A Fusinei-tavakhoz itt a folytatás! Az alsó tó után jöjjön a felső, ami az ottjártamkor nem volt annyira szép, de láttam már róla szebb fotókat, úgyhogy a felső tónak is van egy lenyűgözőbb arca is. Hogy melyiket láthatjuk, szerencse kérdése, de bármelyik megér egy túrát, mindenképpen érdemes megkeresni. Jöjjön tehát a felső tó, a Lago di Fusine Superiore - milyen jó neve van! Az alsó tóról ITT olvashattok. Aki járt már ott, nosztalgiázzon velem, aki még nem, annak remélem meghozom a kedvét. Tartsatok velem, mutatom milyen!

Olaszország Fusine tó túraút

Hol található? Olaszországban, Udine tartományban, a szlovén határ és Tarvisio között, Valico di Fusine település mellett. Térképen ITT.

Szlovénia felől 3,6 km után kell balra befordulni egy nagy zöld ház mellett, a táblákon a Laghi di Fusine feliratot követve. Tarvisio-tól kb. 6-7 km-re van Fusine a szlovén határ felé. Autóval bemehetünk egészen a felső tóig, ami mellett hatalmas parkoló van, de szerintem érdemesebb sétálni egy kicsit, ráadásul olcsóbb is. A bekanyarodás után kb. 700 méterre van egy nagy, ingyenes parkoló. Én innen már gyalog mentem és nem bántam meg, mert a tavakhoz vezető út is nagyon szép.

Az út mellett egy csomó vízesésben gyönyörködhetünk. Sok helyen csobognak kisebb-nagyobb patakok a hegyről.

A Fusine tavaknál a parkolás díjköteles, amit már itt, útközben kell megfizetni. Autóknak 5 Euro, motoroknak 3 Euro, buszoknak 30 Euro a behajtás. Ezt megspórolhatjuk a sétával, mert gyalog ingyen mehetünk tovább.

Olaszország Fusine tó túraút

Az alsó tótól több erdei ösvény is vezet a felső tóhoz, de választhatjuk az aszfaltos utat is. Ez egy kicsit hosszabb, de kellemes erdőben kanyarog.

A felső tónál van vége az útnak, és hatalmas parkolót alakítottak ki a gépjárművel érkezőknek. A parkoló mellett éttermek is vannak, ahol pótolhatóak a túrával ledolgozott kalóriák.

Természetesen nagy térképen itt is betájolhatjuk, hogy hol vagyunk, illetve milyen túrázási lehetőségeink vannak. A képen felül van az alsó tó, alul a felső. És így, hirtelen ránézve, nem olyan a felső tó alakja, mint egy tátott szájú halacska? :)

Az is látható, hogy miért hosszabb az út a két tó között aszfalton, mint a turistautakon. Az aszfalt a piros pöttyhöz vezet, ami a tó túlsó végénél van.

Olaszország Fusine tó túraút

A tó végében hatalmas, napos rét van, árnyat adó facsoportokkal, itt akár piknikezni is lehet. A tavakban fürdeni tilos, de a réten biztos lehet nyáron napozni, tollasozni, meg ilyesmik.

A másik irányban fenyőerdő és mellette ott a víz.

A tó mellett határozottan látszott, hogy itt nemrég még ömlött a víz lefelé a tóba. A fű el volt hajolva, a kavicsos részen pedig a lerakott hordalék árulkodott.

Olaszország Fusine tó túraút

Lehet, hogy hóolvadás után több víz van a felső tóban, de nekem csak ennyi jutott. Pedig a látogatás előtti éjszakán hatalmas vihar volt özönvíz szerű esővel.

A tótól délre a Mangart-hegység csúcsai meredeznek, melyek októberben már havasak voltak.

Sokan úgy tartják, hogy a Lago Superiore hangulata egyedibb, ezért az népszerűbb és forgalmasabb is. (Meghát a nagy parkoló is itt van.) A két tó közül ez a nagyobb, a part vonalvezetése is változatosabb, így körülötte a séta is izgalmasabb. Az egész tavat körbe lehet járni a kialakított ösvényen, és közben csodálni a környék hatalmas hegyeit, ahogy tükröződnek a víz felszínén.

Olaszország Fusine tó túraút

Ősszel a víz nem volt túl szép. Érdekes színe volt, de inkább tej szerű, mint víz. És sok minden úszott a felszínén is. Persze ettől még szép, csak másképp. :-)

A tó körüli körút nagyjából 2 km hosszú, körbejárása kb. 45 percet vesz igénybe.

Az ösvény számos olyan pontot kínál, ahonnan rá lehet látni a tóra. Időnként találunk egy-egy padot is, ahol megpihenhetünk és gyönyörködhetünk a kilátásban.

