Mi jut eszetekbe arról, hogy sikló? (Neeem, nem az állatra gondoltam.) Egy meredek hegy oldalán siklik felfelé, és egyre szebb a kilátás a környező tájra. Na ez a Gletscher Express sikló nem ilyen! Siklónak sikló, de nincs kilátás, mert ez a sikló egy alagútban, a hegy gyomrában repít fel bennünket a Mölltaler Gletscher közelében lévő felső állomásra.
Sokféle siklóról írtam már itt. A régi-új salzburgiról, az üvegkocka ljubljanairól, a hosszú pályás hallstattiról, a kanyarodó graziról, a hullámzó pályásról a Chopokon. De ilyet?! Hogy a hegy gyomrában??? Mutatom!
Hol található? Ausztriában, Karintiában, Interfragant mellett, a 106-os útról Flattach település mellett kell elfordulni. Térképen ITT.
Ha Flattach meg van, onnan már jól ki van táblázva. Az úton gyakorlatilag addig kell menni, amíg lehet, illetve amíg a Mölltaler Gletscherbahnen alsó állomását meg nem látjuk.
Itt már csak helyet kell keresnünk a hatalmas, ingyenes parkolóban, ami még nyáron sem egyszerű, mert nagyon-nagyon sokan voltak. Pedig van parkoló jobbra is, meg balra is.
A parkolóval szemben, az épület felett impozáns vízesés.
Már itt is 1200 méteres tengerszint feletti magasságban vagyunk, de ebből semmit nem veszünk észre, mert körülöttünk hatalmas hegyek tornyosulnak, és határozottan úgy látszik, hogy mi vagyunk lent a völgyben. (Pedig gondoljunk csak bele, hogy hazánk legmagasabb csúcsa a Kékestető "csak" 1014 méter, mégis milyen magas... Itt meg még majdnem 200 méterrel magasabban vagyunk.)
Ráadásul az idő is jó, nyáron meleg van, mégis készüljetek legalább egy pulcsival, hosszúnadrággal és zárt cipővel mert fent hó van, tehát hideg is. Oké nem annyira, de azért jóval hűvösebb és szelesebb a hegytető, mint a völgy.
A Keleti-Alpok fő-gerincének számító Magas-Tauern (Hohe-Tauern) karintiai oldalán, a Goldberg-hegycsoportban lévő Schareck csúcs 3122 méter magas, innen indul a Mölltaler Gleccser. Lent a sikló alsó állomásán mégis valami miatt 3150 méter van kiírva, de igazából mindegy is. 3000 méter fölé megyünk, ez a lényeg!
A hegy gyomrában futó földalatti Gletscher Express siklónak és a jól kiépített felvonó rendszernek köszönhetően minden turista számára könnyen megközelíthető, nem mindennapi úti cél ez.
Természetesen nagy táblán átnézhetőek a túraútvonalak a havas és a zöld területeken egyaránt.
A térképen egészen a jobb alsó sarokban van a sikló alsó állomása, és a tavak között, nagyjából középen a felső. Onnan majd még lehet túrázni, vagy egy kabinos felvonóval tovább menni a csúcs felé.
A pénztár az épület előtti kék konténerben van, és jegyvásárlás után mehetünk is megkeresni a siklót. A szerelvény nyáron, alapesetben fél óránként indul, de gondolom ha nagyon sokan vannak, sűrűbben is elindítják. (Az épületben kulturált mosdó is található.)
Amíg a nincs szerelvény az állomáson, a beléptető kapuk nem engedik be az utasokat. De már érkezik is a sikló kocsija.
De mi is ez? A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten (síneken) közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.
A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények mozgatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével történik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény közlekedik egyszerre, összehangoltan, váltakozó irányban.
A két kabin középen kerüli egymást. A kerekek megfelelő kialakításával érték el azt, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.
