Újabb kis-kabinos felvonót mutatok, amivel egy festői helyre, egy csodálatos hegyre juthatunk fel, a Magas-Tátra egyik népszerű kiránduló pontjára. Tátralomnic közkedvelt, klimatikus üdülőhely, innen indulva utazhatunk fel a Lomnici-csúcs közelében lévő Kőpataki-tóhoz ezzel a modern, piros-fekete golyó felvonóval. Ezekből a kényelmes, párnázott-pados kabinokból mind felfelé, mind lefelé lenyűgöző a kilátás, már csak a panorámáért is érdemes kipróbálni. Meg azért, mert hangtalanul suhanni ég és föld között fantasztikus érzés. Tényleg, mintha repülnénk. Mutatom milyen!
Hol található? Szlovákiában, fent északon, a lengyel határ közelében, a Magas-Tátra déli lejtőjén, Tátralomnic (Tatranská Lomnica) település felett. Térképen ITT.
Az új kis-kabinos felvonó a régi, retro felvonó folytatása. Kényelmesen ezzel a régebbivel tudunk felutazni, az új felvonó alsó állomásához.
Miután kiszállunk a régi, szürke kabinokból, nagy táblák segítenek, hogy merre kell menni. Irány a Skalnaté pleso, azaz a Kőpataki tó.
Ha pedig kívülről közelítünk, akkor figyelni kell melyik folyosóba megyünk be, mert az egyik a régi felvonóhoz visz, amivel visszamenetünk Tátralomnicba, a másik pedig az új felvonó alsó állomásához vezet, amivel felmehetünk a hegyre, még magasabbra.
A felvonó alsó állomása csak egy visszafordító, kis tetővel a régi felvonó épülete mellett. Bár az épület tároló garázsként funkcionál az új kabinok számára is, de maga az új felvonó az épületen kívül helyezkedik el.
A meglehetősen nagy, párnázott ülésű kabinokban kényelmesen el lehet férni. Míg az alsó, retro felvonó csak 4 személyes, ebben akár 15 fő is elfér (azért az már eléggé hering üzemmód). Bár azt nem tudom, hogy a kabinok ajtaján elhelyezett síléc tárolóba is belefér-e 15 pár síléc...
A felvonó alsó állomásán jönnek a kis kabinok szépen sorban. Lelassulnak, kinyílik az ajtajuk, kiszállás-beszállás, az ajtók záródnak, és már repül is a kabin felfelé.
Bár a kabinok nem állnak meg, annyira lelassulnak, hogy kényelmesen ki- és be lehet szállni. Persze, ha többen vagyunk, kicsit iparkodni kell, de nem kell félni tőle.
A ratrak egy széles, pengeszerű lánctalpakkal rendelkező, némileg marsjáróra emlékeztető pályakarbantartó-gép, amely a síterepen elvégzi a lejtők ápolását: elsimítja és tömöríti a havat. De mit csinálnak a ratrakok nyáron? Nyári álmot alszanak. Általában.
De nem a Magas-Tátrában! Alattunk a ratrak traki épp nyári munkát végzett, szépen csíkosra nyírta a füvet.
De mi is ez a felvonó? Ez egy kétsebességes kis-kabinos felvonó. A folyamatosan haladó szállító-drótkötélpályán sok-sok kabin jár körbe-körbe. A végállomásokon azonban a kabinok a gyorsabb szállító-kötélről "lejönnek", majd egy lassabb sebességű drótkötélen vagy láncon mennek körbe és fordulnak vissza, miközben az ajtók kinyílnak, és ki-, illetve beszállni lehet.
A kabinok itt sem mennek magasan, bár elismerem, hogy súlyos tériszonnyal lehetnek problémák. Itt például elrepülünk egy másik libegő fölött is.
Mindenesetre megéri leküzdeni a tériszonyt, mert nagy élmény utazni egy ilyen kis piros-fekete golyóban.
