A Mura völgye csodálatos vidék Ausztriában. Hatalmas hegyek között, mély völgyben kanyarog a folyó, körülötte változatos kirándulóhelyek. Bejárhatjuk autóval, vonattal, kerékpárral, gyalog, vagy ezekkel mind együtt. :)
A Muravölgyi kisvonat pályája a folyóval együtt kanyarog, Unzmarkt, Murau és Tamsweg között 65 km hosszan. A Murtalbahn Ausztriában ezzel a második leghosszabb keskenynyomtávú vonal.
Hol található? Ausztriában, Stájerország nyugati és Salzburg tartomány keleti csücskét köti össze. Térképen ITT.
A hangulatos, fő-pályaudvar Murau-ban található.
A váltók állítása talán még mindig ezzel a szerkezettel történik?
A Murtalbahn keskeny nyomtávú vasútvonal, 760 mm nyomtávval, amit bosnyák (vagy boszniai) nyomtávnak is neveznek, mert a valamikori Jugoszlávia területén volt elterjedt ez a sín-távolság. Ma leginkább Bosznia-Hercegovina területén találhatunk ilyen vonalakat, ezért Ausztriában különlegesnek számít a Muravölgyi vasút.
1888-ban merültek fel először egy Mura völgyi vasút tervei, de különböző tervezési és anyagi okok miatt végül csak 1894-re készült el a keskenynyomtávú Murtalbahn. Az első próbaútra 1894. szeptember 22-én került sor. A teljes vonal eredetileg 76,23 km volt Unzmarkt és Mauterndorf között. Az ünnepélyes átadás 1894. október 8-án egy különvonattal történt meg, mely 200 vendéget szállított. Akkor a vonat csúcssebessége 30 km/óra volt.
Már akkoriban kiépítették a vasútállomások között a telefonösszeköttetést, így ez a vasútvonal volt az első Ausztriában, ahol a pályán haladó vonatok helyzetét telefonon jelentették egymásnak az állomások dolgozói.
Ma a forgalom nagy részét ilyen dízel-elektromos motorvonatok bonyolítják, melyeknek egyik vége motorkocsi, a másik vége irányító kocsi.
Az első négy dízel-elektromos motorvonatot 1981 és 1982 között építették a Knotz gyárban Bécsben. Az ötödiket 1999-ben az Elin szállította.
Már nem fiatalok, a vonatok mégis szépek, tiszták, csillognak-villognak. A festésük pedig kedves a szívünknek, hiszen piros-fehér-zöld. :)
Ráadásul kerékpárok szállítására is alkalmas kocsikkal közlekednek, így sok kerékpáros turista is igénybe veszi.
A vonaton a kerékpárok szállítása ingyenes! Így összeköthetjük a kellemest a hasznossal: a vonatozás mellett kipróbálhatjuk a Mura menti kerékpárutat is.
És hogy, hogyan fér el olyan sok bringa egy ilyen kicsi vonatban? Hát felakasztva!
A Murtalbahn az első években még igen lassú volt, mégis évről évre egyre több turista érkezett vonattal Murau városába, majd 1896-tól már komoly teherforgalom is bonyolódott a vonalon. 1912-ben a forgalmat úgy gyorsították egy kicsit, hogy hat megállóhelyet október 1-től bezártak.
1933 és 1939 között érkeztek az első Austro-Daimler benzines motorvonatok, melyek már 60 km/órás sebességgel is haladhattak. Később azonban újra üzembe helyezték a gőzmozdonyokat, mert a motorvonatok közlekedése nem volt problémamentes. Balesetek, technikai nehézségek, üzemanyag hiány is nehezítette a dolgukat.
1964 és 1967 között helyezték üzembe az első dízel-elektromos mozdonyokat, melyek aztán végleg leváltották a gőzmozdonyokat. De a vasút szerelmesei, a mozdonyvezetők és az idegenforgalmi szakemberek nyomására 1968-ban újra forgalomba állítottak egy gőzmozdonyt és 1969 óta a gőzmozdony vontatta kirándulóvonat is a menetrend része.
1969 óta bárki számára adott a lehetőség arra is, hogy gőzmozdonyt vezessen és erről még oklevelet is kapnak a vállalkozó kedvű masiniszták.
A gőzmozdony vontatta nosztalgia kocsikat rendezvényekre, és különjáratokra is meg lehet rendelni Murau és Tamsweg között.
A munka végén pedig jön a takarítás.
Vajon mit rejt a mozdony orra?
