Magyarország kisvasútjai csodás természeti környezetben zakatolnak szerte az országban. Mindegyik más és mindegyiket más miatt lehet szeretni. A legrövidebb pályával rendelkező ma is működő kisvasút a Mecsekben jár Pécsen, az Állatkert és a Dömörkapu megállók között. A pályája mindössze 570 méter "hosszú", de a lehetőségekhez képest úgy alakították ki, hogy minél kanyargósabb legyen. Ennél a kisvasútnál nem is az a lényeg, hogy eljussunk vele egyik megállótól a másikig, hanem maga a kisvasutas utazás élménye. Mert egy ilyen cuki kisvasúttal utazni élmény! Mentsük meg a kisvasutat, utazzunk vele minél többen! Mutatom milyen!
Hol található? Magyarországon, Baranya megyében, Pécsen. Térképen ITT.
Parkolni a közelben az állatkertnél, vagy az egykori vidámparknál lehet.
1960-an augusztusában nyílt meg Pécs állatkertje, melyet a város lakói áldozatos, egy évi munkájukkal hoztak létre. Az állatkertért szinte mindenki tett valamit, a diákok, az üzemek, a város vezetői, egyszóval mindenki. Ez 130 ezer munkaórát jelentett. Ez lett a kisvasút egyik végállomása. A megállóhely tulajdonképpen csak egy esőbeálló. A vonatra felszállást hosszú rámpa könnyíti meg a babakocsival vagy kerekesszékkel érkezőknek.
A másik végállomás a Vidámpark lett, amit 1961-ben kezdtek el építeni szintén a városlakók. A társadalmi munkában felépített vidámpark látogatóinak száma a 60-as, 70-es években meghaladta a 158 ezret.
A kisvasutat szintén társadalmi munkában építették 1962-ben, de képviseltette magát a MÁV Pécsi igazgatósága is.
A végállomáson kitérő vágány is van, ahol a mozdony körül tudja járni a kocsikat, így kerül mindig a szerelvény elejére. (De szerintem ezt már nem használják, a vonat egyszerűen oda-vissza jár, a mozdony hol húzza, hol tolja a kocsikat.)
A vasúton egy C–50 típusú mozdony üzemel, 4509 pályaszámmal. Ez a mozdony Balatonfenyvesről került Pécsre 1962. augusztus 1-jén.
A vasút mozdonya egy igazi ritkaság, egy aszimmetrikus C-50-es, amiből csak pár darab épült. A másik megmaradt példány a Debreceni Vidámpark kisvasútján közlekedik. A mozdonyt a Dombóvári Gazdasági Vasút műhelyében újították fel a Gyermekvasút számára ahol 1986-ban D5 jelű felújítást kapott. Ugyanitt készültek, szintén társadalmi munkában a kisvasút személykocsijai is.
A dízelmotor kicsit hangos, kicsit büdös, de jól működik.
A C–50-esekbe eredetileg Csepel D413-as típusú négyütemű, előkamrás dízelmotor lett beépítve, amely osztrák (Steyr) licenc alapján készült. A motor nedves perselyű hengerekkel, különálló, és leszerelhető hengerfejekkel, könnyűfém forgattyúházzal és dugattyúkkal készült. Befecskendező szivattyúja állandó löketű, porlasztói zártak. Olajozása fogaskerék-szivattyúval, indítása villamos indítómotorral és izzítógyertyákkal történik. Az üzemanyagtartályt a motorházban helyezték el, űrtartalma 80 liter.
És igen, ez az eredeti Csepel motor.
A 760 mm nyomtávolságú motoros üzemű, korlátolt közforgalmú vasút felépítménye 14 kg/fm súlyú sínekkel van kiépítve. A kitérők is 14 kg/fm súlyú rendszerűek. Az acélsíneket 60-70 cm távolságban fektetett keresztaljakra fektették, minden második talpfán alátét lemezekkel biztosították a nyomtáv megfelelő rögzítését. Az ágyazat anyaga eredetileg zúzottkő, de pótlásul kavicsot, kavicsos homokot, jól kiégetett szénsalakot is szabad használni. Az ágyazat az aljakra felső szintjében mérve 2 m széles és a sínszálak alatt mérve 0,30 méter vastagságú.
A vonal Dömörkapu melletti Dömörkapu állomást az állatkerti állomással a műúttal és a jelzett turista úttal közel párhuzamosan, ettől kb. 25 m-re köti össze.
Előre pillantva tényleg nagyon kanyargós a pálya.
A Mecseki Kisvasút a Pécsi Önkormányzat tulajdona, kezelője a Pécsi Kulturális Központ (PKK).
