Kabinos felvonóval felmenni egy hegyre sokfelé természetes. Persze nekünk nem mindennapi, hiszen nálunk ilyen nincs. De sífelvonóval utazni hatalmas pálmafák fölött egészen különleges!
Inkább érdekesség, mint praktikum - hiszen sem a hegy mérete, sem a forgalom jellege nem indokolja itt a kabinos felvonó létét. Pláne, hogy busz is jár a fellegvárhoz. De talán mégis ettől lett ilyen különleges Barcelona kis-kabinos felvonója. :)
Hol található? Spanyolországban, Barcelonában, a Montjuic hegy oldalában, az olimpiai stadion és a Castell de Montjuïc erőd között félúton.
Térképen ITT.
A felvonóból nyílik az egyik legkülönlegesebb kilátás a városra, hiszen a fölötte repülő madarak szemszögéből nézhetjük meg a házakat, és a nevezetességeket.
A kabinos felvonó alsó állomása a Parc Montjuïc közvetlenül az L2 (lila) és az L3 (zöld) metró "Paral-lel" nevű megállója mellől induló sikló (Montjuïc Funicular) felső végállomása mellett található.
(A fotó a wikipedia-ról származik.)
A felvonó felső állomása a hegy tetejére épített régi, katonai erőd közelében van, igen "komoly", 173,2 méteres tengerszint feletti magasságban.
De mi is ez? Ez egy kétsebességes gondola-lift, vagy kis-kabinos felvonó. A folyamatosan haladó drótkötélpályán sok-sok 8 személyes kabin jár körbe-körbe. A végállomásokon azonban a kabinok a gyorsabb szállító-kötélről "lejönnek", majd egy lassabb sebességű drótkötélen vagy láncon mennek körbe és fordulnak vissza, miközben az ajtók kinyílnak, és ki-, illetve beszállni lehet.
Beszállás után a kabin visszaakad a gyorsabb szállítókötélre, ezzel mintegy "kilő" az állomás épületéből, majd hangtalanul suhan a fák fölött, csodás rálátást biztosítva Barcelonára.
Az eredeti felvonót 1970-ben építették a Montjuïc sikló felső állomásához, azonban akkor még nyitott kabinokkal működött. A felvonó aztán 2004 októbere és 2007 májusa között zárva volt, ekkor építették át a jelenlegi formájára. És ekkor cserélték le a nyitott kabinokat 55 db zárt kabinra. A kabinok között kettő olyan is van, amiben kerekesszékkel is lehet utazni.
(A fotó a wikipedia-ról származik.)
A felvonó különlegessége a Mirador (vagy Miramar) nevű középső állomás, ahol a kabinok egy 90 fokos kanyar után folytatják útjukat.
Ki- és beszállási lehetőség csak lefelé van, a felfelé tartó kabinok ajtaja nem nyílik ki. A közelben egyébként egy kilátóterasz is található, ahonnan szintén csodás rálátásban gyönyörködhetünk a városra.
A kanyar után a kabinok repülnek tovább a Montjuïc park fái, köztük hatalmas pálmafák fölött.
Technikai adatok:
- alsó állomás tengerszint feletti magassága: 88,65 m
- középső állomás tengerszint feletti magassága: 129,50 m
- felső állomás tengerszint feletti magassága: 173,20 m
- szintkülönbség: 84,55 m
- az út hossza: 748,06 m
- haladási sebesség: 5 m/s
- menetidő: 2,5 perc
- kapacitás: 2990 fő/óra
- oszlopok száma: 12 db
- kabinok száma: 55 db
- a kabinok gyártója: Sigma
- a felvonó gyártója: Leitner
- a kabinok tárolására a középső állomáson van lehetőség
Nyitva tartás:
januárban, februárban, novemberben és decemberben 10 és 18 óra között
márciusban, áprilisban, májusban és októberben 10 és 19 óra között
júniusban, júliusban, augusztusban és szeptemberben 10 és 21 óra között
Jegyárak:
hegy ÉS völgymenet
- felnőtt 12,50 Euro
- gyerek (4 és 12 év között) 9 Euro
hegy VAGY völgymenet
- felnőtt 8,20 Euro
- gyerek 6,50 Euro
A felvonó honlapján van jegy-elővásárlási lehetőség is, 10 % kedvezménnyel. ITT
Ha Barcelonában jártok, próbáljátok ki, mert nagyszerű hangtalanul a fák fölött repülni, és csodás a kilátás a városra. Nincs messze tőle egyik oldalon az olimpiai stadion, a másik oldalon a régi erőd, és a közelben található az a piros, nagy-kabinos felvonó is, amivel közvetlenül a tengerpartra repülhetünk.
És ha érdekelnek benneteket még ilyen kis-kabinos felvonók, ajánlom figyelmetekbe Ausztriában a Kreischbergbahn-t, ami Murau, a fa és a sör városa mellett található és a magyarok által is kedvelt hegyre, a Kreischberg-re visz fel. Valamint a kis ékszerdoboz városka, Schladming belvárosából a Planai hegyre felröpítő kis-kabinos felvonót, ami kerékpár szállításra is alkalmas (felfelé), lefelé pedig őrül down-hill pályán száguldozhatnak a bátrak. Van egy piros golyó felvonó Mauterndorf mellett is (ahol pár száz éve megállt az idő), és amivel a Grosseck-Speiereck csúcsikrek túraútvonalai érhetők el.
Persze nagy kabinos felvonókról is írtam már, amelyek szintén hatalmas élményt jelentenek.
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Az információk a wikipedia, a lift-world.info és a www.telefericdemontjuic.cat oldalakról származnak.
Utolsó kommentek