A Großglockner felirat senkit ne tévesszen meg, Ausztria legmagasabb pontja még kb. 13 km innen légvonalban. De a csúcsról egészen biztosan látszik.
A sikló nevében az express teljesen helyénvaló, ugyanis ez a sikló úgy száguldozik az alagútban, mint egy metró szerelvény. Mert míg a többi siklónak általában 3, max 5 m/s (azaz 10, max. 18 km/h) a sebessége, addig ez a sikló 10 m/s (azaz 36 km/h) sebességgel hasít a sötétben.
Egy-egy ajtón beszállva kb. 30 fő fér el, ebből talán 6-7 ülőhely van, a többi álló. Bár vannak nagy ablakok ... de minek. Igaz, a közepénél lehet figyelni, ahogy a másodperc töredéke alatt elhúz mellettünk a másik irányba közlekedő kocsi.
Kutyát lehet vinni, pórázon, szájkosárral.
És indulás után, kicsit több, mint 8 perc múlva hipp-hopp máris 1000 méterrel feljebb vagyunk, egészen pontosan a 2234 méteren, gyönyörű tavak között található felső állomáson.
Út közben nem készítettem fotókat (kicsit zavart is, hogy nem lehet), de a sikló kezelő állását azért lefényképeztem. Túl sok gomb nincs, hiszen a kocsit a drótkötél húzza vagy engedi, a vezetőnek sok dolga nincs menet közben.
Egészen más világ fogadja itt fent a turistákat, mint a völgyben. Mivel kétezer méter felett vagyunk, már nagy fák sincsenek, csak a sziklák és a zöld fű. Meg hófoltok. Nyáron is. És a meleg völgyhöz képest itt már egész kellemes, sőt hűvös a hőmérséklet is.
Itt már vannak túralehetőségek, gyönyörű tavak vannak séta távolságban, valamint hütték és bárok várják az éhes-szomjas vendégeket. De innen már akár a csúcshoz is fel lehet menni gyalog.
Technikai adatok:
- alsó állomás: 1222 m
- felső állomás: 2234 m
- szintkülönbség: 1012 m
- a két állomás közötti távolság: 4718 m
- az építés éve: 1996
- gyártó: Waagner Biró
- kocsik száma: 2 db
- férőhelyek száma: 220 fő
- sebesség: 10 m/s (36 km/h)
- az út hossza: 8 perc 40 másodperc
- kapacitás: 1600 fő/óra
A felső állomás bejárata:
A siklónál a szezon 2018-ban június 16-án kezdődött (tehát azon a környéken fog 2019-ben is), és folyamatosan 2019. május 12-ig tart. Tehát üzemszünet van május közepétől június közepéig! A szerelvények minden nap 8:00 és 16:00 óra között közlekednek fél óránként (vagy sűrűbben). Az őszi síszezon kezdetétől pedig 8:00-tól 16:30-ig.
Jegy árak (2018/19) (sí- és sportfelszerelés nélkül):
csak Gletscher Express
- hegy ÉS völgymenet felnőtt 20,50 Euro, gyerek (6-18 év között) 10 Euro
- hegy VAGY völgymenet felnőtt 16,50 Euro, gyerek 8 Euro
Kärnten Card és Osttirol's Glockner Dolomiten Card felmutatásával nyáron, sportfelszerelés nélkül, oda-vissza ingyenes.
Jegy árak síeléshez 2018/19 téli szezonban 8:30-tól 10:59-ig:
- felnőtt 47,50 Euro
- gyerek (6 - 18 év között) 24,50 Euro
11 óra után óránként csökken az ár.
Szóval ha erre jártok, ne hagyjátok ki a hegy gyomrában a száguldást ezzel a hétköznapi, mégis kicsit furcsa siklóval, a Mölltaler Gletscher Express-sel.
Az információk a Mölltaler Gletscher saját honlapjáról (www.gletscher.co.at) származnak.
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Utolsó kommentek