Az igazán kemények persze gyalog mennek fel a hegyre. Állítólag egészen más a panoráma arról a hegyről, amit saját erőnkből másztunk meg, mint arról, ahova felvonóval érkezünk. És van benne valami... :)
Itt is jól jelzett túrautak vezetnek fel Tátralomnicból a Lomnici csúcs felé, tehát bátran el lehet indulni gyalog is. De azért a felvonóval sokkal kényelmesebb. Meg gyorsabb is.
A hegyoldal látszólag elég meredek. És hamarosan elfogynak alólunk a törpe fenyők is, hiszen itt már az erdőhatár fölött járunk.
A Lonely Planet listáján a Magas-Tátra megkapta 2019-ben a Best in Europe #1 destination "díjat", maga mögé utasítva olyan utazási célokat mint Madrid, Izland, Bosnia Hercegovina, Lyon, Lichtenstein és az Isztria. "Van valami misztikus a Magas-Tátrában" - mondta Joe Reville a Lonely Planet Közép-Európai ügyvezető igazgatója, amikor személyesen adta át az Európa legjobb uticélja díjat.
Annak ellenére, hogy a felvonókon általában lefelé van csodálatos panoráma, ebből a felvonóból a hegy felé is érdemes nézelődni, hiszen ott vannak velünk szemben a Magas-Tátra égnek meredő csúcsai. Közöttük a Lomnici csúcs sziklás hegye.
Út közben elhaladunk a Kő-pataki menedékház mellett. A ház 1725 méteres magasságban található a Kő-pataki-völgy (Skalnatá dolina) bejáratánál. Régen egy kőbarlang volt, majd újabb és újabb építkezésekkel, kibővítésekkel nyerte el mai formáját. Szlovákiában "chata" = Ausztriában "hütte".
A gyalogút vége már elég meredek, de innen már nem kell sokat mászni a Kő-pataki tóig. És aki szeret hógolyózni, az itt szinte mindig hódolhat a szenvedélyének, mert ez a fotó júliusban készült. Ugye látjátok rajta a hófoltokat?
A kis-kabinos felvonó felső állomása is csak egy kis visszafordító állomás tetővel. Itt is az épületek mellett található, kitéve az időjárás viszontagságainak. Viszont alatta (mellette) indul a sípálya, télen a kabinból kiszállva rögtön csúszhatunk is lefelé.
A kis tető alá érve a kabinok újra lelassulnak, kinyílik az ajtó és lehet kiszállni a lassan haladó golyókból.
A felvonó felső állomásától kellemes sétát tehetünk a Kő-pataki tó körül, és gyönyörködhetünk a panorámában. Több túraútvonal is halad erre, amin tovább lehet menni különböző csúcsokhoz, kilátó pontokhoz és vendéglőkhöz. Illetve a közelből indul a Lomnici-nyeregre felvivő libegő is. Valamint a Lomnici-csúcsra járó "nagy" kabinos felvonó alsó állomása is a közelben van, amibe sajnos ugyanúgy csak 15 fő fér el, mint ebbe a kis-kabinosba. Azért nagy-kabinos, mert csak 2 kabin jár felváltva, egymással szemben, inga üzemben az alsó és a felső állomás között, viszont a mérete nagyon kicsi, főleg az utazni kívánó turisták számához képest. (De azt majd bemutatom egy külön posztban.)
Érdemes tehát feljönni ide, hiszen sok látnivaló akad. Még egy csillagászati obszervatórium is van.
A felvonó üzemideje naponta:
- december, január 8:30 - 15:30
- február, március, április 8:30 - 16:00
- május, június 8:30 - 17:10
- július, augusztus 8:30 - 19:10
- szeptember 8:30 - 17:10
- október 8:30 - 16:15
- november 8:30 - 15:45
A nagy épületben étterem és mosdók találhatók, valamint a Lomnici csúcsra járó nagy-kabinos felvonó alsó állomása.
