Ha a Magas-Tátra vagy a Szlovák-Paradicsom a cél, akkor kiindulópontnak remek választás Poprad. Akár vonattal, busszal is könnyen elérhető, de autóval sem nehéz (még autópálya nélkül sem). Sőt, repülőtere is van. Bájos kis belvárossal rendelkezik, remek éttermei vannak, rengeteg szálláshely, és van pár látnivalója is. De a legfőbb vonzereje az elhelyezkedése. Csorbatóval, Ótátrafüreddel és Tátralomniccal közvetlen vasúti összeköttetése van a tátrai villamosvasúton, így oda az autónkat sem kell használni. A Szlovák Paradicsom pedig mindössze 16 km. Oda akár kerékpárral is kitekerhetünk. Közel van továbbá Lőcse, a Szepesi vár, Liptószentmiklós és az Alacsony-Tátra is. A lehetőségek tárháza végtelen, akár heteket is eltölthetünk itt a környék felfedezésével. Mutatom milyen!
Hol található? Szlovákiában, a Magas-Tátra déli lábánál, az Eperjesi kerület Poprádi járásában, a 66-os és a 18-as út kereszteződésénél. Térképen ITT.
A város több pontjából szépen rá lehet látni a Magas-Tátra csúcsaira. Ha a felhők engedik.
Az autón kívül érkezhetünk tehát akár vonattal is, hiszen Poprád Kassa (Miskolc) és Pozsony felől is megközelíthető vasúton. Hatalmas állomása mutatja, hogy elég sokan használják ki ezt a lehetőséget is.
Az állomás peronján egy nagy márványtábla hirdeti a vasút fejlődését:
- 1871 - Kassa - Oderberg Vasút, mely egy magánvasúttársaság volt az Osztrák–Magyar Monarchia területén. A társaság fővonala, egyben névadója a sziléziai ipar- és bányavidéket kötötte össze Kassával.
- 1889 - Poprad - Kezmarok (Késmárk) között is megépült a vasúti összeköttetés
- 1904 -ben omnibusz forgalom indult Poprád és Starý Smokovec (Ótátrafüred) között
- 1908 -ban pedig elkészült a villamosvasúti összeköttetés Ótátrafüreddel
Az állomás T alakú épülete különleges. Alul az átmenő forgalom bonyolódik, míg a felső szinten, a T szárából indulnak a vonatok a Magas-Tátrába.
Az állomás belseje szinte a repülőtereket idézi, tiszta, csillogó, csupa üveg. A pénztárak a főépület földszintjén vannak, a képen a peronokhoz és a tátrai villamoshoz vezető átjáró látható.
A felső peron mellől indul tehát a Tátrai Villamosvasút (szlovákul Tatranská elektrická železnica, TEŽ) a Magas-Tátra településeit összekötő keskeny-nyomközű (1000 mm) elektromos vasút, mely egészen Csorbatóig jár. Útba esik Ótátrafüred, Újtátrafüred, Tátraszéplak, Újszéplak, Felsőhági, és a Poprádi-tó megállóhely is. Ótátrafüredi átszállással pedig Tátralomnic is elérhető. Ütemes menetrend van, a szerelvények óránként indulnak, és a jegy ár is max. 2 Euro egy útra, de ez km függő.
Érdemes kihasználni a vasutat a kirándulásokhoz, mert olcsó és kényelmes. És sokkal jobb így utazni, mint autóval a szerpentineken kanyarogni, majd parkolóhelyet keresni, és netán még fizetni is érte.
Poprádnak továbbá autóbuszos összeköttetése is van minden környező településsel, de vannak nagyobb távolságokról közlekedő járatok is. Ha autó nélkül érkezünk, biztos vagyok benne, hogy akár a Szlovák Paradicsomba is ki tudunk menni busszal is.
Közvetlenül Poprad mellett repülőtér is van.
A Poprad-Tatry nemzetközi repülőtér szolgáltatásait elsősorban magán- és kereskedelmi repülőgépek veszik igénybe főként Németországból, Franciaországból, Belgiumból és Ausztriából. Nagyszerű földrajzi adottságainak köszönhetően kiváló időjárási viszonyok jellemzőek, a köd határa a legtöbbször a repülőtér alatt húzódik, ennek köszönhetően gyakran veszik igénybe alternatív repülőtérként is, a Kassa, Szliács, Zsolna, vagy Pozsony irányába tartó repülőgépek is. Mi egy wizzes gépet is elkaptunk a vasútállomásról, de azért túl nagy légi forgalom nem volt.
