Svájc leghíresebb, legszebb és legváltozatosabb vasútvonala. És a világ leglassúbb expressz vonata. Ez a Gleccser-expressz. A nevéhez méltóan az Alpok magas, havas hegyei között zakatol, és csodálatos panoráma tárul elénk az út során.
Hol található? Svájcban, Svájc déli részén, Wallis, Uri, Graubünden kantonokon halad keresztül Zermatt és St. Moritz között, további felszállási lehetőségek (többek között): Brig, Andermatt, Disentis, Chur, Filisur.
A Glacier Express Zermatt és St. Moritz között közlekedik (nyáron Davos a harmadik végállomás). Az út során áthalad 291 hídon és 91 alagúton. Az út hossza 291 km, amit a vonat kb. 8 óra alatt tesz meg. Persze a lassúságnak nyomós oka van, az út nagyobb részén fogaskerekű mozdony húzza a szerelvényt.
Szükség is van a fogaskerekekre, mert Andermatt után egy nagyon magas hegyen kell átkelnie a vonatnak. Szerpentinen, alagutak sorozatán keresztül jut fel a csúcsra.
Már Andermatt városa is magasan van (nekünk), 1447 méterrel a tengerszint felett. De ezt ott egyáltalán nem érezni, mert körben 2000 méteresnél magasabb hegyvonulatok vannak. A hegyoldalban mindenfelé tehenek legelésznek és kolompolnak.
A városka elég nagy vasútállomása a város szélén, mégis mindenhez közel található. Ide érkezik és indul tovább a Glacier Express, a pályája legmagasabb pontja felé, majd Disentis, Chur és St. Moritz irányába.
Az első Glacier-Express 1930. június 25-én 7 óra 30 perckor indult el Zermattból 70 meghívott vendéggel, és csaknem 11 óra múlva ért St. Moritzba.
A vonat halkan érkezik és alacsonypadlós, tiszta és nagyon pontos. :)
A város elhagyva pedig meredeken halad felfelé.
Felfelé emelkedés közben csodás panorámában gyönyörködhetünk, és jó a rálátás Andermattra is. Ezen a képen látszik az is, hogy miért nem érezzük a városban, hogy milyen magasan is vagyunk. A városka 1400 méteren, egy völgyben fekszik...
A szerpentinek az alagutakban is folytatódnak. Valószínűleg nagyon jó kanyarfúróik voltak a svájciaknak, amikor építették a vasutat, mert nem sok egyenes alagúttal találkozni itt.
Fent hófoltos csúcsok között kanyarog a vonat nyáron is. A fotók június végén készültek, de még volt hó rendesen.
Az expressz hosszú útja során három vasúttársaság területén is áthalad: a Rhätische Bahn (RhB), a Furka-Oberalp-Bahn (FO) és a Visp-Zermatt-Bahn (VZ) pályáin.
Érdekesség, hogy míg az RhB és a VZ vasút területén már elektromos mozdonyok húzták a szerelvényeket, az FO vasútnál 1942-ig gőzmozdonyok közlekedtek.
Az Oberalppass, azaz az Oberalp hágó 2046 méter magasan vág át a hegyen. A Gleccserexpressz útvonalának is itt van a legmagasabb pontja.
1943 és 1946 között a világháború miatt nem közlekedtek a szerelvények, aztán 1947-ben már a teljes vonalon villanymozdonyokkal indult újra a forgalom. Sőt, ekkor már az étkezőkocsi is át tudott jutni az Oberalp hágón Andermattig, ahonnan a szembejövő vonathoz csatolva visszafordították.
A vonat kívülről is gyönyörű, meg belülről is. Tiszta padló, tiszta, puha ülések, közöttük asztalok, a kabátoknak vállfák, egyedi fejtámla huzatok.
Az 1. osztályú kocsikban 36 kényelmes ülőhely található (12 sor 3 üléssel), asztalokkal, klímával és a fülhallgatón hallgatható infocsatornával. A 2. osztályú kocsik majdnem ugyanilyen kényelmesek, egy kocsiban 48 ülőhely található (12 sor 4 üléssel), közöttük szintén asztalok, természetesen klíma és infocsatorna.
2006-ban megnövelték az ablakok felületét és azóta ilyen panorámás, fantasztikus kilátást biztosító vagonok közlekednek a vonalon. Az új vagonokban az utasok fülhallgatókon hat különböző nyelven hallgathatnak érdekes információkat az útvonalról. (Németül, angolul, franciául, olaszul, japánul és kínaiul.)
A vagonok között mindig van étkezőkocsi is. Sőt, vehetünk olyan jegyet is, aminek az árában egy ebéd is van. Ezekben az új, panorámás kocsikban pedig arra is van lehetőség, hogy a helyünkön szervírozzák az ebédet.
1982-ben nyitották meg a Furka-bázisalagutat, amely lehetővé tette az egész éves üzemelést. Ráadásul ekkor az utasok a vonatból a Rhone gleccserben is gyönyörködhettek. Erre azonban ma már nincs mód, mert 28 év szünet és felújítás után 2010-ben ismét megnyitották a régi hegyi utat.
