Tátralomnic a Magas-Tátra egyik kedvelt üdülőhelye, rengeteg túraútvonal kiinduló pontja és remek választás, ha hegyi élményekre vágyunk. Télen a síelők, nyáron a túrázók paradicsoma. Innen indul felfelé az a kabinos felvonó, mely a Tátra egyik legmagasabb csúcsának közelébe visz minket. Kicsit retro érzés, kicsit régies, mert nem a ma már megszokott golyó kabinok vannak rajta, de azért műszakilag valószínűleg rendben van, és lefelé akár mást is választhatunk. Mondjuk rollert vagy hegyi-autót. De a felvonóval utazni is élmény. Mutatom milyen!
Hol található? Szlovákiában, fent északon, a lengyel határ közelében, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Tátralomnic (Tatranská Lomnica) település szélén. Térképen ITT.
Tátralomnic megközelíthető autóval is, a felvonó alsó állomásánál elég nagy parkoló várja a gépjárműveket, de szerintem kényelmesebb vonattal. Két irányból is járnak vonatok, egyrészt Ótátrafüred (Csorbató) felől a TEŽ tátrai villamosvasút, másrészt lentről a ZSSK vonat Kakaslomnic (Veľká Lomnica) felől, ahol a vasútállomás neve Studený Potok.
A nagy parkoló mellett található rögtön a nagy jegypénztár. Hatalmas táblákon böngészhetjük a felvonó árakat, amiket enyhén vastagon fogó ceruzával írtak. Mivel összesen négy felvonóhoz tudunk itt jegyet venni, vannak különböző variációs lehetőségek. A lényeg, hogy tudjuk meddig szeretnénk felmenni. Szlovákul. Az első szakasz Tatranská Lomnica - Štart - ez a kabinos középső állomása. A második szakasz Štart - Skalnaté pleso, ez a Kő-pataki tó, vagy más néven Lomnici-tó. Idáig tehát két kabinos felvonóval lehet felmenni. Onnan megy fel libegő a Lomnici nyeregre - Lomnické sedlo, illetve kabinos a csúcsra - Lomnický štít.
Jegyet venni online is lehet előre egy adott napra. Itt is van a GoPass kártya, mint az Alacsony-Tátrában a Chopok-on, de azért nem teljesen úgy működik (itt nem korlátlan felvonózásra szól). Ha már meg van az utazás napja, érdemes többször ránézni a jegyárakra, mert napról napra változnak (mint a fapados légitársaságoknál). A kasszánál fix árak vannak, kicsit magasabbak, mint a neten. Pontos árakról majd később.
Jegyvásárlásnál csak az alábbi igazolványokat fogadják el a kedvezményes jegyhez. A magyar diákigazolványon hiába volt rajta az EU-s logo (mint az alsó kéken), nekünk nem fogadták el. Ráadásul a pénztáros is elég "nyers" modorú volt (és most nagyon finoman fejeztem ki magam). Gyerek jegyet egyébként 6 és 12 éves kor között lehet venni, 12-től 18-ig van diákjegy ISIC, ITIC, EURO26, GO26 igazolványra. 18 év fölött már felnőtt jegyet kell venni. 6 év alatt 18 évesnél idősebb kísérővel ingyenes.
Én most először a Tatranská Lomnica - Štart szakaszt mutatom meg, mert ennek is van különlegessége.
A jegyvásárlás után ezt az épületet kell megkeresni (kicsit arrébb van, de a felvonó pályája messziről látszik). Innen indul fel a hegyre az első kis-kabinos felvonó.
Nagy térképen átnézhetjük a lehetőségeinket, illetve néhány túraútvonal is rajta van. A térképen bal oldalon az ótátrafüredi sikló is látszik, ami Tarajkáig közlekedik. Jobb oldalon pedig Tátralomnic, látszik a Štart nevű középső állomás, ahonnan jobbra egy szürke aszfaltcsík kígyózik lefelé. Persze ennek később még lesz jelentősége. Aztán fölötte a Lomnici-tó, ahonnan egy piros kabinos megy fel a csúcsra.
A pénztárnál kapott kártya nyitja a forgókapukat, amiken keresztül a felvonó kabinjaihoz juthatunk.
És itt van az alsó állomás visszafordítója, ahol ki- és beszállhatunk a kabinokba. Az épület nagy, a kabinok tárolására is van hely.
Bár a felvonó nem annyira régi, 1995-ös, mégis a ma már megszokott, kétfelé oldalra csúszó ajtókkal szemben ennek kifordulnak az ajtajai a nyitáskor. Nekem érdekes volt, nem emlékszem, hogy máshol láttam volna ilyet, pedig próbáltam már pár felvonót. :)
A síléctartó is máshol van, a kabin oldalán és nem az ajtókon.