De vissza a belvároshoz.
Poprád (németül Deutschendorf) város Szlovákiában, az Eperjesi kerület Poprádi járásának székhelye. A Magas-Tátrai kirándulások kiinduló pontja és egyik idegenforgalmi központja.
A Poprad felirat szép és különleges, minden betűben egy környékbeli látnivaló neve olvasható. A háttér kevésbé mutatós, az ott egy hatalmas pláza. Plázacicáknak mennyország. :)
A város a rajta keresztülfolyó Poprád folyóról kapta a nevét. A Poprád a Dunajec jobbparti mellékfolyója, mely a Hincó-patak (Hincov potok) és a Krupa-patak (potok Krupá) összefolyásával keletkezik a Magas-Tátrában, Szlovákiában. A Hincó-patak, mely a Poprád forrásaként van számon tartva, a Nagy-Hincó-tóból ered, míg a Krupa a Poprádi-tóból. Találkozásuk a Menguszfalvi-völgyben található.
A túlsó, rózsaszín virágos fém híd külön a kerékpárosoknak van. Itt a piros muskátlison van a gyalogosoknak járda, mögöttem pedig az autók közlekedtek.
És a forgalmas úton való átkelés is szigorúan szabályozott. Elég látványos a piros zebra, de a gyalogosoknak is ki van jelölve, ki hol menjen. Nem ám csak úgy össze-vissza, aztán fellökjük a szembejövőt! :)
Már az őskorban lakott hely volt, a tatárjárás előtt jobbára szlávok lakták. A város a tatárjárás után indult lassú fejlődésnek, amikor IV. Béla németeket telepített ide. Oklevélben először 1244-ben említik "villa Theutonicalis" néven, mai elnevezése pedig 1256-ban tűnt fel "Poprad" néven.
A belváros kellemes sétáló-övezet kávézókkal, fagyizókkal, éttermekkel.
Főként mezőgazdasági jellegű település volt, mely híres volt lentermesztéséről, lenvásznairól és kitűnő káposztájáról. 1412-ben Zsigmond Popradot is elzálogosította 15 másik szepesi várossal együtt. A 16. században határában rézércet bányásztak, bányája a 18. századig működött. Csak a 18. században indult nagyobb fejlődésnek Poprad vásári jogának elismerése és a kézművesség fejlődése – különösen a rézművesség – révén. 1772-ben visszakerült Magyarországhoz és a 16 szepesi városhoz tartozott. Papírgyárát 1692-ben alapították, kiváló minőségű papírt állítottak itt elő.
A sétáló övezetté alakított városközpont nem túl nagy terület. Igazából, tulajdonképpen csak egy hosszú, orsó alakú tér, melynek közepén templomok állnak.
1870-ben a Kassa–Oderbergi Vasút egyik fontos állomása lett Poprad, jelentősége ekkor nőtt meg. Egymás után alapították üzemeit. 1856-ban sörfőzde, 1876-ban gabonaraktár épült. A 19. század végére fejlett iparváros lett. 1904-ben alapították azt a lakatosműhelyt, melyből később kifejlődött a Tátrai Vagongyár. 1907-ben pénzintézet, 1908-ban villanytelep és konzervgyár épült. 1913-ban alapították önsegélyező egyletét. 1908-ban építették a Tátrai villanyvasutat. Ekkor épültek ki a Tátra turistaútjai. Poprad lakói közül sokan a növekvő turizmusból éltek, fiákeresek, fuvarozók voltak.
A trianoni békeszerződésig Szepes vármegyéhez tartozott rendezett tanácsú városként. 1910-ben 2283 lakosából 818 német, 758 szlovák és 689 magyar volt.
1945 után lakossága megtízszereződött, részben a hozzácsatolt Szepesszombat, Felka, majd az 1960-ban csatlakozott Strázsa és az 1974-ben csatlakozott Mateóc lakosságának, részben az iparfejlesztésnek és a nagy lakótelepek felépítésének köszönhetően.