1961-től fokozatosan lecserélték a régi nehéz kocsikat könnyebbekre, miközben a Gracier-Express egyre nagyobb népszerűségnek örvendett. Ez egészen odáig vezetett, hogy az 1970-es években már dupla szerelvényeket kellett indítani.
Disentis egy fontos állomás az expressz vonalán. Zermatt-tól Disentis-ig vontatja a vonatot fogaskerekű mozdony, ezért ezen a szakaszon csak maximum hat vagonból állhat egy szerelvény.
Minden szerelvény a következő vagonokból áll:
- egy elsőosztályú panorámakocsi
- egy elsőosztályú panorámakocsi akadálymentes mosdóval
- egy konyha-bár panorámakocsi vagy egy hagyományos étkezőkocsi
- három másodosztályú panorámakocsi
Ha igény van rá, ha csoportok bejelentkeznek előre, illetve sok jegyet eladnak elővételben, két ilyen max. 6 vagonos szerelvényt is indítanak Zermattból egymás után, amiket aztán Disentis-ben összekapcsolnak.
Ez a mutatvány főszezonban, június közepétől szeptember végéig ismétlődik, 2009 óta, amikor általában mind az 50 panorámavagon úton van. Míg télen csak két vonatpár, nyáron három vonatpár közlekedik Zermatt és St. Moritz között. A negyedik vonatpár pedig Zermatt és Davos között jár, csak nyáron.
Aztán Disentis-től már egy hosszú gyorsvonatként közlekedik a Glacier-Express. Itt már "rendes" villanymozdony húzza, ezért fel is gyorsul.
És bár ezen a szakaszon a vonat már nem megy magasan, meg hegyeken át, de látványosság itt is akad. Mert a Rajna szurdokvölgyén keresztül halad a sínpár, és csodálkozhatunk, hogy itt még milyen kicsi, és sekély, és gyorsfolyású a Rajna. Néhol raftingolnak is rajta.
A Rajna itt ered nem messze Graubünden kantonban, 2902 méter magasságban, és Nyugat-Európa egyik legjelentősebb folyója lesz belőle. De a vonatból még csak egy közepes folyó látszik, ahogy kanyarog a hatalmas sziklák között.
A dupla hosszúságúra nőtt vonatot pedig szépen lehet fotózni a kanyarokban. :)
Nyári menetrend 2016.05.05-től 2016.10.23-ig
Zermattból indul: 7:52, 8:52, 9:52
Brig: 9:18, 10:18, 11:18
Andermatt: 10:54, 11:54, 12:54
Disentis: 12:27, 13:27, 14:27
Chur: 13:34, 14:34, 15:34
Filisur: 15:00, 16:00, 17:00
St. Moritzba érkezik: 16:03, 17:03, 18:03
St. Moritz-ból indul: 7:57, 8:57, 9:57
Filisur: 9:01, 10:01, 11:01
Chur: 10:26, 11:26, 12:26
Disentis: 11:37, 12:37, 13:37
Andermatt: 13:08, 14:08, 15:08
Brig: 14:40, 15:40, 16:40
Zermattba érkezik: 16:10, 17:10, 18:10
Jegyárak pár viszonylatban, CHF vagy EUR-ban (1 EUR = 1 CHF) (!)
Zermatt - St. Moritz 149 CHF/EUR
Zermatt - Andertmatt 72 CHF/EUR
Andermatt - St. Moritz 82,60 CHF/EUR
Chur - Zermatt 116 CHF/EUR
Gyerekeknek kedvezmény: 6 éves korig ingyenes, 6-16 év között 50 %.
Helyjegy váltása kötelező, ára nyáron 33 CHF/EUR, télen 13 CHF/EUR .
Napi menü: 30 CHF/EUR, 3 fogásos menü 43 CHF/EUR .
És akár haza is vihetjük magunkkal a Glacier Express-t! :)
Ha Svájcban jártok ne hagyjátok ki ezt a remek élményvonatot! A Glacier Express olyan utazást kínál, ahol maga az utazás az élmény, az már mellékes, hogy közben eljutunk A pontból B pontba.
Figyelmetekbe ajánlom még azt a nagyon klassz kabinos felvonót, a mi a Schilthorn-ra megy fel egy forgó étteremhez, valamint mély szurdokvölgyet is, az Aareschulcht-ot. Meg olyan vízesést, ami egy hegy gyomrában dübörög. És nézzétek meg azt is, hogy hogyan lehet eljutni autó nélkül Zermattba, az autómentes városkába egy fogaskerekűvel, majd onnan fel a hegyre, 3089 méter magasra, a Gornergratbahn-nal.
De ha (mint én) szeretitek a vonatokat, vannak közelebb is érdekes vonatok, mint pl. egy másik élményvasút, a Semmeringbahn, ami a világörökség része, valamint a keskenynyomtávú Murtalbahn, a Mura folyó völgyében közelekdő kisvonat. Érdekes fogaskerekű a foltos szalamandra festésű Schneebergbahn, ami Ausztria legmagasabb hegyi vasútállomására megy fel, valamint a szintén fogaskerekű Schafbergbahn, ami a Wolfgangsee melletti hegyre viszi az utasokat, és úgy néz ki, mint egy kis, piros játékvonat.
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Utolsó kommentek