Salzburg tartomány fővárosa, a negyedik legnagyobb osztrák város, a zene városa, Mozart városa és a legek városa. Ez Salzburg. Itt látható valami, ami a legrégebbi, a legöregebb, a legnagyobb épen maradt, és a legrégebb óta üzemelő.
Most az Ausztriában legrégebb óta üzemelő siklót szeretném bemutatni, hogy Ti is kedvet kapjatok a kipróbálásához. Elvégre egy hegyre felmenni gyalog is lehet, de siklóval sokkal gyorsabb és kényelmesebb.
A Festungsbahn Salzburg belvárosát Hohensalzburg várával köti össze.
(A fotó a salzburg-aq.at oldalról származik.)
Hol található? Ausztriában, Salzburg tartományban, Salzburg belvárosában, a várhegy oldalán. Térképen ITT.
Az alsó állomás épülete csendben megbújik a többi szép, műemlék épület között. Még szerencse, hogy azért fel van írva rá (csak elég magasan), és lóg egy beszédes cégér is.
A sikló a hagyományos vasúti pályához hasonló pályaszerkezeten közlekedő, de drótkötéllel vontatott kötöttpályás közlekedési eszköz. A legtöbb sikló két kocsival ingaforgalomban közlekedik.
A siklóvasutakat jellemzően rövid, meredek szakaszokra építik. A szerelvények mozgatása (hegyre felhúzása, völgybe leeresztése) drótkötél segítségével történik. A kötéldobra felcsévélt drótkötél felfutó ágán az egyik, míg a lefutó ágán a másik szerelvény van csatlakoztatva, így a pályán mindig két szerelvény közlekedik összehangoltan, váltakozó irányban.
A salzburgi Festungsbahn siklót 1892-ben építették és helyezték üzembe, ezzel az a sikló Ausztriában a legrégebb óta üzemben lévő sikló.
(A fotó a salzburg.com oldalról származik.)
A siklót eredetileg Wasserballastbahn - azaz víz "kiegyensúlyozású" vasútnak építették. A működési elve a következő volt: a felső állomáson a kabin tartályát feltöltötték vízzel (míg az alsón kiengedték a vizet), így a felső kabin nehezebb lett, és a gravitáció megoldotta a felső kabin le-, illetve az alsó kabin feljuttatását. Csak fékezni kellett, azt viszont rendesen. Ezért eredetileg nemcsak két sín volt, amin a kabinok haladtak, hanem volt egy harmadik fogas-sín is, amivel fékezni tudták a lefelé tartó (nehezebb) kabint.
El is nevezték a helyiek a siklót Tröpferlbahn-nak, csepegő vasútnak.
A vízhajtású múlt az alsó állomás kis kiállításán megtekinthető, illetve vizes installáció utal a sikló régi üzemmódjára.
1893-ban a siklót lóvasúttal (a villamos ősével) összekötötték a városi főpályaudvarral.
A sikló nehezen, de túlélte az 1920-as évek nagy gazdasági világválságát és a két világháborút is. 1950-ben indult újra Salzburg tömegközlekedése.
A vízhajtás miatt a sikló közlekedését télen szüneteltetni kellett, ezért az elektromos meghajtásra történő áttérésről döntöttek. 1959. október 18-án volt a "Tröpferlbahn" utolsó üzemnapja. A régi vasúti pályát lebontották és egy új vágányszerkezetet építettek két új kabinnal. 1960. április 16-án nyitották meg az új, elektromos meghajtású siklót.
1974 és 76 között az alsó és a felső állomás épületét átépítették a megváltozott igényeknek megfelelően.
1991-ben a sikló ismét elért a teljesítő képességének végéhez, ezért ismét fel kellett újítani azt. 1992. április 11-én kezdte meg a működését a megújult, modernizált Festungsbahn.
(A fotó a seilbahngeschichte.de oldalról származik.)
Aztán 2011-ben ismét lecserélték a kabinokat a mai gyönyörű, csupa üveg kabinokra. 2011. április 15-én álltak munkába a negyedik generációs kabinok. Ezekbe már 55 fő fér el egyszerre és 54 másodperc alatt teszik meg az utat az alsó és a felső állomás között.
Az új vagonokat egy daruval emeleték át a házak fölött.
(A fotó a w5.siemens.com oldalról származik.)
A sikló a több mint 120 éves működése alatt több mint 77 millió embert szállított már.