Poprád történelmi centruma az orsó alakú Szent Egyed tér (Námestie sv. Egídia) körül terül el. A főteret főleg barokk és klasszicista stílusban épült polgárházak övezik, amelyek nagyrész a 18. és a 19. századból származnak.
A teret keresztülszeli egy kerékpár út is, ami zölddel van felfestve, és még zebrák is vezetnek át rajta.
Szent Egyed temploma 13. századi eredetű, a 15. században gótikus stílusban átalakított épület, korabeli freskókkal (érdekesség, hogy a freskókon Szent László király is jól felismerhető). A harangtorony 1685-ben épült reneszánsz stílusban. Szent Egyed bencés szerzetes, apát volt. A „vadak védőpajzsa”, a tizennégy segítő szent egyike; a kubikosok, lókereskedők, pásztorok, szíjgyártók, koldusok, nyomorékok, leprások védőszentje. Ünnepe szeptember elsején van.
A templom értékes kegytárgya még a 15. század végéről származó Madonna-kép, amit a templom előtt is megcsodálhatunk.
A középkori templom szentélye mögött, a Szent Egyed téren található az 1834-ben állított Mária-oszlop. A barokk stílusú szobor korinthoszi oszlopon áll. Mária rátapos a földgolyón körbetekeredő, az eredendő bűnt ábrázoló kígyó fejére.
Poprad másik nevezetessége a Tátra Múzeum, amelyet 1886-ban a Magyarországi Kárpát-egyesület alapított. A múzeumban a Tátra természetrajzi és néprajzi gyűjteménye látható. A múzeum előtt található a Magyarországi Kárpát Egyesület (MKE) választmányi tagjának, a Tátra Múzeum egyik alapítójának és mecénásának, Husz Dávidnak (1813–1889) az emlékműve.
A múzeum nyitvatartása nyáron keddtől péntekig 9 és 17 óra között, szombat-vasárnap 13-tól 17 óráig. (Hétfő szünnap.) A felnőtt alap belépő ára 1,50 Euro.
(A fotó a visitslovakia.com oldalról származik.)
A Tátra Múzeumhoz tartozik a Tátra Galéria is, amit az egykori gőzerőműből alakítottak ki. A Tátrai Galéria a Szepesség és a szélesebb keletszlovákiai régió művészeinek művein kívül számos jelentős szlovák képzőművészeti személyiség festményeit is bemutatja.
Az érdekes galéria termei lehetőséget kínálnak a jelenkori művészek számára, hogy kreatív módon használják ki a teret és mutathassák be saját elképzeléseiket.
A galéria hétfő kivételével minden nap 10-től 17 óráig van nyitva. A felnőtt belépő 1,50 Euro.
(Foto: Jano Štovka, MQEP)
Poprad magyarországi testvérvárosa Szarvas. A város lakosainak száma ma kb. 52 000 fő.
Egy másik téren pedig hősi emlékművet is megcsodálhatunk.
A városban nagyon klassz élményfürdő is van. Az Aquacity Poprad egy modern relax-szabadidő és sportközpont, melynek fő vonzereje a kristálytiszta geotermális víz, az egészéves nyitva tartás és az egyedülálló kilátás a Magas-Tátra bérceire. A nyitott medencékhez fedett folyosók vezetnek, így a fürdés bármilyen időjárási körülmények között lehetséges. A mélyről a felszínre törő termálvíz 36-28 °C hőmérsékletre van lehűtve.
Poprad egy viszonylag nagy város, lakótelepekkel, emeletes házakkal, panelrengeteggel a külvárosi részeken. De a belváros bájos, vannak látnivalók és remek kiindulási pont a környék bejárásához. Ha szerettek olyan helyen megszállni, ahonnan egész nap túrázhattok, de este lehet sétálni, fagyizni, jó éttermekben vacsizni, szórakozni, akkor Poprad egy kitűnő választás.
Poprad közelében négy nemzeti park is található, csodálatos természeti adottságokkal, hegyi patakokkal, erdőkkel, barlangokkal, történelmi látványosságokkal, valamint sípályákkal, síközpontokkal. Ezért télen - nyáron érdemes ide utazni. Ha erre jártok, ugorjatok be legalább egy nézelődésre.
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Az információk egy része a www.travelguide.sk, a szlovakia.travel, a www.visitslovakia.com, és a wikipedia oldalairól származik.
Utolsó kommentek