Az üzemeltetéssel a Mecseki Kisvasútért Alapítvány van megbízva.
A pályán alkalmazott legnagyobb emelkedés 30 0/00, a legkisebb ívsugár a nyíltvonalon 100
m, az állomási átmenő és mellékvágányokban 50 m. Az állomási vágányok 2,5 0/00 esésben
fekszenek.
A kisvasút napja minden évben augusztus 20. Akkor mindenféle programokkal várják a látogatókat.
A sínpár melletti fákra plüss figurák vannak feltéve, amiket út közben lehet keresgélni. Mindenféle állatok és egyéb lények figyelnek a fákról. Kicsit bizarr, de végülis nem rossz ötlet.
A kisvonatot nemcsak a kisgyerekek szeretik, hanem a mozdony vezetője is. Annak ellenére, hogy a Mecseki Kisvasút megszűnésének hírét sokan keltették már sokszor, de szerencsére egyiknek sem lett igaza, a kisvasút ugyanis köszöni jól van és a mai napig üzemel – több mint fél évszázada. Andróczi István, az üzemeltető Mecseki Kisvasútért Alapítvány alapítója és a kisvasút masinisztája – foglalkozása szerint mozdonyvezető a MÁV-nál – imádja Pécs apró kis vonatát. A ritkaságszámba menő C-50-es aszimmetrikus mozdony három színes kis vagont húz maga után, Andróczi pedig a rövidke távot óránként háromszor-négyszer teszi meg vele, ha van utasa, ha nincs. Ha a vonaton utaznak gyerekek, akkor a munka gyorsan és örömben telik, hiszen a kisvasút leghálásabb közönsége a gyerekek, akik felhúzzák a vagonokba kikészített kis kalauz és masiniszta sapkákat, és lengetik a sárga zászlót.
A mozdony vezetőjének kisvasúthoz fűződő szoros viszonya 1986-ra nyúlik vissza, amikor a szocialista vezetés alatt 3 évre leállt a vonat. Az újjáélesztés is Andróczi István nevéhez fűződik, aki 1989-ben az egyedüli megoldásnak azt látta, ha saját vállalkozás keretén belül viszi tovább a kisvasutat. Az engedélyt csak “mutatványosként” tudta kiváltani, ami miatt összes munkatársa ezzel heccelte és mutatványosnak hívta. Eleinte egy nyugdíjas mozdonyvezető segítségével fuvarozták a pécsi gyerekeket, később egyre többen lettek, a kilencvenes években pedig megalapították a Mecseki Kisvasútért Alapítványt, amelynek keretében a mai napig működik a pöttömnyi vonat.
Dömörkapu állomáson II-es számú vágányból kiágazóan motorszínbe vezető vágányt létesítettek. A motorszín üzemszünetekben a vontatójármű biztonságos tárolására szolgál.
Mindkét megállóhelyen az utasforgalom céljára 1-1 hosszoldalán nyitott, terméskő-falazatú végfalakkal, fedett váróhely létesült, melyek mindkét megállóhelyen a kitérővágány mellett
nyertek elhelyezést. Az épületek alapterülete 5 x 12 méter. Lefedésük a vágány felé emelkedő
hullámlemez borítással történt. Mindkét állomáson a váróhelyek végpontjai felöli oldalán 1-1
2 x 2 méteres fából készült zárható ajtóval és jegykiadásra alkalmas ablakkal ellátott
jegykiadó szolgálati hely épült.
Jegyet venni viszont csak a Dömörkapu megállóban lehet. Sőt, itt nemcsak jegyet, hanem más vonatos és egyéb relikviákat is beszerezhetünk.
A C-50-es mozdonyt az 1950-es évek elején a Szállítóberendezések Gyárában és a MÁV Északi Járműjavító Üzemében fejlesztették ki, majd másfél évtized alatt több mint 200 darabot gyártottak belőle. Fénykorában a gazdasági vasutak meghatározó vontatójárműve volt, és a magyar kisvasutak jó részén még ma is ezek a mozdonyok húzzák a vonatokat.
A mozdony főkerete hengerelt idomacélból, hegesztéssel készült. A főkeret mind a négy sarkán súlyszekrények vannak elhelyezve. Ezekbe tetszés szerint előre gyártott súlyok helyezhetők, amivel növelhető a mozdony tapadása. (Mivel a takarólemez erről a mozdonyról hiányzik, ezért a súlyok is jól láthatóak.) A súlyszekrények alacsony elhelyezése miatt alacsonyra kerül a mozdony súlypontja, így az a rossz minőségű pályán is képes biztonságosan közlekedni. A vezetőállás a mozdony közepén található, minden irányban jó kilátást biztosít.