És itt az is látszik, hogy azért ezek a kabinok is gömbölydedek, csak messziről látszanak olyan szögletesnek.
Itt aztán jönnek a kis kabinok szépen sorban. Lelassulnak, kinyílik az ajtajuk, kiszállás-beszállás, az ajtók záródnak, és már repül is a kabin felfelé.
Mivel a kabinok csak négy személyesek, ha pont többen vannak előttünk, lehet, hogy kicsit várni kell, de elég gyorsan fogy a sor.
De mi is ez? Ez egy kétsebességes kis-kabinos felvonó. A folyamatosan haladó szállító-drótkötélpályán sok-sok kabin jár körbe-körbe. A végállomásokon azonban a kabinok a gyorsabb szállító-kötélről "lejönnek", majd egy lassabb sebességű drótkötélen vagy láncon mennek körbe és fordulnak vissza, miközben az ajtók kinyílnak, és ki-, illetve beszállni lehet.
Itt felfelé, ha menetirányba ülünk, akkor is látványos a táj. Ott van szemben a Tátra, szépek a fenyők, melyek között elsuhan a kabinunk, zöld a fű, kanyarognak utak a hegyoldalban. De a hátunk mögött is elég jó kilátás található.
Itt is van víztárolásra használt mesterséges tó. Ebbe gyűjtik az esővizet, meg lehet, hogy a kis patakok vizét is nyáron, hogy legyen miből rásegíteni a havazásra télen. A sípálya mellett végig ott vannak a hóágyúk is.
Bár úgy tűnik, de a kabinok nem mennek annyira magasan. Persze komoly tériszonyban szenvedőknek kihívás ilyen kis golyókban utazni, de mivel kényelmes padokon ülhetünk, és akár kapaszkodni is lehet, kilátás meg csak oldalra van, így nem annyira vészes. És megéri leküzdeni a félelmet, mert nagy élmény egy ilyen utazás.
Az utazás nem tart sokáig, hamarosan feltűnik a felső állomás épülete.
Az épület itt is nagy, étterem, mosdók, más helyiségek is vannak benne. Sőt a kabinok tárolására is van lehetőség itt is.
Az épületbe érve a kabin leakad a gyors szállítókötélről, lelassul és az ajtók is nyílnak. Kiszállni kötelező, hiszen - bár még nem vagyunk túl magasan - ez itt már a végállomás. Legalábbis ez a retro felvonó nem megy tovább felfelé. A kabinok visszafordulnak, és indulnak vissza le.
Mi pedig elhagyhatjuk az épületet a kihelyezett táblák segítségével a Skalnaté pleso, azaz a Kőpataki-tó irányába.
Kint egy kis meglepi: egy vadiúj kis-kabinos felvonóval folytathatjuk az utunkat felfelé, a Lomnici-csúcs irányába.
De előtte, vagy utána visszafelé érdemes itt is elidőzni egy picit. Oké, túl sok látnivaló nincsen, bár az étterem panorámás teraszáról csodálatos a kilátás. De választhatunk innen induló túraútvonalakat, vagy akár mehetünk innen már gyalog a csúcsig. Vagy vissza a völgybe.
Viszont van itt valami más, amit a lefelé vezető útra választhatunk alternatívaként a kis-kabinos felvonó helyett. Bizony-bizony, itt is van roller és mountain carts, mint az Alacsony-Tátrában a Chopokon északon és délen is, vagy mint Ausztriában is több helyen (Mönichkirchen, Mariazell-Mitterbach).
Igaz, ezek a rollerek kicsit másképp néznek ki, kicsit furcsák a nagy első és kis hátsó kerekeikkel, de biztosan jól lehet velük száguldozni lefelé a hegyről. Főleg mert itt aszfalt úton zúghatunk le, nem pedig kavicsos, zúzott köves úton, ami szétrázza a lelkünket is.
A kisautók még félreállítva pihentek, laza összevisszaságban.
Az attrakció minden nap nyitva van 10 óra és 18:30 között.
A járgányok használatához védőfelszerelést is adnak, különböző méretű fejvédők közül választhatunk. Aki igényli plusz díjért könyök- és térdvédőket is kölcsönözhet.
Egy kör a kisautóval 10 Euro, a rollerrel 5 Euro.
Itt pedig indul a térképen már látott szürke aszfaltcsík, ami sok-sok kanyaron keresztül kígyózik le a felvonó alsó állomásához.
Ha pedig mégis maradunk a felvonónál, akkor a bejárat(ok)nál is nagy táblák jelzik az irányokat. Nem mindegy, hogy melyik folyosóba megyünk be. Lefelé az irány ugye Tátralomnic, azaz Tatranská Lomnica.
