a vonatoktól. :) Sokan, sokfélét írtak már róla, de nekem sem hiányozhat a kisvonatok gyűjteményéből. Tavaly nyáron visszatértünk, hogy bemutathassam, és ehhez előkerestem a több mint tíz évvel ezelőtti, ma már archívnak számító fotóimat is. Nézzük hát mitől más, mitől több és mitől szerethető a Szilvásváradi Állami Erdei Vasút!

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Hol található? Magyarországon, Heves megyében, Egertől északra, Miskolctól nyugatra, Szilvásvárad mellett. Térképen ITT.

Szilvásváradon belül már ki van táblázva. Sok nagy parkoló is van a falu központjában, van amelyik fizetős, van amelyik ingyenes. Miután az autót letettük, a vasút felé el kell mennünk a nemrég épült hatalmas lovas stadion, a lipicai lovak otthona mellett.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A gyerekeknek szuper játszóteret alakítottak ki a sétáló övezetben, a játszótéren túl pedig a bódék során találunk ajándékboltokat, falatozókat, pisztrángozó helyeket.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Az út végén pedig ott a kisvasút.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Szilvásváradon is jártam már régen, még 2008-ban, előkerestem a régi fotóimat, hogy lássuk mi változott azóta. Így a Lillafüredi kisvasút leírásához hasonlóan itt is lesznek "akkor és most" fotók. Ráadásul véletlenül a régi és az új képek pontosan 11 év és 1 nap különbséggel készültek.

Kezdjük mindjárt a Szilvásváradi állomás épületével. Régen is takaros volt:

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Mára azonban alaposan átépítették, de a jegypénztár ugyanott található. Az épület másik végén pedig mosdók vannak.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A síneket a várakozók tömegétől fakerítés választja el. A vonatokhoz a kapukon keresztül lehet átmenni, ahol a kalauzok rögtön a jegyeket is nézik.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A kerítés túloldalán pedig már ott várja a vonat az utazókat.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Nyáron nyitott kocsik közlekednek. Bár a padok elrendezése mindenképpen praktikus, utas szempontból mégsem tökéletes, hiszen út közben nem éppen a szemben ülőket szeretnénk nézegetni, hanem inkább a tájat. Ezért menet közben mindenki féloldalt ülve lóg kifelé a pad támláján.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A vonat beérkezése (és az utasok leszállása) után a mozdony körüljár, hogy indulhasson vissza az új utasokkal.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A Szilvásváradi Erdei Vasút menetrend szerint Szalajkavölgy-Fatelep és a Fátyol-vízesés között közlekedik, 4,5 km hosszú, egyvágányú, nem villamosított vonalon. A kisvasút napja október második szombatja, üzemeltetője az Egererdő Zrt.
A vasúton éves szinten több mint 300 000 utazás történik, így a magyar kisvasutak közül a legforgalmasabb.

Nyáron, ha nagyon-nagyon sok utas van, akkor több vonatot is indítanak egymás után.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A kisvasút építése 1908-ban kezdődött Wessely Károly erdőbirtokain a rönkszállítás céljából. A nagy szintkülönbség miatt a vasút két szakaszban épült. A 760 mm nyomtávolságú Szilvásvárad – Tótfalusi-völgy vonalon gőzvontatással, a 600 mm nyomközű vasút a Bükk-fennsíkon lóvontatással üzemelt. A kettőt facsúszdával, később siklóval kötötték össze. A vasút felső szakasza 850 méter tengerszint feletti magasságon létesült. Már az építéskor alapvető szempont volt a környezettel való harmónia megteremtése, így a vasutat gondosan úgy alakították ki, hogy sehol se álljon a víz útjába. A teljes szakaszon 353 darab áteresz létesült a kisebb patakok, árkok miatt.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Az állomásról elindulva hamarosan elhaladunk a félreállított zárt kocsik mellett, amik nincsenek túl jó bőrben. Ott álltak már 2008-ban is.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

És még mindig ott vannak. Talán egyszercsak megújulnak, és újra gyerekzsivajtól lesznek hangosak.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Bár biztosan van belőlük még működőképes, hiszen rossz idő esetén is jár a kisvonat, és esőben a nyitott kocsik nem túl praktikusak. (Először én is esőben voltam itt, és zárt kocsiban utaztunk - de az még kb. 2005-ben volt.)

