Európa második legmagasabbra felmenő hegyi vasútja a Gornergratbahn. 33 perc alatt 1469 méter szintkülönbséget küzd le a 3089 méter magasan található felső állomásig, Gornergrat-ig. És a honlapja azt hirdeti: innen nyílik az egyik legszebb hegyi panoráma a világon!
A végére talán az is kiderül, hogy csak marketing fogás, vagy tényleg igazuk van panoráma ügyben...
Hol található? Svájc déli részén, Wallis kantonban, Zermatt-ból indul a vonat, térképen: ITT.
Autóval a Täsch nevű faluig mehetünk, ahol le kell tennünk a gépjárműveinket. Innen szintén egy fogaskerekű vonattal juthatunk el az autómentes városkában, Zermattba. A két vasútállomás közel fekszik egymáshoz, csak át kell sétálnunk és már indulhatunk is fel a Gornergratbahn régies-modern szerelvényeivel.
Jegyvásárlás után kapukon keresztül juthatunk be az induló vonatokhoz.
A vonat színe nem túl fantáziadús, de pontos és nagyon tiszta.
A legújabb személyszállító szerelvényeket 2004 és 2009 között gyártották. A régebbi típusokat pedig 2003-ban felújították, modernizálták.
Az újabbak alacsonypadlós, "egybe" szerelvények. Bent lehajtható ülések vannak (talán ez is a takarítást segíti).
Kerékpár szállításra alkalmas hely is van a kocsikban, és bár nyáron is hó van mindenfelé, turistautak hálózata is beszövi a hegyoldalt és le lehet jönni a hegyről bicajjal is.
Zermatt 1620 méterrel a tengerszint felett fekszik, a Gornergrat pedig 3089 méteren van. Közben négy megállója van a vonatnak. 9 km alatt teszi meg az 1469 méter szintkülönbséget. A legnagyobb emelkedő 20 %-os.
Az útját az állomásokon lévő térképeken is megnézhetjük.
A hegyre menő vasútvonalat 1891-ben kezdték tervezni, 1896-ban kezdődtek meg az építési munkálatok és 1897. november 24-én ment végig az első szerelvény a vasútvonalon. A hivatalos megnyitóra 1898. augusztus 20-án került sor.
A Gornergratbahn 1000 mm-es keskeny nyomtávú vasútvonal fogaskerekű vonatok számára, és már a kezdetektől villamosítva volt. Ez volt Svájcban a legelső villamosított fogaskerekű vonal. Bár a saját honlapjuk szerint a világon is elsők voltak ezzel.
A fogaskerekű nem gyors vonat, ezt már tudjuk a Glacier-express kapcsán is. Itt néha még majdnem 25 km/órával is száguldoztunk.
Mivel út közben van ahol csak egy sínpár van, ezért a szerelvények az állomásokon (is) kerülik egymást. Az első állomás Findelbach.
Az utazást alagutak színesítik.
Meg hatalmas kanyarok és emelkedők. :)
A villamosítás először 40 Hz-es volt, az áramot egy vízierőmű által termelt 5400 V-ról 550 V-ra transzformálták. A ma is használt háromfázisú, 750 V-os, 50 Hz-es rendszerre 1930-ban alakították át a szerelvényeket. Azóta az áramot az országos hálózatról kapja a vasút.
A második állomás Riffelalp. Eredetileg ez volt a Gornergratbahn első köztes állomása. 2211 méteres magasságban fekszik az erdőhatáron. Több turistaútvonal találkozási pontja van itt, sőt az állomás közelében egy hotel is épült.
1909-ben hosszabbították meg a vasútvonalat a Gornergrat irányába még 310 méterrel, így közelebb került a végállomás a csúcshoz.
1928-ig a szerelvények csak nyáron közlekedtek, azonban a téli üzem megindulása után is problémát jelentettek télen a hóviszonyok, különösen a Riffelalp és a Riffelboden megállók között. Az itt fennálló lavinaveszély megakadályozta az utat a csúcsra. Azonban 1939-ben elkezdtek egy 770 méter hosszú lavinaalagutat építeni, amit a második világháború miatt csak 1941-ben fejeztek be.
1942 óta télen is - jó időjárási viszonyok között - a Gornergrat végállomásig közlekednek a vonatok.
A vasútvonal mellett mormoták is nézelődnek, játszanak és nem nagyon zavarja őket az elhaladó szerelvény.
Riffelberg megálló után pedig pár birkával találkoztunk. Jó vastag gyapjút növesztettek, ami nem meglepő, Riffelberg 2582 méter magasan van, itt még nyáron is van hó. Télen pedig ülőliftek szállítják innen a síelni szeretőket, mert a megálló mellett sípályák találhatóak.