Olaszország Fusine tó túraút

A tópart sziklás, sok helyen jóval magasabban megy az ösvény, mint ahol a víz van.

A felső tó két kiugró ágát meg kell kerülni, így kellemes erdei ösvények is útba esnek. Van egy kis szintkülönbség is, de elenyésző.

A túrautakat ilyen táblák mutatják. Az utak nevei a kihelyezett térképeken is rajta vannak, az alapján tudunk választani. Vagy csak menjünk össze-vissza. Amíg látjuk a vizet, nem tévedünk el. A két tavat pedig több rövid ösvény is összeköti.

Olaszország Fusine tó túraút

Azért van kihívás a tókerülő úton, de ettől lesz még szebb, izgalmasabb.

Az erdőben haladva is újra és újra feltűnik a tó vize, mindig egy-egy új szögből csodálhatjuk meg.

Hát igen, ilyen köves, gyökeres rész is van út közben.

Olaszország Fusine tó túraút

De aztán kényelmes, korláttal védett szakaszon sétálhatunk tovább.

És megkerülve a tó két kis nyúlványát, visszaérünk a vízpartra.

Mindig ki szoktam jelenteni, most is: a fotók nincsenek utólag manipulálva, a víznek és minden másnak is ott tényleg ilyen színe van! (Illetve volt akkor, amikor ott jártam.)

Olaszország Fusine tó túraút

A Fusinei-tavak egy gleccser vájta völgyben jöttek létre a Júlia-Alpok hegyvonulatai között, melyek Julius Caesarról kapták a nevüket. A hegyvonulat nagyobbik része Szlovéniában található, de egy kisebb rész átnyúlik Olaszországba is.

A hegyekkel pont szemben van egy laposabb, sziklás partszakasz, ahol megpihenhetünk a köveken ülve.

És közben gyönyörködhetünk a Mangart vonulataiban.

Olaszország Fusine tó túraút

Azért biztos vagyok benne, hogy nyáron, nagy melegben itt sokan beleállnak a hűs vízbe, bár a tóban fürödni nem lehet.

Érdekes színe és állaga volt a víznek amikor ott jártam, ezért nekem az alsó tó jobban tetszett a tiszta, türkiz vizével. De láttam fotókon, hogy a felső tó is tud ennél szebb is lenni. :-)

A felső tó is teljesen körbejárható, én azonban itt nem mentem tovább, mert még más látnivalók is vártak rám. De biztosan arra is nagyon szép az ösvény.

Olaszország Fusine tó túraút

Helyette visszaindultam az alsó tó felé. Közben egy jelzést vettem észre a kövön. Mi ez?

Az Alpok–Adria túraút jelzése, ami egy folyamatosan jelzett, változatos és határokat átszelő, 750 kilométer hosszú felfedezőtúra három országon – Ausztrián, Olaszországon és Szlovénián – és három kultúrán át. Az út a fejedelmi Großglockner lábától az azúrkék tengerig vezet. És pont itt halad el a tavak mentén.

Követhetjük az Alpok-Adria Trail jelzését is, vagy a fa táblát, mindkettő ugyanoda visz, az alsó tó partjára.

Olaszország Fusine tó túraút

Van egy kis emelkedő az erdőben, de egyáltalán nem vészes. És az út mentén padok is vannak, ahol kipihenhetjük az emelkedő fáradalmait.

Hatalmas, függőleges sziklafal mellett vezet el az erdei ösvény, amin sziklamászási lehetőség is van. Legalábbis próbálkoztak vele páran.

Az elágazásnál a szokásos táblák mutatják merre menjünk. Valószínűleg egyébként mindkét út az alsó tóhoz visz át, de én itt balra mentem.

Olaszország Fusine tó túraút

Még megkerültem egy nagyobb sziklacsoportot és vissza is értem az alsó tóhoz.

Remélem kedvet kaptatok a Fusinei-tavakhoz, és ha pont erre suhantok el Kranjska Gora és Tarvisio között, akkor tesztek egy kis kitérőt és megnézitek őket.

És az átvezető út végén ott a kis ház, amit az alsó tóról szóló bejegyzésemben is mutattam, csak akkor a másik oldaláról. A ház mellett pedig ott van az alsó tó, a Lago di Fusine Inferiore.

Olaszország Fusine tó túraút

A környék tele van még más látnivalókkal is, mind az olasz, mind a szlovén oldalon. Egy részükről írtam már, a többi meg még ezután jön! :-)

Ha szeretnétek értesülni az új bejegyzésekről, kövessétek a Kiránduló facebook oldalát is. Ott lehet kommentelni és a saját élményeket is szívesen olvasom!

Az információk egy része a következő weboldalakról származik: wikipedia, https://trekhunt.com,