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A keskeny nyomközű vasút kizárólag gazdasági céllal épült, a személyszállítás egészen a XX. század második feléig nem is volt jelen a profiljában. A trianoni tragédia után a Bükk faállománya felértékelődött, így az itteni fakitermelés aránya megnőtt, amely a vasútnak kiemelkedő forgalmat generált. Ez egyrészt virágzást, másrészt a járműállomány fejlesztésének szükségességét vonta maga után. Két erős gőzmozdony jelent meg a vasúton: Eleonóra és Csillag. (Az Eleonóra gőzös egyes alkatrész maradványai az Erdei Múzeumban megtekinthetők, ahol betekintés kínálkozik a vasútüzem történetébe is.) A bámulatos kivitelezési remekmű, a siklópálya 1921-ben épült meg, hogy vasúti összeköttetést képezzen a bükk-fennsíki és az alsó vasúti szakasszal. A Kukucsó-völgyben haladó vonal másik különlegessége a csúcsfordító volt, amelyre a nagy emelkedés és a kis terület miatt volt szükség. (Ilyen csúcsfordító ma még a Nagybörzsönyi kisvasúton üzemel.)

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A Szilvásváradi kisvasút sínpárjának távolsága egymástól 760 mm, amit bosnyák (vagy boszniai) nyomtávnak is neveznek, mert a valamikori Jugoszlávia területén volt elterjedt ez a sín-távolság. Ma leginkább Bosznia-Hercegovina területén találhatunk ilyen vonalakat. Meg Ausztriában, a Mura-völgyi vasút is pont ilyen nyomtávú. És a Lillafüredi Állami Erdei Vasút is.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Szalajka-Halastó állomáson a vonatok nem minden esetben állnak meg, csak ha a leszállási szándék jelzésre kerül, vagy ha felszállók várakoznak a megállóhelyen. Jegykiadás az állomástól 30 méterre található Erdei Múzeumban van. A megállóhely kétvágányos, keresztezésre is lehetőség nyílik. Az útátjáróban még látszik a vasút felső szakasz kiágazó vágányának már leaszfaltozott helye. A közeli vadaspark mögött haladt az egykori vonal. 

A kisvasút hivatalos oldala szerint: a Halastó megállónál a vonatok felfelé menetben nem állnak meg, lefelé jövetben feltételes megálló van. A jegy onnantól mindkét irányba felnőtteknek 500,-Ft, gyerekeknek 300,-Ft. (De ha csak lefelé áll meg, akkor minek van a díjszabásban mindkét irány feltüntetve? Na mindegy.)

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A fakitermelés II. világháború utáni még nagyobb növekedésével egyre több problémát okozott, hogy a Bükk-fennsíkon futó szakasz nyomtávja különbözik a vasút többi részének nyomtávjától. Egyértelmű volt, hogy a kis nyomtávú felső szakaszt alakítják át 600 milliméterről 760 milliméterre, hogy teljes egészében járható legyen ugyanazokkal a járművekkel a pálya. A felső szakasz nyomtávjának növelése révén 1948-ra megszűnt a Siklópályánál korábban szükséges időigényes átrakodási procedúra. Ezzel a fejlesztéssel párhuzamban az erdőgazdaság kiépítette az úthálózatát, amely révén fokozatosan teherautók vették át a vasút szerepét. A kevésbé környezetbarát, kisebb szállítási képességű teherautók előnye az volt, hogy a kitermelés helyéről nem kellett különösebben messzire mozgatni a fát, hiszen a teherautó oda is eljuthatott, ahol nem volt vasút.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A fa mellett a Horotna-völgy felső szakaszán található Mária-bányából termelt vasérc is rakományt jelentett a kisvasútnak. Majd 1953-ban elindult a személyszállítás egyrészt a Fátyol-vízesés irányába, másrészt az Istállós-kő oldalában található Istállós-kői-barlang felé. A személyszállítást megörökíti a Simon Menyhért születése című 1954-es készítésű film, amely téli időszakban mutatja be a vasút ma már nem látható, siklópálya felé tartó szakaszát. 