És ahogy emelkedik a felső állomás felé, a kabinból egyre szebb lesz a kilátás.
A sikló útjának hossza 198,5 méter, ez alatt 96,6 méteres szintkülönbséget küzd le. A legnagyobb emelkedő 60 %-os. A nyomtávolság 1040 mm, a drótkötél 25 mm-es.
A végén még egy alagút is van, majd érkezés a felső állomásra.
Az alsó és a felső állomásnál csak egy-egy sínpár van, a két kabin középen kerüli egymást. A kerekek megfelelő kialakításával elérhető az, hogy a kabinok váltó nélkül kerülhessék egymást. Az egyik kabin mindig a jobb oldali, a másik kabin mindig bal oldali kitérő sínt használja.
A kabinok ajtajai automatikusan működnek mindkét állomáson. A szerelvények mozgatását egy 400 V-os, 225 W-os Siemens villanymotor végzi. Az utazási sebesség általában 4 m/s, de ha nagyon nagy a forgalom ezen még tudnak gyorsítani, a maximális sebesség 5,5 m/s. Ezzel a legrövidebb menetidő 47,4 másodperc.
A Festungsbahn egész évben, minden nap az alábbi időpontokban közlekedik:
- január, február, március, november 9:00 - 17:00
- április, május, június, szeptember, október, december 9:00 - 20:00
- július, augusztus 9:00 - 22:00
A kabinokat 2011-ben készítették, 55 fő a befogadó képessége. Óránként 1880 fő a sikló kapacitása. Egy kocsi hossza 9,3 méter, szélessége 1,9 m, a súlya 4125 kb.
Jegy árak:
A vár nyitvatartási idejében csak olyan jegy váltható, melyben a várlátogatás is benne van.
Alap jegy, ami tartalmaz egy hegy- és egy völgymenetet a siklóval, várlátogatást audioguide-dal, belépést a vár területére, a vármúzeumba, a marionett múzeumba, a Rainer múzeumba: felnőtt 12 Euro, gyerek 6-14 év között 6,80 Euro, családi jegy 26,60 Euro.
Standard jegy, ami az alap jegy tartalmán kívül még tartalmaz egy belépést a fejedelmi szobákba és a mágikus színházba: felnőtt 15,20 Euro, gyerek 6-14 év között 8,70 Euro, családi jegy 33,70 Euro.
Egy órával a vár zárása előtt vásárolható jegy, de még benne van a várlátogatás: felnőtt 6,80 Euro, gyerek 3,70 Euro, családi jegy 15,10 Euro.
Egy hegy VAGY völgy-menet a vár zárása után: felnőtt 2,80 Euro, gyerek 1,40 Euro, családi 5,60 Euro.
Egy hegy ÉS völgy-menet a vár zárása után: felnőtt 4,40 Euro, gyerek 2,30 Euro, családi jegy 8,90 Euro.
Kutyáknak egy út 1,40 Euro.
Ha Salzburgban jártok, próbáljátok ki ezt a nagy régi, mégis új siklót, mert élmény rajta az utazás.
Ha pedig szeretitek a siklókat, akkor a figyelmetekbe ajánlom a Hallstatti siklót is, ami egy magas hegyre, a sóbányához megy fel, a Prágai siklót, ami a Petřin dombra megy fel az Eifel-torony másolatához, a Ljubljanai siklót, ami az ottani várhegyre, a várhoz viszi az utasokat, valamint a Graz-i kanyarsiklót, ami azért (is) érdekes, mert kanyarodik a pályája.
Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
És ha már Salzburg tartományban jártok, ajánlom figyelmetekbe Mauterndorfot, ahol pár száz éve megállt az idő. Középkori vára is van, amiben a Csipkerózsika című mesefilmet forgatták. Nagyszerű síterepek vannak körülötte, például a Grosseck-Speiereck élményhegy, ahova nyáron is felvisz egy piros golyó kabinos felvonó, meg a Katschberg-Aineck, ahova meg egy klassz libegővel lehet felmenni. És a határ túloldalán van a Sasfészek, Berchtesgaden falu mellett, ahonnan Salzburgra is rálátni.
És ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is.
Az információk egy része a wikipedia oldalairól, másik része a sikló, illetve a Salzburgi Közlekedési Vállalat hivatalos odaláról, a salzburg-ag.at -ről származik.
Utolsó kommentek