Kicsit távolabb pedig a csillagászati obszervatórium épülete látszik, melyet még 1943-ban építettek.
Aztán ha már mindent megnéztetek fent a hegy oldalában, amit elterveztetek, akkor lefelé is kényelmes megoldás a kis-kabinos felvonó. Csak figyelni kell, melyik irányból közelítjük meg. Egyik oldalon a kiszállás van, a másik oldalon a beszállás.
Azért lefelé is van panoráma, bár arra sokkal laposabb a táj. De szépen rá lehet látni innen a közeli Poprad-ra is.
Nahát ez a fűnyírós ratrak, művészkedett egy kicsit. :)
VT = Vystoké Tátry = Magas-Tátra
Technikai adatok:
- alsó állomás: 1170 m
- felső állomás: 1768 m
- szintkülönbség: 598 m
- a felvonó hossza: 2073 m
- gyártó: Doppelmayr
- építés éve: 2013
- átlagos emelkedés: 31,25 %
- legnagyobb emelkedés: 64,50 %
- az oszlopok száma: 19 db
- a kabinok száma: 37 db
- a kabinok távolsága egymástól: 135 m
- a kabinok távolsága időben: 22,5 s
- a kabinok férőhelye: 15 fő (max.: 1200 kg)
- utazó sebesség: 6 m/s
- az út hossza kb. 7 perc
- a drótkötél vastagsága: 56 mm
- maximális kapacitás: 2400 fő/óra
A technikai adatok a www.lift-world.info oldalról származnak.
Jegyvásárlásnál több lehetőség közül választhatunk, és tulajdonképpen mégsem. Csak erre az új felvonóra külön nem lehet jegyet venni, a két kis-kabinos felvonót Tátralomnic és a Kőpataki-tó - Skalnate Pleso között egybe veszik.
Tehát jegy árak 2019 nyarán a helyi tábla szerint (sajnos a 2020-as nyári jegyárak még nincsenek fent a holnapon):
a neten foglalva 3 vagy több nappal előre egy napra (a jegy egy adott napra szól, más napokon nem felhasználható), de a jegy ára függ a vásárlás és a felhasználás napjától is: (www.gopass.sk)
retúr:
- felnőtt 18 Euro
- junior, senior 15 Euro
- gyerek jegy 12 Euro
csak fel / csak le (a gopass honlapján nem választható, de a lanovky.sk oldalon és a helyszínen van ára):
- felnőtt 15 Euro / 13 Euro
- junior, senior 12 Euro / 11 Euro
- gyerek jegy 11 Euro / 9 Euro
a neten foglalva 1 vagy 2 nappal előbb, vagy a helyszínen a Gopass pont automatájából vásárolva kártyás fizetéssel:
- felnőtt 20 Euro
- junior, senior 16 Euro
- gyerek jegy 13 Euro
csak fel / csak le (a gopass honlapján nem választható, de a lanovky.sk oldalon és a helyszínen van ára):
- felnőtt 17 Euro / 14 Euro
- junior, senior 13 Euro / 12 Euro
- gyerek jegy 12 Euro / 10 Euro
a helyszínen vásárolva (kártyás vagy készpénzes fizetéssel):
retúr:
- felnőtt 22 Euro
- junior, senior 18 Euro
- gyerek jegy 15 Euro
csak fel / csak le:
- felnőtt 19 Euro / 16 Euro
- junior, senior 15 Euro / 13 Euro
- gyerek jegy 13 Euro / 11 Euro
Vannak különbségek tehát a jegyárban, érdemes előre gondoskodni róla.
Ja, és + 2 Euro letétet kérnek a kártyákra, amit az utazások végén, a kártya leadása után visszaadnak.
Ha erre jártok tehát, utazzatok egy kört, vagy legalább az egyik utat ezzel az új kis-kabinos felvonóval, ami a régi, retro felvonó folytatása. Érdemes felmenni a Kőpataki-tóhoz, mert ott további élmények várnak mindenkire.
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Utolsó kommentek