A vonalon 1963-ban jelent meg az első dízelmozdony, a mai napig szolgálatban álló keletnémet LOWA L-60-as, amelyet tipikusan tartaléknak használnak, de 2008-ra, a 100 éves jubileumra szépen felújították.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A kisvasút vonala a Szalajka-völgyben található pisztrángos tavak mellett halad el, ahol halsütödéket is találhatunk. Érdemes megkóstolni a helyi pisztráng specialitásokat.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

1967-ben egyértelművé vált, hogy a közút nyer a vasúttal szemben, és az egykor 21,6 kilométeres pálya egyre inkább leépült. Az 1970-es években több és több szakaszt bezártak, a teljes felső szakaszt felszedték. Sajnos a pusztítás áldozata lett a siklópálya is, amelynek felvonója és kitérő rendszere ipari műemlékként a mai napig idilli környezetben áll a Bükk-fennsík szélén. A pályát a Horotna-völgyből is teljesen visszabontották, így csak a Fátyol-vízesés fölé, a Gloriette tisztásig jutnak fel a vonatok. Az 1980-as évek végéig tartott ki a siklópálya aljáig vezető, Kukucsó-völgyi szakasz, amelyet azonban 1991-ben szintén teljesen felszedtek. A vasút régi nyomvonala ma több helyen túraút, de a régóta elfeledett vonalakat is szinte tökéletesen őrzi az erdő akár alépítmény maradványok, akár jellegzetes ívek formájában.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

És közben meg is érkeztünk a Fátyol-vízesés megállóhelyre, ami ma már a végállomás is egyben.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A Fátyol-vízesés hazánk egyik kiemelkedő természeti szépsége, szinte mindenki ismeri, pár perc sétára van a megállóhelytől. A közelben található az Istállóskői ősember barlang is, ahova szintén érdemes felmászni. És vannak más látnivalók is, tehát megéri felvonatozni ide a Gloriette tisztáshoz.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Érkezés után lekapcsolják a mozdonyt a kocsik elejéről, és a másik vágányon körüljár, hogy a visszaútra újra a szerelvény elejére álljon.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

És ez így volt már 2008-ban is. Itt egy régi kép ugyanarról a mozdonyról. Mintha semmi sem változott volna (az újrafestésen kívül), pedig ez a mozdony belülről teljesen átalakult.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Sajnos a vasút akkori vezetői a vonalak leépítési időszakában egyáltalán nem voltak előrelátók, és elképzelhetetlennek hitték, hogy a vasút a gazdasági célokon kívül más célt is szolgálhat.

A turisták azonban egyre nagyobb számban jelentkeztek, sokan megismerték a Szalajka-völgyi kisvasutat. A teherforgalom elapadása világossá tette, hogy a vasutat a turizmusnak kell fenntartania. 1968-ban már 59.327 utasa volt a kisvasútnak. Sajnos azonban végül csak a személyforgalmat bonyolító Fatelep–Szalajka-Fátyolvízesés vonal maradhatott meg, a többit – mint már említettem – felszedték.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

1978-ban 175.686 utas volt, ám a pálya(test) ekkora már igencsak elhasználódott, a felsőbb hatóságok a növekvő forgalomra való tekintettel a felújítás mellett döntöttek. 1979–1980-ban a megmaradt 4,5 km hosszú vonalat teljesen felújították, az eddigi vágányzat helyére 21,5 kg/m tömegű sínek kerültek. Ekkor érkezett a megszüntetett Hegyközi Kisvasútról az Mk48 2007 és 2037 pályaszámú dízel-hidraulikus mozdony. A gépeket Mk48 403 és 404-re számozták át. Velük együtt két Bax kocsi is érkezett, feltehetően az 551 és az 560 pályaszámú. A mozdonyokat ma is használják, ők húzzák a vonatokat tavasztól őszig. Rajtuk kívül már csak egy L–60-as gép, a D04 602 van itt, de csak tartalék.

Ezen a képen még mindig a 403-as látható.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Az Mk48-403 pályaszámú mozdony át lett építve hibrid üzeműre 2012-ben, így a lillafüredi után ez a második hibrid Mk48-as Magyarországon. Ennél a mozdonynál messziről nézve nem feltűnő a változás, mert a kocsiszekrény az eredeti maradt.

