Szlovénia északi részén, egy eldugott völgyből indul egy nagy-kabinos felvonó, ami meseszép helyre repíti fel az utasait. Bár, aki meglátja, hogy az alsó és a felső állomás között nincs oszlop..., lehet kicsit inába száll a bátorság. A drótkötél a két állomás között kifeszítve lóg, nem tartja semmi. De nem kell megijedni tőle, van ennek előnye is. Például, hogy a kabinok csodálatosan simán, zökkenőmentesen siklanak fel és le, semmi döcögés, semmi rázkódás, semmi kilengés, ami az oszlopoknál egyébként előfordul. Úgyhogy mindenképpen érdemes kipróbálni!
Hol található? Szlovéniában, Ljubljanától és Kamniktól északra, Stahovica falu mellett. Térképen ITT.
A kabinos felvonó már Kamniknál is ki van táblázva, csak a "Velika planina" feliratokat kell követni észak felé. Stahovicáig a 225-ös úton haladva, aztán onnantól a 923-as úton.
A felvonónál az út mindkét oldalán hatalmas parkolók vannak rengeteg autóval. És itt is táblák segítenek, hogy a felvonó alsó állomását megtaláljuk. Bár ebben a drótkötél is segít. A pénztár külön kis fabódéban van, ott tudjuk megvenni a jegyeket.
Utána pedig indulhatunk sorban állni. A felvonó ősszel már csak óránként jár, de nyáron menetrend szerint negyed óránként közlekedik. Viszont ha nagyon sokan vannak, akkor folyamatosan indulnak a kabinok.
Hát igen, ott van fent a hegyen a felső állomás, oda fogunk felrepülni egy drótkötél segítségével.
De mi is ez? Egy inga üzemű (nagy-) kabinos felvonó, két kabinnal, melyek egyszerre, egymással szemben haladva közlekednek. Egyik fel, másik le.
A festői Kamniška Bistrica völgyében megbúvó Velika Planina felvonó valóban felejthetetlen élményt nyújt a látogatóknak. Ez a felvonó, amely mindössze 3 km-rel a völgy vége előtt található, festői utazásra viszi az utasait a "Nagy Legelő"-fennsíkra, azaz Velika Planina-ra.
A kabin elég nagy, elvileg 32 személyes.
Az utasokon kívül van egy kezelő is a kabinban, bár ez a sok gomb nem tudom mire jó, mert semmit nem nyomott meg. Az utazást nem a kabinból irányítják, hanem valószínűleg a felső állomásról, ahol a gépészet található.
Sokan voltunk a kabinban, így nem nagyon tudtam fotózni, de az ablak résén keresztül sikerült elkapni a szembe jövő kabint, ami elég nagy sebességgel húzott el mellettünk.
Maga a felvonózás is egy kaland, és út közben lélegzetelállító kilátás tárul elénk a Kamniki-Alpokra és a lent lévő bájos Kraljev Hrib falucskára, ahonnan indultunk.
És érkezünk a felső állomáshoz. Itt a kabin lassít, és szépen óvatosan áll be az épületbe.
Hatalmas szerkezet rögzíti a kabint a drótkötélhez. Itt szerelni is tudják, mert van fent egy galéria.
A felső állomásról is csodás kilátás tárul elénk az Alpok vonulataira.
És hogy miért érdemes felmenni? A Velika Planina azon kevés hagyományos pásztortelepülések egyike, amely ma is bejárható. A ma látható fa kunyhókat a második világháború után építették újjá, miután a német megszállók felgyújtották őket. Ezek azonban teljesen úgy néznek ki, mint az eredeti kunyhók, amelyek a 16. században épültek. De ezt majd egy másik posztban mutatom meg. :-)
Most maradunk a felvonónál, ami onnan, lentről indult.
Ha sok az utas, akkor folyamatosan indítják a kabinokat, úgyhogy már megy is lefelé a kabinunk, hogy a másik kabinnal feljöhessenek a többiek is.
A felvonó gépészete a felső állomáson található. Az elektromos berendezéseket a Siemens gyártotta, a felvonó Hölzl gyártmány.
A drótkötelek egy-egy darabját megnézhetjük a gépészet melletti falon. Remélem a kabint a legvastagabb szállítja. :-)
Ha már mindent megnéztük a hegyen, estünk egyik ámulatból a másikba, összehaverkodtunk a tehenekkel és meg is uzsonnáztunk az egyik faházban, akkor indulhatunk lefelé.
Ide várjuk a kabint, amivel lemehetünk.
Ha délután az utolsó kabinok egyikével szeretnénk lemenni, akkor hosszabb sorban állásra is számíthatunk, mert sokan gondolkodnak így. De valószínűleg senkit nem hagynak fent a hegyen.
Érkezik is és mindjárt megkezdődik újra a repülés. Kicsit prózaibban a drótkötélen lógás ég és föld között. :-)
Érdemes beszállásnál a kabin végébe helyezkedni, mert út közben csodálatos látványban lehet részünk.
Jön szembe a másik kabin, mi pedig hamarosan leérünk.
Technikai infók:
- alsó állomás 558 m
- felső állomás 1416 m
- szintkülönbség 858 m
- a távolság 1643 m
- az építés ideje 1991
- utazó sebesség 8 m/s
- az út hossza kb. 5 perc
- a kapacitás 300 fő/óra
- kabinok száma 2 db
- oszlopok száma 0 db
A technikai információk a www.lift-world.info oldalról származnak.
Jegyárak (2023):
Retúr - fel és le, szombaton és vasárnap:
- felnőtt, diák, nyugdíjas: 21 Euro
- gyerek: 12 Euro
Retúr - fel és le, hétfőtől péntekig:
- felnőtt: 21 Euro
- gyerek: 12 Euro
- diák, nyugdíjas: 16 Euro
Csak egy út - vagy fel, vagy le
- felnőtt: 14 Euro
- gyerek: 10 Euro
- diák, nyugdíjas: 13 Euro
Családi jegy 50 Euro (2 felnőtt és max. 4 gyerek 14 év alatt)
Kutya jegy: 5 Euro
Napi jegy kerékpárosoknak (csak fel) 30 Euro
Van továbbá 5 napos jegy, éves jegy, csomagszállítás, szájkosárbérlés, stb.
Nyitva tartás:
Nyári üzem idején a kabinok minden nap reggel 8-tól 18 óráig járnak. Alap esetben fél óránként indulnak, de ha sok utas van, akkor folyamatosan mennek.
Remélem kedvet kaptatok egy felvonózáshoz, és ha Szlovéniában jártok, megkeresitek a Velika Planina-t. Nemcsak a felvonó miatt érdemes, hanem mert a hegyen egy mesekönyvbe illő táj vár ránk. De erről majd másik posztban mesélek nektek. :-)
Szlovénia egyébként tele van szebbnél-szebb helyekkel, érdemes kilépni a Ljubljana - Bled - Bohinj háromszögből és nemcsak a tengerpart felé. A hegyek között rengeteg eldugott szurdok, vízesés, folyó és tó van még. Meg rengeteg túrázási lehetőség. Hamarosan mutatok még egy csomót!
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. Ott lehet kommentelni, és a saját élményeket is szívesen olvasom!
Az információk egy része a kabinos felvonó weboldaláról (http://www.velikaplanina.si) származik.
Utolsó kommentek