Retro siklóval utazhatunk fel egy 1207 méteres magasságban található kávézóhoz, ahonnan tovább indulva remek túrautak várnak ránk a Kreuzeck csoport hegyein. A sikló "kicsit" régi, de színes, vidám és természetesen biztonságosan működik, csak fölfelé háttal ülünk a menetiránynak. Dehát a kilátás úgyis mindig lefelé van. Karintia kártyával ingyenesen utazhatunk vele, ezért én is megkerestem. Meg azért is, hogy aztán itt bemutathassam. Meg mert gyűjtöm a felvonókat. :-)
Hol található? Ausztriában, Karintiában, a Mölltal völgynél, a 106-os út mellett, Kolbnitz településnél. Térképen ITT.
A felvonó alsó állomása mellett nagy, ingyenes parkoló van. De Kolbnitz természetesen tömegközlekedéssel is elérhető. Bár vasútállomása is van, az elég messze esik a falutól (és a felvonótól), ezért inkább a buszt javaslom.
A sikló minden egész órakor indul, érdemes az érkezést ehhez igazítani. Bár, ha legalább 6 ember összejön, akkor elindítják félkor is.
Ha fent van a sikló sárga vagy piros teteje, akkor csak az első sorokból van jó kilátás lefelé, ezért azok a helyek gyorsan be is telnek. De azért pár sorral hátrébb is jó még a kilátás.
És mi ez a vastag vezeték itt a sikló mellett? Egészen pontosan nem tudom, de hogy köze van a felső állomás melletti víztározó tóhoz és a lent látható vízierőműhöz az egészen biztos.
A Kreuzeck napi tároló a Kreuzeck-csoport keleti részének egyes patakjainak vizét hasznosítja, amelyeket egy kiterjedt alagútrendszeren keresztül gyűjtenek össze, és a Roßwiese tároló tóba gyűjtik. Az összegyűjtött víz nyomóvezetékeken keresztül több mint 100 km/h-val folyik le, és az alacsonyabban fekvő erőműben hajtja a turbinákat. A generátor a keletkező forgó mozgást elektromos árammá alakítja.
A sikló egyik oldalán rács van, ezért arra fotózni nem egyszerű, de a kilátást természetesen nem zavarja.
A felső állomástól induló túrautak az Alpok egyik legszebb hegyi túraterületére, a Kreuzeck csoport hegyeire vezetnek. Itt található a Tauern régió egyik markáns, panorámás hegye, a Salzkofel (2498 m). Mondjuk oda felmenni 1200 méterről szép teljesítmény, de vannak közelebbi, alacsonyabb csúcsok is.
Ahogy haladunk felfelé, egyre jobban kitágul a tér, kitárul a táj, egyre messzebbre ellátni. A pálya fölött átívelő híd pedig azt mutatja, hogy túraút is vezet fel vagy le, tehát az egyik útra a túrázást is választhatjuk.
Hamarosan megérkezünk ahhoz a ponthoz, ahol a két, egymással szemben közlekedő sikló kerüli egymást.
Mert mi is ez? A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten (síneken) közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.
A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények mozgatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével történik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény közlekedik egyszerre, összehangoltan, váltakozó irányban.
A két kabin középen kerüli egymást. A kerekek megfelelő kialakításával érték el azt, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.
A völgy túloldalán, a szemben lévő hegyen is látszik valami, régen ez is egy sikló pályája volt, de mára megszüntették. Kár érte, mert az hosszabb volt és magasabbra is ment fel.
Ami ma is ott van, az egy csővezeték, olyan, amilyen emellett a sikló mellett is található.
A sikló "kabinja" 50 személyes, csak ülőhelyek vannak benne, álló utasokat a sikló nem szállít. Kivéve, ha nagyon sokan vannak, akkor találnak helyet mindenkinek. Vagy indítanak egy fordulót menetrenden kívül is.
A felső állomás körül 2024 nyarán még hatalmas építkezés folyt, azóta talán befejezték és a munkagépek zaja helyett ismét csak madárcsicsergést lehet hallgatni.
A felső állomás mellett található hatalmas víztározót aszfaltozták éppen, amikor ott jártunk. Így olyat láttunk, egyrészt amilyet még soha, másrészt amire fent a hegyen egyáltalán nem számítottunk. Rendkívül érdekes volt, hogyan aszfaltozzák a Roßwiese víztározó ferde falait. Egy csörlőrendszer engedte le és húzta fel az aszfaltozó gépet és az úthengert is. Bravúros volt, ahogy az úthengerek le-fel gurultak a meredek lejtőn. Itt is ragadtunk, nem tudtunk elszakadni a látványtól, így a túra lelkesedés és érdeklődés hiányában elmaradt. De ezért az élményért is érdemes volt feljönni. :-D
A felső állomásnál egy panorámateraszos kávézó található, ahol kulturált mosdó is van.
Érkezik a kis színes szerelvény a felső állomásra. A sikló "vezetője" a kocsi felső végében áll, bár sok dolga nincsen, hiszen a kocsikat drótkötél mozgatja.
Remélem kedvet kaptatok egy retro utazáshoz ezen a kis színes siklón és ha a Mölltal-ban jártok, nem hagyjátok ki. Persze a Mölltal rengeteg látnivalójára több nap sem elég, de azért szakítsatok időt erre a siklóra is. Több siklóról írtam már, mindegyik egyedi és különleges, érdemes azokkal is utazni egyszer.
Technikai adatok:
- típus: 50 FUC
- alsó állomás: 605 m
- felső állomás: 1207 m
- szintkülönbség: 602 m
- a felvonó hossza: 1214 m
- gyártó: Waagner Biro
- építés éve: 1955
- legnagyobb emelkedés 78 %
- a kabinok száma: 2 db
- a kabinok férőhelye: 50 fő
- utazó sebesség: 2,4 m/s
- az út hossza kb. 10 perc
- maximális kapacitás: 200 fő/óra
A technikai adatok a www.lift-world.info oldalról származnak.
Nyitva tartás: június elejétől szeptember végéig minden nap, kivéve hétfő! Hétfő szünnap!
Naponta 9-től 17 óráig óránként indul a sikló, de ha több mint 6 fizető utas összejön, akkor félkor is indítják.
Jegy árak (2024):
- felnőtt jegy 18 Euro
- kutya és kerékpár ingyenesen szállítható (kutyákra szájkosár kötelező)
Karintia kártyával napi egy menet ingyenes.
Ha nem szeretnétek lemaradni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. Ott lehet kommentelni és a saját élményeket is szívesen olvasom!
Az információk egy része a https://reisseck.at/sehenswuerdigkeiten/panoramabahn-kreuzeck oldalról származik.
Utolsó kommentek