A mozdony vontatási energia ellátására egy Cummins dízelmotorral hajtott 400 V-os váltakozó feszültségű generátor szolgál. Az dízelaggregátor állandó névleges villamos teljesítménye 145 kW. A váltakozó áramú generátor egyenirányítón keresztül tölti a nagy tároló képességű lítium-vasfoszfát (LiFePO4) akkumulátorokat, illetve képes az áramirányítón keresztül a 2 db folyadékhűtésű állandó mágneses szinkron motor meghajtására. A villamos vontatómotorok egy iker- (egymástól független) fordulatszám csökkentő hajtóművön keresztül külön-külön hajtják a forgóvázak eredeti tengelyhajtóműveit. A mozdony vontatási célra leadható teljesítménye 130 kW.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Aztán érkezik a második szerelvény is, ha nagyon sokan vannak. Azt a 404-es pályaszámú Mk48-as hozza 2019-ben.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Ez hagyományos, dízel-hidraulikus erőátvitelű Mk48-as, itt 2008-ban. Kicsit fakóbbak a színei, de egyébként ugyanolyan.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Az 1950-es évek végéig a győri Magyar Vagon- és Gépgyár több motorkocsit is készített kisvasúti forgalomra, így már némi tapasztalattal foghattak egy új mozdonytípus kifejlesztéséhez. A tervek között szerepelt egy kisebb és egy nagyobb teljesítményű dízelmozdony elkészítése. A kisebb teljesítményű mozdony alapjául az 1959-ben megjelent MÁV M28 sorozatú könnyű tolatómozdonyt vették. A motor a Ganz-gyár által már több helyen alkalmazott VI Jar 135/185 típusú, 88 kW teljesítményű dízelmotor továbbfejlesztett változata. A forgóváz szintén a Ganz-gyárban épített Camot sorozatú motorkocsik hajtott forgóvázának mintája alapján készült. Így a tervezett típus már kipróbált elemekből és szerkezetből állt össze. A gyártás 1958-ban kezdődött a mechanikus változattal, majd 1960-ban folytatódott a hidromechanikus változattal. A Rába 1961-ig összesen 52 db Mk48-ast gyártott magyar kisvasutaknak (12 mechanikus (M040), 40 hidromechanikus (M041)), de ezeken kívül Csehszlovákiába is szállítottak 10 darabot ebből a típusból (M042).

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A járműben VI Js 13,5/17 típusú hathengeres négyütemű, előkamrás, soros motor van. Névleges teljesítménye 100 kW, fordulatszáma 1500 1/min, fogyasztása maximális terhelés mellett óránként 25,1 kg. A váltókat a Voith cég gyártotta, ami egy hidraulikus nyomatékmódosítóból és a hozzá kapcsolódó kétfokozatú sebességváltóból áll. A gyár neve ismerős lehet, hiszen az IKARUS buszokba is ők gyártották a váltót. A fokozatváltó az irányváltóval egybeépített. Az elosztóhajtóművek kardántengellyel hajtják a tengelyhajtóműveket. A forgóváz hosszgerendái szekrénytartós szerkezetűek, könnyítő kivágásokkal. Rugózása egylépcsős, de többszörös és összetett. A tengelyek távolsága 1700 mm, a forgótányérok távolsága 4000 mm. A jármű által bejárható legkisebb ívsugár 50 m. A mozdonyok kézifékkel és légfékkel is rendelkezik. A kézifék a hátsó forgóvázat fékezi. A légfékberendezés működtetésére egy hatállású önműködő Knorr fékezőszelep és két háromállású nem önműködő fékezőszelep van. A beépített GI típusú légsűrítő percenként 75 l, 8 bar nyomású sűrített levegőt termel.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

És egy képen látható a két Mk48-as mozdony, a még fölfelé tartó 404-eske, és a már lefelé induló 403-aska. Kívülről egyformák, belülről teljesen különbözőek. :)

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A korábban beérkezett szerelvény már indul is lefelé, hiszen ahhoz, hogy a későbbi vonat mozdonya körül tudjon járni, szükség van a másik vágányra is. Addigra el kell tűnnie róla a vonatnak.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

És az utasok még szállnak lefelé, de a mozdony már érkezik is a második vágányon, hogy átálljon a kocsik másik végére.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Még egy kép-pár akkor és most az Mk48-404-es mozdonyról. Itt 2019-ben:

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Itt pedig 2008-ban.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Ezeken a képeken már nagyon is látszik, hogy mi a különbség a két Mk48-as mozdony között. A 404-es bizony füstöl rendesen. A hibrid mozdony nem csinált ilyet.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A Szalajka-Fátyolvízesés állomáson a hazai kisvasutaknál elsőként szereltek fel mozgássérültek leszállását megkönnyítő fa állványzatot, amely a vasút utascentrikusságának egy ékes példája. Ez a fotó még 2008-ból származik, azóta a felhajtó is megújult, a következő képen látszik is, csak messziről.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Kész a körüljárás, kész a szerelvény az indulásra. Mehet vissza a másik végállomásra, Szalajkavölgy-Fatelepre.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

1997-ben új vontatójármű került a kisvasútra: a Nagycenki Múzeumvasúton hosszabb ideje nem használt 394,057 pályaszámú gőzmozdony is Szilvásváradra érkezett, így 31 év szünet után újra gőzösfütty szól a Szalajka-völgyben. A gőzöst stílusosan Szilvinek nevezték el. (Sajnos én nem találkoztam vele, de azért itt egy kép a wikipedia-ról.) (Viszont ez a kis gőzös eredetileg a kaposvári cukorgyárnak dolgozott valamikor nagyon régen.)