Az első mozdonyok csúcssebessége 7 km/h volt, de az erősödő téli forgalom miatt ez már nem volt elég, ezért 1947-ben új motorkocsikat szereztek be, ezáltal a menetidő a felére csökkent.
Az utolsó megálló Rotenboden már 2815 méteres magasságban van. Itt található télen Svájc öt Iglu-faluja közül az egyik. Innen is megy még sífelvonó felfelé is, valamint innen indulnak lefelé a Zermatti síparadicsom pályái.
És időnként szembevonat is jön, még szerencse, hogy itt már dupla sínpár van.
A végállomás Gornergrat. 3089 méter.
A használt szerelvények összesen 3634 ülő és állóhellyel rendelkeznek, a kapacitásuk 2400 fő óránként.
És hogy mi van fent a hegyen?
Lehet például fényképezkedni olyan bernáthegyi kutyákkal, amiknek a nyakában egy kis vöröskeresztes hordó van. Ahogy a svájci hegyi-mentőkutyákat elképzeljük. :)
A Gornergrat csúcs a Gornergleccser és a Findelgleccser között található és 29 db négyezer méter feletti csúcsra kínál panorámát. Például a Monte Rosa, a Metterhorn és a Liskamm csúcsokra.
Az ott Svájc emblematikus hegye a Matterhorn, csak kicsit takarja a felhő. :)
A kilátáson kívül természetesen síterepek is vannak itt, illetve innentől lefelé Zermattig.
Valamint a hegyi hotel két tornyában a hatvanas évektől két kutatóállomás, obszervatórium működik. Ma már azonban nem csak tudományos célokat szolgálnak a tornyok. Az északi toronyban 2005 óta egy 1,5 méteres infravörös teleszkóp (TIRGO), a déli toronyban pedig 2010 óta egy 3 méteres rádióteleszkóp (KOSMA) működik.
Egyébként ez a hotel Svájc legmagasabban fekvő szállodája, 3100 méteren található.
A hotel mellett kis kápolna is van, valamint kilátó teraszok minden irányban. Persze főleg a Matterhorn irányába. :)
A hegy tehát nyáron csodálatos panorámát nyújt, sok túraútvonal található rajta, vannak utak mountainbike-osoknak is, és a siklóernyősök is előszeretettel indulnak innen lefelé. Télen pedig hatalmas síközpont.
De térjünk vissza a vasúhoz.
Lefelé a modernebb szerelvényt fogtuk ki.
Az asztalokon is a hely térképe látható, amin követhetjük a vonat útját, vagy átnézhetjük a csúcsokat.
A mozdonyvezetőnek is kényelmes helye van, előtte pedig több sor kapcsoló, meg gomb, meg kar, meg lámpácska. :)
És lefelé ereszkedve szépen rálátni Zermatt-ra is. A házak teteje nem a hótól fehér, a fotó nyáron készült. Bár fent a Gornergrat-on volt hó (nem is kevés), azért lent a városban már nem volt. :)
És pont jött szembe egy régebbi motorkocsi is.
A szerelvények nyáron Zermatt-ból reggel 8 órától 24 percenként indulnak, utolsó vonat felfelé 18:24-kor megy. Lefelé a Gornergrat-ról 8:43-tól szintén 24 percenként jönnek, utolsó vonat lefelé 19:18-kor jön. Plusz van egy vonat felfelé reggel 7-kor is, és lefelé 7:35-kor.
Jegyárak (2016):
Zermatt - Gornergrat egy út 45 CHF, retúr 90 CHF.
Zermatt - Rotenboden egy út 40 CHF, retúr 80 CHF.
Zermatt - Riffelberg egy út 33 CHF, retúr 66 CHF.
Zermatt - Riffelalp egy út 21 CHF, retúr 42 CHF.
Gyerekeknek 50 % kedvezmény - nyáron 6-16 év között, télen 9-16 év között. Nyáron 6 év alatt, télen 9 év alatt ingyenes. 10 fő felett csoportkedvezmény is van.
Svájcban járva ne hagyjátok ki a Gleccser-expressz-t, ami szintén Zermatt-ból indul, és tudom még ajánlani azt a nagyon klassz kabinos felvonót, a mi a Schilthorn-ra megy fel egy forgó étteremhez, valamint mély szurdokvölgyet is, az Aareschulcht-ot. Meg olyan vízesést, ami egy hegy gyomrában dübörög. És nézzétek meg azt is, hogy hogyan lehet eljutni autó nélkül Zermattba, az autómentes városkába egy fogaskerekűvel.
De van fogaskerekű vasút közelebb is, például Ausztriában a foltos szalamandra Schneebergbahn, és a kis piros Schafbergbahn.
Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Az információk egy része a német wikipedia oldalairól és a Gornergratbahn hivatalos oldaláról származik.
Utolsó kommentek