Többek között hamut és salakot, amit ki kell lapátolni belőle. :)
Jelenleg 4 gőzmozdony áll szolgálatban, melyeket Linz-ben a Krauss Mozdonygyárban építettek. A legrégebbi 1892-ből származik. Itt az 1905-ben készült Bh1 számú mozdony látható. Teljesítménye 270 KW, maximális sebessége 45 km/óra.
A következő képen viszont nem a gőzmozdony tolat, hanem a dízel. Ennek nagyobb füstje volt, mint a gőzösnek.
3 db ilyen dízelmozdony van, 1966-67-ben készültek. Teljesítményük 390 KW, maximális sebességük 50 km/óra.
1973 márciusában bezárták a vonal Tamsweg - Mauterndorf közötti 11 km-es szakaszát. További problémát jelentett az alacsony kihasználtság, mert az állomások messze estek a falvaktól, ezért a lakosság nem használta a vasutat. 1973. március 31-től egy időre teljesen megszüntették a menetrend szerinti személyszállítást, majd 1980-ban megszűnt a teherforgalom. A folyamatos költségcsökkentésnek áldozatul esett pár állomásépület is, a magas fenntartási költségek miatt.
Azonban újra és újra megpróbálták a személyforgalmat az utakról a sínekre terelni, ezért 1980. november 28-án megérkezett az első új dízel motorvonat, amit 1981-ben újabb három követett még. Ezek vannak még ma is forgalomban.
Bár nem látszik rajta, de ez a szép piros dízelmozdony viszont már majdnem 50 éves. :)
Murau pályaudvarán van a "garázs", ahol a mozdonyok is pihennek. Munka után ide tolatnak be éjszakára.
Munka pedig akad bőven, mert a gőzmozdonyos nosztalgiavonat nagyszerű szórakozás a vasútbarátoknak és a romantikus lelkeknek. :)
Festői tájakon, magas hegyek között, a kanyargó Mura mellett igazi élvezet az utazás a történelmi időket idéző vagonokban, melyek egyikében még Ferenc József császár is utazott. Sőt, ha az utasok megéheznének vagy megszomjaznának, még büfékocsi is a rendelkezésükre áll.
Gőzmozdony vontatta nosztalgiavonat Murau és Tamsweg között 2016-ban 06.28-tól 09.06-ig minden kedden és 06.16-tól 09.22-ig minden csütörtökön jár a következők szerint.
Kedden oda és vissza:
- Murau 12:50 és 17:45
- St. Lorenzen 13:10 és 17:32
- Stal an der Mur 13:43 és 17:10
- Ramingstein 14:14 és 16:28
- Tamsweg 14:31 és 16:15
Csütörtökön oda és vissza:
- Murau 10:15 és 15:00
- St. Lorenzen 10:35 és 14:46
- Stadl an der Mur 11:05 és 14:25
- Ramingstein 11:36 és 13:50
- Tamsweg 11:53 és 13:35
Jegyárak (2016):
- Murau - Tamsweg között egy útra 13,60 Euro, retúr 19:30 Euro
- St. Lorenzen - Tamsweg között egy útra 11:60 Euro, retúr 16,40 Euro
- Stadl - Tamsweg között egy útra 10 Euro, retúr 14:50 Euro
- Stadl - Murau között egy útra 9 Euro, retúr 13,10 Euro
A kerékpár szállítás ingyenes. Különböző kedvezménykártyák igénybe vehetők (SteiermarkCard, Murtal GästeCard, LungauCard).
A jelenlegi üzemeltető a Steiermärkisen Landesbahnen sokat invesztált a vonal fenntartásába és a vonatok üzemeltetésébe. Az infrastruktúra vetekszik a normál nyomközű, nagy vonatokéval.
A dízel Bo-Bo is beparkol.
Murau után 8 kilométerrel, a völgyben a hatodik megálló St. Lorenzen ob Murau. Bájos kis település a Kreisberg lábánál.
Éppen érkezik az esti vonat Murau felől.
A Murtalbahn fennmaradása sajnos még 2011-ben sem volt biztos finanszírozási problémák miatt. Azonban Tamsweg polgármestere határozottan kiállt a vasút mellett azon véleményével, hogy a Mura völgyi vasút a régiós közlekedés elengedhetetlen részét képezi. Stájerország közlekedési minisztere is a vasút fennmaradása mellett áll, azonban szigorú költségvetési feltételeket szabott.
St. Lorenzen után a következő megállóhely Kreischberg, ahonnan egy könnyed sétára található a magyarok által is télen-nyáron kedvelt hegyre felvivő kabinos felvonó, a Kreischbergbahn.