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

(A fotó a wikipedia Szilvásváradi Erdei Vasútról szóló oldaláról származik.)

És lássuk az állomást a Gloriette-tisztás felől is. Ilyen volt 2008-ban, akkor még külön kis fabódéban volt a jegypénztár.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Ma már tágas állomás épület van közvetlenül a peronon, a sínek mellett.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Itt is kerítés van végig, és kapukon lehet megközelíteni a peront.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Mára a zöld kerítést divatos fára cserélték, a beton rámpákat pedig lépcsőre.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Kövér gáz, füstfelhő, és indul a dízelmozdony lefelé.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Mivel a vasút hossza nem jelentős, tervezhetjük úgy a kirándulásunkat, hogy az egyik utat tesszük meg a vasúttal, a másikat pedig lesétáljuk. Mivel útközben több látnivaló is van még, érdemes gyalog is végigmenni a Szalajka-völgyön.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Mivel a vonatok óránként járnak, ha pont elment egy az orrunk előtt, akkor nem is érdemes megvárni a következőt, hanem inkább gyalog elindulni. Aztán majd vonatozhatunk visszafelé.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Menetjegy árak egy útra (2020):

  • felnőtt: 1000,-Ft
  • gyermek (18 éves korig, vagy nappali tagozatos diákigazolvánnyal): 500,-Ft
  • gyermek 3 éves kor alatt ingyenes
  • kutya (szájkosárral pórázon) 700,-Ft
  • kerékpár: 400,-Ft

Tehát igen, van lehetőség kutyával menni, és a bicajt is vihetjük a vonaton a többi utas zavarása nélkül. (Azért, amikor nyáron olyan nagyon sokan vannak, akkor nem tudom hova teszik a bringát.)

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A vasút személykocsijai:

  • F03-301 - 3 ebből a típusból 3 db közlekedik
  • Ny03-304 - 10 ebből a kocsitípusból 7 db közlekedik
  • F 03-412 romos állapotban, nem közlekedik
  • F 03-413 Kecskemétről Balatonfenyvesre, majd onnét került Szilvásváradra
  • F 03-414 Kecskemétről került Szilvásváradra

Vasútbarátoknak biztosan nagyon beszédesek ezek a feliratok is a kocsi oldalán.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

A kisvonat menetrendje április 1-től október 31-ig:

Szalajka-Fatelepről indul: 9:30, 10:30, 11:30, 13:00, 14:00, 15:00 órakor

Szalajka-Fátyol-vízeséstől indul: 10:00, 11:00, 12:00, 13:30, 14:30, 15:30 órakor

Május 1-től szeptember 30-ig a fentieken kívül még fölfelé 16 órakor, és lefelé 16:30-kor is van egy vonat.

Az utazás fölfelé kb. 16 percig, lefelé kb. 15 percig tart.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Kedvező időjárási viszonyok között a kisvonat jár még február 1-től március 29-ig, ill. november 1-30. között szabad- és munkaszüneti napokon, valamint december 5-6-ig, december 27-31-ig naponta.

Szalajka-Fatelepről indul: 10:30, 11:30, 13:00, 14:00 órakor

Szalajka-Fátyol-vízeséstől indul: 11:00, 12:00, 13:30, 14:30 órakor

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Szilvásvárad, az északi Bükk egyik gyöngyszeme. Különleges fekvése, jó levegője és látványosságai egész évben várják a látogatókat. A Bükkbe a legrövidebb út a Szalajka-völgyön át vezet. Az alján kanyargó, jól kiépített erdei sétaút mellett fut az erdei vasút pályája is, időnként csak karnyújtásnyira a pataktól, máskor több emelet magasban, a völgy szikláinak tetején. Érdemes kipróbálni legalább az egyik útra, mert vonatozni mindig jó. Jeles alkalmakkor pedig Szilvi, a vasút apró, ötven lóerős gőzmozdonya is előkerül.

Magyarország Heves megye Szilvásvárad vonat vasút Szalajka völgy

Az információk egy része a wikipedia oldalairól, valamint a www.kisvasut.hu oldalról származik.

És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. A kommenteken is oda várom, a saját élményeket, a tapasztalatokat, esetleg a kérdéseket.