Ha csak úgy idepottyantunk ejtőernyővel az égből (vagy gyalog jöttünk eddig), akkor innen lefelé és felfelé is egyaránt 12 Euro az egy útra szóló jegy.
Belül újra forgókapu, ahol a jegyet odaérintve tudunk átmenni, majd ismét táblaerdőben kell megtalálnunk a helyes irányt.
Valószínűleg sokan "eltévedtek", ezért van ennyi és ekkora tábla kirakva.
A felvonónak teherszállító gondolája is van, hiszen a gokartokat és a rollereket vissza is kell hozni valamivel.
Beszállás után pedig lefelé is kényelmesen repülhetünk a kis kabinokban a fenyők felett, az elénk táruló panorámában gyönyörködve.
A felvonó üzemideje naponta:
- december, január 8:30 - 15:30
- február, március, április 8:30 - 16:00
- május, június 8:30 - 17:10
- július, augusztus 8:30 - 19:10
- szeptember 8:30 - 17:10
- október 8:30 - 16:15
- november 8:30 - 15:45
Ott kanyarog alattunk a hegyi gokart pálya aszfaltos útja.
Jegyvásárlásnál több lehetőség közül választhatunk, és tulajdonképpen mégsem. Csak erre a retro felvonóra külön nem lehet jegyet venni, a két kis-kabinos felvonót Tátralomnic és a Lomnici-tó (Kőpataki-tó - Skalnate Pleso) között egybe veszik.
Tehát jegy árak 2019 nyarán a helyi tábla szerint (sajnos a 2020-as nyári jegyárak még nincsenek fent a holnapon):
a neten foglalva 3 vagy több nappal előre egy napra (a jegy egy adott napra szól, más napokon nem felhasználható), de a jegy ára függ a vásárlás és a felhasználás napjától is: (www.gopass.sk)
retúr:
- felnőtt 18 Euro
- junior, senior 15 Euro
- gyerek jegy 12 Euro
csak fel / csak le (a gopass honlapján nem választható, de a lanovky.sk oldalon és a helyszínen van ára):
- felnőtt 15 Euro / 13 Euro
- junior, senior 12 Euro / 11 Euro
- gyerek jegy 11 Euro / 9 Euro
a neten foglalva 1 vagy 2 nappal előbb, vagy a helyszínen a Gopass pont automatájából vásárolva kártyás fizetéssel:
- felnőtt 20 Euro
- junior, senior 16 Euro
- gyerek jegy 13 Euro
csak fel / csak le (a gopass honlapján nem választható, de a lanovky.sk oldalon és a helyszínen van ára):
- felnőtt 17 Euro / 14 Euro
- junior, senior 13 Euro / 12 Euro
- gyerek jegy 12 Euro / 10 Euro
a helyszínen vásárolva (kártyás vagy készpénzes fizetéssel):
retúr:
- felnőtt 22 Euro
- junior, senior 18 Euro
- gyerek jegy 15 Euro
csak fel / csak le (a gopass honlapján nem választható, de a lanovky.sk oldalon és a helyszínen van ára):
- felnőtt 19 Euro / 16 Euro
- junior, senior 15 Euro / 13 Euro
- gyerek jegy 13 Euro / 11 Euro
Vannak különbségek tehát a jegyárban, érdemes előre gondoskodni róla.
Ja, és + 2 Euro letétet kérnek a kártyákra, amit az utazások végén, a kártya leadása után visszaadnak.
Technikai adatok:
- alsó állomás: 903 m
- felső állomás: 1172 m
- szintkülönbség: 269 m
- a felvonó hossza: 1706 m
- gyártó: Girak
- építés éve: 1995
- az oszlopok száma: 9 db
- a kabinok száma: 48 db
- a kabinok távolsága egymástól: 80 m
- a kabinok távolsága időben: 16 s
- a kabinok férőhelye: 4 fő (max.: 320 kg)
- utazó sebesség: 5 m/s
- az út hossza kb. 5-6 perc
- a drótkötél vastagsága: 36 mm
- maximális kapacitás: 900 fő/óra
A technikai adatok a www.lift-world.info oldalról származnak.
Ha a Magas-Tátrában jártok tehát, ne hagyjátok ki Tátralomnicot, ha sikerül, menjetek fel a Lomnici-csúcsra, vagy legalább a Lomnici-tóhoz, és próbáljátok ki ezt a kicsit szögletes, kicsit kerekded retro felvonót rollerezéssel együtt akár.
De ha már erre jártok, a tátrai villanyvonattal el tudtok menni akár Csorbatóig is, ahol szintén van libegő, amivel egy "kisebb" csúcs közelébe lehet kényelmesen feljutni. De igazából nincs messze az Alacsony-Tátra sem, ahol szintén rengeteg élmény vár ránk.
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Utolsó kommentek