Folytassuk a messzi havas tájakról készült fotók nézegetését! Ma megmutatom milyen egy kabinos felvonó Kanadában. Ez is a Banff Nemzeti Parkban található, mint a Johnston Canyon, csak konkrétan Banff település mellett és a Sulphur Mountain nevű hegyre visz fel. Fent télen-nyáron lehet túrázni, és ezért rengetegen látogatnak ide. De maga a felvonó is érdekes, hiszen egészen más, mint a szomszédos országokban lévők. Pedig Svájcban gyártották ezt is. Mutatom milyen!
Hol található? Kanadában, Alberta és Brit Kolumbia államok határán, a Banff Nemzeti Parkban, Calgarytól 150 km-re nyugatra, Banff település központjától 2,5 km-re délre. Térképen ITT.
A felvonó helyi buszjárattal is megközelíthető, mely Banff központjából indul, egy út ára 2 dollár. Télen (december 1. és március 31. között), ha a felvonó jegyét megmutatjuk a buszsofőrnek, akkor a visszaút ingyenes.
A kabinos felvonó alsó állomása mellett két hatalmas parkoló is található, ami télen-nyáron tele van. A felvonóhoz öt pénztár ablak van, gondolom nem véletlenül építettek ennyit. Tavasztól őszig hatalmas lehet itt a forgalom.
A felvonó mellett, alatt túraút is vezet a hegyre. Az 5,5 km hosszú szerpentines úton érdemes legalább az egyik irányba végig menni, hiszen a magas fenyők között túrázni jó. Hogy melyik irány legyen? Aki ment már le komoly hegyről gyalog, az tudja, hogy lefelé menni rosszabb, mint fölfelé. Mert igaz, hogy fölfelé a gonosz manók elszívják az ember elől az oxigént és a szívünk is kiugrana néha, de lefelé is vannak gondok. Főleg, ha az úton apró kövek vannak, amik hajlamosan elgurulni a talpunk alatt. És rendesen meg vannak dolgoztatva a térdeink és a combizmaink lefelé is. Ha viszont fölfelé megyünk gyalog és lefelé a felvonóval, akkor a felvonó ára is csak a fele. Tehát így fölfelé kardiózunk, ami jót tesz a szervezetünknek, és még spórolunk is vele. Ráadásul a felvonó kabinjaiból a kilátás is mindig szebb lefelé.
Télen, a havas, fagyott úton pedig szöges talp nélkül kifejezetten rémálom lehet lefelé menni. Ezért "kiküldött tudósítónk" is inkább fölfelé ment gyalog. És így remek fotókat készített a hatalmas fenyők között a kabinos felvonóról.
A felvonó oszlopai egészen másképp néznek ki, mint errefelé megszokott. Talán csak Ausztriában, a muzeális Schladminger Tauern nagy-kabinos felvonójánál láttam ilyen oszlopokat Haus (am Ennstal) faluban. De az 1960-ban épült és azóta üzemel.
De mi is ez? Ez egy kétsebességes kis-kabinos felvonó. A folyamatosan haladó szállító-drótkötélpályán sok-sok kabin jár körbe-körbe. A végállomásokon azonban a kabinok a gyorsabb szállító-kötélről "lejönnek", az ajtók kinyílnak, és ki-, illetve beszállni lehet.
Itt a felső állomás, és tényleg csodálatos a táj.
Fent a hegytetőn egy kiépített sétányról gyönyörködhetünk az elénk tároló látványban, ahol minden lépéssel egyre jobb kilátás nyílik a Sziklás-hegység környező hegyeire. Éttermek is vannak, a látogató központban interaktív kiállítás, minden érzékszerve ható színház (bármi legyen is ez), és 360 fokos kilátást biztosító panorámaterasz. És közben megpihenhetünk egy ilyen jégpadon is. :-)
Aztán a lefelé úthoz be kell mennünk az épületbe.
A felvonót meghajtó villanymotor is a felső állomáson található. A nagy, vízszintes tárcsán pedig fordul vissza a kabinokat szállító drótkötél.
Érkezik is a következő kabin, amiben négyen férnek el kényelmesen.
Az ilyen kis-kabinos felvonóknál az a megszokott, hogy a kabinok a gyors szállítókötélről leakadva egy lassabb sebességű drótkötélen vagy láncon mennek tovább körbe és fordulnak vissza, miközben ki- és beszállni lehet. Itt viszont a felvonó munkatársa sétálgat a kabinhoz...
És igen, itt nincs lassú szállítókötél, a kabinokat a felvonó munkatársai tolják a ki- és beszállóhelyhez. Kemény meló! Ilyet is csak egy helyen láttam eddig, Bad Ischl mellett, a Katrin hegyre "közlekedő" retro kis-kabinos felvonónál.
Ennek előnye viszont, hogy nem kell azon izgulni, hogy a kabin nem áll meg, folyamatosan halad és úgy kell beugrálni. Itt van idő a beszállásra, sőt a kerekes székeseket is segítik.