A mozdony erőátviteli rendszere teljesen mechanikus. A motor tárcsás tengelykapcsolóval csatlakozik a Csepel gyártású ötfokozatú sebességváltóhoz. A sebességváltó fokozatai gömbcsuklós karral kapcsolhatók. A sebességváltó teljesen azonos a Csepel teherautókban használtéval, ezért hátrameneti fokozat is be van építve. Ennek azonban a beépített irányváltó miatt nincs vasútüzemi jelentősége. A többfokozatú tolókerekes irány- és fokozatváltó tengelyhajtóműben ("tornyos hajtómű") gyorsító áttétel (tolató-vonali fokozatváltó) is található, ennek kapcsolásával a sebességfokozatok száma megkétszerezhető, tehát a mozdony gyakorlatilag 10 sebességfokozattal rendelkezik. A tornyos hajtóműből a hajtónyomaték kardántengelyeken keresztül jut a tengelyhajtóművekbe, ahol kúpkerekes hajtás útján jut az a tengelyekre. A kerékpárok kéregöntésűek, görgős ágyazásúak, rugózásuk lemezes hordrugóval készült.
A C-50 típusú motoros vontatójármű tengelynyomása 2,5 tonna. Az általa továbbítandó 3 személyszállító kocsi, melynek tengelynyomása külön-külön 1,2 t, vontatva 15 km/h, toltmenetben 5 km/h sebesség alkalmazás mellett biztonságosan közlekedtethető.
A motoros üzemű mozdony szerelése Dömörkapu állomáson a motorszín előtt történik. A mozdonyon a biztonságos közlekedtetéshez szükséges kisebb javításokat, karbantartásokat is itt kell elvégezni. Ehhez egy kis szerelőakna is rendelkezésre áll.
3 db nyitott, tetővel ellátott személykocsit is 1962. augusztus elsején hozták Pécsre, azóta szállítják az utasokat ezen a kisvasúton. A koruk egyáltalán nem látszik meg a kocsikon, hiszen szépen karbantartottak.
És miért szeretik a gyerekek annyira a kisvasutakat? Persze, méretüknél fogva közelebb állnak hozzájuk, mint a nagyvasút hatalmas járművei. De a kisvasút népszerűsége mellett szól az is, hogy ma már a gyerekek egyre kevesebbet ülnek vonaton, sokkal többet autóznak, ezért a vonatozás mindig nagy élmény nekik.
A kocsik oldalán, a felszállási oldalon mesefigurák is vannak. Bár nem tudom a mai gyerekek mennyire ismerik őket, ezek inkább bennünk, felnőttekben idéznek nosztalgikus hangulatot. :-D
A három személyszállító kocsi üzemszünetben történő tárolására Dömörkapu állomáson az
egyenes vágány nyílt vonal felé eső végén a biztonsági határjelnél vágányzáró sorompó
létesült. De a jelző csak jelzés értékű, sajnos nem világít.
A kisvasút menetrendje:
- január 1. – március 14-ig vasárnap és ünnepnapokon 10-16 óráig
- március 15. – április 30. között szombat, vasárnap és ünnepnapokon 10-17 óráig
- május 1. – szeptember első vasárnapja között minden nap 10-18 óráig
- szeptemberben, októberben: szombat, vasárnap és ünnepnap 10-17 óráig
- november 1. – december 31. között vasárnap 10-16 óráig
Tehát a kisvasút egész évben jár, használjátok ki!
Menetjegyet 2 éves kor felett kell váltani.
A menetjegy ára 1 útra, 2 éves kor felett egységesen 300 Ft/fő. Oda –vissza útra 500 Ft/fő.
Csoportoknak 20 fő felett, gyermek és felnőtt jegy egységesen 200 Ft/fő.
Ez igazán jelképes összeg. Támogassuk a kisvonatot és utazzunk vele. Tudom, hogy azt az ötszáz métert simán le lehet gyalogolni, de mennyivel érdekesebb kisvonattal utazva! :-)
Remélem kedvet kaptatok hozzá, és ha Pécsen jártok, ha felmentek a Mecsekbe, vagy meglátogatjátok a nagyon szépen felújított állatkertet, akkor utaztok egyet a kisvasúttal is.
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. Ott lehet kommentelni, és a saját élményeket is szívesen olvasom!
Az információk egy része a kisvasút weboldaláról származik: http://mecsekikisvasut.extra.hu.
Utolsó kommentek