Ha itt nyaralunk vagy telelünk, nem feltétlenül kell használnunk az autót, kisvonattal is beutazhatunk Murauba, Tamsweg-be vagy más kirándulóhelyekre.
Tamsweg a vonal másik vége, szintén egy bájos városka. Kedves belvárossal, régi házakkal. És takaros vasútállomással.
A vasútállomás előtt itt is nagyon réginek tűnő berendezések. Lehet, hogy ez is működik még? :)
Tamsweg vasútállomásán fordítókorong is van, valószínűleg a gőzmozdonyokat forgatják vele.
És mit látok a háttérben? Egy nagy, kék MÁV-os takaróponyvát ... Ez hogy került ide??? :)
A vasútállomás épületén magassági szintjelző táblácska is van, büszkén hirdeti, hogy itt bizony 1019 méter tengerszint feletti magasságban vagyunk.
Murau és Tamsweg között ütemes menetrend van, hétköznap minden páros órakor indulnak a vonatok Murau állomásról. (Kivétel az első vonat reggel 6:28-kor és az utolsó vonat 18:10-kor indul.) Hétvégén is a páros órákat kell figyelni, de csak 10:00, 14:00, 16:00 és 20:00 órakor indul vonat Tamsweg irányába.
A menetidő Murau és Tamsweg között 53 perc.
Visszafelé minden páratlan óra 5 perckor indul a vonat, kivétel reggel az első kettő, mert azok 6:55 és 7:55-kor indulnak, 9:05-től viszont már érvényes az ütemes menetrend. Hétvégén 7:05, 11:05, 15:05 és 17:10-kor indul szerelvény Tamswegből Murau felé.
Vonatjegy árak:
- Murau - St. Lorenzen, Kreisberg 3,30 Euro
- Murau - Tamsweg 8,20 Euro
- Unzmark - Murau 6,70 Euro
Technikai adatok:
- Tulajdonos: Land Steiermark
- Fenntartó: Steiermärkische Landesbahnen
- A vonal hossza: 66 km (ebből 50,4 km Stájerország, 16,6 km Salzburg tartomány területén)
- A vonal megnyitása: 1894.10.08.
- Nyomtáv: 760 mm
Járművek típusa és száma:
- gőzmozdony 4 db
- dízel motorkocsi 5 db
- dízel mozdony 3 db
- kirándulókocsi 2 db
- poggyászkocsi 2 db
- teherkocsi 97 db
- irányítókocsi 3 db
Vonatra fel hát, mindenkit vár a Murtalbahn! Csak simán, vagy kerékpárral, próbáljátok ki a Muravölgyi vasutat!
Nyáron minden napra tartogat valami más programot a régó, hiszen gőzmozdonyos nosztalgiakirándulásra kedden és csütörtökön van lehetőség, a Kreischberg felvonója szerdán és vasárnap jár fel a hegyre, Murauban a vár szerdán és pénteken van nyitva, a St. Lambrechti bencés apátság minden nap látogatható, a közeli Günstner vízesés mellett pedig bármelyik nap kirándulhatunk. St. Lambrecht mellett található a Zirbitzkogel-Grebenzen Nemzeti Park is.
A vonal másik végénél Tamsweg mellett található a csodálatos középkori belvárossal rendelkező Mauterndorf, ahol szépen felújított vár is van. A falu mellől indul kabinos felvonó a Grosseck-Speiereck hegycsúcs-ikrekhez. De a közelben még másik három felvonó is található. Télen pedig négy sícentrum várja a téli sportok szerelmeseit.
És ha hasonlóan vasútmániás vagy mint én, vagy csak simán érdekesnek találod a vonatokat, akkor a figyelmedbe ajánlom az Ausztria csodálatos vidékein robogó, sőt, az UNESCO világörökség részét képező Semmeringi vasútvonalat, ami mellett túraút van, fantasztikus panorámát biztosító kilátókkal, valamint a Schafbergbahn kis piros játékvonatát. A Schneebergre egy foltos szalamandra festésű fogaskerekű megy fel, a Schneebergbahn. Aztán ajánlom még a világ leglassabb expresszvonatát, a Svájcban közlekedő Glacier-Express-t, és az autómentes városkába, Zermattba elvivő kis fogaskerekű vasutat, valamint a Zermattból 3089 méter magasra feldöcögő Gornergratbahn vonalát.
Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Az információk nagy része a Wikipedia és a Steiermarkische Landesbahn weboldalakról származnak.
Utolsó kommentek