A Garaventa kötélpályák, kabinos felvonók, városi siklók, vidámparki játékok és anyagmozgató rendszerek nemzetközi gyártója. A Doppelmayr/Garaventa Csoport 2002-ben alakult, amikor az ausztriai Doppelmayr egyesült a svájci Garaventa AG-vel, így megalakult a világ legnagyobb kötélpálya-gyártója. A csoport gyártmányai 96 országban működnek szerte a világon.
És ha sikerült a beszállás, és visszatoltak bennünket a szállítókötélhez, akkor már repülhetünk is lefelé a kabinnal, miközben bámulatos panorámában gyönyörködhetünk.
Csak érdekességként, a kabinos felvonó a Spray Valley-ben található, erre látunk rá út közben. (Jó neve van...) :-D
A Sziklás-hegységben rendkívül változatos az időjárás, ezért előfordulhat, hogy a felvonó a nyárból a télbe repít bennünket. A meleg nyári napsütésből jégesőre, hózáporra válthat az időjárás akár egy órán belül is. Ráadásul fent mindig hidegebb az idő mint lent, ezért érdemes úgy öltözni, hogy legyen mit fel- vagy levenni. Télen fent jeges szél is fújhat, ezért kiemelten javasolják a meleg zokni, sapka, sál, kesztyű viselését.
A kabinos felvonó nyitvatartása a poszt írásakor csak tavaszig látható a honlapjukon. A felvonó minden nap üzemel a következők szerint (2022):
- január 28. és február 17. között 11-től 17 óráig
- február 18. és március 12. között 11 órától 17:30-ig
- március 13. és április 14. között 10 órától este 20 óráig
Nightrise - éjszakai kivilágítás program este zárás után van hétköznap 21 óráig, hétvégén 22 óráig.
Felfelé az utolsó beszállási lehetőség a záróra előtt 80 perccel van, lefelé záróra előtt 10 perccel.
A felvonóval háziállat nem szállítható, a segítő kutyákon kívül, de a szabadtéri terület látogatható kutyával is. (Csak az épületekbe és a kabinokba nem vihetők be.)
Azért az oszlopok itt elég magasak, az Alpokban megszokott kis-kabinos felvonókhoz képest, ezzel jóval magasabban repülhetünk az erdő felett.
A kabinos felvonó honlapján olvasható, hogy a felvonóra kiterjedt karbantartási program van, és minden felvonóbiztonsági rendszert minden reggel tesztelnek nyitás előtt. Minden berendezést előre tervezetten naponta, havonta és évente tesztelnek és ellenőriznek. A biztonság az első számú prioritás.
Technikai adatok:
- alsó állomás 1583 m
- felső állomás 2281 m
- szintkülönbség 698 m
- gyártási év 1959, felújítás 1998
- az út hossza 1560 m
- legnagyobb emelkedés 51 %
- oszlopok száma 3 db
- kabinok száma 40 db
- a kabinok gyártója a szintén svájci CWA
- maximum kapacitás 650 fő/óra
- utazósebesség 3,3 m/s
- az út hossza kb. 8 perc
Ha csak egyik irányban szeretnénk igénybe venni a felvonót, akkor a csak felfelé úthoz ugyanúgy a teljes árat ki kell fizetni, viszont csak lefelé féláron utazhatunk.
A hegyet esti kivilágításban, Nightrise program keretében is megcsodálhatjuk, amikor multimédiás effektusok, fényfestés, videók és zene kelti életre varázslatos módon a csúcsot. Erre télen esténként 17:30 és 19:30 közötti időpontokra vehetünk jegyet és mehetünk fel a felvonóval. Sőt, az esti élmény vacsorával is összeköthető. A jegyárak megegyeznek a nappali árakkal.
A felvonó ára 2022-ben 53 és 60 CAD között változik, attól függően, hogy mikorra szól a jegy és mikor vesszük meg. Előre, a neten megvásárolva a jegy a kevésbé forgalmas napokra (és télen) olcsóbb, a forgalmasabb napokra (hétvégére és nyáron) drágább. Három hétre előre olcsóbb, két héten belül drágább. A helyszínen 60 CAD. A neten az elővásárláskor meg kell adni az utazás napját és időpontját is, félóránkénti időbeosztásban. Az előre megvásárolt jegy legkésőbb adott dátum előtt 48 órával még lemondható. Gyerekeknek 50 % kedvezmény jár. Van olyan jegy, amihez ebédet is adnak, ez 88,90 CAD-ba kerül.
Ha Kanadában jártok, látogassatok el a Banff Nemzeti Parkba, rengeteg csodálatos látnivaló van benne, és ha már ott vagytok, ne hagyjátok ki a Banff Gondola kis-kabinos felvonót se!
De ha közelebb szeretnétek felvonózni, egy csomó felvonóról írtam már, amik a környező országokban találhatók.
Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát. Ott lehet kommentelni, és a saját élményeket is szívesen olvasom!
Az információk egy része a következő weblapokról származik: wikipedia, www.banffjaspercollection.com, https://www.lift-world.info.
Utolsó kommentek